Krakende, bonkende achterkant
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 nov 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Krakende, bonkende achterkant
Hallo.
Ik ben sinds kort in het bezit van een Laguna Dynamique van het bouwjaar 2001. Hele fijne auto, maar als je de recensies zo leest op het net, hou ik m`n hart vast.
Maar qua rijden, nooit een andere !!
Ik heb dus het volgende probleem: Als ik over een klinkerweg rijdt, of over kleine bultjes/kuiltjes rijdt, hoor ik een nogal luid bonkend geluid van de achterkant van de auto komen. Ok kraakte het in het begin veel, vooral als de auto helde in de bochten, maar dat is na het inspuiten van de rubbers van de schokbrekers (??) minder geworden.
Maar dat bonken is er dus nog wel steeds, en is niet prettig.
Verder doet de verlichting van het aircopaneel het dan weer wel, dan maar half, en dan helemaal niet. Maar in de meeste gevallen dus helemaal niet.
Wie heeft antwoorden/oplossingen voor deze problemen?
Alvast dank daarvoor !
Ik ben sinds kort in het bezit van een Laguna Dynamique van het bouwjaar 2001. Hele fijne auto, maar als je de recensies zo leest op het net, hou ik m`n hart vast.
Maar qua rijden, nooit een andere !!
Ik heb dus het volgende probleem: Als ik over een klinkerweg rijdt, of over kleine bultjes/kuiltjes rijdt, hoor ik een nogal luid bonkend geluid van de achterkant van de auto komen. Ok kraakte het in het begin veel, vooral als de auto helde in de bochten, maar dat is na het inspuiten van de rubbers van de schokbrekers (??) minder geworden.
Maar dat bonken is er dus nog wel steeds, en is niet prettig.
Verder doet de verlichting van het aircopaneel het dan weer wel, dan maar half, en dan helemaal niet. Maar in de meeste gevallen dus helemaal niet.
Wie heeft antwoorden/oplossingen voor deze problemen?
Alvast dank daarvoor !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 18 dec 2004
- Laatste bezoek: 09 aug 2011 23:30
- Actief als: particulier
Dat bonken komt denk ik toch van je schokbrekers,
en voor de verlichting van je aircopaneel is ook wat,
volgens mij moet er iets worden doorgesoldeerd,
wat los gaat zitten...
zal eens voor je rondkijken...
suc6 ermee
en voor de verlichting van je aircopaneel is ook wat,
volgens mij moet er iets worden doorgesoldeerd,
wat los gaat zitten...
zal eens voor je rondkijken...
suc6 ermee
eens een Renault, altijd een Renault ...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Het bonken zijn waarschijnlijk je acherasrubbers die uitgelubberd zijn.
Ja, nu al!
Daar zijn ze bij Renault ook achter gekomen en nu monteren ze een ander type rubbers.
Antonio.
Ja, nu al!
Daar zijn ze bij Renault ook achter gekomen en nu monteren ze een ander type rubbers.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 07 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Na het lezen van dit topic komt e.e.a. wel bekent voor. Het "kraken"en "piepen in iedergeval wel.
Maar wat is de functie van zo'n achterasrubber en is het een kostbare grap om deze te laten vervangen?
Gr. Rene
Maar wat is de functie van zo'n achterasrubber en is het een kostbare grap om deze te laten vervangen?
Gr. Rene
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3518
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 10:24
- Actief als: particulier
- Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Rubbers inspuiten met olie is ongeveer het slechtste wat men kan doen.
Olie vreet namelijk rubber op, en zorgt voor een sneller uitdroging.
Mors voor de gein eens olie op je distributieriem, durf bijna te wedden dat die binnen 10 tot 20 duizend kilometer overleden is.
Had ooit eens een collega die haar auto met stabilisator stang (achter de trekhaak t.b.v. caravan) een beurt liet geven.
Een stagiair (zo wilde het verhaal tenminste, maar die gasten zijn volgens mij altijd de klos) heeft deze beurt afgehandeld.
Ze zijn Nederland nog uitgekomen, maar in België maar gestopt bij een garage. Wat bleek, de hele stabilisator stang was ingevet, dus had geen enkel nut meer. De caravan zwieberde meer dan normaal.
Gelukkig waren die dingen niet al te duur en makkelijk te vervangen, maar goed, moraal van het verhaal was eigenlijk dat rubber en olie precies tegengestelde functies hadden.
Rubber : dingen dempen
Olie/vet: zaken soepeler laten verlopen
Maar goed, eens even brainstormen :
- functie veren : auto comfortabel maken
- functie schokdempers : auto goed contact met de weg laten behouden en 'dansen' door veren te voorkomen
Één en ander een beetje beeld proberen te geven :
Als je auto over een klinkerweg of andere hobbelige weg rijdt, zorgen de veren dat één en ander nog een beetje comfortabel blijft.
De schokdempers moeten voorkomen dat de auto gaat 'dansen', dus dat de veren te ver inveren en te ver uitveren, waardoor je het contact met de weg gaat verliezen.
Doorgaans zit er een 'stop' op. Meestal een soort rubberen conus op de draagarm die als het ware zegt 'tot hier en niet verder!', maar dat alleen op gebied van inveren.
Alleen de schokdempers kunnen voorkomen dat deze rubberen conus moet ingrijpen.
Derhalve denk ik dat de schokdempers versleten zijn, daardoor kan de vering zover inveren dat de rubberen conus de andere zijde van de draagarm kan raken, wat als een bonkend gevoel kan overkomen.
---
Het kraken is minder geworden na het inspuiten van de rubbers van de schokdempers.
Eigenlijk kom ik dan op het idee dat deze rubbers al een beetje vergaan zijn, allicht ook wat olie verloren hebben waardoor de schokdemper minder kracht heeft.
Nu zal het kraken ongetwijfeld door de rubbers veroorzaakt zijn en opgelost met olie, maar de schokdempers zijn daarmee nog niet hersteld.
---
Airco lampje:
Jammer dat dit in één adem genoemd wordt, want is een hele andere categorie.
Ik zou willen voorstellen dat je voor deze vraag een nieuw topic aanmaakt, zodat anderen het makkelijker kunnen vinden.
Iemand die een dergelijke storing heeft, zal niet gaan zoeken bij 'Krakende, bonkende achterkant '
Mijn eerste idee in dezen is echter een loszittend lampje.
edit : zie net dat dit al een oud topic is....
Olie vreet namelijk rubber op, en zorgt voor een sneller uitdroging.
Mors voor de gein eens olie op je distributieriem, durf bijna te wedden dat die binnen 10 tot 20 duizend kilometer overleden is.
Had ooit eens een collega die haar auto met stabilisator stang (achter de trekhaak t.b.v. caravan) een beurt liet geven.
Een stagiair (zo wilde het verhaal tenminste, maar die gasten zijn volgens mij altijd de klos) heeft deze beurt afgehandeld.
Ze zijn Nederland nog uitgekomen, maar in België maar gestopt bij een garage. Wat bleek, de hele stabilisator stang was ingevet, dus had geen enkel nut meer. De caravan zwieberde meer dan normaal.
Gelukkig waren die dingen niet al te duur en makkelijk te vervangen, maar goed, moraal van het verhaal was eigenlijk dat rubber en olie precies tegengestelde functies hadden.
Rubber : dingen dempen
Olie/vet: zaken soepeler laten verlopen
Maar goed, eens even brainstormen :
- functie veren : auto comfortabel maken
- functie schokdempers : auto goed contact met de weg laten behouden en 'dansen' door veren te voorkomen
Één en ander een beetje beeld proberen te geven :
Als je auto over een klinkerweg of andere hobbelige weg rijdt, zorgen de veren dat één en ander nog een beetje comfortabel blijft.
De schokdempers moeten voorkomen dat de auto gaat 'dansen', dus dat de veren te ver inveren en te ver uitveren, waardoor je het contact met de weg gaat verliezen.
Doorgaans zit er een 'stop' op. Meestal een soort rubberen conus op de draagarm die als het ware zegt 'tot hier en niet verder!', maar dat alleen op gebied van inveren.
Alleen de schokdempers kunnen voorkomen dat deze rubberen conus moet ingrijpen.
Derhalve denk ik dat de schokdempers versleten zijn, daardoor kan de vering zover inveren dat de rubberen conus de andere zijde van de draagarm kan raken, wat als een bonkend gevoel kan overkomen.
---
Het kraken is minder geworden na het inspuiten van de rubbers van de schokdempers.
Eigenlijk kom ik dan op het idee dat deze rubbers al een beetje vergaan zijn, allicht ook wat olie verloren hebben waardoor de schokdemper minder kracht heeft.
Nu zal het kraken ongetwijfeld door de rubbers veroorzaakt zijn en opgelost met olie, maar de schokdempers zijn daarmee nog niet hersteld.
---
Airco lampje:
Jammer dat dit in één adem genoemd wordt, want is een hele andere categorie.
Ik zou willen voorstellen dat je voor deze vraag een nieuw topic aanmaakt, zodat anderen het makkelijker kunnen vinden.
Iemand die een dergelijke storing heeft, zal niet gaan zoeken bij 'Krakende, bonkende achterkant '
Mijn eerste idee in dezen is echter een loszittend lampje.
edit : zie net dat dit al een oud topic is....

¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 07 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Sorry dat je op het verkeerde been gezet wordt. Ik las dit topic en had er nog wat vragen over. Mijn Laguna rammelt
wat als ik over een klinkerweg heen rijd. Dit is geen bonkend geluid. Het lijkt van linksachter te komen.
Bij het nemen van een drempel met een normale snelheid dan komt er een piepend geluid van de achterophanging.
De auto is 3 1/2 jaar oud.
Gr. Rene
wat als ik over een klinkerweg heen rijd. Dit is geen bonkend geluid. Het lijkt van linksachter te komen.
Bij het nemen van een drempel met een normale snelheid dan komt er een piepend geluid van de achterophanging.
De auto is 3 1/2 jaar oud.
Gr. Rene
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Het hele verhaal van Mathijs is hier niet van toepassing.
Het betreft de rubbers waarmee de achteras aan de auto is gemonteerd die uitgedroogd/uitgelubberd maar op zeker versleten zijn en ervangen dienen te worden.
Dit is een bekende klacht bij deze auto.
Renault heeft dit ook door en levert rubbers van een ander soort.
Deze rubbers zijn in metalen bussen gevulcaniseerd welke in de achteras geperst zijn.
Demonteren kan door ze uit de as te slaan met eeen flinke moker, monteren moet zorgvuldig en het liefst mmet speciaal persgereedschap gebeuren.
Hiervoor dient de gehele achteras uitgebouwd te worden.
Dit lijkt meer werk dan het is.
De hele operatie kan met 2 uurtjes klaar zijn.
Antonio.
Het betreft de rubbers waarmee de achteras aan de auto is gemonteerd die uitgedroogd/uitgelubberd maar op zeker versleten zijn en ervangen dienen te worden.
Dit is een bekende klacht bij deze auto.
Renault heeft dit ook door en levert rubbers van een ander soort.
Deze rubbers zijn in metalen bussen gevulcaniseerd welke in de achteras geperst zijn.
Demonteren kan door ze uit de as te slaan met eeen flinke moker, monteren moet zorgvuldig en het liefst mmet speciaal persgereedschap gebeuren.
Hiervoor dient de gehele achteras uitgebouwd te worden.
Dit lijkt meer werk dan het is.
De hele operatie kan met 2 uurtjes klaar zijn.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3518
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 10:24
- Actief als: particulier
- Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Bedankt Rossy.
Gelukkig is er ook expertise aanwezig
Zit altijd maar te brainstormen wat het zou kunnen zijn om mensen maar niet met hun vraag te laten zitten, hier had ik echter nog niet aan gedacht.
Thanks.
Gelukkig is er ook expertise aanwezig

Zit altijd maar te brainstormen wat het zou kunnen zijn om mensen maar niet met hun vraag te laten zitten, hier had ik echter nog niet aan gedacht.
Thanks.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 317 Weergaves
-
Laatste bericht door gandalfnl