Ophanging links voor

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Ophanging links voor

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Beste mensen

Na het succesvol vervangen van de schroefveer linksvoor, heb ik een aantal problemen:

bij hobbeltjes hoor ik linksvoor een gebonk, het lijkt een beetje alsof de bovenkant van de poot loszit, maar dat is dus niet het geval.

Als ik een langer stuk rij, begint de auto linksvoor te trillen. Wanneer ik dan rem voor bijvoorbeeld een afslag, trilt de auto heel erg. Wanneer ik daarna verder rij is de trilling zo goed als weg, ook bij het remmen.

Voorveer is vervangen
stabilisatiestang is vervangen
stuurkogel is ook recentelijk vervangen (auto is nadien uitgelijnd)
Alle bouten/moeren gecontroleerd, zitten vast.

Enige ideeën?
(ik denk zelf richting de fuseekogel, volgens mij moet je bij deze auto om de de fuseekogel te vervangen, de complete draagarm vervangen :cry: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Ophanging links voor

Bericht door WillemS »

Is alles wel juist gemonteerd?
Speling op een fuseekogel kan je meten.
Dacht dat je 1 keer de fuseekogel mag vervangen in de draagarm daarna de komplete draagarm.
Informeer bij de Renault garage.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Re: Ophanging links voor

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Als het inderdaad de fuseekogel is, is het gemakkelijk deze zelf te vervangen, of in ieder geval te doen voor een handige klusser?

Waar moet ik dan op letten en hoe werkt dat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16679
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ophanging links voor

Bericht door mechanic »

Inderdaad zoals WillemS zegt, de kogel mag eigenlijk maar 1x vernieuwd worden in de draagarm. Deze kogel zit geperst, door het te vaak in/uit persen kan de opening in de arm verruimd raken en de kogel los gaan zitten.
Meen dat er in de originele kogel een uitsparing zit waaraan je deze kunt herkennen. Als de kogel nog nooit vernieuwd is kan je deze los tikken met een hamer, en terug persen. Het terugmontere met een hamer ben ik geen fan van maar mogelijk is het wel. Eventueel zelf de arm demonteren en het persen aan een garage overlaten.

De draagarm is vrij eenvoudig te demonteren, 2 bouten door het subframe heen, en 1 moer boven op de kogel. Het is een oudere auto dus kans dat er iets tegenzit is aanwezig. Let bij het monteren erop dat je de bouten pas goed vastzet als de arm in belaste toestand staat. Zou geen originele delen kopen voor een espaceIII ivm kosten besparing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Ophanging links voor

Bericht door WillemS »

Eelco, als de kogel in de rand een uitsparing heeft dan is deze al eens vervangen.
Dan dien je de gehele draagarm te vervangen en dat is een veel eenvoudiger klus.
De kogel kost zo'n 30 euro en een komplete draagarm 250(Moog)
SUC6
p.s. je dient wel zeker te weten dat je diagnose goed is, op goed geluk vervangen kost altijd bakken met geld !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Re: Ophanging links voor

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Ok dank jullie, dan kan ik daar in ieder geval op letten

Ik zal eerst nog verder kijken of het iets anders kan zijn...

(de prijzen had ik al opgezocht)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Rojo69
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 304
Lid geworden op: 04 mei 2010
Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Actief als: particulier
Locatie: onder rotterdam

Re: Ophanging links voor

Bericht door Rojo69 »

Vraagje; is je aandrijfas los geweest?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Re: Ophanging links voor

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Nee, die is niet los geweest :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Re: Ophanging links voor

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Vandaag is de auto voor de apk geweest, de schade viel mee

Een lekke pakking in de uitlaat (gerepareerd)

en een kleine speling op het stuurhuis ( <1mm, dus goedkeur),

maar er was dus niets aan de hand met de fuseekogel...

Wat betreft het stuurhuis, is het zelf te doen bij de v6?

ik had al een stappenplan gevonden van rossy...

en kan ik eventueel wel een gebruikt stuurhuis kopen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16679
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ophanging links voor

Bericht door mechanic »

Heeft de keurmeerster echt gekeken naar de speling in het stuurhuis, of naar de speling op de (binnenste) stuurkogels?
Of zit er speling in de stuurkolom?
Zijn allemaal verschillende dingen,dus zou wel wat zekerheid willen voor je tot vervaning over gaat. :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Re: Ophanging links voor

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

De stuurkogels (aan de kant van het wiel) zijn vervangen en goed

Speling is alleen links aanwezig, dus niet de stuurkolom

Fusee kogel is op mijn verzoek extra gecontroleerd, goed.

Ik weet zelf verder niet welke opties overblijven, ik ben geen automonteur....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 987
Lid geworden op: 17 mar 2010
Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
Actief als: particulier

Re: Ophanging links voor

Bericht door de mon »

Sommige fuseekogels zijn koppig om hun speling te laten zien.Men wringt en wrikt eraan ,niks.Als je hem dan losdoet,dan wiebelt hij van links naar rechts.Het gat waar hij inzit kan ook uitgeloterd zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16679
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ophanging links voor

Bericht door mechanic »

De auto heeft per kant ( aan de voorzijde ) twee stuurkogels.
Eentje zit in het stuurhuis geschroeft met de bekende harmonicahoes erover heen, de andere zit op deze kogel gedraait met een contra moer en het andere uiterste in de wielnaaf.
Komt vaak voor dat deze 'binnenste' stuurkogels speling vertonen, deze mogen ook best wat speling hebben voor de apk.
Deze controleer je door de auto op te krikken, met 1 hand door de harmonicahoes naar het scharnierpunt van de kogel en met de andere hand he wiel te schudden om speling op te wekken. Voel je daar speling is de kogel versleten. Ook kun je de stuurstang trekken en het wiel schudden, dan zal de speling minder moeten worden of zelfs weg zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Ophanging links voor

Bericht door WillemS »

Het zijn idd vaak de binnenste stuurkogels, na vervangen merk je pas hoe slap en week je wagen stuurde. Laatst nog een Peugeot met pas 46.000 km. Beide kogels naar de eeuwige jachtvelden, gewoon helemaal rot. Er wordt op alles bezuinigd.
Gewoon vervangen, check ze aan beide zijden.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16679
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ophanging links voor

Bericht door mechanic »

Moet zeggen dat de kogels een tijdje echt enorm slecht zijn geweest bij Renault, maar nu toch weer beterschap.
Komt bij nieuwe modellen bijna niet meer voor. Scenic / megane II hebben er wel flink last van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Re: Ophanging links voor

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Ok dat is dan ook weer duidelijk

Zijn deze binnenste stuurkogels los te vervangen of moet het complete stuurhuis dan vervangen worden?

Heeft iemand daar toevallig ook tekeningen van?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Ophanging links voor

Bericht door WillemS »

De kogel kunnen los vevangen worden, ze zitten onder de stofhoes die je aan het uiteinde van het stuurhuis ziet.
Om erbij te komen dient de buitenste stuurkogel los genomen te worden en van de stuurstang gedraaid te worden(tel de omwentelingen), vervolgens de stofhoes verwijderen en met een grote zware tang de stuurkogle demonteren en de taats van het stuurhuis tegenhouden met een steeksleutel. Monteren met de bijgeleverde borging.
SUC6
p.s. de kogels kunnen heel erg vast zitten :doh: :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16679
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ophanging links voor

Bericht door mechanic »

Er bestaat speciaal gereedschap voor, weet niet of dit ook universeel te krijgen is.
Ben er altijd wel een voorstander van deze kogels op het voorgescheven moment na te trekken :) Naast het aantal omwentelingen tellen meet ik altijd de afstand tussen de buitenste en een vast punt op de binnenste kogel. Dan heb je zekerheid dat je de kogel 99% goed terugmonteerd. Na het vernieuwen zal het stuur alsnog een beetje scheef staan maar dat is makkelijk terug te stellen dmv de binnenste kogels in/uit de buitenste kogels te draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht