@LucWeide,
Mijn huis heeft ook een hoofdaansluiting van 3x25A, en een lader van 11kW voor de ZOE. Nooit problemen mee gehad. Maar, je moet er wel voor zorgen dat elke fase afzonderlijk niet langdurig zwaarder wordt belast dan 25 Ampère. Denk hierbij aan apparaten als wasmachine, vaatwasser, close-in boiler, elektrisch fornuis/oven, waterkoker, enz. Zorg dat deze zoveel mogelijk op een andere fase zitten. Ook kan je soms twee zware apparaten combineren op een stopcontact met een zogenaamde CombiSwitch:
CombiSwitch.png
Hierdoor kunnen deze twee apparaten nooit tegelijk aan staan, maar gaat de ene voor op de andere (Master/slave principe).
Als de ZOE aan de 11kW lader staat te laden, wordt maximaal slechts 9kW aan vermogen opgenomen. (Dit heeft waarschijnlijk te maken met ruimte die wordt vrij gehouden voor zogenaamd blind-vermogen.) Bij 9kW wordt 9000W / 230V / 3 = 13 Ampère per fase gebruikt. Dus blijft er per fase nog 12 Ampère oftewel 2760W over.
[edit: Dit is incorrect, zie bericht hieronder]
Het mooiste zou zijn als de laadbox zelf kijkt hoeveel vermogen de gehele huisinstallatie opneemt, en als dit teveel wordt voor de hoofdzekering, dat dan het vermogen naar de auto (tijdelijk) wordt beperkt. Ik weet dat deze constructie mogelijk is door een speciale signaalkabel van de hoofdmeter naar een daarvoor geschikte laadbox te leggen, maar ik weet niet of deze nu al te koop zijn. Als iemand hier meer over weet zou ik dat graag hier lezen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.