Onze vijfjes kregen een grote broer!
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Onze vijfjes kregen een grote broer!
Tot nu toe reden wij (Blacky's Boss en ik) altijd in een Renault 5 of Express. En deelden we onze avonturen op het Renault 5 forum (clubcinq), maar: dit weekend heeft onze verzameling Renaultjes 5 een grote broer gekregen: een Renault Espace uit 1985!
Motorisch is hij prima, maar voor de rest kan hij nog wel wat aandacht gebruiken.... Vandaar dat ik hier terecht kwam. Dit issie:
Motorisch is hij prima, maar voor de rest kan hij nog wel wat aandacht gebruiken.... Vandaar dat ik hier terecht kwam. Dit issie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Welkom hier.
Leuke gordijntjes.
Groet, Ron.
Leuke gordijntjes.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Dankjewel! Die zaten helaas niet bij de levering... Maar zo is hij ook leuk!
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Ziet er helemaal niet verkeerd uit.
Veel plezier en veilige km ermee.
Groet Martin
Veel plezier en veilige km ermee.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
He, dezelfde kleur als die van mij, alleen die van jou is twee modellen ouder.
De bloemetjes groeien er ook al op zie ik.
Veel plezier ermee.
De bloemetjes groeien er ook al op zie ik.
Veel plezier ermee.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Mooie velgen ook, zijn zeldzaam volgens mij.
Groet Martin
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Reclamefolder
https://autocatalogarchive.com/wp-conte ... 985-NL.pdf
Nog meer modellen te vinden op
https://autocatalogarchive.com/renault/?page_id=16978
https://autocatalogarchive.com/wp-conte ... 985-NL.pdf
Nog meer modellen te vinden op
https://autocatalogarchive.com/renault/?page_id=16978
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Dank jullie wel! Oorspronkelijk was hij rood, erg jammer dat hij (slordig) opnieuw gespoten is... Van zijn uiterlijk moet hij het niet hebben, maar wat een geweldige wagen verder! Vanaf naar Luxemburg gereden, wat een genot! En gewoon ruim 1 op 10,6 op gas!
Nieuwe massakabels losten al een boel problemen op...
Nieuwe massakabels losten al een boel problemen op...
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Top hoor, mooi verbruik op gas.
Wat gaan jullie er verder mee doen. Origineel maken?
Groet Martin
Wat gaan jullie er verder mee doen. Origineel maken?
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Nou origineel maken wordt heel lastig denk ik. De binnen bekleding is er heel slecht aan toe, ik mis een deurpaneel, de vloermat is al een keer vervangen door gewoon tapijt... Maar hem weer netjes maken verdiend hij wel!
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Misschien heeft Timo nog een deurpaneel over.
Groet Martin
Toegevoegd in 3 minuten 34 secondes:
timo-s-renault-espace-2000-tse-1986-t28174.html
Groet Martin
Toegevoegd in 3 minuten 34 secondes:
timo-s-renault-espace-2000-tse-1986-t28174.html
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Inmiddels verdiend hij wel een projecttopic!
Oktober 2021:
Nadat we hem half oktober overnamen van de vorige eigenaar ben ik direct aan de slag gegaan met de massakabels. Die vertrouwde ik namelijk voor geen meter en daardoor gaf hij ook wat problemen met het openen van de achterdeuren via de centrale vergrendeling. Zo zag het eruit:
Stad en land afgezocht naar kant en klare massakabels, passend voor deze auto, maar helaas, niet gevonden. Dus zelf maar aan de slag gegaan (best netjes gelukt al zeg ik het zelf):
Toen ik deze foto's aan Timo liet zien wees hij me er op dat de afwateringsslang van de parafan naar beneden ontbrak. Niet handig, want dan loopt het regenwater over je motorblok. Gelukkig vond ik tussen alle meegeleverde onderdelen de betreffende slang, dus die hebben we zo goed als het ging (er is minder ruimte onder de motorkap i.v.m. de gasinstallatie) gemonteerd:
En daarna was het tijd voor een grote schoonmaakbeurt van binnen! Stoelen eruit, ergste troep weg en dan ziet het er zo uit:
Maar na een middagje stofzuigen, stoelmechanismes smeren en verder poetsen mocht het resultaat er zijn:
Oktober 2021:
Nadat we hem half oktober overnamen van de vorige eigenaar ben ik direct aan de slag gegaan met de massakabels. Die vertrouwde ik namelijk voor geen meter en daardoor gaf hij ook wat problemen met het openen van de achterdeuren via de centrale vergrendeling. Zo zag het eruit:
Stad en land afgezocht naar kant en klare massakabels, passend voor deze auto, maar helaas, niet gevonden. Dus zelf maar aan de slag gegaan (best netjes gelukt al zeg ik het zelf):
Toen ik deze foto's aan Timo liet zien wees hij me er op dat de afwateringsslang van de parafan naar beneden ontbrak. Niet handig, want dan loopt het regenwater over je motorblok. Gelukkig vond ik tussen alle meegeleverde onderdelen de betreffende slang, dus die hebben we zo goed als het ging (er is minder ruimte onder de motorkap i.v.m. de gasinstallatie) gemonteerd:
En daarna was het tijd voor een grote schoonmaakbeurt van binnen! Stoelen eruit, ergste troep weg en dan ziet het er zo uit:
Maar na een middagje stofzuigen, stoelmechanismes smeren en verder poetsen mocht het resultaat er zijn:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
November 2021:
En weer verder. Hij is begin deze maand voorzien van nieuwe ruitenwissers en nieuwe winterbanden! Hij moet immers wel mee kunnen naar Luxemburg in de winter. Maar, door de gasinstallatie (die op de plek van het reservewiel hangt) is er geen plaats voor het reservewiel en die ligt nu los in de auto. Ben ik niet helemaal gelukkig mee. Gelukkig had winparts mooie hoezen te koop, dus hij ligt nu netjes opgeborgen, niet in direct zonlicht:
Omdat de binnenkant er al een stuk beter uit zag, ook de buitenkant maar eens schoon gemaakt en de grijze delen ingesmeerd met Okewax (worden ze mooi donker van):
Daarnaast een dagje de tijd genomen om alle lampjes in het dashboard zo nodig te vervangen of te repareren en de gaskabel een pufje wit spuitvet te geven, want die piept als een malle als de auto koud is (vervangen komt later):
En toen.... was het tijd om de gasinstallatie af te laten stellen. Maar dat was nog niet zo eenvoudig als dat het leek. Meerdere bedrijven gebeld, maar die bleven bij hoog en laag volhouden "Nee, mevrouw, u heeft het verkeerd. Dat wordt automatisch geregeld door de computer". Gelukkig blijkt er in Doornspijk nog een echte goede gas-garage te zitten en daar ben je elke zaterdagochtend welkom (vrije inloop) om je gasinstallatie af te laten stellen. Ook als dat nog een ouderwetse G1 installatie is! Geweldig!! Na enige aanpassing aan het systeem (hij kreeg te veel lucht) loopt hij weer als een zonnetje...
En nog meer goed nieuws: ik heb een donor op de kop getikt. Heel fijn, want onderdelen voor met name het interieur zijn echt moeilijk te vinden... Hij is alleen wel "een beetje vies" en de sleutels zijn verdwenen in een verhuizing (maar met een oprijwagen kon hij netjes afgeleverd worden bij onze klus-schuur).
En weer verder. Hij is begin deze maand voorzien van nieuwe ruitenwissers en nieuwe winterbanden! Hij moet immers wel mee kunnen naar Luxemburg in de winter. Maar, door de gasinstallatie (die op de plek van het reservewiel hangt) is er geen plaats voor het reservewiel en die ligt nu los in de auto. Ben ik niet helemaal gelukkig mee. Gelukkig had winparts mooie hoezen te koop, dus hij ligt nu netjes opgeborgen, niet in direct zonlicht:
Omdat de binnenkant er al een stuk beter uit zag, ook de buitenkant maar eens schoon gemaakt en de grijze delen ingesmeerd met Okewax (worden ze mooi donker van):
Daarnaast een dagje de tijd genomen om alle lampjes in het dashboard zo nodig te vervangen of te repareren en de gaskabel een pufje wit spuitvet te geven, want die piept als een malle als de auto koud is (vervangen komt later):
En toen.... was het tijd om de gasinstallatie af te laten stellen. Maar dat was nog niet zo eenvoudig als dat het leek. Meerdere bedrijven gebeld, maar die bleven bij hoog en laag volhouden "Nee, mevrouw, u heeft het verkeerd. Dat wordt automatisch geregeld door de computer". Gelukkig blijkt er in Doornspijk nog een echte goede gas-garage te zitten en daar ben je elke zaterdagochtend welkom (vrije inloop) om je gasinstallatie af te laten stellen. Ook als dat nog een ouderwetse G1 installatie is! Geweldig!! Na enige aanpassing aan het systeem (hij kreeg te veel lucht) loopt hij weer als een zonnetje...
En nog meer goed nieuws: ik heb een donor op de kop getikt. Heel fijn, want onderdelen voor met name het interieur zijn echt moeilijk te vinden... Hij is alleen wel "een beetje vies" en de sleutels zijn verdwenen in een verhuizing (maar met een oprijwagen kon hij netjes afgeleverd worden bij onze klus-schuur).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
December 2021:
Eind november een boel nieuwe onderdelen voor de Espace besteld. O.a. alles voor een grote beurt, maar ook nieuwe gasveren voor de achterklep, want de oude waren op. Die heb ik dus direct gemonteerd! Jammer genoeg werden de nieuwe niet geleverd met lipjes voor de achterruitverwarming en had ik maar één oude waar ze wel op zaten, dus daar moet nog een oplossing voor komen...
En zoals het hoort bij een Renault was natuurlijk het dakraam lek. Die had ik er al eerder uitgehaald, schoongemaakt en ingesmeerd met vaseline, maar dat had niks opgelost. Logisch, want we kwamen er achter dat er nog een grote rand in zat, die van rubber bleek te zijn en waaronder zich 36 jaar smurrie, troep en oude kit bleek te bevinden. Na een grondige schoonmaakbeurt, flink schuren en het rubber vast zetten met verse kit bleek het probleem van het lekkende dakraam ook tot het verleden te behoren:
Toen ik deze Espace kocht vertelde de vorige eigenaar mij dat van één achterraam de slinger ontbrak en dat bij het tweede achterraam het mechanisme stuk was. Dus ik nam een kijkje achter de schermen van de kant die stuk was:
Mijn definitie van stuk is iets anders. Dit was meer ontbrekend . De andere kant was wel stuk. Deze Espace is voorzien van dat systeem met een plastic buis waarin een veer heen en weer schuift. En net als bij de vijf breekt de plastic buis na een aantal jaar en dan doet het systeem het dus niet meer. Maar: mijn donor is net iets jonger (phase I b) en voorzien van raammechanismes met zo'n schaar-systeem. Ideaal, want dat gaat een stuk minder makkelijk kapot! Dus, donor los gehaald, raammechanismes gedemonteerd en mee naar huis genomen. Want, zo dacht ik te zien, dat moet 1 op 1 over te zetten zijn. Niets bleek minder waar. Renault heeft wel degelijk wat veranderd aan het interieur van de deur, maar het valt amper op. Dus moesten er wat gaten bij geboord worden, wat stukjes hoekprofiel weggeslepen (zonder de stevigheid aan te tasten), maar: toen paste het wel!
Het verschil zat hem o.a. hierin:
Beetje slijpen:
Et voila:
Eind november een boel nieuwe onderdelen voor de Espace besteld. O.a. alles voor een grote beurt, maar ook nieuwe gasveren voor de achterklep, want de oude waren op. Die heb ik dus direct gemonteerd! Jammer genoeg werden de nieuwe niet geleverd met lipjes voor de achterruitverwarming en had ik maar één oude waar ze wel op zaten, dus daar moet nog een oplossing voor komen...
En zoals het hoort bij een Renault was natuurlijk het dakraam lek. Die had ik er al eerder uitgehaald, schoongemaakt en ingesmeerd met vaseline, maar dat had niks opgelost. Logisch, want we kwamen er achter dat er nog een grote rand in zat, die van rubber bleek te zijn en waaronder zich 36 jaar smurrie, troep en oude kit bleek te bevinden. Na een grondige schoonmaakbeurt, flink schuren en het rubber vast zetten met verse kit bleek het probleem van het lekkende dakraam ook tot het verleden te behoren:
Toen ik deze Espace kocht vertelde de vorige eigenaar mij dat van één achterraam de slinger ontbrak en dat bij het tweede achterraam het mechanisme stuk was. Dus ik nam een kijkje achter de schermen van de kant die stuk was:
Mijn definitie van stuk is iets anders. Dit was meer ontbrekend . De andere kant was wel stuk. Deze Espace is voorzien van dat systeem met een plastic buis waarin een veer heen en weer schuift. En net als bij de vijf breekt de plastic buis na een aantal jaar en dan doet het systeem het dus niet meer. Maar: mijn donor is net iets jonger (phase I b) en voorzien van raammechanismes met zo'n schaar-systeem. Ideaal, want dat gaat een stuk minder makkelijk kapot! Dus, donor los gehaald, raammechanismes gedemonteerd en mee naar huis genomen. Want, zo dacht ik te zien, dat moet 1 op 1 over te zetten zijn. Niets bleek minder waar. Renault heeft wel degelijk wat veranderd aan het interieur van de deur, maar het valt amper op. Dus moesten er wat gaten bij geboord worden, wat stukjes hoekprofiel weggeslepen (zonder de stevigheid aan te tasten), maar: toen paste het wel!
Het verschil zat hem o.a. hierin:
Beetje slijpen:
Et voila:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Zo, aardig wat geklust zie ik.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Heb hem daarom verplaatst, hij verdiend nu ook wel een eigen plek in het Espace forum.
onze-vijfjes-kregen-een-grote-broer-t34030.html
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
________________________________
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Nu je bent druk geweest zeg.
Leuk om te lezen ook. Top dat je een donor-auto op de kop getikt hebt.
Zou mooi zijn als het interieur van de donor beter dan de groene.
Nog veel plezier met het origineel maken van de Espace. Mooi project.
Groet Martin
Leuk om te lezen ook. Top dat je een donor-auto op de kop getikt hebt.
Zou mooi zijn als het interieur van de donor beter dan de groene.
Nog veel plezier met het origineel maken van de Espace. Mooi project.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
In de donor zit in elk geval nog het originele tapijt, dus die ga ik er uit halen en in die van mij zetten. Maar dat heeft niet zoveel haast.
Van de week als ik tijd heb eerst de beklede delen van de deurpanelen over zetten naar de nieuwe (de deurpanelen uit de donor zien er netter uit, hebben alleen de verkeerde bekleding) en die weer monteren. En dan eens zien of het me lukt om de stekker van de ruitenwissermotor te vervangen. Er zit nu een kapotte stekker op (de helft ontbreekt, waardoor een van de aansluitingen steeds los laat) en de hele kabelboom los halen lukte niet...
Van de week als ik tijd heb eerst de beklede delen van de deurpanelen over zetten naar de nieuwe (de deurpanelen uit de donor zien er netter uit, hebben alleen de verkeerde bekleding) en die weer monteren. En dan eens zien of het me lukt om de stekker van de ruitenwissermotor te vervangen. Er zit nu een kapotte stekker op (de helft ontbreekt, waardoor een van de aansluitingen steeds los laat) en de hele kabelboom los halen lukte niet...
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Vandaag bezig geweest met de ruitenwissers aan de voorkant. Die doen het alleen in de snelste stand en komen aan het einde niet terug naar de ruststand. Tenzij ik rommel aan de bedrading bij de motor, dan gaat hij wel terug naar ruststand. Eerst de stekker gerepareerd, die was namelijk half afgebroken, dus uit de donor de stekker gehaald en alle draadjes netjes los gehaald en over gezet in de nieuwe stekker. Loste niets op. Daarna de motor los gehaald. Die was van binnen echt wel vies, dus die heeft een schoonmaakbeurtje gehad:
Daarnaast nog een van de verbindingen die ik niet vertrouwde los gesoldeerd en opnieuw vast gezet. Tijd om te testen... stekkertje aangesloten en toen werkte het geheel prima. Dus motor weer ingebouwd (zonder het extra massadraadje dat iemand ooit er tussen geknoopt heeft). Maar helaas, na het inbouwen werkte weer alleen de snelste stand. Maar met een extra "dingetje": als je de auto aan hebt en je zet de lampen aan dan gaat de ruitenwisser een keer heen en weer en het linker knipperlicht weigert dienst. Toch ergens een massaprobleempje dus.... morgen maar even de betrokken massapunten langs lopen, want al die extra massadraadjes maken het probleem niet minder groot. Liever de originele massapunten in orde maken!
Daarnaast nog een van de verbindingen die ik niet vertrouwde los gesoldeerd en opnieuw vast gezet. Tijd om te testen... stekkertje aangesloten en toen werkte het geheel prima. Dus motor weer ingebouwd (zonder het extra massadraadje dat iemand ooit er tussen geknoopt heeft). Maar helaas, na het inbouwen werkte weer alleen de snelste stand. Maar met een extra "dingetje": als je de auto aan hebt en je zet de lampen aan dan gaat de ruitenwisser een keer heen en weer en het linker knipperlicht weigert dienst. Toch ergens een massaprobleempje dus.... morgen maar even de betrokken massapunten langs lopen, want al die extra massadraadjes maken het probleem niet minder groot. Liever de originele massapunten in orde maken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Ja idd, als de massa niet goed is kun je hele vreemde storingen krijgen.
Maar goed bezig hoor.
Groet Martin
Maar goed bezig hoor.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Klinkt inderdaad als massa. Wellicht eerst toch ff met een alternatieve massadraad testen om te bevestigen dat daar de oorzaak ligt?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Ik heb de schema's even bekeken en verdenk de massa links voor, dus die ga ik morgen bij daglicht even doormeten. Denk dat ik ze meteen allemaal maar doe, want die Espace en massa is toch echt wel een dingetje...
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Ja dat heb je met Gegalvaniseerde chassis.
Bij mijn Avantime zit linksvoor ook een massapunt. Deze heb ik losgemaakt en een stukje blank gemaakt. Veerring onder de bekabeling en daarna in de tectyl gespoten.
Maar een extra massadraad kan soms geen kwaad hoor.
Groet Martin
Bij mijn Avantime zit linksvoor ook een massapunt. Deze heb ik losgemaakt en een stukje blank gemaakt. Veerring onder de bekabeling en daarna in de tectyl gespoten.
Maar een extra massadraad kan soms geen kwaad hoor.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Nee maar deze heeft wel heel veel extra bedrading
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Oké, dan zou ik vanaf de accu idd de eerste massapunten maar eens nazien.
Mogelijk zit er ook nog eentje onder je middenconsole voor de dashboard bedrading.
Groet Martin
Mogelijk zit er ook nog eentje onder je middenconsole voor de dashboard bedrading.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Die van de accu en de motor heb ik al eerder onder handen genomen (vervangen). De ruitenwissers hebben een massapunt bij de linkerkoplamp en bij de stekker die links in het dashboard verwerkt zit. Dus daar ga ik eerst eens even kijken!
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Nou dat zag er inderdaad niet best uit:
Lekker geschuurd en gestraald en teruggeplaatst en nou werkt het weer! Alleen nog een draadbreukje in één van de draden naar de ruitenwissers, binnenkort maar even los halen en fiksen!
Lekker geschuurd en gestraald en teruggeplaatst en nou werkt het weer! Alleen nog een draadbreukje in één van de draden naar de ruitenwissers, binnenkort maar even los halen en fiksen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Ja dat is idd een niet al te beste massa-aansluiting.
Nu dit opgelost is zullen een aantal problemen minder zijn.
Goed bezig geweest.
Groet Martin
Nu dit opgelost is zullen een aantal problemen minder zijn.
Goed bezig geweest.
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Januari 2022
En toen werd het begin januari en kregen we pech, midden in Luxemburg... de V-snaar begaf het... (wel raar, we hebben er ongeveer 1,5 V-snaar onderuit gehaald).
Nog geprobeerd om van de winkel (waar we waren) naar de camping terug te rijden (zo'n 20 minuten rijden), maar halverwege vond ik de motor toch te warm worden, dus zijn we opgehaald door de berger, die ons naar de Renault garage in Bastogne bracht.
Daar kwamen we rond 16.30 aan. In de veronderstelling een leenauto mee te krijgen en de auto later weer op te halen. Maar wat schetste onze verbazing: ze hadden de juiste V-snaar gewoon nog in het magazijn liggen (de laatste natuurlijk)!!! Wat een mazzel! Dus een half uurtje later konden we met onze eigen auto weer op pad
Vandaag maar aan de slag gegaan met de kachelweerstand.
De kachelventilator werkte nog maar op twee standen: fullspeed of nul. Er moest dus een weerstand stuk zijn. In de werkplaatshandboeken is helaas niets te vinden over dit probleem. Maar: gelukkig kwam ik in de oude Dialogys versie nog een aanvullend blad tegen waarin de eerste, tweede en derde montage van de kachelweerstand uitgelegd werd, omdat ze nogal eens stuk blijken te gaan. Was hier dus ook het geval. Gelukkig had ik inmiddels een nieuwe in huis en na een proefmontage blijkt dat hij werkt!!
Nu eerst even het oude paneel weer mooi maken, er is een stuk tapijt opgeplakt (niet netjes), dus dat heb ik er af gehaald. Even de lijm verwijderen, paneel spuiten en dan kan hij weer netjes op zijn plek, met de kachelweerstand aan de binnenkant!
En toen werd het begin januari en kregen we pech, midden in Luxemburg... de V-snaar begaf het... (wel raar, we hebben er ongeveer 1,5 V-snaar onderuit gehaald).
Nog geprobeerd om van de winkel (waar we waren) naar de camping terug te rijden (zo'n 20 minuten rijden), maar halverwege vond ik de motor toch te warm worden, dus zijn we opgehaald door de berger, die ons naar de Renault garage in Bastogne bracht.
Daar kwamen we rond 16.30 aan. In de veronderstelling een leenauto mee te krijgen en de auto later weer op te halen. Maar wat schetste onze verbazing: ze hadden de juiste V-snaar gewoon nog in het magazijn liggen (de laatste natuurlijk)!!! Wat een mazzel! Dus een half uurtje later konden we met onze eigen auto weer op pad
Vandaag maar aan de slag gegaan met de kachelweerstand.
De kachelventilator werkte nog maar op twee standen: fullspeed of nul. Er moest dus een weerstand stuk zijn. In de werkplaatshandboeken is helaas niets te vinden over dit probleem. Maar: gelukkig kwam ik in de oude Dialogys versie nog een aanvullend blad tegen waarin de eerste, tweede en derde montage van de kachelweerstand uitgelegd werd, omdat ze nogal eens stuk blijken te gaan. Was hier dus ook het geval. Gelukkig had ik inmiddels een nieuwe in huis en na een proefmontage blijkt dat hij werkt!!
Nu eerst even het oude paneel weer mooi maken, er is een stuk tapijt opgeplakt (niet netjes), dus dat heb ik er af gehaald. Even de lijm verwijderen, paneel spuiten en dan kan hij weer netjes op zijn plek, met de kachelweerstand aan de binnenkant!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Lekker geklust! En ook veel geluk gehad met de V-snaar, kon erger aflopen.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Ik had nog de grille verwijderd voor meer koeling . Temperatuur in de gaten houden... Dus direct stil gezet zodra de temperatuur op liep!
Iemand een idee of het paneel aan de middenconsole normaal gesproken gewoon zwart gespoten is of voorzien van vloerbedekking? Er zat vloerbedekking op, maar dat was niet de originele... (Dus dat is er nu af)
Iemand een idee of het paneel aan de middenconsole normaal gesproken gewoon zwart gespoten is of voorzien van vloerbedekking? Er zat vloerbedekking op, maar dat was niet de originele... (Dus dat is er nu af)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Maar: zo'n Espace heb je niet voor je lol, die heb je voor het sleutelen, dus we gaan nog even door!
Februari 2022:
Ik had nog steeds wat massa-problemen en ook de kachelventilator deed het vaker niet dan wel. Alle handboeken die ik heb gaven geen uitsluitsel over waar die punten precies zitten bij een Espace I. Maar: vanuit het onderdelenboek kon ik wel opmaken dat er eentje in de buurt van de passagiersdeur moest zitten. Dus: paneel in de voetenbak los en daaronder zit nog isolatie. Dat aan de kant geklapt et voila: daar bevind zich inderdaad een massapunt en dat zag er niet heel rooskleurig uit. Dus los gehaald, schoon gemaakt en weer vast gezet.
Maar helaas: probleem niet opgelost. Verder zoeken dus. Bleek het probleem in de stekker op de zekeringplaat te zitten, die was inmiddels zover uitgebogen dat hij geen goed contact maakte. Stekkertje weer wat strakker gezet en probleem opgelost!
Na ruim vier maanden was het toch ook wel tijd voor de grote beurt: nieuwe distributieriem, olie, oliefilter, koelvloeistof, brandstoffilter, luchtfilter, bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap en: nieuwe veren achter (klusje van niks)! Helaas kreeg ik het thermostaathuis niet open om de thermostaat te vervangen, dus die moet later nog een keer (na wat inspuiten en het voor handen hebben van een reserve exemplaar).
Februari 2022:
Ik had nog steeds wat massa-problemen en ook de kachelventilator deed het vaker niet dan wel. Alle handboeken die ik heb gaven geen uitsluitsel over waar die punten precies zitten bij een Espace I. Maar: vanuit het onderdelenboek kon ik wel opmaken dat er eentje in de buurt van de passagiersdeur moest zitten. Dus: paneel in de voetenbak los en daaronder zit nog isolatie. Dat aan de kant geklapt et voila: daar bevind zich inderdaad een massapunt en dat zag er niet heel rooskleurig uit. Dus los gehaald, schoon gemaakt en weer vast gezet.
Maar helaas: probleem niet opgelost. Verder zoeken dus. Bleek het probleem in de stekker op de zekeringplaat te zitten, die was inmiddels zover uitgebogen dat hij geen goed contact maakte. Stekkertje weer wat strakker gezet en probleem opgelost!
Na ruim vier maanden was het toch ook wel tijd voor de grote beurt: nieuwe distributieriem, olie, oliefilter, koelvloeistof, brandstoffilter, luchtfilter, bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap en: nieuwe veren achter (klusje van niks)! Helaas kreeg ik het thermostaathuis niet open om de thermostaat te vervangen, dus die moet later nog een keer (na wat inspuiten en het voor handen hebben van een reserve exemplaar).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 17
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Maart 2022:
En natuurlijk, volgende electrische probleem: de achterlichten rechts houden er mee op. Totdat er aan de zekeringkast wordt gerommeld, dan doen ze het weer. Even. Om vervolgens weer op te houden.
Toen was ik het zat. Op een mooie dag heb ik de accu ontkoppeld, de zekeringkast los gehaald, foto's gemaakt van hoe alles erop zit en vervolgens ALLES los gehaald. ALLES. En dan heb je dit:
Zoals je ziet, deze printplaat is niet zo blij. Hij is smerig, zit al jaren op zijn plek, zijn aansluitingen zijn gecorrodeerd... tijd voor een beetje liefde! Daarna zag hij er een stuk vrolijker uit:
Tijd om hem terug te plaatsen. Dacht ik. Tot ik onderweg nog wat diodes tegen kwam (van het mistachterlicht). Waarvan er eentje behoorlijk verdrietig was, hij was te warm geworden....
En toen ik hem oppakte zei hij: knak... en brak! In twee stukken... maar gelukkig bleek ik overweg te kunnen met een soldeerbout:
Krimpkousje er omheen en hij is weer als nieuw:
Na deze reparatie nog even doorgemeten en toen mocht hij weer de auto in!
Nog even de aansluitingen van de voedingskabels schoon gemaakt, alle stekkers wat contactspray gegeven en de boel weer in elkaar gezet. Dat had ik dus veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel eerder moeten doen! Alle electrische problemen zijn verleden tijd. De koplampen schijnen weer alsof ze nieuw zijn, alle deuren gaan weer soepel mee met de centrale vergrendeling, de kachel warmt me weer op, de achterlichten doen het weer enthousiast... Dit is bij problemen echt wel een aanrader om even aan te pakken!
Daarna hebben we ons nog even gestort op de warme lucht aanvoer. Ik bleek het schildje op het spruitstuk te missen, maar die kon ik gelukkig van iemand overnemen. Netjes nog wat aan gelast (er bleek wat metaal te missen) en het schildje gespoten en gemonteerd:
Netjes toch?! Jammer alleen dat ik er bij het monteren van de bijbehorende luchtslang er achter kwam dat de klep voor warme of koude lucht toevoer vast gezet was. En dat na wat zoekwerk bleek dat LPG altijd koude lucht aangevoerd moet krijgen (helemaal voor niks dus)!
En natuurlijk, volgende electrische probleem: de achterlichten rechts houden er mee op. Totdat er aan de zekeringkast wordt gerommeld, dan doen ze het weer. Even. Om vervolgens weer op te houden.
Toen was ik het zat. Op een mooie dag heb ik de accu ontkoppeld, de zekeringkast los gehaald, foto's gemaakt van hoe alles erop zit en vervolgens ALLES los gehaald. ALLES. En dan heb je dit:
Zoals je ziet, deze printplaat is niet zo blij. Hij is smerig, zit al jaren op zijn plek, zijn aansluitingen zijn gecorrodeerd... tijd voor een beetje liefde! Daarna zag hij er een stuk vrolijker uit:
Tijd om hem terug te plaatsen. Dacht ik. Tot ik onderweg nog wat diodes tegen kwam (van het mistachterlicht). Waarvan er eentje behoorlijk verdrietig was, hij was te warm geworden....
En toen ik hem oppakte zei hij: knak... en brak! In twee stukken... maar gelukkig bleek ik overweg te kunnen met een soldeerbout:
Krimpkousje er omheen en hij is weer als nieuw:
Na deze reparatie nog even doorgemeten en toen mocht hij weer de auto in!
Nog even de aansluitingen van de voedingskabels schoon gemaakt, alle stekkers wat contactspray gegeven en de boel weer in elkaar gezet. Dat had ik dus veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel eerder moeten doen! Alle electrische problemen zijn verleden tijd. De koplampen schijnen weer alsof ze nieuw zijn, alle deuren gaan weer soepel mee met de centrale vergrendeling, de kachel warmt me weer op, de achterlichten doen het weer enthousiast... Dit is bij problemen echt wel een aanrader om even aan te pakken!
Daarna hebben we ons nog even gestort op de warme lucht aanvoer. Ik bleek het schildje op het spruitstuk te missen, maar die kon ik gelukkig van iemand overnemen. Netjes nog wat aan gelast (er bleek wat metaal te missen) en het schildje gespoten en gemonteerd:
Netjes toch?! Jammer alleen dat ik er bij het monteren van de bijbehorende luchtslang er achter kwam dat de klep voor warme of koude lucht toevoer vast gezet was. En dat na wat zoekwerk bleek dat LPG altijd koude lucht aangevoerd moet krijgen (helemaal voor niks dus)!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 520
- Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
- Actief als: particulier
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Mooi geklust zo te lezen. Altijd leuk als je zelf wat handig bent (en het nodige gereedschap beschikbaar). Zo spaar je een leuke cent uit Of kan je gewoon langer met je favo voertuig rijden.
En de LPG perikelen los je ook nog wel ns op vermoed ik.
En de LPG perikelen los je ook nog wel ns op vermoed ik.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Onze vijfjes kregen een grote broer!
Goed bezig geweest hoor. Leuk deze klussen vooral als het daarna og beter doet dan verwacht.
Groet Martin
Groet Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut