Maximale actieradius!

Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Maximale actieradius!

Bericht door HarmOtten »

Iedereen weet dat de maximale actieradius van de Zoe die in het boekje wordt opgegeven, in de praktijk nooit haalbaar is. Dit heeft er onder andere mee te maken dat dit gemeten wordt onder ideale omstandigheden. Voor de Zoe wordt 210 km opgegeven.
Ik heb wel eens gehoord dat iemand kwam klagen dat de actieradius maar 100km was. Daarna werd de tweede vraag gesteld: "Kan de snelheidsbegrenzing er ook afgehaald worden?" Tsja, dat geeft te denken over de toegepaste rijstijl... :think:
In de meeste gevallen is het verbruik afhankelijk van de volgende factoren (in volgorde van belangrijkheid):
1. Rijstijl
2. Temperatuur
3. Bandenspanning
4. ECO-stand
5. Wind

Vergeleken met andere rijders weet ik dat ik een relatief laag verbruik heb. Dat komt omdat ik de factoren waar ik zelf invloed op heb aardig gunstig heb beïnvloed. ECO-stand staat vrijwel altijd aan, de bandenspanning staat op 2,8 i.p.v. 2,5 bar, en ik pas het zuinig rijden (aangewend toen ik nog fossiel reed) toe. Zie http://www.olino.org/articles/2009/12/28/zuinig-rijden en http://www.olino.org/articles/2010/03/1 ... den-deel-2.
Daarmee heb ik 's zomers meestal een actieradius van 175km en 's winters ongeveer 145km. Een positieve uitschieter had ik op 27-aug-2013 tijdens mijn vakantiereis naar Zwitserland:
200km_.JPG
Daarmee komt de opgegeven waarde uit het boekje dus toch heel dichtbij!

Ik ben erg benieuwd wat jullie als maximale actieradius een keer gehaald hebben!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Maximale actieradius!

Bericht door MarcoZE »

200 km! Chapeau. Zover ben ik net niet gekomen. Mijn max is 195 km (met 17" wielen).
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door E-mission »

Die zuinig rijden tips zijn op zich goed, op het item na over optrekken wat ook voor verbrandingsmotoren achterhaald is als ze directe injectie hebben, maar voor elektro motoren al helemaal slecht is. Hoe sneller je stroom uit de accu ontrekt, hoe slechter het rendement. Langzaam optrekken en langzaam rijden is het devies. Maar vermoedelijk doe je dat al, anders had je zo'n pracht waarde nooit gehaald :).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door PieterZoe »

Mooie score. Met 190 kom ik in de buurt. Maar 200... chapeau! Dat uitrollen was voor mij echt een ontdekking. Toen ging de range snel omhoog. Je kunt op veel stukken in de stad al haverwege al de pedaal op 0kw houden en de auto rolt makkelijk nog vele honderden meters uit met vrijwel gelijkblijvende snelheid voordat je langzaam de motorregeneratierem moet gaan gebruiken om een kruising veilig over te steken.
Ik bemerk maar 2 kleine nadelen:
- kramp in de rechter voet om de pedaal precies in de 0kw stand te houden
- wat irritaties van autobolisten achter me

Wat betreft dit laatste ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik merk dat je met een elektrische auto echt anders gaat rijden. Je houdt eerder in, vertraagt langzaam ivm regeneratief remmen etc. Dat is een andere dynamiek dan in een conventionele auto. Merken jullie ook de reacties van andere weggebruikers?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door GertjanVB »

De reacties van andere weggebruikers vallen me mee en dan hebben we het over de snelweg. Aangezien ik nu meestal vertoef op de rechterrijstrook kunnen ze ook niet zo veel last van me hebben. Op de rechterrijstrook wordt niet alleen langzamer, maar ook rustiger gereden (je ziet ook goed hoe ze elkaar op de linkerrijstrook opjagen en daarmee giga veel energie verspillen).De snelheid is wel hoger dan die van de vrachtwagens, om die in te halen wacht ik een gaatje af om met niet al te veel acceleratie in te halen en anders pas ik mijn snelheid aan, aan die van de linkerrijstrook. Je moet wel weer opnieuw leren inschatten hoe snel auto's je achterop komen met het nieuwe snelheidsverschil. Met mijn vorige aardgas auto (ook met beperkt bereik) ben ik al begonnen met die anticiperende rijstijl, nu met de ZOE gaat dat verder en ben ik op zoek naar de ideale rit (snelheid, type weg). Filerijden is in dat opzicht geweldig zuinig, gisteren na zo'n ritje opgeladen en. beloond met 186km in de accu. Uitrollen is een effectieve techniek, op de snelweg in de file wordt de ruimte die je voor je laat vallen wel veelvuldig opgevuld door rijstrookwisselaars. Binnendoorrijden om de snelheid te drukken gaat ook prima. De airco staat meestal uit.

Het mooie is dat al dat "autorijden nieuwe stijl" je niet de indruk geeft dat je iets mist of in moet leveren tov "autorijden oude stijl", het voelt goed als je lekker ontspannen hebt kunnen rijden met extra km's als beloning!

200 km is overigens een prima prestatie, veel berg af zeker :D
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Maximale actieradius!

Bericht door electronaut »

Het uitrollen met de voet licht op het ga-pedaal was een techniek die ik na ruim 8 jaar Prius als tweede natuur had verworven.

Verder heb ik nooit de eco-stand aan, voor mijn gevoel is dat vooral placebo. Als je met een bepaalde snelheid optrekt en rijdt, kan eco geen verschil maken. Energie is energie en die knop kan de natuurwetten niet veranderen. Natuurlijk stimuleert de andere afstelling van het ga-pedaal en de beperking van het maximale vermogen een zuiniger rijstijl, maar dat is dan ook het placebo-effect waar ik het over heb. En de werking van de air conditioning wordt aangepast om minder energie te gebruiken. Maar de verwarming verbruikt bij mij in de winter een procentje of 5, dus daar haal ik dan misschien 1 of 2 procent extra uit. Dat is mij het verlies van snelheid en acceleratie niet waard.

En ik reset de trip computer elke dag, dus elke ochtend begin ik weer met een bereik van 130 km. 'Bereik' definieer ik ook iets conservatiever dan de trip computer in de Zoe. Ik reken de laatste 5% niet mee, omdat dan het aangegeven bereik verdwijnt en er '---' verschijnt. Dan ben je al op reserve bezig en kan elk moment de schildpadmodus inschakelen. Met die rekenwijze (95% bruikbare capaciteit), zit ik meestal op een bereik van 120 km in de winter en 140 in de zomer. Waarbij ik moet zeggen dat ik in de winter compenseer door iets langzamer te rijden. Dus bij gelijke rijstijl is het verschil groter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door Smartrix-Zoe »

Vandaag van Vleuten naar Barendrecht via snelweg en nog een boodschap gedaan. 117.5 km en ik had nog 71km over. :D
Wel wat hulp gehad van wat snelle Poolse vrachtwagens die toch gewoon 95 rijden hier in Nederland.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door renault15.17 »

Het maximale wat de Zoe heeft aangegeven is 183 km geloof ik. Maar ik heb inderdaad ook ritten gehad van 130+ kilometers waarbij er nog zoveel actieradius over was dat je dat kon optellen richting de 190 km. En daarnaast valt het me ook op dat de app op de telefoon altijd ca. 5 km meer rijbereik aangeeft dan het display van de Zoe.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door erijder »

De app op de telefoon....er zijn dus nog zoe's waar dit gewoon werkt.
Binnendoor rijden is de beste actieradius verlengen. Maar daar heb je ook niet altijd zin in en tijd voor.
Op de snelweg ga je nooit de 200km halen, ook niet als je het bij 100km/u houdt.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door Roy-ZOE »

Deze week veel snelweg gereden. Utrecht-Hengelo vv en 2 keer Utrecht Amsterdam vv.
Naar Hengelo rijdt ik altijd precies zo hard dat de accu leeg is aan het einde van de rit. Terug is dat niet gelukt ivm wind mee. Hield 10 km over!

Afijn na deze week staat de mogelijke actieradius op 160 km. Erg prettig en daar hoef ik bij dit weer niet echt langzaam te rijden.

Afgelopen januari heb ik eens gekeken wanneer die accu nu echt leeg is en ook naar Hengelo rijdt ik regelmatig tot --- Mijn ervaring is dat je makkelijk kunt doorrijden tot 0. Dwz als je nog 8 hebt en hij springt op --- dan heb ik nog zeker 8 km op vol vermogen. Pas enige km's later slaat de kruipmodus aan en ook dan kun je nog wel ff door. Ik ben er na 5 km negatief mee opgehouden (rondjes om het park met 4 laadpalen binnen 300 m duwen :-) )omdat de snelheid wel erg laag was en ik eigenlijk wel blij was met het resultaat. Sindsdien vertrouw ik 'blind' op de meter om te kijken of ik iets wel of niets ga halen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door GertjanVB »

Ha, mooie test! :clap:
Iets dergelijks heb ik ook met mijn ICE gedaan; steeds weer de limiet opzoeken en iedere keer een tandje verder. Totdat het echt op was en ik kon lopen voor een jerrycannetje brandstof. Die rondjes rond het park is irt de ZOE een goede strategische keuze! :D
Laat maar weten als je meer km's rond het park hebt gereden. Wellicht zet je een nieuwe benchmark voor batterijcapaciteit ( kmpark )
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Maximale actieradius!

Bericht door electronaut »

Mijn Zoe leegrijden tot onder nul heb ik niet geprobeerd. Het is een aanslag op de accu. 11% en 6% resterende capaciteit zijn mijn twee laagterecords.
Roy-ZOE schreef:Ik ben er na 5 km negatief mee opgehouden (rondjes om het park met 4 laadpalen binnen 300 m duwen :-) )
Duwen is waarschijnlijk niet eens nodig. De auto uitzetten geeft de accu wat tijd om te recupereren en die 1 of 2 procent extra is net genoeg om de computer van de Zoe te laten besluiten dat het ok is voor jou om weer te mogen rijden. Net lang genoeg om die laadpaal te bereiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door fivari »

Gisteren en donderdag eens zuinig aan gedaan: twee dagen na elkaar heen en weer naar het werk. In totaal 144 km afgelegd en nog 51 km over, in totaal dus 195 km haalbaar. Verbruik volgens boordcomputer 11,1 kWh/100km hetgeen ook op 200 km zou uitkomen.
Afbeelding
Na volladen geeft de boordcomputer een bereik van 171 km aan, wat toch aan de veilige kant lijkt. Waarschijnlijk is het nodig om langer zuinig te rijden vooraleer het aangegeven bereik nog hoger stijgt. Ik reset wel voor elke laadbeurt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door Roy-ZOE »

Ik vergat inderdaad te melden in mijn betoog: leegrijden tot 0 betekent bij mijn ZOE dat ik vanaf 5% moet laden.
Na mijn park exercitie was er nog 1% over aan de paal. Is inderdaad niet handig om dagelijks te doen, maar ik wilde wel graag weten wat er nou gebeurt 'voor het geval dat'.
Ik kom net iets te vaak op plekken met storing, dichte aansluitingen etc.

Al met al ben ik blij dat de ZOE de capaciteit conservatief aangeeft. Dan weet ik tenminste waar ik mee kan plannen en in geval van nood is er dan nog (flink) wat over. Heb nl geen zin om te testen hou betrouwbaar de router service is! :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Maximale actieradius!

Bericht door electronaut »

fivari schreef:Gisteren en donderdag eens zuinig aan gedaan: twee dagen na elkaar heen en weer naar het werk. In totaal 144 km afgelegd en nog 51 km over, in totaal dus 195 km haalbaar. Verbruik volgens boordcomputer 11,1 kWh/100km hetgeen ook op 200 km zou uitkomen.
11,1 kWh/100 km, da's knap. Dat is mij nog niet gelukt op een wat langere rit. 12 op een kort ritje binnen de stad, maar op een langere rit ben ik niet lager uitgekomen dan 13,3. Maar ik ga altijd over de snelweg en dat betekent voor mij een minimale snelheid van 95 km/u. Dan gaat het verbruik al snel richting de 15 kWh/100 km.
fivari schreef: Na volladen geeft de boordcomputer een bereik van 171 km aan, wat toch aan de veilige kant lijkt. Waarschijnlijk is het nodig om langer zuinig te rijden vooraleer het aangegeven bereik nog hoger stijgt. Ik reset wel voor elke laadbeurt.
Als ik het goed heb begrepen, baseert de Zoe die schatting op de laatste 30 km. Had je tegenwind op het laatste stuk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door fivari »

electronaut schreef: 11,1 kWh/100 km, da's knap. Dat is mij nog niet gelukt op een wat langere rit. 12 op een kort ritje binnen de stad, maar op een langere rit ben ik niet lager uitgekomen dan 13,3. Maar ik ga altijd over de snelweg en dat betekent voor mij een minimale snelheid van 95 km/u. Dan gaat het verbruik al snel richting de 15 kWh/100 km.
Ik heb echt een ideaal parcours voor zuinig rijden: allemaal buitenwegen met 70 km/u max en veel bochten en langzame stukken, wat bergop en bergaf. Mijn banden staan flink hard opgepompt. Het zijn bovendien de 15" EV-banden. Verder heb ik een witte waardoor airco minimaal moet presteren. Ik rijd soms wel door, trek flink op, maar gebruik bijna niet de rem.
electronaut schreef: Als ik het goed heb begrepen, baseert de Zoe die schatting op de laatste 30 km. Had je tegenwind op het laatste stuk?
Die laatste km waren inderdaad de minst zuinige, ook omdat mijn vrouw er de laatste 10 km mee reed. Zij heeft een minder economische rijstijl dan ik. Zij gebruikt de wagen ook veel minder en heeft het uitbollen en regeneratief remmen wat minder onder de knie.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Maximale actieradius!

Bericht door electronaut »

fivari schreef:...onder de knie.
Toepasselijke uitdrukking, dat is inderdaad precies waar deze vaardigheid schuilt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door fivari »

een onbedoelde woordspeling geef ik toe. ;-)
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door MartijnEV »

'uitbollen' is ook een mooie :-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door fivari »

Ja, uitbollen is dé Vlaamse term om aan te geven dat men met een voertuig zonder te remmen uiteindelijk tot stilstand komt. Wat zegt men in Nederland?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door MartijnEV »

Prachtige uitdrukking. Ik zeg zelf meestal 'uitrollen' dus R ipv B
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door PieterZoe »

AT5 reed een aantal rondjes A10 om de range van hun Zoe uit te testen. Ruim 180km, in de regen. Geen slechte score.

http://m.at5.nl/artikelen/127944/zes-ke ... ingweg-a10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door zoe2goe »

Wow ik zie hier mooie waarden.

Pedaal op "0kW" houden hoeft niet. Pook naar N doet hetzelfde met minder moeite.

@Electronaut: Helemaal eens over ECO. Maar er is toch nog een ander verschil. De airco/warmtepomp wordt in ECO flink getemperd. Het scheelt dus toch nog iets.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door E-mission »

Maar ja, de airco kan je ook handmatig wat terugdraaien voor hetzelfde effect. Vaak is stand 1 of 2 al prima. Mooie tip over neutraal.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door Ad van der Meer »

We zijn allemaal een stelletje stumpers vergeleken met @raskyy... :wink:

Ok, het waren speciale omstandigheden maar toch leuk om te zien. Laten we hopen dat met de Renault Zoe 2.0 te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door renault15.17 »

Huh, is die bergaf gereden? Wat is het vehaal?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door fivari »

Blijkbaar is de truck om bovenop een berg te resetten, de afdaling te maken en dus een zeer laag verbruik te realiseren en dan volledig te herladen. Dan krijg je een dergelijk onrealistisch bereik geafficheerd.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Maximale actieradius!

Bericht door electronaut »

truck = vrachtwagen
truc = handigheidje
(sorry - dwangneurosee ;) )

Gewoonlijk rij ik 'normaal', maar van de week voor de verandering eens geprobeerd om maximaal zuinig te rijden. Dwz op de snelweg zoveel mogelijk (op een veilige twee seconde afstand) achter een vrachtwagen blijven rijden. De net geen 100 km woon-werk-rit leverde 11,8 kWh/100 km op. Ik had nog 49% over en volgens mijn eigen actieradiusberekening (waarbij de laatste 5% niet aangesproken worden), zou ik dan 184 km op een accu moeten kunnen rijden. Maar slipstreamen zie ik als 'valsspelen'. De Zoe heeft dit niet op eigen kracht bereikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Maximale actieradius!

Bericht door HarmOtten »

Yes! Nieuw record gehaald!
206km.PNG
Tot nu toe geldt bij mijn ZOE: Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe lager het energieverbruik. Vandaag was het tijdens de terugweg naar huis rond de 33°C.
Airco: aan. Eco mode: aan. Bandenmaat 16". Bandenspanning: 2,8 bar. Voornamelijk 80 km-wegen gereden. Boordcomputer reset ik eigenlijk nooit, dus hij stelt zich in op mijn rijstijl.

Wat ik mij afvraag is dit: Kost snel optrekken met een elektrische auto nu meer energie, dan wanneer je gelijkmatig accelereert? en waarom? :think:
Hierbij ga ik er vanuit, dat je daarna die bereikte snelheid vasthoudt, want steeds optrekken en daarna regenereren levert telkens een beetje energieverlies op, ongeveer 15% van de benodigde energie.
Ik denk zelf dat snel optrekken vrijwel geen verschil uit maakt. Natuurlijk kost het tijdelijk meer energie, maar het duurt ook minder lang voordat je de beoogde snelheid bereikt hebt. Ook denk ik dat de verliezen bij het omzetten van energie uit de accu, naar beweging, steeds ongeveer 15% is, oftewel een lineair verband. Per saldo heb je dan evenveel energie uit je accu verbruikt. (Wetenschappelijk gezien gaat energie natuurlijk nooit verloren, maar wordt het omgezet in een andere vorm, in het geval van een elektrische auto zal dat meestal snelheid en warmte zijn.)
Als ik het mis heb, dan hoor ik graag waarom het anders is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door MartijnEV »

Wow, dat is een indrukwekkend getal!
harmotten schreef: Ik denk zelf dat snel optrekken vrijwel geen verschil uit maakt.
Ik denk dat ook. Als je rustig optrekt, zal de batterij gedurende relatief lange tijd een redelijke hoeveelheid vermogen (kilowatts, Ampères) leveren totdat de gewenste snelheid is bereikt. Als je snel optrekt, zal de batterij in korte tijd veel vermogen (kilowatts, Ampères) moeten leveren om dezelfde snelheid te behalen. Hoe meer Ampères de batterij moet leveren, hoe meer het op de karakteristiek van de batterij aankomt, i.e. in hoeverre de batterij gedurende een belaalde tijd een hoge stroompuls kan leveren. Wordt de grens bij een stroompuls bereikt, dan zal de interne weerstand van de batterijcellen snel gaan oplopen, hetgeen zich uit in een (snel) opwarmende batterij. Dus zolang de stroompuls niet leidt tot een verhoging van de interne weerstand van de batterij, zal de temperatuur in de batterij niet oplopen, en gaat dus geen energie (weinig) verloren aan warmte.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door VanAssen »

image.jpg
Mijn dagelijkse woonwerk verkeer.

Enkele reis 79 km, eco aan, 44 km aan 80 km weg en rest A28 met o.a. vrachtwagen zeilen (ca. 85km/uur)
Geen wind bijna en redelijke hoge temperaturen voor de tijd van dat moment.

Dit lukt niet altijd, maar toch...... :D Deze staat.

Sowieso, ben toch verbaast over de actieradius van deze batterijen.
Ook in het forum beschreven geringe vermogenverlies na b.v. 20000 km. :thumb:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door GertjanVB »

Nou, mooie scores! Dat halen we niet, maar vrijdag zijn we naar Maastricht gereden (157 km met een tussenstop) en na de oplaadsessie in Maastricht, werden er 170 km's als bereik aangegeven. Dat alles na een snelwegrit bij hoge buitentemperaturen (33) en daardoor airco gebruik zonder de ECO stand. Op de snelweg 98 als kruissnelheid aangehouden en niet file gereden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door VanAssen »

Wij halen dit absoluut ook niet alle dagen. :D

Maar werd er wel even vrolijk van.

Zo zal ieder op zijn manier goeie scores halen. :dance:

De Zoe verrast ons wel in positieve zin. :thumb:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Maximale actieradius!

Bericht door GertjanVB »

Dat is idd zo. Gisteren werd ik daardoor wat overmoedig: aangesloten op een niet zo snelle laadpaal was de indicatie van het bereik 66 km met 68 echte km's te gaan over de snelweg. Dat moet kunnen!
Al rijdende verdwenen de km's als sneeuw voor de zon, maar vanwege diezelfde zon wilde ik geen consessies doen aan het gebruik van de airco, en heb me beperkt tot het reduceren van de snelheid van 98 naar 96 naar 94. Uiteindelijk kwam ik op 20 km voor aankomst 10 km bereik tekort, waarna kort daarna de streepjes werden getoond alsmede de rode batterij, daarvoor hadden we al de oranje batterij en meerdere meldingen van de R-link gehad. Gezien de testresultaten van Roy-ZOE had ik geen zorgen, degene naast mij wel.
Enfin, doorrijden, maar nu binnendoor. Na 14 km (dus al 4 km's gereden die ik eigenlijk niet had, kwam de mededeling "beperkte prestaties". Met die mededeling zijn we thuisgekomen na nog 7 km's afgelegd te hebben met ca. 70 km/h. Van beperkte prestaties heb ik overigens geen last gehad.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Maximale actieradius!

Bericht door VanAssen »

:clap:

Lef man. Had ik niet aangedurfd.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • maximale laadsnelheid ZOE R135 Z.E. 50 met CCS
    door wepe » » in Opladen Zoe
    4 Reacties
    512 Weergaves
    Laatste bericht door Andere Peter
  • maximale bandenbreedte Megane
    door Moos69 » » in Megane
    0 Reacties
    251 Weergaves
    Laatste bericht door Moos69