NOS heeft een kritiekloos item over Fastned:
http://nos.nl/artikel/707105-fastned-le ... eauto.html
'Gedoe met laadpalen' (alsof de Fastned-palen en app altijd probleemloos functioneren)
'opladen duurt uren' (parkeren ook - de auto staat gemiddeld 23 uur per dag stil)
'Weliswaar waren er in ons land al tientallen snellaadstations van FastNed-concurrent The New Motion, maar die zijn door onoplosbare technische problemen ontmanteld.' (Gedateerde info, sinds de zomer zijn er juist een dikke 30 vervangende palen gebouwd en actief geworden - meer dus dan Fastned gerealiseerd heeft).
Overigens is de beursgang duidelijk minder succesvol dan verwacht: slechts een minderheid van de voorinschrijvingen is ook daadwerkelijk omgezet in certificaten.
Voor mij was ook het prospectus reden geen certificaten te kopen. Summiere informatie en een hele grote onjuistheid: er wordt verwezen naar de Rijksoverheids-doelstelling van 200.000 'elektrische' auto's in 2020. Deze doelstelling is de laatste jaren sluikend opgerekt van 100 % elektrische auto's naar alle plugin-voertuigen. Zo wordt dit getal haalbaar, maar juist bij PHEVs is de verwachting dat ze gaan snelladen niet terecht. Technisch kan het niet eens (Ampera, Volvo, Porsche, Mercedes, BMW, VW, Audi, Toyota-PHEVs) of is bij de huidige prijsstelling van Fastned benzine duidelijk goedkoper (Mitsubishi Outlander). Als klant blijven de 100 % EVs over, die zeker direct langs de snelweg geen alternatief hebben.
Aanleg, beheer en onderhoud van een Fastned-station kosten het tienvoudige van de snelladers van TNM en anderen (200.000 vs. 20.000).
Daardoor kán de prijsstelling ook nooit attractief worden. Zeker, als symboolfunctie zijn ze mooi, die gele bogen, maar als 100 % EV-rijder draai je voor die hoge kosten op, juist ook omdat concurrentie op de snelweg de komende 15 jaar uitgesloten is. Een slechte zaak voor EV en de consument.