Op vakantie

Plaats reactie

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 22 mei 2019 13:14
Actief als: particulier

Op vakantie

Bericht door rgr »

Wij hebben nu sinds 1 week onze Zoe. Al eerder was besloten om op vakantie te gaan in de Ardennen, er was al geboekt in het plaatsje Viroinval Belgie, vlak bij de Franse grens. Wij zelf wonen in Heerlen.

Wat nemen we mee: 3 Honden, bench/mand, 2 gemiddelde koffers, eten en drinken, 30 paar schoenen voor de vrouw.
Hoe lang blijven we: 4 nachten

Route uitgestippeld via de diverse en welbekende sites, laadpas van TNM.
Heenreis 14-7:
1e stop in Hognoul, bij de ikea, helaas deze afslag gemist, omdat enerzijds de route door Luik een grote wirwar is, anderzijds, TomTom, deed vreemd, gaf aan dat we linksaf moesten, terwijl dit rechts was (is op de hele reis 2x voorgekomen). Dan maar door naar Namen (Chateau Namur), met samengeknepen billen (blijkt achteraf minder nodig, omdat we nog 25Km over hadden). Daar staat een 22Kw lader. Insteken en... Accu laden niet mogelijk. Argh, er staat nog maar 25Km op de teller. Poging 2, laden start, gelukkig. Na een 45 minuten is de accu weer vol, 144Km mogen we rijden, dat is ruim voldoende om tot op de plaats van bestemming te komen. In het Plaatstje Nismes staat een 22Kw lader, dit is slecht 12 Km van onze bestemming. We besluiten later om hier de Zoe te laden. Bij de eerste poging staat er 1 Tesla, dus we besluiten om later terug te komen. Laden gaat prima en na ongeveer 30 minuten is de accu weer vol, in de tussentijd even boodschappen gedaan.
Dit hebben we zo een paar maal gedaan. Alleen op de eerste dag hebben de de oma lader gebruikt, puur voor het "gevoel", mijn vriendin heeft wat minder vertrouwen in de laadpalen infrastructuur.

De terugreis 18-7:
Auto volgeladen in Nismes, 138 Km op de teller. We vertrekken naar Chateau Namur, langzaam loopt de buiten temp. op naar een uiteindelijk oncomfortabele 33 graden. Aangekomen in Chateau Namur, trachten we de auto te laden. Klik.. accu laden niet mogelijk... na een paar maal proberen verdwijnt de melding niet meer. 60Km op de teller. Opties? Bellen met ZE-MO, de leverancier van de laadpalen. In gebrekkig engels komen we tot de conclusie, dat ik naar het "call center" moet rijden, alwaar we verder proberen. Inmiddels is het als vies warm en de honden merken dit al. We hebben zeker 10 a 15x getracht het laadproces aan de gang te krijgen, ik hoorde het woord depannage al vallen en ik zocht het adres van de Renault dealer in Namen. Bij een laatste poging met de oma lader, welke in te leen heb, start ineens het laadproces, gelukkig. Inmiddels is iedereen wel al behoorlijk opgewarmd en deze spannende momenten dragen niet bij aan het plezier, Intens, dat is het wel ja.

Wat ons ondertussen is opgevallen is dat alle laadpalen die wij laten onderweg gebruiken, in de volle zon staan, lekker. Nu hoor ik jullie denken, dan zet je de airco aan tijdens het laden. Het enige dat ie doet is warme lucht rondpompen, dus we zijn maar in de schaduw gaan zitten, water over de honden en afkoelen maar.

Evenlater is de accu weer op 90% en we rijden door naar de ikea in Hognoul, eenmaal aangekomen blijkt de pas van TNM niet te werken aan de paal, dat terwijl in per mail mijn route heb doorgegeven en waarop bevestigend is geantwoord. Uit telefonisch contact blijkt dat ze nog niet samenwerken met the plugin company. OK, dan maar door naar Maastricht, daar staan laders van TNM. De eerste optie aan de maasboulevard is niet te vinden, wat ik wel aantref op deze locatie is een bus met oude vandagen, niet wat ik zoek. Aan het Bat (aan de overkant, staat wel een laadpunt, dat had ik al eerder gezien). Ook weer in de volle zon. en "slechts" 11Kw. Bezig met controleren zegt de Zoe... al 5 minuten... GRRRR!! Wacht ik heb nog een idee, qpark! Die hebben ook laders en in een garage is het lekker koel. Goed idee, not. Staan er 2 outlanders op de laadplekken, waarvan er maar in is ingeplugd, sterf! Door naar Kerres Maastricht, deze hebben alleen een Leaf stekker, past niet. Apps geraadpleegd, er ligt er een in de buurt, 15Km op de accu. Weer in de volle zon! 33 graden!
Je moet weten, mijn vriendin heeft eczeem, dat onder andere door warmte getriggert wordt. Laten we het zo zeggen, ze was niet gelukkig en de honden evenmin ondertussen.

Het laden aan deze lader, vlakbij het Geusselt zwembad, gaat traag, heel traag, het duur 6 uur voordat de accu vol is, terwijl dit toch een 11Kw lader is. afbreken en de volgende opzoeken. 22Kw lader gevonden bij een bedrijf in Maastricht, ook in de volle zon. Accu bijgeladen tot 30Km, het is nog maar 25Km naar huis, moet kunnen. De A2 op, richting Heerlen. File!, airco staat uit om de accu te sparen, je wilt immers gewoon naar huis! Hijgende honden en licht aangeslagen vriendin.

Bijna thuis, nog een paar KM, waarschuwingen dat de accu leeg is. We komen met -- op de accu thuis aan. Honden uit de auto, auto afgesloten en binnen afkoelen.

Wat een terugreis!

Wat hebben we geleerd/moeten we uitzoeken.

1: In NL is laden geen probleem, want, roaming. in het buitenland is dat anders.
2: Nog beter plannen
3: Uitzoeken waarom de airco niet werkt als de auto wordt geladen
4: R-link werkte niet optimaal in deze situatie en is niet op de hoogte van de diverse laadpunten
5: Wat de storing mbt het accu laden niet mogelijk heeft veroorzaakt, moet ik laten uitzoeken. Is het de aangepaste Franse kabel, of was het toch de lader in Namen?
6: Je kunt best op vakantie met je de Zoe, dat denk ik nog steeds, maar ging het maar met minder stress gepaard.

De totaal afgelegde afstand is zo'n 500Km.

Wie heeft er tips mbt bovenstaand?

Edit: Eventuele krachttermen met een korreltje zout nemen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51

Re: Op vakantie

Bericht door HarmOtten »

@rgr: Op vakantie gaan met een ZOE is inderdaad mogelijk. Vorig jaar ben ik ermee naar Zwitserland geweest. Zie hier mijn verslag: http://www.olino.org/articles/2013/12/0 ... weer-terug
Ook die reis ging niet helemaal zonder problemen, maar uiteindelijk is het wel helemaal gelukt zoals gepland. Belangrijk is inderdaad dat je van te voren goed de oplaadpunten plant. Maar zorg daarbij ook dat je back-up oplaadpunten op je lijstje hebt staan, zodat je die onderweg niet hoeft te zoeken. Bij het plannen naar het buitenland, moet je heel goed opletten of je de laadpaal wel kan activeren. Ik weet inmiddels dat er aantal mogelijkheden zijn:
Duitsland: Palen van RWE. Te gebruiken via PlugSurfing.
Duitsland: Palen van Ladenetz, via TheNewMotion pas.
België: Palen van Blue Corner, via TheNewMotion pas.
Oostenrijk: Palen van Smatrics, via TheNewMotion pas.
Frankrijk: Zorg dat je een Franse kabel bij je hebt! , zover ik weet momenteel alleen bij gratis oplaadpunten.
Verder kan je vaak (tijdens openingstijden) ook terecht bij Renault ZE dealers. En de gratis oplaadpalen zijn natuurlijk ook te gebruiken.
Maar ten alle tijden geldt: elk oplaadpunt kan bezet, defect of onbereikbaar zijn, dus zorg voor een alternatief! Dat kan ook zijn een mobiele lader voor in een gewoon stopcontact. Vaak handig voor bij een hotel, of camping.

Tenslotte, laden in de brandende zon bij 33°C is niet fijn, maar in de stromende regen is het ook best spannend :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

@harmotten, ik had je verslag al eerder gelezen. Bij ons is het ook allemaal wel gelukt hoor, maar ik kies eerder voor de stromende regen, dan voor een bakkende zon :-)

Ik dacht dat we met een laadpas van thenewmotion er wel waren, maar uiteindelijk was het zo'n dag waarop alles tegenzat. Doe je niks aan denk ik dan. Ik heb mijn benzine auto eerlijk gezegd maar kort gemist, alles alles was gegaan zoals gepland, was er niks aan de hand geweest. Veel verder weg dan dit met de Zoe zullen we denk ik niet doen, ja Dokkum hooguit, maar dan gaan de honden niet mee.

Van de laadmogelijkheden ben ik me wel bewust, ik had bij TNM navraag gedaan of we om de genoemde plekken konden laden, hierop kreeg ik terug dat dit kon. Beetje jammer als blijkt dat het dan niet kan.

Aan de andere kant zie ik wel degelijk de mogelijkheden om elektrisch te rijden. Het kan namelijk gewoon.

Wat de oorzaak van de melding "accu laden niet mogelijk" was, ben ik nog niet achter, ook niet hoe je dit kunt resetten, of waarom de melding nu uiteindelijk gewoon verdween.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur

Bericht door HarmOtten »

Ja het kan zeker, maar het is allemaal nog redelijk nieuw, dus dan kan er wel 's wat mis gaan.

Over die melding "accu laden niet mogelijk" heb ik me ook al eens druk gemaakt. Je hebt er niks aan. Op het moment dat ie niet wil laden, snap je zelf ook wel dat het niet lukt. Je wil weten WAAROM!, maar dat vertelt de laadpaal en ook de auto je niet.
Wat je wel kan doen is even langs de Renault ZE garage rijden, en de foutcode uit laten lezen.
Zie hier mijn poging om dit zelf uit te kunnen lezen: http://www.renaultforum.nl/forum/on-boa ... 17675.html
En zie hier de foutcode dit ze later hebben kunnen achterhalen bij Renault: http://www.renaultforum.nl/forum/laadpr ... ml#p107311
Ze zouden dit volgens mij perfect in de mobiele App kunnen integreren.
Aan de andere kant, als het gewoon zou werken, dan hoef je ook geen foutcodes meer uit te lezen... :think:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

@rgr: spannend relaas! Donderdag rijden we met volle bepakking naar Denemarken ( laadpalen-in-denemarken-t17797.html ) en daar is heel wat zoek en puzzelwerk aan vooraf gegaan (vind ik alleen maar leuk: zie http://zoe-nl.tumblr.com). Ik heb desondanks niet de illusie dat het feilloos zal gaan en heb daarom de laad intervallen redelijk kort genomen om idd de back-up mogelijkheden zoals Harm die noemde, te hebben. Ook de inzittenden (vrouw met minder schoenen en 2 dochters) zijn daarover geïnformeerd, maar hebben vertrouwen na diverse lange ritten naar onder andere het zuiden van het land waar het allemaal wat minder is met laadpalen, maar waar je toch altijd een oplossing vindt.
Neemt niet weg dat het goed is bevindingen als die van jullie te delen, ter lering en vermaak: de "digitale Regendans" die je af en toe moet uitvoeren om een laadpaal aan de gang te krijgen is zoiets; je kunt er de zenuwen van krijgen, maar je doet de dans wat geruster als je weet dat je niet de enige danser bent. Laadpalen in de zon en de locatie in het algemeen is een goeie. Tot op dit moment was je meestal al blij als er een stond, maar je merkt nu toch al dat we met laadpalen 2.0 (next generation) bezig zijn en meer eisen gaan stellen, maar ook meer doordachte laadvoorzieningen krijgen (Fastned geeft zijn stations een mooie overkapping) met hogere vermogens. We zijn hier met z'n allen aan het pionieren, dus hoe meer feedback, hoe beter.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

@Harmotten, ja die melding is wel ff schrikken, vooral als ie niet verdwijnt. Het vreemde is ook dat de melding pas na 10 a 15 keer proberen weer verdween. Ook zat er ongeveer een 20 minuten tussen de eerste en laatste poging. Zaterdag maar even naar de lokale dealer karren den ik.

@GertjanVB, ja spannend was het zeker, wat misschien niet handig was, was gelijk met de Zoe op vakantie.Maar dat ligt nu achter ons. We hebben er nog steeds vertrouwen in en we weten ook wel dat we pionieren. Het is net het LPG dejavu zei mijn vriendin.
Ik hoop dat de verhalen die we schrijven ook worden gelezen door fabrikanten etc... enerzijds zoals je al zei ter lering en vermaak, maar ook om diensten te verbeteren.
Fastned maakt mooie stations en is goed bezig, maar de prijzen liggen wat aan de hoge kant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Contacteer:

Bericht door fivari »

rgr,
Jammer dat een eerste ervaring toch zo moeizaam verloopt. Een plan B voor elke geplande laadbeurt is een must.
Zelf ben ik enige tijd geleden, meer bepaald 5 juni, in Namen geweest met de Zoe. Er vond een studiedag plaats in Chateau de Namur, dus met de Zoe gaan was bijna een must. Ik heb er probleemloos kunnen laden. Bij jou verliep het de tweede keer dus minder goed.
In Namen zijn nogal wat laadpalen, want ook het station heeft 6 mooie laadplaatsen waar weliswaar de parking moet betaald worden maar het laden gratis is. Helaas, vallen deze laadpalen uit van zodra het contact met het voertuig gerealiseerd wordt. Ik bracht de verantwoordelijken op de hoogte, maar af te leiden uit de commentaren op chargemap werden de problemen nog niet verholpen.
Er is nog een snellaadpaal bij een Total bezinestation, maar daar heeft men de AC kant gewoon weggenomen. Enkel de DC-kant is operationeel.
Voor Ikea is er volgens mij altijd de mogelijkheid om de paal te laten activeren door de klantendienst. Maar Ikea Hognoul is zeker geen 22 kW-paal. Zelf denk ik dat 11 kW nog te optimistisch is. Naar mijn ervaring in januari was het laadvermogen nog kleiner. Zelf heb ik via een mailbericht gedaan gekregen dat men mijn TNM-pas gekoppeld heeft aan het systeem van Ikea. De beide systemen zijn compatibel, maar de laadpas moet bij de backoffice van Ikea gekend zijn. Ik kan deze laadpalen nu met mijn pas activeren.

Algemene opmerking: op chargemap.com bestaat de mogelijkheid om zich te registreren, om aan te geven dat je aan het laden bent, om commentaar achter te laten. Zo kunnen toekomstige gebruikers van de laadpaal de kans op moeilijkheden bij het laden aan die paal beter inschatten. Ik vind dat erg nuttig en probeer maximaal feedback te geven.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

@Fivari,

Het gekke is dus dat ik mijn route via TNM heb laten verifiëren, dus ook de paal bij de Ikea. Alles was oke. Helaas bleek dat toch anders. Als je in de volle zon staat met hijgende honden en een vriendin die het ff niet ziet zitten, dan wil je maar 1 ding. Achteraf had ik me wat beter moeten concentreren op laadpalen in de buurt. Maar het is allemaal wel goed gekomen. Jammer dat je dan alles tegelijk op je dak krijgt. Doe je niks aan. Chargemap zal ik eens gaan bekijken. Ik heb overigens aan een arsenaal aan apps op mijn gsm staan ivm laadpalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur

Bericht door HarmOtten »

@fivari,
Zelf heb ik via een mailbericht gedaan gekregen dat men mijn TNM-pas gekoppeld heeft aan het systeem van Ikea. De beide systemen zijn compatibel, maar de laadpas moet bij de backoffice van Ikea gekend zijn. Ik kan deze laadpalen nu met mijn pas activeren.
Dus Ikea heeft een apart systeem waar je laadpas bekend moet zijn om te kunnen laden?
Wellicht een idee om dit even terug te koppelen naar TheNewMotion. Dan kunnen ze gewoon alle passen daar bekend maken, of iets dergelijks. Zolang we daar maar kunnen laden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door fivari »

Dat zou inderdaad het handigste zijn, maar of Ikea daarmee akkoord is???
In de mails die ik kreeg, leek het alsof het om een uitzonderingsmaatregel ging.
Maar dan wel een die aan iedereen die het vraagt wordt gegund.
Omdat het voor mij nu al in orde is, stel ik voor dat een ander forumlid, of een hele groep tegelijk, het verzoek indient.
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Zelf rij ik niet elektrisch en ben dit eigenlijk niet zo snel van plan. Mag ik vragen wat jullie zo interessant vonden aan het elektrisch rijden? En waarom jullie ermee op reis gaan, terwijl dit toch niet zo comfortabel blijkt.
Ik lees dit topic wel graag, beschouw jullie een beetje als pioniers met een nieuw vervoermiddel. Dus excuseer me dat ik zelf niets waardevol kan bijbrengen aan dit topic, maar wel nieuwsgierig ben...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door fivari »

Voor mij zijn er twee aspecten die elektrisch rijden zo fantastisch maken:
1° het rijden zelf
Wij hebben twee wagens: een Zoe (65pk) en een hybride Peugeot 508 SW RXH (200pk).Voor alle lokale verplaatsingen verkies ik de Zoe die niet eens half zo duur is als de Peugeot. De stilte maar vooral het onmiddellijk beschikbaar koppel en de acceleraties vanuit stilstand zijn fenomenaal. Je moet al een mooie sportwagen naast je hebben staan met een agressieve chauffeur vooraleer je het onderspit moet delven. Bovendien gaat dit schijnbaar moeiteloos. Wanneer je met een verbrandingsmotor het maximaal vermogen wil gebruiken, dan gaat dat gepaard met luid gebrul en hoge toerentallen. Elektrisch produceer je enkel een lichte fluittoon. Het regeneratief remmen (dat heb je ook bij de Peugeot). De sport om zo zuinig mogelijk te rijden, een zo groot mogelijke range te realiseren.

2° de fascinatie voor de technologie
Er is het milieu-aspect: 100 km rijden met 15 kWh of een equivalent aan brandstof van 1,5l diesel: fantastisch. Het toont de efficiëntie van de technologie.Het rijden op energie die geproduceerd wordt omdat de zon op de zonnepanelen op je dak schijnt. Nul vervuiling in de straten waarin je rondrijdt.
Het pionier zijn: voordien heeft niemand me ooit uitleg gevraagd over mijn auto. Nu om zeggen bij elke laadbeurt, bij elk familie- of vriendenbezoek. Het uittesten van de publieke laadpalen.
Het studieaspect: hoe heeft men de aandrijflijn uitgewerkt, de lader (knap stukje technologie trouwens bij de Zoe), de batterij. Hoe werkt een laadstation. doe-het-zelf uitwerken van zo'n laadstation: allemaal momenten van voldoening.

Op reis gaan met de Zoe is wat speciaal: voor mij ligt de klemtoon dan te veel op het uitzoeken van een geschikt traject en het inplannen van de laadbeurten. Dat wordt dan al gauw de hoofdzaak van zo'n reis. Maar voor wie tijd heeft en voor wie reizen ook de ontdekking van die mogelijkheden mag inhouden, wordt het dan weer een aaneenschakeling van avontuur en onverwachte ontmoetingen.
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Bij de tekst van fivari sluit ik helemaal aan, alhoewel fivari technisch gezien dieper kan gaan dan ik ( zie zijn zelfbouwlader en snoer). Ik ben dan weer iets meer van de vakanties. Bij aanschaf was dit in het geheel geen optie; de ZOE als stadsauto erbij, meer niet. Naar aanleiding van de groeiende ervaringen met de ZOE heb ik besloten de zakelijke auto niet meer prive te rijden en daar mee een aanzienlijk voordeel te toucheren (ollander). De langere binnenlandse ritten die voorbestemd waren voor de leasebak bleken ook gewoon met de ZOE te kunnen (zie de tekst van fivari waarom), voor de wintersport heb ik een ICE gehuurd (korting via Renault bij Avis voor ZE rijders) en voor de komende vakantie gebruiken we ook de ZOE.

En waarom dat? Welaan als je met een ZOE rijd ontwikkel je een bepaalde rijstijl, bij die rijstijl ook een andere benadering van "wanneer laad ik". In tegenstelling tot bij de ICE niet tank leegrijden en dan het eerste de beste tankstation op rijden, maar laden wanneer en waar het kan afhankelijk van je andere bezigheden (laden thuis, op 't werk, bij het winkelcentrum, de uitgaansgelegenheid). Ook met op vakantie gaan gebeurd zoiets; niets de snelste weg naar de vakantie bestemming, maar rustig aan, zo nu en dan binnendoor en met een extra overnachting.

Niet alle laadpunten zullen culturele danwel toeristische hoogtepunten zijn (nog te ervaren) maar de verwachting is wel dat we zo nu en dan een terrasje pakken of wat rondlopen door een stadscentrum. De overnachtingen zijn ook zo gekozen dat daar nog wat te zien is en zijn onderdeel van "de vakantie". Het is niet gezegd dat dit iets is wat iedereen aantrekt, maar het is een mogelijkheid die bij de meesten nog niet in gedachten komt en dat is weer iets wat we graag willen laten zien dat dat kan.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rgr
lid
lid

Bericht door rgr »

De laadpaal bij de Ikea was een van the plugin company. Op hun site staat dat ze partner van TNM zijn, maar ook van Ikea. Dus hoe dat nu zit met aparte passen en aanmelden bij Ikea etc. klinkt niet echt handig. Waarom nou niet gewoon roaming door Europa?

@DHL, na een proefrit was ik verkocht, ik ben verknocht aan nieuwe dingen. Ik woon in een Eco woning en probeer, zonder verlies van comfort, zo groen mogelijk te zijn. Zoals Fivari als zegt, het pionieren. Vanochtend reed ik langs een tankstation, daar stond een prius te tanken en ik dacht gelijk, wat ouderwets. Gisteren heb ik onze pixo afgevuld en stond ik in een plas water/olie/overige prut...

Verder heeft Renault, zeker met de laatste software voor R-link in mijn opzicht een zeer complete EV gemaakt. Ik stap iedere morgen met een smile in de auto. Het rondscheuren boeit me niet meer zo, ik sta net zo hard weer in de file/rotonde/stoplicht/drempels/etc...

Er zijn zoveel laadpunten in Nl, dat ik mee geen zorgen maak over het laden in NL, wel in het buitenland, daar gaat bovenstaand ook voornamelijk over. Ik was op locatie, afhankelijk van 1 22Kw laadpaal, met 1 mennekes stekker. Had wel noodlader bij.

I.t.t. Fivari zoek ik wel graag een route naar mijn bestemming " ver weg". De volgende uitdaging is Heerlen-Dokkum a 350Km.
Moet kunnen, maar hoe? :-)

Het valt mijn collega's/vrienden niks tegen qua auto, ze zijn positief verrast, ook over de ruimte in de auto.

Edit: ik herhaal: 1990 (periode die ik bewust heb meegemaakt) LPG rijders met hun caravans, paniekerig opzoek baar een LPG station, ik weet nog dat die toen sporadisch te vinden waren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BB-One
Lid
Lid
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48

Bericht door BB-One »

Mijn reden om te gaan kijken naar elektrisch rijden was in eerste instantie een heel simpele reden namelijk lagere kosten. Ik reed altijd diesel maar ben de laatste jaren door verandering van werkplek beduidend minder gaan rijden, dus qua autonomie is een elektrische auto haalbaar. Maar gedurende het proces ben ik echt enthousiast geworden over het concept elektrische auto, natuurlijk zijn er nadelen maar de voordelen zijn legio. Voor mij zelf heb ik om de nadelen te beperken vooraf wel een paar “eisen” gesteld:
- 11 kw laadpunt bij huis, accu weer vol na een uurtje of anderhalf (accu is nooit helemaal leeg als je thuis komt)
- Koffiegeld in de auto (!) oftewel als ik ergens sta om wat stroom te tappen, niet nadenken maar gewoon even lekker koffie gaan drinken.
- Auto van mijn vrouw (diesel) in geval van nood kunnen gebruiken
- Stopcontact lader zodat ik echt overal even stroom kan tappen, hoe traag dit ook gaat; maar het blijkt te werken, mijn schoonouders zijn net haalbaar op een halve accu, dan is het handig om daar net die 2 á 3 kw tijdens een bezoekje te kunnen laden

- Je kan eigenlijk overal ‘tanken’,
- de souplesse van de auto/motor, (ik rij ook motor, en het accelereren tot ongeveer 70 km/u is vergelijkbaar met die van mijn motor)
- De rust in de auto als je rijdt
- Zonnepanelen icm elektrische auto; goedkoper kun je niet rijden!
- Maar ook (op dit moment) het beste voor het milieu uitgaande dat je wel een auto wil hebben.
Daarnaast maar dat ‘maakt’ mij denk ik geschikt om te pionieren met een elektrische auto is dat ik het leuk vind om wat nieuws uit te proberen en ja soms is het wel behelpen, (overigens hangt er vanaf hoe je er tegen aan kijkt) zoals vandaag, diverse afspraken zodat ik wel moet plannen hoe en wat om toch uiteindelijk thuis te geraken, inderdaad: ik moest vanochtend 500 meter lopen vanaf het laadpunt naar mijn afspraak, maar ja het zonnetje schijnt dus eigenlijk ook wel weer mooi. Maar als het dan regent? Ja dan verzin ik wel een plan B (of pak mijn paraplu…) en ga ergens onderweg opladen en daar even lekker in de auto voor een half uur e-mails checken/beantwoorden of gewoon lekker een kop koffie drinken.
Kortom het vergt een iets andere mindset (eigenlijk helemaal niet zo heel anders) maar ik zit nu nog elke dag met een lach op mijn gezicht in de Zoe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

E-mission
lid
lid
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Contacteer:

Bericht door E-mission »

Rgr, als je de airco wil laten werken tijdens het laden moet je doen alsof je voor wil koelen. Dus met je remote de deuren op slot doen en dan met de remote de voorkoel / verwarm knop indrukken. Dan gaat ie 5 minuten vol op airco en stopt ie weer, maar kan je hem weer een keertje indrukken. Wel ramen van te voren dicht doen natuurlijk. Gewoon zelf je airco proberen aan te doen terwijl je staat werkt inderdaad niet (ook niet om het warm te krijgen in de winter).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur

Bericht door HarmOtten »

Een mooi verhaal van Jane Höffner waarin ze vertelt over haar vakantie met de Zoe.
http://zoepionierin.de/in-den-urlaub-nu ... einer-zoe/ (In het Duits)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BB-One
Lid
Lid
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48

Bericht door BB-One »

Is Nederland ergens goed in:

Im Ladeparadies

Die Niederlande sind so etwas wie ein Musterland für Elektromobilität. Nahezu alle Ladesäulen lassen sich mit der The New Motion-Karte freischalten. Ladesäulen stehen an jeder Ecke und Schnellladestationen, die es hier reichlich an den Autobahnen gibt, bieten standardmäßig alle CCS, CHAdeMO und AC43kW an. Fastned baut gerade ein flächendeckendes Netz an niederländischen Autorasthöfen. Von Groningen nach Holwerd zur Fähre reichte aber die Akkuladung.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

VanAssen
lid
lid
Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13

Bericht door VanAssen »

@harmotten, ik kwam haar tegen op haar reis, ze stond te laden aan de A28 tussen Meppel en Hoogeveen.

Ze heeft ons blijkbaar ook op de foto gezet toen we even een bakkie ophaalden.
image.jpg
We hebben haar het geweldige goegel kaartje van Martijn aangereikt.

Heeft ze nog dankbaar gebruik van gemaakt.

http://www.goingelectric.de/forum/renau ... 62-20.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

:-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

VanAssen
lid
lid
Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13

Bericht door VanAssen »

:thumb:
Alle credits aan jou Martijn. Dingetje werkt als een trein!!
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen