Opschakelen Automaat

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Gsus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 dec 2013 10:46
Actief als: particulier

Opschakelen Automaat

Bericht door Gsus »

Ik zou wel graag willen weten van degenen die de 1.2 automaat hebben of jullie hetzelfde ervaren als ik. En dat is:

Als ik met een koude motor start en normaal wegrijd, dan duurt het tot 3000 toeren voordat ie opschakelt naar de volgende versnelling. Dat is voor een koude motor niet geweldig en ik vraagt me dan ook af waarom dit is. Hij doet dat alleen de eerste keer optrekken. Zou je stoppen en weer wegrijden, dan schakelt ie sneller op. Net zoals bij een warme motor. Eco of niet maakt niet uit.

Iemand dit verschijnsel ook?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 18239 »

Gaspedaal wat minder diep intrappen???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 17807 »

Even het gas helemaal los, net zoals je dat bij het handschakelen doet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door FrankV »

Ik heb dezelfde ervaring als Gsus. Bij een koude motor schakelt de bak vrij laat van 1 naar 2. Volgens mij net geen 3000 toeren, maar wel veel later dan normaal. Ook als je heel rustig wegrijdt, is dit het geval.
Gaspedaal iets liften helpt wel.
Het is wel een vreemd effect inderdaad en vraag me ook af wat de reden hiervoor is. Aan de andere kant lijkt me dat dit weinig kwaad kan. Met een koude moto richting de 4000 toeren is inderdaad niet aan te bevelen, maar dat wordt bij lange na niet gehaald.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 18239 »

De koude motor draait versneld stationair (choke half uit) en om te voorkomen dat de koude motor afslaat als deze overschakelt naar een hogere versnelling, dus minder toeren, zal deze wat verder in de toeren doortrekken, is door de besturingslogica bak/motor zo geregeld en verder is de stand gaspedaal van invloed,diep intrappen hogere toeren en later overschakelen en bij weinig intrappen lagere toeren en eerder overschakelen als het systeem het toelaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door WillemS »

Wacht even een tiental seconden voor je wegrijd, dan heeft de temperatuur sensor al een heel klein beetje lauwe koelvloeistof gevoeld en gaat het schakelen sneller, en natuurlijk je pedaal niet zover intrappen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door FrankV »

H5F Turbo schreef:De koude motor draait versneld stationair (choke half uit) en om te voorkomen dat de koude motor afslaat als deze overschakelt naar een hogere versnelling, dus minder toeren, zal deze wat verder in de toeren doortrekken, is door de besturingslogica bak/motor zo geregeld en verder is de stand gaspedaal van invloed,diep intrappen hogere toeren en later overschakelen en bij weinig intrappen lagere toeren en eerder overschakelen als het systeem het toelaat.
Bedankt voor de uitleg, klinkt logisch!

Overigens heeft de stand van het gaspedaal volgens mij weinig invloed. Vanmorgen geprobeerd: met heel weinig gas weggereden, bak blijft tot zeker 2500-2600 toeren in 1 staan. Als ik dan het gas geheel loslaat, wordt pas overgeschakeld naar 2.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door DHL »

Dat is bij mij ook zo hoor.. en dat is een diesel. Schakelt bij ong 2500 toeren.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gris Cassiopee
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 jul 2013 10:28
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Gris Cassiopee »

Ben ik ook weer even 8)
Ik had het probleem ook, starten wegrijden en inderdaad toerental schiet makkelijk over de 3000 tpm.
Ook met voorzichtig en niet diep het gas pendaal indrukken maar bij mij was het nog iets erger dan alleen
met een koude start.
Ik ervaarde hetzelfde probleem bij een warme motor als ik optrok bij een stoplicht b.v.
Bij de 'eerste' beurt heb ik er melding van gemaakt en moet zeggen nu geen last meer van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Gsus
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 dec 2013 10:46
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Gsus »

Nou ben wel blij dat ik niet de enige ben. Idd maakt het niks uit hoeveel gas ik geef en hoe snel. Ook niet gas loslaten, snelheid dus verminderen en dan weer voorzichting gas bijgeven. Hij wil eerst een bepaald toerental bereikt hebben voordat ie opschakelt.
Maar ook ik zal er bij de eerstvolgende beurt (volgend voorjaar...) eens over beginnen. En in de tussentijd eens de tip proberen van WillemS om even te wachten met wegrijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door DHL »

Het mijne is geen Captur, maar gewoon ter info... kan zijn dat dit bij automaten hetzelfde is. Ik woon bovenop een berg en wanneer ik wegrij blijft hij zelfs een hele tijd tegen een 2500 toeren rijden zonder op te schakelen. Dit omdat het bergaf is en blijkbaar wil die (wat ik wel goed vind) de motorrem gebruiken. Eenmaal beneden schakelt hij gewoon.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Eric H »

Even een vraag hier wat het optrekken van de Captur Automaat betreft.
Het is mij opgevallen dat ik de eerste 800 km bij het optrekken in eco stand de captur van stapvoets geleidelijk naar de volgende versnelling dit in een fijne vloeiende beweging ging.
Nu de laatste weken merk ik dat als ik nu bv in de eco stand van stilstand de auto laat optrekken en hierbij ook weer heel geleidelijk het gaspendaal induw dat hij bij het eerste stukje intrappen nu niet netjes begint met rollen maar na het heel zachtjes verder intrappen hij plots dan reageerd en daarmee een soort schok veroorzaakt en dan optrekt.
Het is net dat hij nu bij het eerste stukje zacht rollend wegtrekken dat nu overslaat en daarna met een lichte schok meteen begint te rijden en dat hij dat mooie gevoelloze optrekken vanuit stilstand nu soms niet meer heeft.
Dit verhaal kan wat verwarrend overkomen maar het is ook moeilijk in woorden te omschrijven, maar misschien komt iemand dit bekend voor.
Ik hoor het graag van je,
Groeten,
Eric
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 14612

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 14612 »

Doet hij dit ook als hij niet in ECO-stand staat? Test dat eens uit, want kan zijn dat een bepaald "smoren" van het gasgeven, veroorzaakt door de ECO-stand, dit effect veroorzaakt of versterkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 18239 »

Houd er rekening mee dat de combinatie motor/transmissie en onderstel nog lang niet ingereden zijn, pas bij ongeveer 3.000 km en dat het gedrag nog steeds kan gaan veranderen. Let verder op het toerental wanneer je e.e.a. ervaart en houd ook rekening met het inkomen van de turbocompressor bij een bepaalde stand van het gaspedaal en toerental van de motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Eric H »

@Stellingen 90, ik ga het komende dagen ook zonder eco stand testen.
Op het moment dat je bij wegrijden uit stilstand rustig optrekt gebeurt het juist en maakt de motor dan nauwelijks toeren en zal de turbo niet werken op dat moment HSFTurbo.
Als hij eenmaal is opgetrokken zijn er geen problemen meer.
Wat ik ook helaas merk ( dit had ik tot nu toe ook met alle schakel auto's die ik gehad heb )
Als je in een langzaam rijdende file rijd en je geeft heel voorzichtig wat gas om te blijven rijden en je laat soms ook je gas weer even los, is dat de auto dan op die momenten gaat schokken, hij houd geen mooie vloeiende beweging tijdens het loslaten van het gas om iets vaart te minderen en iets gas bij te geven om weer zachtjes te gaan rollen.
Dit gebeurt sowieso in de eco stand en vanmiddag heb ik het zonder eco stand geprobeerd maar toen schokte hij bij het bovenstaande dus ook.
Waarschijnlijk ook iets wat tot ongeveer 3000 km kan blijven of nog wijzigen ?
Gr,
Eric.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OLDNGREY
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2013 13:02
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door OLDNGREY »

Eric, ik heb dat schokken in de file ook zoals jij dat omschrijft en na 15.000 km is dat nog steeds het zelfde. Maar het is de ene keer erger en de andere keer ook weer weg en rijdt hij soepel in stapvoets tempo door. Wat ik ook merk als ik s'morgens in de koude auto langzaam achteruit rij uit de parkeerplek dat er dan een soort klapperend/flutterend geluid (ja hoe omschrijf je dat?) te horen is bij het optrekken. Duurt maar even en dan is het weg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Eric H »

oldngrey, oké jij ervaart dit dus ook, dat bij koude motor achteruitrijden dat geluid is me nog niet echt opgevallen en zal het is in de gaten houden.
Jij hebt er nu dus 12000 km opstaan inmiddels.
Wat is jou gem.gebruik nu op dit moment?
Als het schokken zo blijft dan ligt ik me dealer daarover in om te kijken of het misschien verholpen kan worden.
Gr, Eric
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 18239 »

Het blijft natuurlijk een relatief kleine motor, 1.2, met een gerobotiseerde 6-versnellingsbak en die combinatie zal qua soepelheid nooit op kunnen tegen een combinatie met een grotere motor en een 'ouderwetse' automaat met koppelomvormer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door WillemS »

Vaak hebben ze, als gevolg van de bij een nieuw model veel voorkomende klachten/kinderziekten, een software update beschikbaar.
Informeer er eens naar bij de Dealer.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 17807 »

Een tip van mijn dealer voor het in een file rijden was om dan in de éénstand van de handschakeling ( of hoe moet je dat noemen) te gaan rijden. Zelf heb ik dat nog niet geprobeerd om reden dat ik nog steeds niet heb uitgevogeld of je al rijdende terug kan naar de automaatstand (luiheid, ik weet het). Verder heb ik nauwelijks meer problemen in de file als met de vorige auto, die geen automaat had. Heel langzaam rijden is ook een gevoelskwestie en soms op tijd helemaal stil gaan staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door borry52 »

Je kunt de automaat rustig op handbediening en weer terug zetten tijdens het rijden, vaak genoeg gedaan.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 17807 »

Borry, bedankt voor de mededeling. Ik heb het nog nooit durven proberen en ook nog nooit de aanvechting gehad om dat te doen, want ja, die automaat (mijn eerste auto met) rijdt ook zó lekker. Dit weekeinde toch eens doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door DHL »

Is vooral handig als je bergaf gaat en moet remmen. Zo kan je op de motor afremmen. Doe dit altijd hier in de buurt aan 1 bepaald rond punt waar je nadert aan 120-130 en waar het bergaf gaat. Eenmaal ik nog 30 rij zet ik hem terug in D

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Huite »

Ow je kunt die variomatic ook met de hand bedienen!
Da's dan weer een pluspunt... :mrgreen:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Verwijderd 18239 »

Het is geen variomatic maar een gerobotiseerde 6-versnellingsbak die zowel automatisch als met de hand te bedienen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Huite »

Happer de hap! :lol:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenicized
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 sep 2013 19:53
Actief als: particulier
Locatie: in de buurt van Arnhem

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Scenicized »

Lunchtijd!
2018 Scenic 160 TCe EDC Initiale Paris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Opschakelen Automaat

Bericht door Huite »

:thumb:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht