Aanleg (particulier) laadpunt

Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Van de energieleverancier hoor ik dat in onze woning 1 * 35 ampère ligt. Een 11 kW oplaadmogelijkheid op 3 x 25 ampère lijkt me het meest ideaal .... Op aansluitingen.nl al een offerte aangevraagd om de kosten voor verzwaren naar 3 X 25 amp te vernemen. (Volgens een plaatselijke elektricien tussen de 350 en 1.000 euro)
Vraag: Misschien weet iemand mij globaal te vertellen met welke extra kosten (in de meterkast) (naast het verzwaren) ik nog rekening moet houden? Ik heb natuurlijk al op dit forum de kosten gezien met een uitgangssituatie van 3 * 25 amp. Maar wat kost het nadeel (startsituatie 3 *35 amp) t.o.v. een startsituatie waar reeds 3 * 25 aanwezig is extra? :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door fivari »

Afgezien van de kosten voor de zwaardere aansluiting, is er de kost van een aardlekschakelaar type B en een 5-aderige kabel ipv een 3-aderige. Het laadstation zelf kost 3-fasig niet zoveel meer dan 1-fasig. Het is vooral de Type B die erdoor slaat: kostprijs minstens 500€. Om die reden blijf ik voorlopig thuis enkelfasig laden, tot grote voldoening trouwens. 7 kW volstaat ruimschoots. Ik heb op die 6 maanden nog nooit het probleem gehad dat het laden niet tijdig klaar was voor een volgende rit.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

Er is nu een nieuwe 'type EV' aardlekschakelaar van Doepke, speciaal voor EV toepassingen, die de helft kost van een type B: ca. 285 euro, maar wel dezelfde veiligheid biedt als een type B. Zie mijn andere post over dit nieuwe Doepke product elders op dit forum voor nadere details.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Ik kom op deze website http://ratio.biedmeer.nl/ratio-3fase de (als ik het goed heb) al vaker besproken 11 kw lader tegen, (die werkt op 3* 25 Amp.) voor € 509 excl. btw. Vernam dat er ook geen verzendkosten verschuldigd is en dat het 'plug and play' is.
Op de website wel de waarschuwing "Niet compatibel met Renault". De aanbieder geeft aan dat deze lader niet voor alle Zoe rijders goed fuctioneert. Als ik de berichten op deze site goed interpreteer dan functioneert deze Ratio lader toch naar behoren mits de laatste software update in de auto is verricht?
het lijkt me dat deze aanbieding gunstiger is dan bij reeds besproken aanbieders, of zie ik iets over het hoofd?
Kregen jullie er een kw. teller bij?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

@Cass: ik zou me over een teller niet te druk maken, die kosten (in verhouding) vrijwel niets. Je grootste post is in potentie de aanpassing van je huisaansluiting door het netwerkbedrijf. Afhankelijk van wie de verzorger is, kan de stap van 24,99 A naar 25 A je zo rond de 1000 Euro per jaar aan VASTRECHT (!!) meer kosten.

Met het risico om een fikse pro/contra discussie uit te lokken: als je niet meerdere malen per dag vanaf huis zoveel rijdt dat je actieradius in gevaar komt, zou ik lekker op 3.7 kW laden met een 1 fase huisaansluiting. Ik ben daar in mijn situatie in ieder geval meer dan tevreden mee, en dan moet je weten dat ik ook nog eens alleen op nachtstroom oplaadt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Zoe2go: Ik ga mijn huidige meterkast verzwaren van 1 maal 35 amp naar 3 maal 25 amp. (verzwaringskosten reeds vernomen 180 euro) Deze verzwaring kost mij maandelijks niets extra's. Mijn elektricien geeft aan dat hij een uurtje werk heeft aan de meterkast om deze verzwaring helemaal rond te krijgen. (Komt nog bij een aardlekschakelaar type B voor 450 euro en het leggen van een aantal meters kabel met 3 fase stopcontact. Met de Ratio voor 509 excl btw valt het me nog mee. vergelijkend met de totaalprijzen op dit forum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

Als je daar mee weg komt is het een uiterst schappelijke prijs voor een 3 fase systeem.

Als je toch naar 1 fase gaat kom je weg met zeg maar 500 voor een lader, een gewone aardlek (geen type B nodig bij een-fase) , zeg even 4 tientjes, en het installatiewerk.

Als je een fikse zonnepaneel-installatie hebt of overweegt zou ik geen goedkope lader nemen, maar eentje die extern dynamisch aanstuurbaar is. De argumentatie heb ik al wel eens eerder opgeschreven, even zoeken op "mijn bijdragen", voor wat het waard is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

In plaats een Type B kun je sinds kort een Type EV aardlekschakelaar toepassen. Fabrikant is Doepke. Kost de helft (280 euro) en biedt dezelfde veiligheid.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door bbos »

Met 3X 25A kom je inderdaad gewoon goed uit. Bij mij is wel een keer een van de drie hoofdzekeringen eruit geknald toen we de auto aan het laden waren, wassen drogen en afwassen tegelijkertijd. Ik heb nu wat reserve bij de Gamma gekocht, maar we houden er nou gewoon rekening mee.

Wat betreft de ratio kastjes: De mijne doet het perfect. Wel heb ik een Type B aardlek erbij gekocht wat het geheel wat duurder maakte.
Vraag bij installatie wel expliciet om de aarde goed door te meten. De Zoe verwacht een goede aarde.

Zie ook de thread veilig-3-fasen-laden-ze-ready-type-b-et ... 15662.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 Ratio 3-fase type 2 systemen?
1) http://www.jk-evsolutions.nl/laadstatio ... ouder.html
en
2) http://ratio.biedmeer.nl/ratio-3fase

Bij de 1e staat Laadstroom instelbaar: 6, 10, 13 en 16A d.m.v. draaiknop
Bij de 2e staat Regelbaar laad vermogen van 6-9-12-15A
van de 2e zie ik Type nr 31350 terug op site Ratio http://www.ratio.nl/nl/catalog/articleg ... ers-mode-2
Op laatst genoemde site zie ik nergens het 1e systeem met Laadstroom instelbaar: 6, 10, 13 en 16A
Wie van jullie heeft welk systeem , maw werken ze beide op de Zoe (na update?)
Alvast bedankt voor een verhelderend antwoord! :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door BB-One »

Nou ze zijn hier nu ook bezig met het aansluiten van het laadpunt...
Ik heb/had 1-fase, dus netwerkbeheerder gevraagd om de aansluiting te verzwaren naar 3*25, kost EUR 199 (incl BTW) Moest telefonisch een paar vragen beantwoorden en op basis daarvan is de afspraak ingepland. Blijkt mijn meterkast (nog) niet geschikt voor 3 fase moet een nieuwe schakelaar in, netwerkbeheerder "Wij zijn verantwoordelijk tot aan de meter". (Nu had ik geluk dat de medewerker wel alvast de twee extra draden van 50 centimeter heeft gezet anders had ik nog niks gehad...).
Maar waar ik het meest van baal is dat het tweehonderd euro kost om twee draadjes van 50 centimeter te plaatsen. De beste man is hier een half uur geweest en heeft in de tussentijd ook nog een slimme meter geplaatst. Nu nog even afwachten wat de installateur van het laadpunt gaat vragen voor het aanpassen van mijn meterkast....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Van Ratio en ook van de hiervoor genoemde leverancier vernomen dat de ratio thuislader type 2, 3-fase 16 alleen nog wordt geleverd in laadsnelheden van 6, 10, 13 en 16A. de info op hun websites (tot 15A) is verouderd. Beide geven ook aan dat deze door Ratio getest is op de Renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Luc Weide »

Ik heb sinds een maand een Zoe met een 3,5 kVA oplaadpunt van ThePluginCompany.

Bij de installatie van het oplaadpunt merkte de monteur,
dat de zekering van mijn PV-panelen aan het doorbranden was.
Hij adviseerde om de meterkast te laten doormeten.
Dat is gebeurd en het bleek dat de desbetreffende aardlekschakelaar niet meer werkt.
Omdat mijn installatie nu 21 jaar oud is, adviseerde de elektricien om beide aardlekschakelaars te vervangen.
De offerte bedraagt € 300,- incl BTW.

Maar, mijn huisinstallatie is 1-fase.
Daardoor is het oplaadpunt 3,5 kVA (met een oplaadtijd van 6..8 uur).

Ik heb begrepen dat dat oplaadpunt ook geschikt is voor 11 kVA (met een oplaadtijd van 2..3 uur).
Maar dat vergt een huisaansluiting van 3-fasen.

Met het oog op de toekomst (???) heb ik alvast een 3-fasen kabel laten aanleggen
tussen de meterkast en het oplaadpunt.

En nu zit ik te dubben tussen
- voor € 300,- twee nieuwe aardlekschakelaars in een oude 1-fase installatie.
- of voor ± € 800 een hele nieuwe 3 x 25A installatie.

VRAAG:
Is 3 x 25A zwaar genoeg voor een 11 kVA oplaadpunt ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Antwoord: in principe wel MITS je geen andere grootverbruikers tegelijkertijd gebruikt. Redelijk logisch maar toch. Ik heb een Ratio (ca.) 11kWh lader op een standaard 3x25Amp aansluiting prima draaien. Let wel: in mijn geval betekende dit ook dat achterstallig onderhoud ingehaald moest worden (3 extra aardlekschakelaars waaronder 1 van het type B; dit kostte me ca. 1000 euro extra onvoorzien).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door HarmOtten »

@LucWeide,
Mijn huis heeft ook een hoofdaansluiting van 3x25A, en een lader van 11kW voor de ZOE. Nooit problemen mee gehad. Maar, je moet er wel voor zorgen dat elke fase afzonderlijk niet langdurig zwaarder wordt belast dan 25 Ampère. Denk hierbij aan apparaten als wasmachine, vaatwasser, close-in boiler, elektrisch fornuis/oven, waterkoker, enz. Zorg dat deze zoveel mogelijk op een andere fase zitten. Ook kan je soms twee zware apparaten combineren op een stopcontact met een zogenaamde CombiSwitch:
CombiSwitch.png
Hierdoor kunnen deze twee apparaten nooit tegelijk aan staan, maar gaat de ene voor op de andere (Master/slave principe).
Als de ZOE aan de 11kW lader staat te laden, wordt maximaal slechts 9kW aan vermogen opgenomen. (Dit heeft waarschijnlijk te maken met ruimte die wordt vrij gehouden voor zogenaamd blind-vermogen.) Bij 9kW wordt 9000W / 230V / 3 = 13 Ampère per fase gebruikt. Dus blijft er per fase nog 12 Ampère oftewel 2760W over. [edit: Dit is incorrect, zie bericht hieronder]
Het mooiste zou zijn als de laadbox zelf kijkt hoeveel vermogen de gehele huisinstallatie opneemt, en als dit teveel wordt voor de hoofdzekering, dat dan het vermogen naar de auto (tijdelijk) wordt beperkt. Ik weet dat deze constructie mogelijk is door een speciale signaalkabel van de hoofdmeter naar een daarvoor geschikte laadbox te leggen, maar ik weet niet of deze nu al te koop zijn. Als iemand hier meer over weet zou ik dat graag hier lezen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

@harmotten: oppassen!! bij verslechterende cos phi (faseverschuiving tussen stroom en spanning) is vloeit er juist nog steeds 16A door de aders, zekeringen, etc! Beter de lader iets lager afstellen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door HarmOtten »

Dankjewel zoe2goe voor deze correctie.
Ik moet inderdaad voor de auto met het maximale schijnbare vermogen rekenen, en niet met het werkzame vermogen.
Dus dan blijft er tijdens het laden per fase dus 25 - 16 = 9 Ampère over. Oftewel 9 * 230 = 2070W.

(Meer over cos phi bij de ZOE: http://www.renaultforum.nl/forum/chamel ... 16201.html)
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Luc Weide »

Alle respondenten geweldig bedankt voor de nuttige informatie.
De 3-fasen installatie komt er aan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Luc Weide »

Tenminste, dat dacht ik.

Maar mijn huis-installateur heeft nu van 3 onafhankelijke leveranciers te horen gekregen,
dat voor een Renault Zoe een SPECIALE aardlekschakelaar type B nodig is van ± € 1000,-
(voor het uitfilteren van potentiële netvervuiling)

Volgens ThePluginCompany (leverancier van het oplaadpunt, in opdracht van Renault)
is een gewone type B van ± 500,- voldoende.

Wie moeten wij (huis-installateur en ik) nu geloven ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door HarmOtten »

Volgens mij is er maar een soort Type-B aardlekschakelaar en deze zijn inmiddels al voor €350 te koop:
http://www.laadoplossingen.nl/doepke-aardlekschakelaar
Zo niet, dan mogen die leveranciers wel eens haarfijn uitleggen wat er dan zo speciaal is aan die van €1000.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door BB-One »

The plugincompany moet je geloven, hebben hier ook een 11 kw installatie geïnstalleerd en dure doet het goed....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

Er is inderdaad sinds kort een Doepke DFS 4EV aardlekschakelaar speciaal voor elektrische automobiliteit die aan alle veilgheidseisen voldoet maar aanzienlijk goedkoper (rond 300 euro) is dan een gewone Type B.
Meer info: http://www.hateha.nl/images/uploads/doe ... V%20NL.pdf

harmotten: dus opgelet: niet de DFS4B nemen, maar de DFS4EV. Is niet goed weergegeven door laadoplossingen.nl.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door HarmOtten »

@MartijnEV,
Wat is precies het verschil tussen de Doepke DFS4B en DFS4EV?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

harmotten schreef:@MartijnEV,
Wat is precies het verschil tussen de Doepke DFS4B en DFS4EV?
Dat weet ik niet. Ik zal het eens navragen bij Hateha, de importeur.
Wat ik wel weet is dat de aanleiding voor Doepke om de DFS4EV uit te brengen was om de elektrische automarkt een goedkopere aardlekschakelaar te kunnen aanbieden. Zoals ik het begrepen heb: Normale Type B aardlekschakelaars zijn zo duur omdat ze alle soorten DC lekstromen moeten kunnen detecteren (incl. die van medische apparatuur e.a.). Bij elektrische auto's komt echter slechts een deel van al die soorten DC foutstromen voor. Door zich alleen op die voor elektrische auto's relevante DC foutstromen te beperken kan de DFS4EV aardlekschakelaar goedkoper geproduceerd worden en toch aan alle daarvoor geldende IEC veiligheidsnormen voor elektromobiliteit voldoen.
Zie ook het PDF datasheet in mijn vorige post.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Speciale aardlekschakelaar a 1000,00 ?? Ik heb dankzij deze hele discussie destijds me verdiept in dergelijke apparaten en ik heb nog nooit gehoord van een speciale versie voor Renault Zoe. Wel is het zo dat diverse type B's voor dergelijke (achterlijke) bedragen worden aangeboden.

Na wat zoeken/ onderhandelen heb ik er 550,00 voor moeten neerleggen; naar ik begrijp van MartijnEV, en die heb ik hoog zitten, is er een voordeliger variant/ leverncier.Ik zou me zeker niet door zo'n verkoper gek laten maken ........ ;-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

Dank je Arnold ! Die goedkopere Doepke DFS4EV is er pas sinds kort, dus het kan best zijn dat niet alle installateurs deze al kennen. Bovendien werken niet alle installateurs met Doepke; meestal werken ze met een vaste fabrikant, bijv. Hager, Eaton, Doepke, ABB, enz. Dus ze moeten 'bewust' zoeken naar deze Doepke DFS4EV anders gooien ze gewoon zonder na te denken het standaard Type B produkt van hun vaste fabrikant op de offerte. Dus: vraag speciaal om de DFS4EV, dan komt het, als speciale bestelling, vast wel goed.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Ik laad met een 11kw thuislader aan de voorzijde van de woning (met 3 maal 25A). Nu overweeg ik om het te verplaatsen naar de achterzijde van de woning. Daarvoor moet ik grofweg 25 meter 5 polige (grond)kabel kopen. Hoeveel mm dikte raden jullie mij aan ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

2.5mm2 is genoeg voor 16A en dan zit je net op het punt vanaf een dunnere versie. Omdat je 25 meter wilt, is het wel verstandig echt die 2.5mm2 te nemen.

Als poenerig wilt doen kun je natuurlijk 4 nemen, maar het levert je vrijwel niets op.

Grondkabel 5 aderig VMVKas. Niet goedkoop!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

Ik zou bij 25m weldegelijk de 4mm2 nemen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

Dan maar even precies.

Weerstand van een 25m 2.5mm2: 0.175 ohm. Vermogensverlies in zo'n ader bij 16A (niet 25A bij 11kW) is 44 watt (minder dan 1%). <6 Watt per meter mag je voor wat betreft veiligheidsredenen volstrekt negeren, dus blijft geld over.

Weerstand van een 25m 4mm2: 0.109 ohm. Vermogensverlies in zo'n ader bij 16A 28 watt

Veronderstel laden aan dat laadpunt met 5000 kWh per jaar, ruwweg 1250 Euro. Het verliesverschil in geld is dan ongeveer 16/3700 * 1250 = 5 Euro per ader per jaar, 15 euro per jaar.

Prijsverschil per meter (VMVKas op grondkabel.nl): 1.71 per meter., voor 25 meter: 42.75. Terugverdientijd 4mm2 t.o.v. 2.5mm2: 3 jaar.

Dit zijn dus echt marginale bedragen. Als je op lager vermogen laadt verandert alles. Als je strikt op nachtstroom laadt (als dat kan) heb je het over verschilen die bijna een magnitude groter zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in