aanrijding Avantime

Stel hier de vragen die technisch uitsluitend met de Avantime te maken hebben
Plaats reactie

Topic author
fageot
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 feb 2014 16:10
Actief als: particulier

aanrijding Avantime

Bericht door fageot »

Avantimers,

need your help................

beetje vaag verhaal.

Begin november knalde er iemand keihard op de trekhaak van mijn Avantime, de trekhaak is een aantal centimers 'ontzet' en de achterbumper is gedeeltelijk losgeschoten uit de bovenliggende rand.

door de knal, een getuige schat de snelheid van degene die mij aanreed op 40 a 50 km p/u, kwam er rook rechtsvoor uit de motorkap, ik was daar allerminst gerust op, omdat daar de leiding van de lpg-tank het motorgedeelte binnenkomt, en ik geen zin had om met een tank met 140 liter gas de lucht in te vliegen. een paar uur later is de auto op de brug gezet bij de ANWB (het was zondag, gewone garage dicht), de wegenwacht kwam tot de conclusie dat wellicht de leiding van de airco gescheurd zou zijn. ik kon gelukkig doorrijden met de auto.

een dag later vond ik dat de auto wel erg naar rechts trok, en heb een snelle diagnose laten uitvoeren bij een bandencentrum, waaruit bleek dat de achteras behoorlijk scheef stond.

vervolgens heb ik de auto naar een schadebedrijf gereden, omdat ik de achteras weer 'recht' getrokken wilde hebben.
de eigenaar van het bedrijf had er duidelijk geen zin in, en kwam met de schade-expert van de verzekering in no time tot de conclusie, dat wat ik zei, onzin was.
wellicht om er een slaatje uit te slaan, geen idee hoe deze waard zijn gasten vertrouwd.

enfin, ettelijke mails en telefoontjes naar mijn verzekering, maar er gebeurde niets, mijn klachten kregen geen gehoor.

de schade van de trekhaak en de bumper is inmiddels vergoed, maar de auto reed nog steeds niet zoals voor de aanrijding, er was duidelijk meer geraakt, maar de expert wees dit af als 'niet mogelijk'.
volgens mij is de auto bij het schadebedrijf niet op een brug gezet, dit even terzijde.

een paar weken later begint de automatische bak te klieren, schakelt ineens hakkerig en begint te slippen.
inmiddels rijd ik niet meer met de auto, nadat hij op de A1 op de brug over het Amsterdam Rijnkanaal bijna tot stilstand kwam omdat de bak compleet de grip op de aandrijving kwijt was, gelukkig kon ik op een noodprogramma van de bak nog heel thuiskomen.

even wat gegevens, Avantime V6, automatische bak, bijna 4 ton gedraaid, ik rij alleen maar lange afstanden op de snelweg, max 2200 toeren, op rustige tijden, nooit problemen gehad, goed onderhouden, enzovoort.

vraag aan jullie : wie heeft dit toevallig ook wel eens meegemaakt, of kan bevestigen dat mijn verhaal geen onzin is ?

het hele geval ligt inmiddels bij de rechtsbijstand, maar ik moet wel met meer verhalen komen dan alleen het mijne.

het goede nieuws: inmiddels weer een mooie Avantime kunnen kopen, wat een heerlijke reisauto's zijn het toch !

vriendelijke groet, en veel veilige kilometers toegewenst,

Fageot.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: aanrijding Avantime

Bericht door WillemS »

Kijk, de trekhaak heeft en is geen kreukelzone, dus zal bij een aanrijding met 40/50km dit een grote klap geven in de bodemsectie van de wagen. Dit kan, zeker met een zware V6 in het vooronder ook tot schade op andere plaatsen in de bodemplaat leiden. Jammer dat je nu alleen de zichtbare schade vergoed hebt gekregen, er was en is kennelijk toch veel meer aan de hand. Verzekeringsmaatschappijen hebben er wellicht niet veel trek in aangezien de wagen al zoveel km's heeft gereden(economisch Totalloss?).
Maar wellicht is het mogelijk via de rechtsbijstand de bodemplaat te laten uitmeten, dan komt vrij snel duidelijkheid.
mvg WillemS
p.s. het kan zijn dat de motor los is gekomen van een motorsteun door de klap en dat daardoor een leiding defekt is geraakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
fageot
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Laatste bezoek: 24 feb 2014 16:10

Bericht door fageot »

bedankt voor je snelle reactie, we gaan inderdaad de auto een dezer dagen uitmeten. groet Vic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Laat ook kontroleren of de motor nog goed vast zit. Het is een blok van zo'n 350kg schat ik, en een tik van 40/50km is echt een harde klap, wellicht is nog ergens in de motorruimte te zien hoever het zaakje bewogen heeft. Het kan ook zomaar zijn dat de uitlaat van z'n plaats is getrokken. Ieder schadebedrijf kan hierover mee praten.
Kijk, een kreukelzone vangt de klap op en kreukelt over pak'em beet 10/15cm. Dus de energie/snelheid vermindert over die afstand naar 0. Nu heeft de energie/snelheid maar een paar 2cm om naar 0 te komen en dat verschil is enorm en dendert door de gehele bodemplaat.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

matramurena
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 11 aug 2015 16:22
Contacteer:

Bericht door matramurena »

Een slippende koppeling lijkt me niet een heel realistisch resultaat van een aanrijding eigenlijk. Met 4 ton op de teller kan het zomaar zijn dat de drukgroep eens vervangen dient te worden.

Het opeens naar een kant sturen van de wagen lijkt me wel een direct resultaat van de aanrijding te zijn. Dit moet een schade-expert (een die door jouw verzekering betaald wordt) wel kunnen uitwijzen.
1983 Matra Murena 3.0 V6
1999 Matra Grand Espace 3.0 V6
2003 Matra Avantime 2.0 turbo Expression

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan