http://insideevs.com/new-2014-renault-z ... ent-391514
Early adopters betalen 590 euro.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
De Zoe wordt verkocht alsof ze kan laden op 11 kW, 22 kW of 43 kW. Maar dat is niet waar. In werkelijkheid is dat 11 kVA, 22 kVA of 43 kVA. Effectief vermogen bij 11 kVA is slechts 8,8 kW, de rest is blind vermogen. Dat blind vermogen kost geen (of heel weinig) energie en daar hoef je ook niet voor te betalen.harmotten schreef:ADan ben ik heel benieuwd hoe ze dat technisch opgelost hebben, want bij de ELPA charger die ook op de ZOE werkt, gaat de efficiëntie drastisch omlaag als met 10 Ampère geladen wordt.
Hide post links |
Hide post links |
Dus het blindvermogen veroorzaakt wel energieverlies over de interne weerstand van alle toevoerleidingen! Hier hoef je niet over te betalen, maar de energieleverancier is hier meestal niet zo blij mee. Het beste zou dus zijn wanneer dit blindvermogen zo laag mogelijk is.Blindvermogen is vermogen dat gedurende een halve periode door de bron geleverd wordt en gedurende de andere halve periode aan de bron teruggeleverd wordt, met gemiddeld over een periode de waarde 0. De amplitude van dit vermogen
Q = Ueff x Ieff x sin(φ)
wordt het blindvermogen of reactieve vermogen genoemd. Het is een maat voor de verliezen die de bron lijdt in de inwendige weerstand, inclusief de toevoerleidingen, en waarvoor de bron in principe geen vergoeding krijgt. Ook het blindvermogen wordt niet uitgedrukt in watt, maar in de speciaal daarvoor bestemde eenheid voltampère reactief (VAr).
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_vermogen
Hide post links |
Hide post links |
Inderdaad, hoe minder blindvermogen, des te beter. Maar over de totale lengte aan koper tussen mijn meterkast en de auto (30 m) heb ik een verlies van hooguit 1%, dus bij 20% blindvermogen is dat 0,2% extra. Daar lig ik niet wakker van.harmotten schreef: Dus het blindvermogen veroorzaakt wel energieverlies over de interne weerstand van alle toevoerleidingen! Hier hoef je niet over te betalen, maar de energieleverancier is hier meestal niet zo blij mee. Het beste zou dus zijn wanneer dit blindvermogen zo laag mogelijk is.
http://www.mysnip.de/forum-archiv/thema ... debox.html (even omlaag scrollen voor de grafiekjes)harmotten schreef:Het zou mooi zijn als iemand een grafiek heeft waar het blindvermogen en het werkelijke vermogen van de ZOE tegen elkaar zijn uitgezet.
Ik denk dat het wel klopt. Het blindvermogen is niet afhankelijk van het afgenomen vermogen, maar het amperage. 11 kVA op 3 fase is maar 16 A, en jij hebt gemeten bij 25 A. Als je op 3x25 A zou opladen, heb je een het over 17 kVA. Dan klopt het dat er veel minder blindvermogen is. En de meter in mijn meterkast geeft toch echt maar 8,8 kW effectief aan als ik op 3x16 A (=11 kVA) laad. Kijk ook eens naar de metingen van die Duiters in het artikeltje waarnaar ik hierboven gelinkt heb.fivari schreef:Klopt toch niet helemaal. Zelf heb ik een KEBA P20 laadpunt dat ik momenteel éénfasig voed en waarbij ik 25A als stroomsterkte instel. Ik monteerde ook een wattmeter en die geeft alternerend stroom (25 à 26A), spanning (230V), vermogen (5,5 kW), powerfactor (0.95 of meer) aan. De powerfactor (ook cos phi genoemd), die bij een zuiver resistieve belasting 1 is, bedraagt constant 0,95 of meer. Enkel in de eindfase die bij mij vrij kort is omwille van het lage laadvermogen, valt die terug tot onder de 0,9. Het blind vermogen bedraagt dus enkele procenten gedurende het grootste deel van een laadcyclus.
Volgens mijn metingen is het rendement 87%. Dus volgens het dashboard geeft de accu 87% terug van wat er vanaf het net ingaat*). Als het franse forum uitgaat van 1%= 220 Wh, ligt daar al een mogelijke verklaring voor hun lagere rendement. Bij milde temperaturen (=Frankrijk) is de werkelijke capaciteit meer dan 23 kWh.fivari schreef: Los daarvan zijn er wel degelijk aanzienlijke ladingsverliezen. Op het Franse forum spreekt men van een laadrendement van 80% waarbij men het uit het net onttrokken vermogen vergelijkt met wat volgens de boordcomputer in de auto wordt opgeslagen. (het percentage * 22 kWh).
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |