Panoramadak espace werkt niet meer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Vincent11
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2009 15:00

Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door Vincent11 »

Hallo

Het Panoramadak van mijn Espace werkt niet meer. Het gaat om een Espace IV 2.0 dCi uit 2007.
Een aantal maanden geleden begon het dak kuren te krijgen, als ik het dicht deed ging het gelijk weer een stukje open. Dat wisten we toen te verhelpen met de reset truck elders beschreven in dit forum. Later tot 2 keer toe ging het dak niet meer dicht met de gewone draaiknop, toen konden we het alleen nog dicht krijgen met de reset knop.
Ik heb er de Renault garage naar laten kijken en die wisten me te melden dat de motor waarschijnlijk kapot was en er een nieuwe unit in moet, kosten 800~1000 Euro en geen garantie dat dit het verhelpt. Ik geloof dit niet echt want dit waren niet de symptomen die ik zag. Het is echter wel zo dat het dak helemaal niets meer doet sinds de auto bij de garage is geweest waar ze de hemel onder de ruit geforceerd open geduwd hebben.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar de zekering van het dak om eerst maar eens te kijken of het nu nog wel spanning krijgt. Dat is al een uitdaging, ik kan hem niet vinden, niet in het zekeringen kastje boven het stuur en ook niet bij de accu. Zie ook foto's hieronder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als iemand tips of informatie heeft die mij verder kunnen helpen hoor ik het graag.

Thx
Vincent

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door kaleido 1 »

Je kunt even meten op de schakelaar , als daar spanning staat is de zekering in ieder geval heel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Vincent11
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2009 15:00

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door Vincent11 »

Goed punt, weet je ook hoe ik bij de contacten van de schakelaar kan komen?

Thx
Vincent

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door WillemS »

MR363ESPACE8.pdf
Vincent hier kan je wellicht iets mee.
Die daken lopen op geleiders en die hebben relatief veel onderhoud nodig!!!
Krijgen ze dat niet dan gaan de daken nog wel open maar sluiten wordt steeds lastiger, totdat de motor de geest geeft.
Succes mvg WillemS
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Vincent11
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2009 15:00

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door Vincent11 »

Hallo Kaleido 1 en WillemS

Nog bedankt voor jullie tips en documentatie, vandaag eindelijk weer eens even tijd gehad om het probleem verder te bekijken. Eerst de schakelaar uit het dak gehaald en ik meet hier inderdaad spanning op, dus het lijkt inderdaad niet waarschijnlijk dat de zekering eruit ligt.
Dus toen de hemel aan de voorkant zoveel mogelijk los gehaald om het een en ander te kunnen bekijken, Dat wordt nog knap lastig als die motoren er uit moeten, ik twijfel of ik dat wel zelf kan. Ik durf ook nog niet met zekerheid te zeggen dat dat het probleem is, ik heb geprobeerd het storings zoek schema te volgen in de PDF maar dat gaat ervan uit dat ik weet waar ze het over hebben als het gaat om nummers van connectoren en dergelijke, helaas niet dus :? .
Dus ik heb eigenlijk niets vreemds kunnen vinden dus ik vrees dat ie toch naar de vakman moet a 800~1000 Euro :cry2: of met dicht dak blijven rijden.
Mocht iemand nog andere tips hebben ook bevoorbeeld voor een goed address om hier naar te laten kijken, (en goedkoper als de dealer) hou ik me aanbevolen.
Voor de volledigheid nog wat foto's van wat ik tegengekomen ben, ik had trouwens niet verwacht dat de motoren voor het dak onder de bediening zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Thx
Vincent

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door kaleido 1 »

En als je meet op de stekkers van de motoren , gebeurt daar wel wat ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door WillemS »

Het zijn dus idd Webasto daken die Renault inkoopt.
Er zitten ook beveiligingen in, het kan zijn dat de afknijp beveiliging niet goed werkt.
Kan heel goed zijn dat een microswitch vuil is of defekt.
Lastig zoeken, een elektrisch schema heb ik helaas niet, de dealer heeft dat in boekvorm, maar of hij het je ter hand wil stellen?
Ga op zoek naar tot waar je stroom hebt, begin maar bij de schakelaars en zekeringen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Michiel7B
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2015 18:38
Actief als: particulier
Locatie: Moerdijk

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door Michiel7B »

Ik vroeg me af of dit al opgelost is. Ik heb nu hetzelfde probleem maar geen spanning op de stekker. Er wordt verwezen naar "het huis met hulporganen". Ik ben nog aan het lezen in de werkplaatshandleiding maar iemand een tip waar ik dat moet zoeken en of je daar makkelijk bij kan? Lijkt er nu op dat het hele dashboard er uit moet...
“This is a Renault Espace, probably the best of the people carriers.” (Jeremy Clarkson)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Vincent11
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2009 15:00

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door Vincent11 »

Ja dit is opgelost , uiteindelijk bleek mn loopwerk totaal vast te zitten. Ik heb het laten repareren door carroofservice in oisterwijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Michiel7B
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2015 18:38
Actief als: particulier
Locatie: Moerdijk

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door Michiel7B »

Dat is mooi en dan viel het gelukkig nog enigszins mee.

Ik zit met dus met ander probleem (misschien moet dit wel in een nieuw topic?). Mijn panorama dak gaat in zijn geheel niet open. Zowel het glas als de lamellen doen niets. Nu ben ik gaan meten en bleek op de stekker naar de schakelaar geheel geen spanning te staan. Ook niet op de "-" aansluiting. Al zoekende in dit forum en op internet en het handboek kom ik uit op een verwijzing naar het huis voor hulporganen. Mogelijk een defect in de aansluiting of in dat onderdeel. Ik heb geen idee waar dat zit. Iemand een tip waar ik het "huis voor hulporganen" kan vinden?
“This is a Renault Espace, probably the best of the people carriers.” (Jeremy Clarkson)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Michiel7B
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2015 18:38
Actief als: particulier
Locatie: Moerdijk

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door Michiel7B »

Ik ben inmiddels een stap verder. Spanning op de motortjes en het dak gaat open. Maar... niet meer dicht. Bij het sluiten gaat het glazen dak direct weer open. Lijkt een reactie van een "knel beveiliging" maar ik zie nergens iets wat weerstand kan geven.
Bij het openen gaat het dak niet verder open als stand 2. Lamellen gaan maximaal voor de helft open. Reset middels het indrukken van de knop meerdere malen gedaan. Probleem blijft.

- Is er nog een andere manier om het dak opnieuw te initialiseren?

- Kan deze storing komen door versleten rubbers of een vervuilde rail. (Voor zover ik er bij kan, dak gaat slechts een klein deel open, zijn ze schoon en ingevet)

Alle tips zijn welkom, ook om het dak desnoods definitief te sluiten.
“This is a Renault Espace, probably the best of the people carriers.” (Jeremy Clarkson)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gisber
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mei 2016 20:54
Actief als: particulier

Re: Panoramadak espace werkt niet meer

Bericht door gisber »

Hoi Michiel,

Hoe is het met je dak afgelopen? Ben zelf ook een probleem met het dak. Van mij wil helemaal niet open. Lijkt vast te zitten. Wanneer ik de schakelaar doordraai over het midden, merk je wel dat de moter zijn best doet om het dak te liften... Maar daarna draai ik hem maar gauw terug om evt. schade te voorkomen. Iemand tips?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht