Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '04
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 nov 2010
- Laatste bezoek: 16 dec 2010 21:25
- Actief als: particulier
Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '04
Hallo,
Ik rijd sinds 4 maanden met een Espace uit 2004. Prachtige auto, rijd erg fijn, MAAR
Een maand geleden reed ik met een caravan rustig 80 km/u in de zesde versnelling en ineens een knal. Ik was bijna thuis en de motor liep goed, nergens rook en de boordcomputer meldde ook niets. Eenmaal thuis aangekomen zat mij hele caravan onder de motorolie. Achteraf bleek de carterplug uit de carterpan te zijn geploft. Navraag bij de Renault dealer leverde geen bijzonderheden op, ik had gewoon pech.
Inmiddels is de plug weer gerepareerd en heb ik ook maar meteen de distributieriem laten vevangen, want die was aan de beurt. Nu lek ik ineens olie en/of koelvloeistof en verbruikt de motor ineens olie en/of koelvloeistof. Vorige week was het blok in 4 dagen helemaal leeg!!! Geen druppel olie meer in het blok!
De afgelopen 10 dagen kwamen vooral bij het starten van de auto af en toeenorme blauwe wolken onder de auto vandaan, dus niet altijd. Ik kon bij wijze van spreken amper de overkant van de straat nog zien. Ik weer naar de garage. Bij het verwijderen van de beschermkap lag er ineens allemaal olie op de kleppen! Het droop er letterlijk van af. Ook was de tank van de koelvloeistof zo goed als leeg! De diagnose van de Renault dealer was overdruk in het carterblok, waardoor de olie letterlijk naar buiten wordt geperst...... Oplossing, revisie van mijn motorblok, kosten minimaal 3.000 euro.
Ik kan dit moeilijk geloven omdat de motor gewoon prima loopt. Hij maakt geen gekke geluiden, ik heb absoluut geen vermogensverlies, de rookontwikkeling is de laatste 3 dagen nihil zo niet weg en de lekkage uit de motor lijkt ineens wat minder. Ook omdat de symptomen dan wel, dan niet aanwezig zijn lijkt het me juist zo onwaarschijnlijk dat er zoveel schade aan het blok is! Feit is wel dat ik olie en/of koelvloeistof lek en verbuik.
Weet iemand wat er aan de hand is met mijn blok??
Groet,
Maarten.
Ik rijd sinds 4 maanden met een Espace uit 2004. Prachtige auto, rijd erg fijn, MAAR
Een maand geleden reed ik met een caravan rustig 80 km/u in de zesde versnelling en ineens een knal. Ik was bijna thuis en de motor liep goed, nergens rook en de boordcomputer meldde ook niets. Eenmaal thuis aangekomen zat mij hele caravan onder de motorolie. Achteraf bleek de carterplug uit de carterpan te zijn geploft. Navraag bij de Renault dealer leverde geen bijzonderheden op, ik had gewoon pech.
Inmiddels is de plug weer gerepareerd en heb ik ook maar meteen de distributieriem laten vevangen, want die was aan de beurt. Nu lek ik ineens olie en/of koelvloeistof en verbruikt de motor ineens olie en/of koelvloeistof. Vorige week was het blok in 4 dagen helemaal leeg!!! Geen druppel olie meer in het blok!
De afgelopen 10 dagen kwamen vooral bij het starten van de auto af en toeenorme blauwe wolken onder de auto vandaan, dus niet altijd. Ik kon bij wijze van spreken amper de overkant van de straat nog zien. Ik weer naar de garage. Bij het verwijderen van de beschermkap lag er ineens allemaal olie op de kleppen! Het droop er letterlijk van af. Ook was de tank van de koelvloeistof zo goed als leeg! De diagnose van de Renault dealer was overdruk in het carterblok, waardoor de olie letterlijk naar buiten wordt geperst...... Oplossing, revisie van mijn motorblok, kosten minimaal 3.000 euro.
Ik kan dit moeilijk geloven omdat de motor gewoon prima loopt. Hij maakt geen gekke geluiden, ik heb absoluut geen vermogensverlies, de rookontwikkeling is de laatste 3 dagen nihil zo niet weg en de lekkage uit de motor lijkt ineens wat minder. Ook omdat de symptomen dan wel, dan niet aanwezig zijn lijkt het me juist zo onwaarschijnlijk dat er zoveel schade aan het blok is! Feit is wel dat ik olie en/of koelvloeistof lek en verbuik.
Weet iemand wat er aan de hand is met mijn blok??
Groet,
Maarten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Heb je nog garantie??
Ga anders eens langs bij een andere garage voor een 2nd opinion.
SUC6
Ga anders eens langs bij een andere garage voor een 2nd opinion.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Zo raar is het niet, immers een carterplug vliegt niet zomaar uit je carterpan.
Bij het vernieuwen van de distributieriem bij een 2.2dci moet je eigenlijk een complete steun onder de auto bouwen. Meestal wordt een krik gebruikt en de kans dat je een deuk in het carter duwt is dan zeer groot aanwezig. Gezien de oliezeef hier zit kan die afgesloten worden door die deuk met als gevolg geen olie meer die wordt aangevoerd en dan zegt die ook knal!
Door een gebrek aan smering kan de waterpomp ook inwendig zijn gaan lekken.
Komt vaker voor dat de motor defect raakt, echt specialisten werk!
Bij het vernieuwen van de distributieriem bij een 2.2dci moet je eigenlijk een complete steun onder de auto bouwen. Meestal wordt een krik gebruikt en de kans dat je een deuk in het carter duwt is dan zeer groot aanwezig. Gezien de oliezeef hier zit kan die afgesloten worden door die deuk met als gevolg geen olie meer die wordt aangevoerd en dan zegt die ook knal!
Door een gebrek aan smering kan de waterpomp ook inwendig zijn gaan lekken.
Komt vaker voor dat de motor defect raakt, echt specialisten werk!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
DE motor is opgeblazen volgens mij.groeven in de cilinderwand of zelf een gat in de piston .Pistons worden toch meestal gemeerd met spatsmering.Niet om te lachen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Spatsmering klopt.
Dat je carterplug verdwijnt, kan te maken hebben met niet goed aandraaien.(geloof niet dat de plug eruit geblazen wordt door overdruk in het carter, ecter als deze er al bijna uitgedraaid is weer wel)
Overdruk in het blok dan duwd ie eerst de pijlstok er (een deel) uit, en die steekt waarschijnlijk tussen het uitlaatspruitstuk door, met de kans op rooksignalen.
Als de motor niet rot loopt denk ik aan de koppakking die ter ziele is, gezien ook het koelwater wat er verdwenen is.
Bij een specialist langs gaan, kan die meteen vertellen wat er mee loos is.
Is je de laatste 14 dagen niet opgevallen dat je achterliggers afstand hebben gehouden?
Wat is de km stand eigenlijk?

Dat je carterplug verdwijnt, kan te maken hebben met niet goed aandraaien.(geloof niet dat de plug eruit geblazen wordt door overdruk in het carter, ecter als deze er al bijna uitgedraaid is weer wel)
Overdruk in het blok dan duwd ie eerst de pijlstok er (een deel) uit, en die steekt waarschijnlijk tussen het uitlaatspruitstuk door, met de kans op rooksignalen.
Als de motor niet rot loopt denk ik aan de koppakking die ter ziele is, gezien ook het koelwater wat er verdwenen is.
Bij een specialist langs gaan, kan die meteen vertellen wat er mee loos is.
Is je de laatste 14 dagen niet opgevallen dat je achterliggers afstand hebben gehouden?
Wat is de km stand eigenlijk?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 22 feb 2008
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
- Locatie: Kalslagen
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
ff klein vraagje tussendoor
(De boodschappenwagen heeft afgelopen tijd 10cm koelvloeistof daling gehad in het expansievat... ben zelf nu ook extra alert.)
Vanwege de stank, rook of wa?Rojo69 schreef:Is je de laatste 14 dagen niet opgevallen dat je achterliggers afstand hebben gehouden?
(De boodschappenwagen heeft afgelopen tijd 10cm koelvloeistof daling gehad in het expansievat... ben zelf nu ook extra alert.)
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Bij een opgeblazen motor zijn meestal de pakkingen(kleppendeksel)aan het lekken.Ik heb de stop van een scania eens vergeten vast te draaien.In brussel lag de stop eronderuit.Overal nieuwe lagerschalen en een stuk uit mijn loon.Ik bedoel,kun je het niet verhalen op de garage of smeer je de auto zelf?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Als ik zelf achter een olieboot zit ga ik vanzelf meer afstand houden, die geur is niet mijn favoriet.scenic schreef:ff klein vraagje tussendoor
Vanwege de stank, rook of wa?Rojo69 schreef:Is je de laatste 14 dagen niet opgevallen dat je achterliggers afstand hebben gehouden?
(De boodschappenwagen heeft afgelopen tijd 10cm koelvloeistof daling gehad in het expansievat... ben zelf nu ook extra alert.)
De rook wil ik eigenlijk ook vermijden, 10 minumten achter een fors (motorolie) rokende machine en je kunt je voorraam schoon maken met vetoplosser, met de ruitenwissers de brei weghalen kun je het vergeten, die wrijven alleen de vettigheid over het hele raam.
Ik bedoel alleen aan te geven dat er kleine herkenningspuntjes zijn welke een defect aangeven of kunnen worden achterhaald.
Maarten verliest olie en water, als er geen spoor van te vinden is gaat het op in rook.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 nov 2010
- Laatste bezoek: 16 dec 2010 21:25
- Actief als: particulier
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Hallo allemaal en bedankt voor de reacties,
Ik ben bij een Renault gespecialiseerde garage geweest. Deze hebben alles bekeken. Er zat idd. een deuk in mijn carterpan, mijn waterpomp lekte ook! De koppakking is nog goed (deze is getest), MAAR de garage heeft het over een EGR!
De EGR is op mijn blok professioneel buiten werking gestelt. Alle leidingen zijn afgedopt en de EGR is niet meer aangesloten op de boordcomputer. Volgens de garage gaat dit overdruk geven in het blok! Ze hebben echter niet aangesloten omdat ze afgelopen maandag ineens een exact dezelfde espace kregen voor onderhoud, en daar was de EGR op dezelfde manier ontkoppeld. Dit vonden ze zo vreemd dat ze eerst gaan onderzoeken of dit normaal is. Ik vind op mijn beurt dat een Renault gespecialiseerde garage toch moet weten of dit normaal is!!!
Ik vandaag voor het eerst de hele dag met mijn espace op pad, maar het euvel is nog steeds niet verholpen. Kreeg onderweg een foutmelding toen ik bijna thuis was. De foutmelding was ook zo weer verdwenen. Ik rustig naar huis gereden, weer allemaal diesel (of olie) op mijn blok. Bij het stationair draaien hoor je ook een sissend geluid!! Wat kan het nu zijn??
Vriendelijke groet,
Maarten.
Ik ben bij een Renault gespecialiseerde garage geweest. Deze hebben alles bekeken. Er zat idd. een deuk in mijn carterpan, mijn waterpomp lekte ook! De koppakking is nog goed (deze is getest), MAAR de garage heeft het over een EGR!
De EGR is op mijn blok professioneel buiten werking gestelt. Alle leidingen zijn afgedopt en de EGR is niet meer aangesloten op de boordcomputer. Volgens de garage gaat dit overdruk geven in het blok! Ze hebben echter niet aangesloten omdat ze afgelopen maandag ineens een exact dezelfde espace kregen voor onderhoud, en daar was de EGR op dezelfde manier ontkoppeld. Dit vonden ze zo vreemd dat ze eerst gaan onderzoeken of dit normaal is. Ik vind op mijn beurt dat een Renault gespecialiseerde garage toch moet weten of dit normaal is!!!
Ik vandaag voor het eerst de hele dag met mijn espace op pad, maar het euvel is nog steeds niet verholpen. Kreeg onderweg een foutmelding toen ik bijna thuis was. De foutmelding was ook zo weer verdwenen. Ik rustig naar huis gereden, weer allemaal diesel (of olie) op mijn blok. Bij het stationair draaien hoor je ook een sissend geluid!! Wat kan het nu zijn??
Vriendelijke groet,
Maarten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Een deuk in je carterpan moet zoiezo verholpen worden. Demonteren en terugduwen of vernieuwen van de pan.
Waterpomp die lekt, lekt die uitwendig wat koelvloeistof? Is er een droog lekspoor te zien uit het lekgaatje? Dat is nog niet zo'n ramp. Is er echt een nat spoor te zien is deze echt toe aan vervanging, laat je niet bedonderen er hoeft geen multiriem vernieuwd/los gemaakt te worden hiervoor. Echter moet wel de olie en filter vernieuwd worden gezien groot deel van de kvs in het olie kanaal loopt.
Olie lekkage boven op de motor is meestal het kleppedeksel / pakking. Achter op dit deksel zit de carterventilatie welke door een teun beun bij een riemwissel meestal tegen het schutbord kapot deduwt wordt met het opkrikken van de motor.
Is het echter diesel wat er op je motor licht zou de verstuiver / leiding kunnen lekken. Zoiezo geld dat je hier niet mee door moet rijden en naar een garage moet. Liefst eentje met verstand van zaken en in 1x goed repareren.
Als de egr klep afgekoppeld is omdat deze defect is gaat de voorkeur toch uit naar vervangen ipv afdoppen, deze zit er niet voor jan met de korte achternaam. Echter afkoppelen zou geen kwaad moeten kunnen.
Waterpomp die lekt, lekt die uitwendig wat koelvloeistof? Is er een droog lekspoor te zien uit het lekgaatje? Dat is nog niet zo'n ramp. Is er echt een nat spoor te zien is deze echt toe aan vervanging, laat je niet bedonderen er hoeft geen multiriem vernieuwd/los gemaakt te worden hiervoor. Echter moet wel de olie en filter vernieuwd worden gezien groot deel van de kvs in het olie kanaal loopt.
Olie lekkage boven op de motor is meestal het kleppedeksel / pakking. Achter op dit deksel zit de carterventilatie welke door een teun beun bij een riemwissel meestal tegen het schutbord kapot deduwt wordt met het opkrikken van de motor.
Is het echter diesel wat er op je motor licht zou de verstuiver / leiding kunnen lekken. Zoiezo geld dat je hier niet mee door moet rijden en naar een garage moet. Liefst eentje met verstand van zaken en in 1x goed repareren.
Als de egr klep afgekoppeld is omdat deze defect is gaat de voorkeur toch uit naar vervangen ipv afdoppen, deze zit er niet voor jan met de korte achternaam. Echter afkoppelen zou geen kwaad moeten kunnen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 nov 2010
- Laatste bezoek: 16 dec 2010 21:25
- Actief als: particulier
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
De volgende update over de soap rond mijn Espace.
Ik ben de volgende dag terug geweest naar de garage. Ze snappen helemaal niets van het feit dat bij deellast de motor goed functioneerd en onder vollast (dus tijdens het rijden) er overal diesel met olie rondspuit. Vooral als ik flink optrek tot hoog nde toeren, dan zuigt ie het blok behoorlijk leeg.
Na 2 uur testen kwamen ze er achter dat wanneer de motor warm is, hij lucht uit de olie inlaat blaast. Dus als de oliedop van het blok gedraaid wordt, blaast hij daar wat oliespetters en warme lucht uit. Conclusie: Overdruk in de cilinders agv. versleten zuigers! De motor moet dus gereviseerd worden!!
Is er iemand die een (voor mij) betere diagnose heeft????
Ik ga namelijk geen 3 mille neerleggen voor een motorrevisie.
Groetjes,
Maarten.
Ik ben de volgende dag terug geweest naar de garage. Ze snappen helemaal niets van het feit dat bij deellast de motor goed functioneerd en onder vollast (dus tijdens het rijden) er overal diesel met olie rondspuit. Vooral als ik flink optrek tot hoog nde toeren, dan zuigt ie het blok behoorlijk leeg.
Na 2 uur testen kwamen ze er achter dat wanneer de motor warm is, hij lucht uit de olie inlaat blaast. Dus als de oliedop van het blok gedraaid wordt, blaast hij daar wat oliespetters en warme lucht uit. Conclusie: Overdruk in de cilinders agv. versleten zuigers! De motor moet dus gereviseerd worden!!
Is er iemand die een (voor mij) betere diagnose heeft????
Ik ga namelijk geen 3 mille neerleggen voor een motorrevisie.
Groetjes,
Maarten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Een goede diagnose is natuurlijk een cilinder lektest uit te voeren. Dan weet je precies hoeveel de cilinders lekken en wat er gerepareerd moet worden.
Waarschijnlijk kom je toch uit op een ruilmotor..
Waarschijnlijk kom je toch uit op een ruilmotor..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 okt 2011
- Laatste bezoek: 14 okt 2011 17:58
- Actief als: particulier
olie lekkage renault trafic
hallo
ik heb ongeveer zelfde probleem emt een renault trafic naar het starten is er ineens alle olie uit gespoten ia olie huis nu zat de binneste bout lios naar aandraaien is het probleem bij stationair weg maar zodra ik gas geef bouwt weer druk op en alles er uit wat zou dat zijn zuigerveren? auto reed perfect probleem ontstond ineens
ik heb ongeveer zelfde probleem emt een renault trafic naar het starten is er ineens alle olie uit gespoten ia olie huis nu zat de binneste bout lios naar aandraaien is het probleem bij stationair weg maar zodra ik gas geef bouwt weer druk op en alles er uit wat zou dat zijn zuigerveren? auto reed perfect probleem ontstond ineens

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
In het oliecircuit zit en overdrukklep(een kogel met een veer er achter). Deze willen wel eens vast gaan zitten, de druk kan dan zo hoog oplopen dat b.v. je oliefilter barst.
Laat de druk anders eens meten bij bv 3.000 tpm.
SUC6
Laat de druk anders eens meten bij bv 3.000 tpm.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Bij mijn oude Volvo waren de lekgassen veel te groot (versleten motor).Op aanraden moest ik er een blikken bus in hangen en daar mijn carterontluchtingslang in hangen.
Met een versleten Clio sloeg de motor op hol
De lekgassen drukken dan de olie in de aanzuig.Versleten,versleten.
Met een versleten Clio sloeg de motor op hol

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 24 apr 2011
- Laatste bezoek: 27 mar 2012 19:39
- Actief als: particulier
Re: Olielekkage/koelvloeistofverbruik Espace 4 2.2 Dci uit '
Bij dit blok scheurd veelvuldig het kleppendeksel waardoor de turbodruk het motorblok word ingespoten. Hierdoor krijg je over druk in het carter. Moet een renault dealer zeker weten. Beetje mosterd na de maaltijd maar voor iedereen met een G9T bij overdruk op carter-> kleppendeksel vervangen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 378 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 4 Reacties
- 535 Weergaves
-
Laatste bericht door dejebe
-
- 0 Reacties
- 176 Weergaves
-
Laatste bericht door HarrieOCI
-
- 0 Reacties
- 115 Weergaves
-
Laatste bericht door mojitoke
-
- 3 Reacties
- 398 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 404 Weergaves
-
Laatste bericht door c7rl
-
- 0 Reacties
- 187 Weergaves
-
Laatste bericht door Iolaire