Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Ik rijd al 4 jaar in een Renault Espace 2.0 the Race (bouwjaar 2001). Heb er nu 57.000 km mee gereden (totale stand is 146.000 km) en ben tot nu 9 cent per kilometer onderhoud kwijt (in totaal dus ruim 5.200 euro). De garage heeft bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt het nodige gevonden dat moet (noodzakelijk - 800 euro totaal) en zou moeten (1.200 euro) gebeuren. Voor nu laat ik het noodzakelijke onderhoud doen (800 euro dus), maar ik weet dat er nog een aantal zaken zijn die eigenlijk aangepakt moet worden.
Aan de ene kant heb ik veel plezier met deze auto (lekker ruim - handig met een gezin; vind het eigenlijk nog steeds een mooie auto ), maar aan de andere kant ben ik ben niet getrouwd ermee. Wat is wijs om te doen? Doorrijden en de onderhoudskosten voor lief nemen of heel snel op zoek naar een andere auto? Is 9 cent onderhoudskosten per km redelijk of echt extreem veel?
Hangt van je eigen portemonnee af denk ik. Als je een vergelijkbare auto terug zou kopen moet je ook rekenen op soortgelijke kosten. Koop je een hele jonge a-segmenter dan zal de km-kostprijs minder zijn.
Voor mijn espace zijn de kosten ook hoog, wegenbelasting (diesel) en onderhoud bij de dealer. Maar de investering om hem 'goed' te houden is 'goedkoper' dan een nieuwe aanschaffen.....
Het onderhoud klinkt mij als hoog in de oren maar als er net twee sets banden bij zitten is het plaatje al weer anders.
Ik zou ook kijken naar het hele plaatje. Als je afschrijving nu 0 is dan is 1200 onderhoud per jaar prima te verantwoorden. Een andere auto kopen blijft altijd een gok.
€1200, is serieus geld, maar daar heb je geen andere auto voor. Vraag eens wat er allemaal aan moet gebeuren.
Moet idd de distributie gedaan worden dan wordt daar met inruil ook rekening mee gehouden.
De Espace 3die je nu hebt is er eenntje van de laatste van de 3 serie en is wel de beste die er is.
En 146000 km is voor de auto ook niets, hij is net ingereden.
Als hij goed rijd zou ik lekker met deze auto blijven rijden.
Je kan natuurlijk ook nog eens bij een andere garage langs gaan voor een second opinion.
Maar laat eens weten wat er allemaal aan gedaan moet worden.
Die Espace III is in principe een vrij probleemloze wagen, behalve het slotje van de achterklep dan.
Het is mij niet duidelijk wat er in die 4 jaar is gedaan voor die 5.200 euro en wat er nu voor 800 en 1.200 gedaan moet worden.
Laat dat eens weten, dan pas kan er een goed antwoord gegevens worden op jouw vraag.
mvg WillemS
Probleem wordt nog groter; vanmorgen belde de garage dat het gietijzeren spruitstuk is gescheurd en niet meer gemaakt (gelast) kan worden. Een nieuw spuitstuk gaat me zo'n 750 euro kosten. Komt er dus nog bij bij de andere (eerder genoemde) kosten. Dat worden heel wat overuurtjes draaien om die kosten te betalen ...
Hieronder een globaal overzicht van de onderhoudskosten (alleen de grotere kosten):
juni 2010/89.000 km = remschijven/remblokken voor/achter, achterdemper
april 2011/97.000 km = jaarlijkse onderhoudsbeurt, APK, distributieriem, spanrollen, multiriem, accu, airco onderhoud en pollenfilter
augustus 2011/103.000 km = airco bijgevuld
januari 2012/105.000 km = dynamo vervangen
maart 2012/107.000 km = jaarlijkse onderhoudsbeurt, APK, 2 nieuwe zomerbanden
juli 2012/112.000 km = katalysator en voorpijp
november 2012/120.000 km = middendemper
april 2013/128.000 km = grote onderhoudsbeurt,APK, 2 nieuwe zomerbanden
Niet in dit overzicht meegenomen zijn de kleine kosten als lampjes, aandrijfashoesjes en electrische storingen (in de loop van de jaren zijn alle cv-motoren in de portieren vervangen).
Nu heb ik dus te maken met een jaarlijkse onderhoudsbeurt APK, bij 146.000 km met 1.500 euro noodzakelijke kosten (vervangen spruitstuk, vervangen remleidingen, jaarlijkse onderhoudsbeurt) en dan nog 1.200 euro wenselijke kosten (spoorstangkogels = 225 euro, deurvanger vervangen = 120 euro, krukaskeerring vervangen vliegwiel = 450 euro, schokdempers achter vervangen = 305 euro en nog wat kleine dingetjes).
Zeg het maar: is het een bodemloze put of rijd ik straks - als alles gerepareerd en vervagen is - weer een heel nieuwe auto?
Wat is je budget die je voor een andere auto ter beschikking hebt. Als dat minder dan 10k is zou ik lekker door blijven rijden in je huidige Espace. Het is een keuze die je zelf moet maken...
Spruitstuk is apk, meestal bij koude motor lekkage te horen. 2.0 16v..
Krukaskeerring vliegwiel is geen noodzaak, lekt vermoedelijk al lang en kan er ook oud mee worden.
Remleidingen komt vaak voor, gewoon vernieuwn. Dat zijn de kosten ook weer niet. Ook vermoedelijk nodig voor de apk.
Deurvanger laten zitten, spoorstangkogels volgend jaar doen.
Dan valt het allemaal wel mee..
Noodzakelijke dingen maken en doorrijden. Minder wordt deze auto toch niet waard, meer ook niet.
Om de lekkage vd krukaskeerring te verminderen zou je aan de olie een middel kunnen toevoegen dat het keerringmateriaal weer soepel maakt en het een ietsje laat uitzetten, dit wil soms wel helpen als het een kleine lekkage is.
Spruitstuk "kan wel" gelast worden bij een specialist. Zoek ook eens op Ebay, in Duitsland staan er wel te koop voor schappelijke prijzen.
mvg WillemS
Als ik je lijstje bekijk heb je al aardig wat vervangen en ik ben het met Machanic en WillemS eens. Ik weet niet of je een goede band met de garage hebt, want het lijkt er een beetje op of ze om geld en werk verlegen zitten en alles bij elkaar zoeken.
Ik zou de dingen voor de APK laten maken, en lekker verder rijden.
Zonder APK krijg je niet veel bij inruil of verkoop.
Inmiddels wordt het spruitstuk vervangen en gemonteerd. Ik heb er nu voor gekozen om alleen de noodzakelijke dingen aan te pakken. Andere zaken zouden ook later nog kunnen.
Ik ben er helemaal van overtuigd dat de garage niet dingen gaat 'verzinnen' of 'zoeken'. Ik snap dat ze hun brood moeten verdienen, maar de eigenaar is er de man niet naar om dat op een oneerlijke manier te doen. En ik ben er de persoon niet naar om de dingen half te doen. Ook al is het een oude auto, ik vind het prettig als het ding goed is, betrouwbaar.
Het komende jaar maar eens rustig bekijken en besluiten wat we doen met de Espace. Op basis van het rekensommetje afschrijving-onderhoudskosten is de afweging nu om door te rijden en de onderhoudskosten voor lief te nemen.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut