Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Wellicht is dit dan ook een alternatieve verklaring warom ik vanaf 14 december offline was (maar dan ook echt helemaal) en vanaf ongeveer 3 maart weer strak bij. En dat correspondeert niet met een R-Link (of any met de hand uitgevoerde) update.On-board diagnostics
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Een vrij zinloze update van deze kant, maar toch leuk om te delen: alle primaire hardware is binnen
. Totale kosten van wat je hier ziet: 43 Euro.

Die "grote" jongen is de Taijiuno Due met een fikse ARM processor van Atmel er op. Let vooral even op rechtsonder CANRX en CANTX. Het kleinste printje is een CAN tranceiver. Doet niks anders dan de spanningsniveau's van de CAN bus van de auto omzetten naar het 3.3 volt signaalniveau van de Taijiuno. Het andere printje is een programmer, alleen maar nodig om software op het ding te zetten.
Maar eerst de omalader afmaken!


Die "grote" jongen is de Taijiuno Due met een fikse ARM processor van Atmel er op. Let vooral even op rechtsonder CANRX en CANTX. Het kleinste printje is een CAN tranceiver. Doet niks anders dan de spanningsniveau's van de CAN bus van de auto omzetten naar het 3.3 volt signaalniveau van de Taijiuno. Het andere printje is een programmer, alleen maar nodig om software op het ding te zetten.
Maar eerst de omalader afmaken!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Mooie samenstelling zoe2goe!
Ik denk: Als zeker is dat deze combinatie onze Zoe uit kan lezen, een Bluetooth module hieraan toevoegen, een App op je telefoon maken (iemand ervaring met Xamarin?), en je kan mobiel alle informatie tonen die je maar wilt.
Ik denk: Als zeker is dat deze combinatie onze Zoe uit kan lezen, een Bluetooth module hieraan toevoegen, een App op je telefoon maken (iemand ervaring met Xamarin?), en je kan mobiel alle informatie tonen die je maar wilt.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Zeker weten. Of een ESP8266 printje er aan en je hebt Wifi (ong 3 euro, ebay is je vriend), waarmee je in de auto access point mode zou kunnen draaien en zo je telefoon toegang kan geven, en "op de oprit" als client aan je thuisnetwerk kan koppelen en dan bijvoorbeeld alle log data uploaden via internet. Als ik dit allemaal aan de gang krijg (wat echt nog wel de vraag is hoor, dit is geen "cat pee"), dan kun je wel heel grappige dingen gaan verzinnen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Pieter, je hebt gelijk. Vanochtend heb ik tijdens een ritje nog een aantal keer gekeken met welk gsm-netwerk de TCU verbonden was. En nu stond er weer [T-Mobile NL].
Dus blijkbaar kan dit (afhankelijk van het netwerkbereik) wisselen.
Als ik in het buitenland ben zal ik dit ook nog eens uitlezen.
Dus blijkbaar kan dit (afhankelijk van het netwerkbereik) wisselen.
Als ik in het buitenland ben zal ik dit ook nog eens uitlezen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 24 okt 2013
- Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Mijn opmerking hoort misschien niet helemaal hier thuis maar schoot me wel te binnen bij lezen van dit draadje: RenaultNL heeft mijn ZOE klaarblijkelijk op afstand kunnen uitlezen. Ze wilden data over laadproblemen. Nu blijkt dat ze die al hebben zonder dat ik bij de garage ben geweest....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 18 jun 2014
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Wapenveld
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Zij kunnen blijkbaar gewoon in je "My Renault" pagina? Daar staat alles al in aan data en geladen stroom.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: On-board diagnostics
Even wennen maar, dit is de toekomst.
Ze weten straks ook waar je bent en wat je doet.
En natuurlijk "klantenbinding".
mvg WillemS
Ze weten straks ook waar je bent en wat je doet.
En natuurlijk "klantenbinding".
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Ik was laatst in Duitsland, en toen stond het gsm-netwerk in de TCU op "Telecom Deutschland":
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
-
- Donateur
- Posts in topic: 68
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Ben van de week weer aan het tellen geweest, dit keer bij Fastned De Velder bij Liempde. Na de vooorgaande sessies een te verwachten beeld. De omstandigheden waren nagenoeg gelijk aan die bij de vorige laadbeurten. Misschien was de batterij ietsjes koeler. De Chameleonlader bepaalt de ontvangen stroom, de karakteristiek van de lijn is dan nagenoeg gelijk. Op het eind kunnen de lijnen over elkaar gelegd worden inclusief het dipje na 90% SoC.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Nu de buitentemperatuur weer wat hoger is heb ik vandaag de Max Charge Power grafiek met de i907 van iCarsoft uit kunnen breiden tot een batterijtemperatuur van 24°C:
Wat je in deze grafieken (nog) niet kan zien is dat de temperatuur van de batterij door het laden kan oplopen. En hoe sneller wordt opgeladen, hoe sneller de temperatuur zal oplopen. Wellicht kan ik dat met wat lijntjes in de middelste grafiek ook nog zichtbaar maken (Als ik voldoende data daarvoor kan verzamelen tenminste...)
Dezelfde data, maar in een ander grafiektype (Moet nog even een naam voor verzinnen):
Je ziet dat bij een batterijtemperatuur van 24°C er tot vrijwel 100% met een vermogen van 11kW geladen kan worden. Terwijl dat op een koude winterdag zomaar bij 70% al beperkt kan zijn.Wat je in deze grafieken (nog) niet kan zien is dat de temperatuur van de batterij door het laden kan oplopen. En hoe sneller wordt opgeladen, hoe sneller de temperatuur zal oplopen. Wellicht kan ik dat met wat lijntjes in de middelste grafiek ook nog zichtbaar maken (Als ik voldoende data daarvoor kan verzamelen tenminste...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
De grafiek geeft de hoogtelijnen weer, dat zou een mogelijke naam kunnen zijn.
Ik heb niet echt veel ervaring met snelladen, maar die drie keer, 2x eind januari van dit jaar en ook nog eens op 12/03, had ik toch echt wel de indruk dat het tot 80% aan vol vermogen ging. Toegegeven, de batterij was op dat ogenblik lekker opgewarmd, want ik had telkens een rit van +- 100 km achter de rug.
Ik heb niet echt veel ervaring met snelladen, maar die drie keer, 2x eind januari van dit jaar en ook nog eens op 12/03, had ik toch echt wel de indruk dat het tot 80% aan vol vermogen ging. Toegegeven, de batterij was op dat ogenblik lekker opgewarmd, want ik had telkens een rit van +- 100 km achter de rug.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Vandaag weer 's kunnen meten bij wat hogere temperatuur. Buitentemperatuur was ongeveer 25°C toen ik thuis kwam.
Tijdens het laden steeg de batterijtemperatuur van 23 naar 27°C.
Zie hier de bijgewerkte grafieken: Bij deze temperatuur is het mogelijk om tot vrijwel 80% met vol vermogen op te laden. Daarna neemt het vermogen geleidelijk af. Ik ben benieuwd waar de lijnen naar toe zullen gaan als het buiten boven de 30°C is.
Tijdens het laden steeg de batterijtemperatuur van 23 naar 27°C.
Zie hier de bijgewerkte grafieken: Bij deze temperatuur is het mogelijk om tot vrijwel 80% met vol vermogen op te laden. Daarna neemt het vermogen geleidelijk af. Ik ben benieuwd waar de lijnen naar toe zullen gaan als het buiten boven de 30°C is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Harm, dat bevestigt mijn ervaring dat laden van een door het rijden goed opgewarmde batterij tot 80% op vol vermogen kan.
Heb jij al kunnen uitvissen welke informatie waar te vinden is? Is er een overzicht beschikbaar?
Nu loop ik alle menu's wat af. Er is wel enige ordening,maar toch niet altijd even logisch
Heb jij al kunnen uitvissen welke informatie waar te vinden is? Is er een overzicht beschikbaar?
Nu loop ik alle menu's wat af. Er is wel enige ordening,maar toch niet altijd even logisch
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Via email (cardiag@icarsoft.com) heb ik contact gehad met iCarsoft. Ik had twee vragen gesteld:
1. Will support for the BCB-unit be added in the future?
2. I see a lot of Additional information xxxx fields, which do contain data. Will a description be added?
Antwoorden:
1. About BCB unit, engineer can not guarantee whether it will be added into the scanner. However, if this is added into the software, we will publish the software onto our website and then customers can update their scanner to latest software.
2. About the descriptions, engineer said they are data pre-left by Renault manufacturer. There is no exact meaning for the moment.
Ik had graag meer toezeggingen gehad, maar hier moeten we het helaas even mee doen.
De BCB-unit is een belangrijk onderdeel in de Zoe. Foutmeldingen hierin kunnen er voor zorgen dat de Zoe helemaal niet meer geladen kan worden, totdat deze gewist zijn. (Heb ik nu 2x meegemaakt, de 1e keer werd daarna de cameleon-lader vervangen, de 2e keer alleen de foutmelding gewist)
Wellicht kunnen andere mensen eerst naar ondersteuning van de BCB-unit vragen vóórdat ze de i907 van iCarsoft kopen, zodat iCarsoft meer getriggerd worden om dit alsnog middels een firmware update toe te voegen!
1. Will support for the BCB-unit be added in the future?
2. I see a lot of Additional information xxxx fields, which do contain data. Will a description be added?
Antwoorden:
1. About BCB unit, engineer can not guarantee whether it will be added into the scanner. However, if this is added into the software, we will publish the software onto our website and then customers can update their scanner to latest software.
2. About the descriptions, engineer said they are data pre-left by Renault manufacturer. There is no exact meaning for the moment.
Ik had graag meer toezeggingen gehad, maar hier moeten we het helaas even mee doen.
De BCB-unit is een belangrijk onderdeel in de Zoe. Foutmeldingen hierin kunnen er voor zorgen dat de Zoe helemaal niet meer geladen kan worden, totdat deze gewist zijn. (Heb ik nu 2x meegemaakt, de 1e keer werd daarna de cameleon-lader vervangen, de 2e keer alleen de foutmelding gewist)
Wellicht kunnen andere mensen eerst naar ondersteuning van de BCB-unit vragen vóórdat ze de i907 van iCarsoft kopen, zodat iCarsoft meer getriggerd worden om dit alsnog middels een firmware update toe te voegen!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Kleine, niet al te bijzondere update. Vandaag aandacht gegeven aan de CAN sniffer. Ik heb de hardware in een kastje gebouwd.
Je ziet nog een groene LED aan D13. Dat is om aan te geven dat het programma loopt, een "heartbeat". Vooralsnog geen plannen om een SD kaart toe te voegen of zo voor logging. Dat moet maar met een laptopje. Dit was ook een moment om te kijken of ik de ontwikkelomgeving aan de gang kreeg. Dat is gelukt.
Edit: overwegingen over kabel geschrapt, dit is het geworden.
Je ziet nog een groene LED aan D13. Dat is om aan te geven dat het programma loopt, een "heartbeat". Vooralsnog geen plannen om een SD kaart toe te voegen of zo voor logging. Dat moet maar met een laptopje. Dit was ook een moment om te kijken of ik de ontwikkelomgeving aan de gang kreeg. Dat is gelukt.
Edit: overwegingen over kabel geschrapt, dit is het geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
En vrijwel meteen het eerste succes! Het was even lastig de uitvoer van het programmatje terug te krijgen naar de computer (voor de Arduino fans: gebruik SerialUSB ipv Serial en bouw een pauze in de setup die je de kans geeft de Serial monitor te openen). Daarna nog de draadjes van de CANbus omgewisseld.
Nu krijg ik dit soort "onzin" op hoge snelheid binnen. En dat is het interne gebabbel tussen de computers in de Zoe.
Vanaf nu heb ik niks meer te maken met de CANbus, en kan ik door naar een hoger niveau, zijnde dit gebrabbel ontcijferen.
Nu krijg ik dit soort "onzin" op hoge snelheid binnen. En dat is het interne gebabbel tussen de computers in de Zoe.
Vanaf nu heb ik niks meer te maken met de CANbus, en kan ik door naar een hoger niveau, zijnde dit gebrabbel ontcijferen.
ID: 0x646 Len: 8 Data: 0x40 91 5 91 81 9A 19 50
ID: 0x130 Len: 8 Data: 0x0 C8 6F FE 0 9F FE 2D
ID: 0x17A Len: 8 Data: 0xFF FF FF AA 0 C0 31 A3
ID: 0x186 Len: 7 Data: 0x0 0 32 3 20 0 20
ID: 0x65B Len: 6 Data: 0x0 0 0 FC 41 34
ID: 0x1F6 Len: 8 Data: 0xDE 4 0 3B 0 FF 0 FF
ID: 0x12E Len: 8 Data: 0xCB 7F FC 7F E0 FF FF 0
ID: 0x242 Len: 7 Data: 0x2 0 FF EF FE 0 C
ID: 0x29C Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 FF FF 0 0
ID: 0x352 Len: 4 Data: 0x5C 0 0 0
ID: 0x212 Len: 6 Data: 0xFE 3D C0 50 0 0
ID: 0x218 Len: 1 Data: 0x9C
ID: 0x4FA Len: 2 Data: 0x0 0
ID: 0x671 Len: 2 Data: 0x0 0
ID: 0x6F8 Len: 5 Data: 0x44 0 D5 AA FF
ID: 0x1F8 Len: 8 Data: 0xF8 4 FF EF FE 0 A D
ID: 0x17E Len: 8 Data: 0xFF FF FF 0 FF 40 0 FF
ID: 0x18A Len: 6 Data: 0xFF F0 0 6 40 0
ID: 0x432 Len: 8 Data: 0x50 40 2 B EC 80 0 58
ID: 0x130 Len: 8 Data: 0x0 E8 6F FE 0 9F FE D
ID: 0x17A Len: 8 Data: 0xFF FF FF AA 0 C0 31 A3
ID: 0x186 Len: 7 Data: 0x0 0 32 3 20 0 20
ID: 0x1F6 Len: 8 Data: 0xDE 4 0 3B 0 FF 0 FF
ID: 0x12E Len: 8 Data: 0xCC 7F FC 7F E0 FF FF 0
ID: 0x29A Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 0 0 9 F6
ID: 0x2B7 Len: 5 Data: 0x0 E0 FF FE 94
ID: 0x1F8 Len: 8 Data: 0xF6 4 FF EF FE 0 C D
ID: 0x17E Len: 8 Data: 0xFF FF FF 0 FF 40 0 FF
ID: 0x18A Len: 6 Data: 0xFF F0 0 6 40 0
ID: 0x638 Len: 6 Data: 0x50 13 89 C0 0 0
ID: 0x130 Len: 8 Data: 0x0 8 6F FE 0 9F FE ED
ID: 0x17A Len: 8 Data: 0xFF FF FF AA 0 C0 31 A3
ID: 0x186 Len: 7 Data: 0x0 0 32 3 20 0 20
ID: 0x1FD Len: 8 Data: 0x8 40 7 FF 7F C8 50 0
ID: 0x1F6 Len: 8 Data: 0xDE 4 0 3B 0 FF 0 FF
ID: 0x12E Len: 8 Data: 0xCC 7F FC 7F E0 FF FF 0
ID: 0x242 Len: 7 Data: 0x2 0 FF EF FE 0 C
ID: 0x29C Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 FF FF 0 0
ID: 0x354 Len: 8 Data: 0x0 0 0 0 0 0 0 0
ID: 0x212 Len: 6 Data: 0xFE 3D C0 50 0 0
ID: 0x1F8 Len: 8 Data: 0xF4 4 FF EF FE 0 E D
ID: 0x17E Len: 8 Data: 0xFF FF FF 0 FF 40 0 FF
ID: 0x18A Len: 6 Data: 0xFF F0 0 6 40 0
ID: 0x439 Len: 2 Data: 0x3E 80
ID: 0x3F7 Len: 2 Data: 0x8 0
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Even een snelle update. SOC heb ik inmiddels van de CANbus, dus in principe ben ik waar ik wezen wil. Dit project is natuurlijk veel te leuk om in de hoek te smijten, dus er komt nog wel een keer meer. Ik heb ontzettend veel hulp gehad van een knaap in Portugal met een Fluence die al enorm veel heeft uitgezocht. De Zoe is niet hetzelfde, maar er zijn grote overeenkomsten.
De volgende uitdaging heeft vrijwel niets met de Zoe zelf te maken, maar wel met EV/laden. Mijn doel is een systeem te bouwen zodat ik zonder enige "hands on" iets kan maken als: "laadt in de nacht op tot 75%, gebruik overdag overcapaciteit op de zonnepanelen om bij te laden". Uiteraard zal de werkelijkheid complexer worden omdat je in de zomer de zaken anders wilt dan in de winter, een volle lading wilt als je 's-ochtends ver weg moet, etc, maar je begrijpt dat ik centraal de SOC nodig heb.
De bedoeling is nu de microcontroller nu met een Wifi module uit te rusten (voor de liefhebbers: een ESP8266) en dat de SOC elke, zeg eens wat, 5 minuten wordt doorgegeven.
De volgende uitdaging heeft vrijwel niets met de Zoe zelf te maken, maar wel met EV/laden. Mijn doel is een systeem te bouwen zodat ik zonder enige "hands on" iets kan maken als: "laadt in de nacht op tot 75%, gebruik overdag overcapaciteit op de zonnepanelen om bij te laden". Uiteraard zal de werkelijkheid complexer worden omdat je in de zomer de zaken anders wilt dan in de winter, een volle lading wilt als je 's-ochtends ver weg moet, etc, maar je begrijpt dat ik centraal de SOC nodig heb.
De bedoeling is nu de microcontroller nu met een Wifi module uit te rusten (voor de liefhebbers: een ESP8266) en dat de SOC elke, zeg eens wat, 5 minuten wordt doorgegeven.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 08 jul 2014
- Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Respect voor wat je inmiddels bereikt hebt.
Ik denk dat dit wel eens iets leuks kan worden... Ik blijf het volgen!
Ik denk dat dit wel eens iets leuks kan worden... Ik blijf het volgen!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
@Jsj: dank!
Het is allemaal nog heel ruw maar om te "bewijzen" dat het werkt nog een fototje. Op het dashboard zie je 94%. Op de laptop zie je op de zesde regel SOC: 94. Die bovenste regels zijn gegevens waarvan ik weet hoe ze in de data streams zitten. De kolommen eronder zijn ruwe data waarvan ik nog niet weet wat ze betekent, of in ieder geval nog geen software die dat netjes uit elkaar trekt heb gemaakt. Elk data blok representeert één data stream en wat je hier ziet wordt continue, real time aangepast op het scherm.
Edit: hier nog twee video's van wat Aleandre Moleiro heeft gepresteerd met zijn Fluence. Respect!
Het is allemaal nog heel ruw maar om te "bewijzen" dat het werkt nog een fototje. Op het dashboard zie je 94%. Op de laptop zie je op de zesde regel SOC: 94. Die bovenste regels zijn gegevens waarvan ik weet hoe ze in de data streams zitten. De kolommen eronder zijn ruwe data waarvan ik nog niet weet wat ze betekent, of in ieder geval nog geen software die dat netjes uit elkaar trekt heb gemaakt. Elk data blok representeert één data stream en wat je hier ziet wordt continue, real time aangepast op het scherm.
Edit: hier nog twee video's van wat Aleandre Moleiro heeft gepresteerd met zijn Fluence. Respect!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Opladen bij tropische temperatuur leverde vandaag weer nieuwe data op voor de MaxChargePower grafieken:laadpauze inlast.
Verder blijkt uit de grafieken, dat je bij deze temperatuur tot ongeveer 97% SOC voordeel hebt van een 43kW lader boven een 22kW! Onder 82% SOC is dit voordeel al maximaal. Vandaar dat ik nooit voor een Zoe zal kiezen die maximaal maar met 22kW kan laden.
Duidelijk is dat, hoe hoger de temperatuur van de batterij, hoe sneller het opladen kan gaan. Daarnaast kan het ook zijn dat de oplader even te warm wordt, en daardoor een hele korte Verder blijkt uit de grafieken, dat je bij deze temperatuur tot ongeveer 97% SOC voordeel hebt van een 43kW lader boven een 22kW! Onder 82% SOC is dit voordeel al maximaal. Vandaar dat ik nooit voor een Zoe zal kiezen die maximaal maar met 22kW kan laden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Ik heb inmiddels in de datastreams ook de "battery health" gevonden (voor de liefhebbers: PID 0x658, byte 4): 92%
Gisteren ook de clima helemaal uitgevogeld. Niet dat je daar nou iets aan hebt, maar goed, weer een uit te zoeken datastream van mijn lijstje. Nog 51 to go

Gisteren ook de clima helemaal uitgevogeld. Niet dat je daar nou iets aan hebt, maar goed, weer een uit te zoeken datastream van mijn lijstje. Nog 51 to go

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 02 okt 2013
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Amsterdam
Re: On-board diagnostics
Wat een klus zeg; het voelt als uitvogelen van DNA. Zoe DNA dus 
Overigens begreep ik dat je de Twizy kunt 'opvoeren' via een dongle in dezelfde diagnostics bus. Dat betekent dus niet alleen uitlezen maar ook 'infecteren'. Kan dat ook met de Zoe denk je? Zeg 10kW extra vermogen? Uiteindelijk heeft de motor volgens mij nog wel ruimte maar heeft Renault dit om batterij technische redenen afgeknepen??

Overigens begreep ik dat je de Twizy kunt 'opvoeren' via een dongle in dezelfde diagnostics bus. Dat betekent dus niet alleen uitlezen maar ook 'infecteren'. Kan dat ook met de Zoe denk je? Zeg 10kW extra vermogen? Uiteindelijk heeft de motor volgens mij nog wel ruimte maar heeft Renault dit om batterij technische redenen afgeknepen??
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Vandaag met HarmOtten (hij met de iCarSoft i907, ik met mijn eigen bouw) aan het snuffelen geweest op de diagnosestekker. Het gaat te ver om "Eureka" te kraaien, maar het lijkt er op dat we bijvoorbeeld de celtemperaturen inderdaad kunnen uitlezen. Deze moeten echt worden opgevraagd, het is geen data die spontaan langs komt, zoals bijvoorbeeld alles wat je op het dashboard ziet. Het is een flinke klus om de logs die we hebben gemaakt uit te pluizen, maar er zijn dus weer een paar velden bij.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
De 8 batterij compartiment temperaturen: cracked.
Het maximale laadvermogen: cracked.
Realtime stroom in- en uit de batterij: cracked.
Het maximale laadvermogen: cracked.
Realtime stroom in- en uit de batterij: cracked.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 48
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: On-board diagnostics
Dit mag gerust een doorbraak genoemd worden! Vanaf nu liggen alle mogelijkheden open. Denk aan:
- Automatische koppelingen die afhankelijk van de zonnekracht het laadgedrag van de auto beïnvloeden.
- Het tonen met welk vermogen de batterij daadwerkelijk wordt opgeladen.
- Het tonen van het maximale oplaadvermogen afhankelijk van de temperatuur en SOC van de batterij. En daarmee berekenen wat de ideale rijsnelheid is om in een zo kort mogelijke tijd op je bestemming aan te komen.
- enz.
- Automatische koppelingen die afhankelijk van de zonnekracht het laadgedrag van de auto beïnvloeden.
- Het tonen met welk vermogen de batterij daadwerkelijk wordt opgeladen.
- Het tonen van het maximale oplaadvermogen afhankelijk van de temperatuur en SOC van de batterij. En daarmee berekenen wat de ideale rijsnelheid is om in een zo kort mogelijke tijd op je bestemming aan te komen.
- enz.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Het tonen met welk vermogen de auto geladen word vind ik interessant. Is dat voor of na het omvormen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 08 jul 2014
- Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Ja dit bied mogelijkheden inderdaad. Goed bezig !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 15
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: On-board diagnostics
Ik zag vandaag dit product in de spam passeren:
Head up display on OBD.
Ik kan me niet voorstellen dat dit op onze Zoe zou werken, maar het blijft toch knap wat er allemaal ontwikkeld wordt.
Head up display on OBD.
Ik kan me niet voorstellen dat dit op onze Zoe zou werken, maar het blijft toch knap wat er allemaal ontwikkeld wordt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 08 jul 2014
- Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Er zitten voor de mainstream auto's mooie dingen tussen. Jaren geleden gebruikte ik eens een Bluetooth obd dingetje om eea uit te lezen via een smartphone. Tegenwoordig kijkt men daar niet meer van op.
Voor een Zoe zal het zeker wat gecompliceerder liggen.
Voor een Zoe zal het zeker wat gecompliceerder liggen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
OBD-2 adapters werken niet op de Zoë, althans, niet zonder zwaar aangepaste software. Doe geen moeite met zo'n ding met bv Torque Light, want dat werkt inderdaad niet.
Harm en ik zijn in een klein maar internationaal groepje rijders bezig de geheimen to ontfutselen zoals je weet, en als ik terug ben van vakantie is een van mijn zelf opgelegde taken in dat groepje om te kijken hoeveel data we met die chinese 5 euro dongles toch nog uit de gigantische datastroom kunnen halen; nu werken we nog met kostbaarder hardware. Nog even geduld, maar verwacht in deze draad over een tijdje meer nieuws daarover.
Harm en ik zijn in een klein maar internationaal groepje rijders bezig de geheimen to ontfutselen zoals je weet, en als ik terug ben van vakantie is een van mijn zelf opgelegde taken in dat groepje om te kijken hoeveel data we met die chinese 5 euro dongles toch nog uit de gigantische datastroom kunnen halen; nu werken we nog met kostbaarder hardware. Nog even geduld, maar verwacht in deze draad over een tijdje meer nieuws daarover.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 08 jul 2014
- Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Ja het zou inderdaad mooi zijn op dat met een standaard OBD adapter te kunnen doen.
Dat gaat jullie vast wel lukken. De eerste resultaten zijn veelbelovend in ieder geval.
Dat gaat jullie vast wel lukken. De eerste resultaten zijn veelbelovend in ieder geval.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Vandaag heel even tijd gehad om te prutsen met een "el cheapo Chinese knockoff" ELM327 van een paar Euro. Ik heb inderdaad één parameter kunnen opgevraagd (de kilometerstand
). Het vergt nog wel het nodige uitzoekwerk om vast te stellen of we andere soorten gegevens (om precies te zijn: die uit "vrije" datastromen, en berichten die uit meerdere paketten bestaan) kunnen opvragen, maar ik ben blij verrast. Een "Zoë app" lijkt nu toch niet meer tot de onmogelijkheden te behoren. Ook mijn eigen veel-slimmer-laden project komt daarmee wel in een stroomversnelling terecht! Ik hou jullie op de hoogte!

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 216
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: On-board diagnostics
Vrije data stromen: check!! Denk daarbij aan alles wat naar het dashboard en de R-Link gaat en nog VEEL meer. Sommige van die stromen gaan zo snel dat een ELM327 dat niet kan bijhouden, maar het is mij met een "langzame" stroom (climate control
een dataframe per seconde) in ieder geval gelukt.

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut