Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Trok de auto door vanuit zijn 3, en aangezien hoog genoeg in snelheid, zette ik hem gelijk daarna in zijn 5.
Kreeg ik te horen dat dat helemaal niet goed zou zijn voor de synchronisatieringen in de versnellingsbak
Verhaal ging dat 1 en 2 op dezelfde as zouden zitten, alsmede 3 en 4, en daarna 5 op een aparte 'losse' as.
Die as zou met een bepaalde snelheid al meedraaien, dus hoefde de synchronisatieringen niet zo'n enorm verschil te overbruggen, als wanneer van 1 gelijk naar 3 of van 3 gelijk naar 5.
Vond het een knap gevonden verhaal, rij al meer dan 10 jaar automaat en nu een tijdje weer in een roerbak, en dat is best wel weer eens leuk om te doen, maar deze uitleg kende ik echt niet. Vond dat raggen door die bak nou net de charme van zo'n auto
Iemand die dit eens toe kan lichten ?
geschikt / ongeschikt zin / onzin ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!! It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Ik heb eens een auto gaan halen met defecte koppeling.Je start de wagen dan in 1° versnelling telkens je vertrekt.Je voelt dan een beetje aan de knuppel wanneer die in de volgende/vorige wil gaan.Het is dan best dat je geen versnelling overslaat.Gaat nogal goed,alleen vertoon je een vreemd rijgedrag.(grote spaties bij file,op voorhand uitbollen voor roodlicht=wagen blijft in vitesse staan)
Dus de synchromess werkt dan nog.Bij overslaan vitessen moeten die synchro teveel doen en geraak je er niet vlug genoeg in(tandenknars).
Of anders koop je terug een automaat.
In 't leger hadden we opleiding met een polycar Mann in de bergen.Het was dubbel ontkoppelen om in andere versnelling te gaan.Je moest wel de volgende versnelling nemen,bij terugschakelen zelfs tussengas geven ontkoppelt in '0'.
Dit alles moest vlug gaan,geen vitessen overslaan.
Dus je rijdt bergaf bvb,je geraakt niet tijdig in vitesse dan .=motorrem laat motor afslaan=geen stuurservo meer=beperkte luchtdruk voor te remmen =stoppen,starten en evtl in de juiste versnelling naar beneden gaan.
de mon schreef:... Bij overslaan vitessen moeten die synchro teveel doen...
Dat was ook de stelling van mijn bijrijder.
Geknars is er overigens niet te horen, het gaat allemaal super soepel.
Gezegd moet worden dat ik dan ook voldoende doortrek in de versnellingen
Weer een automaat, ach, rij nu afwisselend automaat, schakel en 'half-automaat'/robot-bak.
Ik heb niet echt een voorkeur. Kan de charmes van een automaat bijzonder goed smaken, en vooral heel snel optrekken kan je met een schakelbak nooit of te nimmer winnen van een automaat, maar het leven bestaat uit meer dan verkeerslichtsprintjes
Ging mij om het synchromesh verhaal, en de motivering daarvan, of dat juist was.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!! It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Mijn 1e Safrane had onderin voldoende koppel. Wegrijden in 2 dan 4 en 5. Maar neem de tijd met schakelen, gaat prima.
Zelfde geldt voor Diesels deze hebben nog meer koppel onderin.
mvg WillemS
Wegrijden zelf doe ik wel altijd in zijn 1.
Ik heb nog als dienstplichtige in militaire dienst gezeten en reed daar op een DAF vrachtwagen (de YA-4442 voor de kenners). Leeg hadden die dingen ook bakken met koppel maar als ze merkten dat je in de 2 wegreed dan werd je flink op de vingers getikt. Het koppel is er wel maar voor de aandrijfassen is het natuurlijk erg slecht. Eenmaal rijden versnellingen overslaan was geen probleem (hij had er 6 en je kon makkelijk van 2 naar 4 naar 6 als de vrachtwagen leeg was).
Voor een personenauto zal hetzelfde gelden, in zijn 1 optrekken, die is er immers voor gemaakt en dan met de juiste toerentallen kun je volgens mij prima versnellingen overslaan, je voelt zelf wel of het makkelijk gaat of dat de motor een enorme bak werk moet verzetten om de auto in beweging te houden.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik heb een Kadjar 1.2 uit 2016.
Wat mij opvalt is dat in stilstand geen probleem is om tussen versnellingen te schakelen. Tijdens rijden of op toerental schakelen tussen 1e en 2e versnelling, maar ook terugschakelen van 3e naar 2e versnelling, het...
Temperatuur instelling links werkt slecht.
Om aan de linkse kant de verwarming te laten werken, moet ik eerst met de temperatuur instelling knop van low naar high gaan voordat er warme lucht komt. en dat soms enkele malen herhalen.