A (a)-onderhoud Captur, ervaringen

rmdkg685
lid
lid
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 18 okt 2020 21:44
Actief als: particulier

Re: A (a)-onderhoud Captur, ervaringen

Bericht door rmdkg685 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

hoi
mijn airco staat altijd automatisch, let er ook niet op of die binnen lucht pakt of buitenlucht
viel me alleen op dat ik sinds een paar dagen als ik de auto start , ik een azijn lucht ruik
en omdat dit al eerder hier gemeld was, was ik nieuwsgierig of daar al wat van bekent was en wat er evt mee gedaan is
Megane 4, 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

Bericht door Verwijderd 18239 »

Als je een smerige lucht ruikt in het aircosysteem moet of het pollenfilter vervangen worden, als dit al niet met de eerste beurt gedaan is na maximaal 1 jaar en heeft het aircosysteem een opfrisbeurt nodig om die luchtjes te verwijderen.
Je kunt het zelf ook proberen, zet de airco uit, alle roosters open en de ventilator op maximaal en dat ongeveer 5 minuten, kijk dan eens hoe het resultaat is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rmdkg685
lid
lid

Bericht door rmdkg685 »

gaat het proberen , als het goed is is het filter vervangen bij de eerste beurt een maand geleden
Megane 4, 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Ik vroeg dit ivm manueel gebruik (recyclagestand). Automatisch staat hij bijna altijd open.
Wat wel aangeraden wordt is om een paar minuutjes voor je thuiskomt, de airco af te zetten (de airco, niet het klimaatsysteem). Zo kan die opdrogen wat schimmel en bacterievorming zou tegengaan. Je kan in de handel sputibussen kopen om het systeem te reinigen. Eerst pollenfilter vernieuwen (als dit niet gedaan werd) en dan die bus in je auto zetten. Dat is een bus die zichzelf leegspuit. Je moet het systeem in recyclagestand zetten en enkele minuten laten draaien. Ik kocht dit in de auto 5 (weet niet of dit in Nederland bestaat). En het werkte goed. Resultaat was niet blijvend en moest je van tijd tot tijd herhalen.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

Klopt wat DHL schrijft, de procedure is echter 10 minuten voor aankomst de airco-stand uitschakelen.
In NL zijn dit soort d.h.z.-producten ook te koop, let er wel op dat je een goedgekeurd product koopt bij een automaterialenhandel en niet bij de Action of de Lidl of zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rmdkg685
lid
lid

Bericht door rmdkg685 »

oke dat deed ik nooit eigenlijk , ik vind het alleen vreemd dat ik er voorheen nooit last van heb gehad ,
en na de eerste beurt in eens wel , terwijl dat pollen filter vervangen is
maar ik zal er eens op gaan letten .bedankt voor jullie reacties
Megane 4, 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Die schimmels en bacterien ontwikkelen zich niet van vandaag op morgen he. In't begin was hij nieuw en was er nog geen vervuiling.

BMW 730 D 258 pk 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JanssenB
lid
lid
Laatste bezoek: 27 feb 2018 09:17

Bericht door JanssenB »

@Captur Orange
Nee, de vieze azijnlucht is helemaal verdwenen.
Dealer heeft de Airco reiniging gedaan.
Nu komt er weer frisse lucht in de auto
Renault Scenic 2017 TCe 115, Carrosserie Rouge Carmin en dak Noire Etoile, R-Link2, Packs Easy Park Assist, Technology, Vision Comfort. Besteld 28-12-2016, levering 30-06-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rmdkg685
lid
lid

Bericht door rmdkg685 »

@jansenB
bedankt voor de info
gaat me dealer even mailen
kan die meteen ff kijken naar me s s werkt bij mij ook al een poosje niet
uit een ander draadje begrepen dat dit een accu probleem kon zijn
grt Ron
Megane 4, 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2023 14:03

Bericht door M.N. »

Net de afspraak gemaakt voor een A en B onderhoudsbeurt en wat zijn de kosten??? Geraamd op 300 euro. Dus eerste en tweede beurt samen. Best veel toch? Is er een check list wat er allemaal gedaan gaat worden? Heb ook een My Renault cart maar krijg geen korting of zo. Renault Delfgauw mag wel heel veel doen voor dit geld toch?
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40

Bericht door Huite »

Is dat de 30K beurt?
Dan berekenen ze je (ruim) 2x de prijs!
R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

@M.N.:
Als het goed is heb je bij de aflevering van de auto ook een aantal A4''s ontvangen betreffende het onderhoud.
Hierop staat precies vermeld wanneer er welk onderhoud moet gebeuren en de kwaliteitseisen van de gebruikte motorolie, koelvloeistof en remvloeistof en wanneer er eerder en/of later onderhoud uitgevoerd moet worden afhankelijk van de rijomstandigheden.
Bovenstaande had ik óók al aan je gemeld in het topic motorolie!
Het schatten van een onderhoudsbeurt klopt niet, Renault werkt met uniforme tijden en prijzen, na te zien op de website en via MyRenault.
De A(a)-beurt kostte mij € 99,- inclusief vervangen pollenfilter en de receptie vertelde met de vastgestelde prijzen dat het niet uitmaakt hoeveel olie en/of andere vloeistoffen er in de auto gaan, de prijs ligt gewoon vast, een Renault-regel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 14612

Bericht door Verwijderd 14612 »

Er is wel vaker gesproken over die informatie mbt onderhoud die verstrekt zou moeten worden. Dat gebeurt toch (kennelijk) vaak niet, want ik heb van mijn dealer bij de aflevering niets gekregen. Ik meen dat ik het betreffende document ooit op het internet (bij de Renault website??) heb gevonden, maar net gezocht en kan het nu niet opnieuw vinden.
Meen overigens weleens gelezen te hebben dat een (uitgebreide) beurt, zoals dus de 30K beurt € 249,- zou kosten, maar Huite heeft ooit gemeld dat het bij hem € 149,-- was. Lijkt me voor alle werkzaamheden en incl. de olie aan de lage kant, maar misschien is Van Kesteren gewoon een goedkope dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

Of mijn geheugen laat me wat dit betreft in de steek...
Zal het even nakijken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

:doh:, vaudje!
Inderdaad 249 euries...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

Dit onderhoudsdocument behoor je te hebben ontvangen van je dealer bij aflevering:
Onderhoudsdocument Renault NL0001.pdf
Succes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

M.N.
Lid
Lid
Laatste bezoek: 26 feb 2023 14:03

Bericht door M.N. »

Vandaag Renault Delfgauw gebeld voor wat verduidelijking. Het zou hier gaan om een combi A en B controle beurt. Hier zit ook de 30.000 KM beurt in. Renault Delfgauw neemt hier het eigen initiatief om de gemiddelde KM rijder tegemoet te komen en niet over 3 tot 6 maanden terug te moeten komen. Ook de olie wordt ververst, en de koelvloeistof wordt op "sterkte" gecontroleerd. Omdat ik aangaf dat ik water heb moeten toevoegen kijken ze hier even extra naar. Ook het airco-filter wordt vervangen.
H5F Turbo, bedankt voor het lijstje. Ga er met me neus boven op zitten.
Ook ga ik wel even kijken of het kosten/baten plaatje van de "MyRenault kaart extra" de 35 euro's wel waard is. Ben ook bij de ANWB lid en die doen ook vrij veel.
Tot zo ver, meer volgt ....
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Huite
Donateur
Donateur

Bericht door Huite »

Wegenwacht lidmaatschap i.c.m. 2 jaar Renault Routeservice vind ik zonde van het geld.
Maar ik moet ook op de kleintjes letten... :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JanssenB
lid
lid

Bericht door JanssenB »

@Captur Orange
Je zegt
"net onderhoud gehad vandaag , kosten waren 121 euro, maar omdat ik 5 jaar onderhoud en garantie heb , was die uiteraard gratis , (nou ja gratis , zat natuurlijk wel in de aanschafprijs verwerkt)"

Ik heb ook 2 jaar garantie bijgekocht maar moest gewoon de A(a)-Onderhoud betalen bij mijn dealer.
Garantie uitbreiding heeft toch niets met onderhoud te maken?
Heb je iets extra's daarbij aangeschaft of zo?
Renault Scenic 2017 TCe 115, Carrosserie Rouge Carmin en dak Noire Etoile, R-Link2, Packs Easy Park Assist, Technology, Vision Comfort. Besteld 28-12-2016, levering 30-06-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

GarantiePlus is een verlenging van de fabrieksgarantie tot maximaal 6 jaar.
Onderhoud moet (uiteraard) gewoon betaald worden, waarom CapturOrange niet(s) hoefde te betalen is mij ook een raadsel, maar géén onderdeel van de garantie.
Het nadeel van GarantiePlus kan zijn dat je verplicht bent in die periode voorgeschreven onderhoud op tijd uit te laten voeren en af te laten tekenen in het onderhoudsboekje, hoeft gelukkig niet meer perse bij een officiële dealer.
Zolang je auto nog in een of andere vorm van garantie zit zijn aparte pechlidmaatschappen, zoals bijv. WW van de ANWB overbodig en zonde van het geld.
Tevens heb je vaak bij VolCasco (v/h All-Risk) verzekeringen ook recht op een bepaalde (gratis) vorm van pechhulp, even goed nakijken dus, kan je een boel geld besparen. Bij Univé bijvoorbeeld € 45,- per jaar, is een stuk goedkoper dan de ANWB.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 08 jul 2017 23:31

Bericht door TCe120ECD »

H5F Turbo heeft het al twee keer over "onderhoudsboekje". Voor zover ik weet, heb ik maar één boekje gekregen bij de aflevering. Dat was in plastic gesealed met de TomTom kaart erin. Dat boekje is de handleiding. Als het niet klopt, zal ik bij de volgende dealerbezoek informeren. Over RenaultCard, zolang je garantie hebt, heb je recht op hulp bij pech in Nederland. Voor Europa moet je € 10,00 bij betalen. Voorwaarde is dat de auto door een Renaultdealer wordt onderhouden. Bij de Card hoort ook nog een gratis Zomer- en Wintercheck met gratis bijvullen van alle Vloeistoffen, tevens gratis lampwissel bij defecte lampen en gratis vervoer als de auto niet gelijk gemaakt kan worden bij pech onderweg. Dit alles in ogenschouw genomen, kan je de WW van ANWB gerust opzeggen. Ik heb de gratis Zomercheck laten uitvoeren vlak voor de vakantie en straks de Wintercheck.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Maar is het bij jullie niet zoals in Belgie dat zelfveroorzaakte pannes uitgesloten worden? Bijv een lekke band, daarvoor komen ze niet in Belgie.
In Belgie krijg je bij elke Renault nog een onderhoudsboekje.
De card waarover jullie spreken kennen wij hier niet. Lampen, niveau's moeten zelf betaald worden tenzij onderhoudscontract.

BMW 730 D 258 pk 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Burg
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 28 jun 2025 14:12

Bericht door Burg »

Onderhoudsboekje is in Nederland niet meer aan de orde. Onderhoudsgeschiedenis wordt door de dealer/Renault Nederland bijgehouden. Je krijgt daags na het onderhoud bij je dealer een uitnodiging van Renault Nederland voor het geven van een mening ( enquête) over het bezoek aan de garage. TEVREDENHEIDSONDERZOEK WERKPLAATSBEZOEK
29-12-2023, Renault Captur 1.6 E-Tech Engineered 145, Grijs, Alle opties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

En wat dan op het moment dat je je wagen wil verkopen? Een potentiele koper zal toch direct naar het onderhoudsboekje vragen. Een ingevuld onderhoudsboekje geeft de correcte opbouw van de km-stand weer en toont degelijk onderhoud aan.
Persoonlijk vind ik dat een slechte zet. Wat als je bvb je auto wil verkopen en je hebt onenigheid met je garage? Of je hebt een ongeval met totaal verlies en liet de wagen afslepen naar een andere garage omdat je een ander merk zal kopen? Hoe bewijs je dan je oh aan de expert? Je zal zeggen dat je fakturen krijgt, maar wat als je 'zo' betaalt? Is weer een stap van de invoerder om meer inzage in de boeken van de dealer te krijgen mi. Kan die geen oh meer 'in 't zwart' doen.
Enquete is hier ook, maar telefonisch. Je wordt gebeld na interventie van de garage. De garage wordt hierop beoordeeld en krijgt hiervan maandelijks een verslag, een schoolrapport zeg maar.

BMW 730 D 258 pk 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

@Burg:
bij de aflevering van mijn Renault Captur in september 2013 kreeg ik een Renaultmapje met de volgende bescheiden:
* een dubbele A4 met het onderhoudsschema, zoals ik eerder in dit topic als pdf heb aangeboden
* een SD-kaart voor de R-link en navigatie
* Een boekje 'hoofdpunten' over de R-Link
* De uitgebreide handleiding van de R-Link is alléén maar te downloaden
* Een boekje 'hoofdpunten' over de Captur
* Een veiligheidsblad over de passagiersairbag
* De uitgebreide handleiding over de Captur met daarin de
onderhoudscoupons en plaatwerkcontrolecoupons om af te laten tekenen.
Er werd dus wel degelijk e.e.a. meegeleverd met de nieuwe auto.
Echter, hoe het nu, ruim een jaar later, gaat weet ik natuurlijk niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Burg
Lid
Lid

Bericht door Burg »

@HSF Turbo

Ook ik heb bij aflevering september 2013 deze bescheiden zoals je noemt meegekregen maar er werd mij door de dealer verzekerd dat met de onderhoudscoupons en plaatwerkcontrolecoupons in de uitgebreide handleiding over de Captur niets meer werd gedaan, en zoals ik aangaf het e.e.a. bij de dealer en Renault Nederland wordt geregistreerd. Het is aan de eigenaar zelf of die ook de coupons in de handleiding van de Captur ingevuld wil hebben. Volgens mij is bij verkoop van de auto de gegevens opvraagbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

@Burg:
dat jouw dealer daar niets (meer) mee doet is zijn verantwoordelijkheid, maar zelf heb je ook een verantwoordelijkheid voor je auto.
Zoals DHL eerder in dit topic ook schreef: je moet een aantoonbare betrouwbare onderhoudshistorie kunnen laten zien bij verkoop/inruil van de auto, dat geeft de auto een duidelijke meerwaarde. Bij bepaalde calamiteiten kunnen officiële instanties inzage willen hebben in de onderhoudshistorie. Zelf leg ik het onderhoudsboekje altijd duidelijk klaar op de voorstoel en geef bij de beurt tevens aan dat ik alle coupons afgetekend wil hebben.
Zelf koop ik liever een auto met een duidelijke historie dan zonder.
Je kunt er ook niet blind op varen dat alles elektronisch opgeslagen wordt/is, een derde partij krijgt meestal géén inzage in de gegevens i.v.m. privacy.
Bij slechte backups kunnen de gegevens verloren gaan en de dealer/importeur kan er mee stoppen om wat voor reden dan ook.
Simpel gezegd: gewoon aftekenen die boekjes, de fabriek doet ze er niet voor niets bij!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Burg
Lid
Lid

Bericht door Burg »

@HSF Turbo
Mijn dealer is een officieel Renault dealer en het gezegde "dat jouw dealer daar niets (meer) mee doet is zijn verantwoordelijkheid" is niet juist. Het registreren van de gegevens zoals ik aangaf geldt natuurlijk voor alle Renault dealers en is voor hun het onderhoudsboekje niet meer van belang. Bij inruil bij een Renault dealer is dat geen enkel probleem. Natuurlijk heb je zelf ook een verantwoordelijkheid voor je auto en bij particuliere verkoop is het goed dat het onderhoudsboekje is ingevuld maar dat is geheel aan de eigenaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JanssenB
lid
lid

Bericht door JanssenB »

Het eerste "onderhoud" A(a) is bij mij in het uitgebreide handleiding boekje, achterin afgetekend en afgestempeld.

@DHL.
Ik had een lekke band in Denemarken.
Door Renault service is de Deense ANWB gebeld, die zijn gekomen en hebben me geholpen. Nooit een rekening gezien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mariflori
Lid
Lid
Laatste bezoek: 28 jan 2015 17:50

Bericht door mariflori »

Even terug komen op een bericht van Captur Orange die meldde het onderhoud niet te hoeven betalen: dit klopt inderdaad als je Renault My Revision hebt afgesloten. Je kunt hiervoor verschillende termijnen afspreken: bijvoorbeeld 36 maanden/40.000 km of 48 maanden/60.000 km of 60 maanden/80.000 km of 60 maanden/100.000 km. Hieronder vallen dan de onderhoudsbeurten incl. vervangen oliefilter, interieurfilter, brandstoffilter, koelvloeistof en eventuele andere onderdelen (zoals bougies en remvloeistof). My Revision staat dus helemaal los van Garantie Plus.
In bestelling Captur 120 EDC, Helly Hansen, kleur rouge flamme zwart dak, achteruitrijcamera, chroom interieur, afdekstrip kofferbak.
Besteld 02/07/2014. Geplande produktiedatum 09/12/2014. Aflevering 07/01/2015.
Voorgaande auto's Opel Corsa, Scenic I, Scenic II, Kangoo, Espace IV, Koleos, Clio III

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

JanssenB
lid
lid

Bericht door JanssenB »

Ah ok, dat was dus mijn vraag aan Captur Orange.
Hij heeft dus iets extra's afgesloten naast (of ipv) garantie Plus (die ik ook voor een aantal jaar extra heb afgesloten).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mariflori
Lid
Lid
Laatste bezoek: 28 jan 2015 17:50

Bericht door mariflori »

Dat vermoeden heb ik inderdaad. Of het ook echt zo is kan alleen door Orange bevestigd worden :D
Overigens maakt Renault de laatste tijd veel reclame voor All-In-One: dat is een stukje financiering en dan krijg je My Revision en Garantie Plus er automatisch bij.
In bestelling Captur 120 EDC, Helly Hansen, kleur rouge flamme zwart dak, achteruitrijcamera, chroom interieur, afdekstrip kofferbak.
Besteld 02/07/2014. Geplande produktiedatum 09/12/2014. Aflevering 07/01/2015.
Voorgaande auto's Opel Corsa, Scenic I, Scenic II, Kangoo, Espace IV, Koleos, Clio III

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

@Burg:
we blijven op dit punt van mening verschillen, maar dat geeft niet.
Het is niet alleen bij particuliere verkoop noodzakelijk dat je de onderhoudspapieren van de auto kunt overleggen maar ook bij inruil bij een niet-Renault-garage.
Ik ben misschien wat ouderwets en een pietje-precies gepensioneerd Renault-administrateur, maar blijf de voorkeur geven aan papieren documenten bij de auto naast de elektronische verwerking door wie dan ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 14612

Bericht door Verwijderd 14612 »

BDoor mijn dealer werd bij het eerste onderhoud ook alles afgetekend op de betreffende plaats in het Instructieboekje. Daarnaast kreeg ik een A4 met daarop duidelijk afgetekend welke werkzaamheden bij deze A beurt waren uitgevoerd, incl. km. stand, profiel van de banden enz. Dat bewaar ik er sowieso bij, zodat alles netjes vastligt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 18239

@Stellingen90:
bij mij net zo en zo hoort het ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Burg
Lid
Lid

Bericht door Burg »

@HSF Turbo
:thumb: Ik zie dat wij in helemaal niet zo van mening verschillen, ook ik zie het belang van een goede administratie in.
Ik heb alleen maar aangegeven hoe volgens mijn dealer Renault Nederland het tegenwoordig doet en het invullen van het onderhoudsboekje voor hun niet van belang is. Ik heb ook niet aangeven dat mijn dealer het boekje niet meer zal/willen invullen. Mijn dealer maakt er geen probleem van om desgewenst het boekje in te vullen, ook al is dat b.v. een jaar later. Mijn onderhoudsboekje is ook op orde en sterker nog, ik ben waarschijnlijk net zo'n pietje precies als jij. Ik bewaar zolang de auto in mijn bezit is en een jaar na verkoop, alle documentatie, nota's met bijbehorende aanhangsels.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut