P0120 foutmelding Kangoo 1

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Jan Vermunt
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022 10:13
Actief als: particulier

P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door Jan Vermunt »

Hallo,

Ik heb mijn Kangoo 1 uit 2006 nu een paar maanden. Hij heeft de 1.6 k4m motor en die loopt vaak prima. Eens in de ongeveer 10x starten gaat het moeizaam en als hij aanslaat gaat hij tussen de 2000 en 2500 toeren schommelen inclusief motor storing lampje. Obd geeft dan de beroemde p0120 aan. Uitzetten en weer starten lost het probleem vrijwel altijd op. Wat ook opvalt is dat hij meestal prima stationair loopt (wel laag vind ik, zo’n 500-550 toeren) maar soms ook schommelt tot wel 1100 en dan weer zakken en dan weer stijgen. Continu is hij dan aan het bijregelen. Geen verbruikers aangezet. Ook dit dus niet altijd en hij loopt verder prima rond.
Ik heb nieuwe bougies (wel drie verschillende soorten bobines) maar ik vermoed geen ontsteking probleem omdat hij meestal gewoon prima loopt. Ik heb ook injectie reiniger in de tank gegooid en het gasklephuis laten schoonmaken en opnieuw in laten leren inclusief schoonmaken stekker. Hierdoor is het verbeterd (trok ook wat valse lucht zo bleek) maar storing is niet weg en het soms stationair schommelen blijft ook.

Ik verdenk nu het gaspedaal maar kan het zijn dat ik een vroege versie van een elektronisch gaspedaal heb? Bij mij loopt er namelijk van het gaspedaal een gewone kabel naar boven in het dashboard. Kan zo snel niet ziet waar naartoe om die stekkers ook eens te bekijken. Daarnaast zit er een John Gold cruise control op die ik niet gebruik. Wellicht dat die niet goed werkt? Kan ik die makkelijk verwijderen? Ervaringen?

Of moet ik het elders zoeken? Op de verschillende fora lees ik doorsolderen contacten of nieuwe kabel boom (kan ik dus (nog) niet zien) vacuüm slangetjes gasklephuis, lambda’s etc. Tips zijn welkom.

Tot slot: heeft het zin om de diverse sensoren: luchtmassa, krukas positie (ik heb nog het oude type, wel schoongemaakt), inlaat temperatuur preventief te vervangen? Ook met het oog op bovenstaande?

Ben benieuwd naar de reacties. Alvast dank!

Jan Vermunt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door mechanic »

Sensoren bij voorbaat vervangen heeft geen zin, periodiek reinigen wel. Met name bdp sensor.

Er zijn inderdaad modellen met een gaskabel, loopt dan over inlaatapruitstuk, en electronish geregelde gasklep.
Renault heeft vaak last van slechte verbindingen, waaronder die van de stekker op de gasklep. Matige klemkracht kan alllerlei elle de veroorzaken.
Gasklep reinigen hoort eigenlijk bij periodiek onderhoud, om een goede werking te waarborgen.
Ook thv gasklep de vacuüm aansluiting goed nazien, breken vaak wat plastic klemmen vanaf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jan Vermunt
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022 10:13
Actief als: particulier

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door Jan Vermunt »

Dank voor de snelle reactie. Bdp sensor heb ik al schoongemaakt inderdaad. Vacuüm slang ga ik eens bekijken. Rest van de sensoren laat ik dan even zitten. Stekkers loop ik ook nog een keer na.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door mechanic »

Jàren geleden de stekkers op de gasklephuizen veelvuldig vervangen omdat de klemkracht te wensen over liet.
Soms was het de oplossing en soms ook niet maar dan begon je met een goede basis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jan Vermunt
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022 10:13
Actief als: particulier

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door Jan Vermunt »

Check. Begin ik daarmee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Batenic
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 feb 2014 20:39
Actief als: particulier

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door Batenic »

Het label boompje dat bij het spruitstuk hangt, hangt achter een hitteschild. Dat hitteschild wil nog wel eens niet-helemaal correct hangen. De bevestiging gaatjes zijn dan gaten geworden en dat hitteschild krijgt bewegingsvrijheid. Klappert gewoon tegen dat kabelboompje aan. Met bijzondere resultaten. Check dat ding dus. Verwijderen kan ook, maar schijnt op den duur voor nog meer problemen te zorgen.

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jan Vermunt
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022 10:13
Actief als: particulier

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door Jan Vermunt »

Dank voor de tip. Ik ga er naar kijken. Garage heeft hem nu ook uitgelezen. Die komen uit bij het gasklephuis. Ik heb toch en elektronisch gaspedaal. De kabel hoort bij de cruisecontrol ben ik achter gekomen. Maar goed daar ziet hij dus geen fout. Garage stelt voor het gasklephuis te vervangen maar dat kost gaat het naar de 400 euro zonder garantie dat dat het probleem definitief oplost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door mechanic »

Kunt een gebruikt exemplaar proberen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jan Vermunt
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022 10:13
Actief als: particulier

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door Jan Vermunt »

Zal eens neuzen op internet. Zijn die dingen vrij universeel of specifiek voor mijn k4m 752?
Verder heb ik de vacuüm aansluiting boven op het gasklephuis nog eens goed nagelopen en vastgezet. Daardoor loopt hij nu wel iets rustiger zo lijkt het en pakt hij bij wegrijden makkelijker op. Ook nog geen storing gehad maar het zijn nog naar een paar ritjes. Wonderlijk blijft echter dat hij de ene keer 500 toeren en de andere keer 1200 toeren stationair loopt. Wel een stuk stabieler overigens. Tips?

Toegevoegd in 14 minuten 16 secondes:
En nog een vraagje. Ik overweeg het zelf te vernieuwen, maar zit met het inleren. Dat moet altijd aan de computer? Ik lees er verschillende dingen over namelijk. En is het zo dat je er zonder inleren totaal niet mee kunt rijden als dat nog niet is gedaan? De garage is bij mij om de hoek namelijk….

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door mechanic »

Het vervangen is relatief eenvoudig, al zit deze wat lastig achterop het blok.

Het inleren van een klep met electronisch gaspedaal is wellicht nodig, en wellicht ook niet helaas.
Er zijn verschillende gasklephuizen gebruikt voor de k4m, let daar dus op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jan Vermunt
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2022 10:13
Actief als: particulier

Re: P0120 foutmelding Kangoo 1

Bericht door Jan Vermunt »

Om het draadje af te maken even een update en tip: gasklephuis vervangen (en doorgesleten massa strip ook), liep beter maar onrustige stationair bleef. De garage viel op dat de stationair niet verhoogd werd bij insturen (bij stationair draaien). Bleek dat de sensor op de stuurbekrachtiging stuk was en lekte. Daardoor steeds verkeerde signalen naar computer. Stekkertje los en probleem weg! Motor loopt weer strak stationair. Misschien heeft iemand er nog eens iets aan. Nu het vochtig wordt ook gemerkt dat de motor oversloeg bij belasting. Vier nieuwe penbobines geplaatst en nu loopt de motor weer als nieuw. Dank voor de input en de Renault specialist uit Bemmel!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht