Bourgeois bohemiens

algemene zaken betrekking tot het Avantime gedeelte
Gebruikersavatar

Topic author
MIN2MAX
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2010
Laatste bezoek: 15 mar 2014 22:52
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Bourgeois bohemiens

Bericht door MIN2MAX »

Zijn tijd ver vooruit.

Na slechts 18 maanden in productie te zijn geweest, kon de Renault Avantime toetreden tot het museum. Een extreem korte carrière die begon op de Salon van Geneve en eindigde door een industrieel faillissement van Matra. Geen wonder dat er slechts 8.500 exemplaren zijn geproduceerd, en dat de Avantime nu al in de wereld van youngtimers is opgenomen.

We schrijven 1984 als Matra-ingenieurs het management weten te overtuigen dat de Renault-rijder wacht op een nieuwe manier van ervaren van mobiliteit en ruimte. De eerste MPV is geboren. Het succes ervan heeft ervoor gezorgd dat elk gerespecteerde autofabrikant wereldwijd dit succesvolle recept van Matra heeft overgenomen. Renault heeft het Matra concept uiteindelijk volledig toegeëigend, door te beslissen zelf de Espace te gaan produceren vanaf de vierde generatie. Waarom? Het verbeteren van de betrouwbaarheid en kwaliteit worden als reden door Renault opgevoerd en minder openlijk de winstgevendheid. De MPV was een echte geld machine in die dagen. Philippe Guedon, hoofd van Matra Automobile stelde vast dat sinds het einde van de jaren '90, de traditionele sedans terrein verloren in alle segmenten, als gevolg van de concurrentie van de MPV. Matra had de verwachting dat iets soortgelijks mogelijk moest zijn voor de categorie sportcoupes. Een avantgardistische visie van ruimte en exclusiviteit. Matra verzint de Avantime, een niche voertuig dat een nieuwe stijl en een nieuw segment in de markt wil aanboren, aan de rand van de minibusjes, een luxe coupé, die ruimte van een MPV en vrijheid van een cabrio creëert. Deze "Coupéspace", een twee-deurs hatchback, moet moderne en non-conformistische klanten (de zogenaamde "bobo" bourgeois bohemiens) verleiden in het hogere S-segment. De Renault Avantime is dan de perfecte coupé die het nodig heeft om door te breken in de high-end markt (naast de Vel Satis) en het publiek te laten wennen aan het nieuwe design van Renault (basis voor het succes van de Megane en Scénic).

DESIGN
De concept car van de Avantime veroorzaakte 1999 opschudding in de Salon van Genève. De strategie van Renault is, vol in te zetten op innovatie voor auto en design. Met de introductie van de Avantime en de nieuwe slogan van Renault "Créateur d'Automobiles" was de Avantime het boegbeeld van innovatie en design, hiermee werd overtuigend een Frans alternatief geboden op de Duitse merken (die steeds meer de markt domineerden). "Een goed Frans ontwerp moet zo Frans mogelijk zijn", volgens Patrick le Quément, toenmalig directeur industriële vormgeving bij Renault. Hij maakte naam met revolutionaire auto's als de Twingo, de Avantime en de Scénic. Hij wilde de Franse traditie van gedurfd design weer laten herleven. In feite sloot Renault aan op de avant garde en noblesse oblige van een Citroën DS en SM, een stijl van l'art pour l'art en ars vivendi, iets wat de Fransen als beste kunnen. Dit alles om bij klanten het "verschil" te maken. Daarom werd gekozen om de avantime op artistieke plekken (onder andere Guggenheim Museum in Bilbao) te presenteren. Waren er reclame spots met de wereldwijd bekende Franse ontwerper, Jean-Paul Gauthier. Of je het design van de Avantime nu leuk vindt of niet, het is duidelijk dat op de autobeurs, of gewoon op straat, de Avantime de aandacht trekt en niemand onverschillig laat. Iedereen had er een mening over, Renault had voldaan aan de uitdaging de auto opnieuw uit te vinden. Maar technologisch was de Avantime niet zo nieuw, hij was ook gebaseerd op de Espace III, waarvan hij bijna 50% van de basis onderdelen heeft geleend. Wat de maten betreft was de Avantime 12 cm langer, 7 cm breder en 10 cm lager dan de Espace, maar had wel dezelfde wielbasis van 2,70m. De voorzijde is nog vrij behoudend, de achterkant is echter zeer typisch en in contrast met zijn grote gebogen achterruit. De concept car stond op grote 20" (in diameter) wielen, heel anders is het met de productieversie die het met velgen Cyteres 16", Rhodes 17" en soms Olympies 18" moest doen, met name de 16" velgen lijken bijna klein. Dit resulteert in een nogal massieve profiel, nauwelijks verlicht door het bovenste deel van de structuur "puur" aluminium. Een technische keuze die vooral een "high-tech" uitstraling moest geven en de auto rondom het dak lichter en sportiever weggedrag moesten geven. Ook de carrosserie panelen van composiet materiaal, het weglaten van een middenstijl om het zicht niet te belemmeren en de complexe kinematisch te openen deuren van 1,40m lang (50 kg zwaar) zorgde ervoor dat de Avantime een futuristische uitstraling had. Het toetreden van het interieur, vooral aan de achterkant, vormt geen enkel probleem en wordt vergemakkelijkt door de automatische afdaling van de zijruiten en het kantelen van de voorstoel. Een ruim interieur biedt aan 4+1 individuele zitplaatsen, de geïntegreerde gordel blijkt zeer handig. Maar de grootste technische prestatie is de overvloed aan glazen oppervlakken en de afwezigheid van de opstaande zijkanten. Dit volledig glazen panorama dak geeft de Avantime met de zijruiten open het plezier van een cabriolet. En inderdaad, de openheid is ongelofelijk. Dit gevoel van ruimte, samen met de uitstekende rij-positie (in alle richtingen verstelbaar), is cruisen en genieten van een tot dan toe ongekend panoramisch uitzicht. Eén ding is zeker, de Avantime is een ware uitnodiging om te reizen!

MOTOR
In het begin had Renault het nadeel dat de Avantime alleen verkocht werd met de V6-cilinder PSA ES-motorserie (Peugeot/Renault). De 3.0 V6 had 210 pk en leverde meer dan bevredigende prestaties op de weg, ondanks het gewicht van 1768 kg. De auto accelereert van 0 naar 100 in 8,6 seconden en bereikt een top van ongeveer 220 km/h. Tot medio 2002 moesten we wachten op 2.0 turbo en een automatische transmissie. Deze nieuwe 2-liter met een lage druk turbo (0,6 bar) levert 165 pk en een koppel van 250 Nm tussen 2.000 en 4.250 tpm. Het rijden in de Avantime 2.0 T 16V is weinig verschillend van die van de V6 handgeschakelde transmissie, echter voor een lagere prijs (ook lagere kosten aan brandstof en onderhoud). Buiten een iets lagere topsnelheid is het verschil in versnelling klein (staande kilometer in resp. 30,6 tegen 30 seconden) en met name de lichtvoetigheid in rijden is in het voordeel van 2 liter. Dat is niet alleen de verdienste van de goede adem van de turbo, maar vooral ook het lagere gewicht van de 2.0 T t.o.v. de 3.0 V6, een verschil van 100 kg. Hierdoor is 2-liter turbo veel alerter en wendbaarder dan de V6. Voeg hierbij de nauwkeurig en strak schakelende zesversnellingsbak en de basis is gelegd voor het comfortabel rijden van lange afstanden.

CHASSIS
Extra paradox is dat de ingenieurs van Matra de Avantime een wegligging hebben meegegeven die zo effectief als bij een sedan. Een aangepaste demper aanpassing, met inbegrip van een roll stabilisatorstang van 29 mm en de bodemvrijheid van 14 cm (met 2 cm verlaagd) maken de Avantime (met name de 2.0 T) in aanleg quasi een sportwagen. Echter de Avantime heeft onderstuur, enerzijds heel veilig en geruststellend anderzijds weer minder sportief.
Samenvattend rijdt de Avantime met relatief gemak op snelle trajecten, heeft hij een wat onhandige gedrag in strakke bochten maar biedt hij een hoog niveau van comfort. De besturing is licht genoeg zodat de Avantime geen belemmeringen opwerpt voor stadsverkeer. Passieve veiligheid, de Avantime heeft een overtuigende DNA en genen die zich hebben bewezen op het gebied van veiligheid (vier sterren EuroNCAP testen). De transversale stijfheid werd verhoogd en de gordel is in de voorstoelen geïntegreerd door het ontbreken middenstijl. De Avantime en de batterij aan airbags zijn extra geruststellend. De Avantime is ook zeer succesvol in termen van stijfheid als gevolg van de gegalvaniseerde structuur en biedt echt rijplezier.

KOOPADVIES RENAULT AVANTIME (<a href="http://www.gaspedaal.nl/Renault/Avantime/?srt=pr" rel="nofollow">www.gaspedaal.nl/Renault/Avantime/?srt=pr</a>)
Meer dan een jaar na de presentatie van de concept car in Genève in 1999, is de eerste Avantime voorgesteld aan de pers. Tijdens het testen kwamen enkele kwaliteitsdefecten naar voren, vooral aan de "gewrichten" en raam "assemblages", waardoor de officiële lancering werd uitgesteld, ondanks dat de release van de TV reclame campagne op de schermen voor maanden op volle toeren liep. De Avantime had ook last van het feit dat bij de introductie de V6 de enige keuze was met een onbetaalbare verkoopprijs, een strategische fout van Renault. Medio 2002 werd dit weliswaar gedeeltelijk gerepareerd door de introductie van de 2.0 Turbo en de Turbo-Diesel, maar het was te laat. Na slechts 2 jaar marketing, en 18 maanden productie sluit Matra haar poorten en moet Renault pijnlijk afzien van haar antwoord op het Duitse front in het S-segment. Hoe zit het vandaag? De Avantime is een geweldige auto, zeldzaam en is nu (nog) betaalbaar. Circa 4500 van de modellen worden aangedreven door de V6 motor, circa 3000 door de Diesel en circa 1000 door de nu veel gezochte 2.0 liter Turbo-versie. Vanaf zeg 4000 euro rij je een V6 Avantime 2002 en een beetje meer betaal je voor een 2.0 Turbo van hetzelfde jaar, deze is nog zeldzamer. In Expression, Dynamic of Privilege afwerking, de potentiële koper heeft met de Avantime een youngtimer, een concept car en collectors item. De Avantime is nog steeds zijn tijd vooruit en is een cult auto die nu na dik 10 jaar vrij van is grote gebreken.

CONCLUSIE
Ik ben van mening dat de "Coupéspace" te snel is geboren. Dat de marketing en realisatie van het "project D66" door Renault (als opdrachtgever aan Matra) op zijn minst slordig is uitgevoerd (business case is slecht bestudeerd, vertraging project, te hoge prijs, kwaliteitsproblemen, oneerlijke - interne - concurrentie door Vel Satis etc). De Avantime heeft géén eerlijke kans gehad. Jammer, want Matra Automobile heeft hierdoor verschrikkelijk geleden (heeft haar poorten medio 2003 zelfs moeten sluiten). Maar wat is het een geweldig concept, die Avantime. Geen twijfel mogelijk dat de Avantime in de toekomst een gezochte rariteit zal worden. Dus, als je net zo overtuigd bent van de kracht van het concept als ik, weet dat de Avantime nog steeds uniek is in zijn soort, hij vervult de pionier rol in zijn soort, een zeldzame collectors auto, die je nu nog kunt vinden in smetteloze staat. Straks alleen nog als "barn finds" te verkrijgen op Christie's auctions...

MATRA AUTOMOBILE S.A.
Certification number: e2*98/14*0247
Chassiscode VF8 DE0V06 XXXXXXXX

D = Coupé
E0 = based on Espace III (K0 = Espace IV)
V = Engine 2.0 T 16V (T = V6; 1 = Diesel)
06 = 6-speed manual transmission (02 = automatic transmission)

Production number = T000245
Production number date = 2 July 2002
E2 = Expression
TE268 = Colour Noir Nocturne
DRAP08 = upholstery sellerie drap beige hoggar
HARM02 = interior beige sable (harmonie de base toutes versions)
Option = panoramic sunroof
Price = € 38.469,-
Quantity produced = 4

Production numbers Renault Avantime (11.2001 - 05.2003)

MODEL
- 3.0 V6: approx 4500
- 2.2 dCi: approx 3000
- 2.0 Turbo: approx 1000

YEAR
- 2001 : 2067
- 2002 : 5097
- 2003 : 1286

COLOUR
What were the most popular colours?
1. GRIS ACIER 266 (approx 1900)
2. STEPPE 267 (approx 1650)
3. BLEU ILLIADE 549 (approx 1500)
4. NOIR NOCTURNE 268 (approx 1400)
One of the least popular colours VERT TAIGA H97 (approx 125).

<a href="http://www.amicale-avantime.com/production2.php" rel="nofollow">www.amicale-avantime.com/production2.php</a>
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in