Espace III viel stil en slaat niet meer aan

Plaats reactie

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Laatste bezoek: 04 sep 2016 14:27
Actief als: particulier

Espace III viel stil en slaat niet meer aan

Bericht door r-p »

Dag dames, heren,

Kort verhaal: stilgevallen tijdens rijden. Startmotor werkt prima, maar auto slaat niet aan. Ligt niet aan startonderbreker.

Langere versie:

Mijn schoonvader heeft vorige week een oude Espace uit 2002 gekocht (oud model, zelfde als bv. een 2000) omdat zijn Mondeo af en toe stil valt.
Zo'n beetje de eerste keer dat hij met de Espace op pad is valt deze ook stil :mrgreen:

Ik dacht meteen aan startonderbreker toen ik naar hem toe reed en las o.a. op dit forum hoe de sleutels opnieuw te programmeren (begreep ik niet helemaal, kon ook het bestand van de BBE reman site (oid) niet openen op mijn telefoon, heb verder ook geen code van de sleutels).

De startonderbreker LED doet echter netjes wat hij hoort te doen: namelijk doven ten teken van herkenning van de sleutel.

Ik wist toen ook alleen dat hij niet aansloeg, niet dat hij tijdens het rijden was stilgevallen.

Verder nog iets gelezen over draadbreuk naar de startmotor, maar ook dat associeer ik niet meteen met stilvallen tijdens rijden. Evenals een haperende BDP sensor (wel gezocht, nog niet gevonden in het donker voordat ik mijn schoonvader naar de dealer sleepte, daar staat de auto tot maandag te wachten op een monteur die hopelijk in 5 minuten kan vertellen wat er is...)

Help?
Ik heb gezocht (zo ook op deze site gekomen), maar als ik wat simpels of logisch over het hoofd heb gezien hoor ik het graag. Of als mijn aannames fout zijn uiteraard ook.

Alvast bedankt!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 15 mei 2025 15:28

Re: Espace III viel stil en slaat niet meer aan

Bericht door mechanic »

Bdp sensor..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Bedankt!
Ten overvloede: deze kan dus inderdaad ook de auto tijdens het rijden still ooien? Linke sensor...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Meestal tijdens koppelen dat motor afslaat. Even stekker los/vast helpt al vaak.
Niet zo dat de riem eraf gelopen is toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Edit: laat maar, morgen krijgen we uitsluitsel van de garage hoop ik. Zal update geven wanneer ik meer weet.

Tijdens koppelen... OK, dan snap ik de logica met mijn beperkte technische kennis denk ik wat beter.

Ik had mijn auto er vlak voor staan voor evt. accu-hulp, en toen startte HIJ de auto in de versnelling vanaf de bijrijdersstoel (ik zat op bestuurdersstoel de sleutelherkenning te testen) en schoot ie naar voren... Dus riem zit er nog op denk ik... (als we het over dezelfde hebben).

Waar zit de sensor precies? Toen even snel gekeken maar zag alleen een temperatuursensor boven (wat ik denk dat is de) versnellingsbak. Die zat echt in het blok. Bovenop de versnellingsbak zag ik zo snel niets aan sensoren met aansluitdraden. Moet er onverwachts zo nog langs en zal dan misschien nog even de accu wat opladen (schoonpappa vertikt het de bijna lege accu er even uit te halen om thuis op te laden, ik ben beetje doorgeschoten in de veronderstelling dat een accu alleen maar happy is wanneer volgeladen en dat alle andere ladingtoestanden rechtstreekse accu mishandeling zijn).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Als tijdens het starten de spanning daalt tot onder de 9 volt zal de motor niet aanslaan omdat de ECU(computer) het dan niet doet. Dus opladen die half elge accu!!!
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Vers van de pers: het was een 'grote' zekering die was doorgebrand. Schoonvader krijgt een extra zekering mee. Als ik meer details krijg (zoals waarde van de zekering), zal ik het doorgeven...

Garage weet niet waarom hij is doorgebrand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Het is de grote 30A zekering van de brandstofinspuiting volgens laatste berichten. Zit onder de motorkap. Staat nu weer bij een andere (Bosch) garage.

Ideeen zijn welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Die zekering krijgt stroom als het kontakt aan staat. Om de zekering te laten doorbranden moet er haast wel een kortsluiting zijn!! Aangezien de wagen ook wel eens gewoon loopt denk ik aan een kortsluiting door een doorgesleten draad die ergens tegen de massa aanligt te schuren, of een kortsluiting van het apparaat dat hierop is aangesloten.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Bedankt Willem! Lijkt me inderdaad de meest logische conclusie.

Kan ik ergens het juiste bedradingsschema vinden? (bv van wat er aan die betreffende zekering hangt, heb wel dit gevonden)

De (Bosch) garage heeft brandstofpomp (van de tank) losgekoppeld: zekering brandde nog steeds door.
Daarna bedrading vanaf zekering proberen te volgen, maar ging grote kabelboom in. Beetje mee gewiebeld. Daarna brandstofpomp weer aangesloten en zekering teruggezet: bleef heel.

Auto komt nu weer naar huis, dus ga denk ik de zekering even door een 10A (of heb ook evt. 30A) zekeringautomaat vervangen en dan proberen de plek te lokaliseren waar het mis gaat. Een bedradingsschema wat er aan hangt en een motorruimte schets wat waar zit zou uiteraard helpen. Heb zelf voor mijn Volvo een werkplaatsprogramma waar ik dat allemaal kan vinden, maar ben helaas Renault-leek...
Zal uiteraard ook zelf zoeken, maar mijn ervaring is dat ik niet snel de makkelijkste/beste plekken kan vinden en ik na uren zoeken op forums meestal iets in de trend van: "waarom zoek je niet gewoon hier dombo..." naar mijn hoofd geslingerd krijg.

EDIT: even vriendelijk bij de Renault dealer nagevraagd of zij een schema voor me zouden kunnen uitprinten. Antwoord was dat dat hen een kwartier tot een half uur kost en dat ze dat dus niet doen. Ik moet maar naar de betaalsite van Renault.
Stond op het punt hen te vertellen dat me dat voor mijn Volvo maximaal 5 minuten kost en dat als zij 2 uur nodig hebben om een defecte zekering te vinden (uiteraard volledig in rekening gebracht), ik ook best kan begrijpen dat het ze een half uur kost om een blaadje uit te printen.

Maar is niet mijn auto en niet mijn geld en mijn schoonmoeder heeft haar Dacia daar nieuw gekocht en heeft wel een hoge pet van hen op, dus het is niet aan mij om die 'goede' band om zeep te helpen. Ik zal eerst nog met mijn schoonvader bespreken of hij in ieder geval dan nog wel de uitgelezen foutcodes heeft gekregen van hen. (edit: nee dus, twee uur werk en hij kreeg een rekening, een extra zekering, geen codelijst en geen oplossing)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Vandaag even de stekker van de ontstekingscomputer losgehad en weer teruggestopt.
Hij startte daarna en viel na een tiende seconde uit. Ik hoor ook de brandstofpomp niet meer.

Waar vind ik het relais daarvan?

Deze tekening had ik gevonden maar onze motorruimte heeft veel minder relais...

Afbeelding

Foto van onze ruimte (groene zekering is nu tijdelijk zekeringautomaat :) )
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Is dat relais links onder niet van de brandstofpomp? Zo te zie is er ook water of vocht onderin de kast gekomen.
Reinigen en een antivochtspray/kontaktspray kan wellicht helpen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Volgens mijn Duitse schema zou dat inderdaad het eerste relais, dus dat van de brandstofpomp moeten zijn. Bij doorverbinden van de 12V en de te schakelen pool ("3" en "5") gingen echter de lichten branden :)

Dus zal het wel het ontlastingsrelais van de verlichting zijn (4e relais in het duitse lijstje).

Ik heb nogmaals wat stek(k)ers nagekeken en de TDC/BDP sensor gevonden en schoon gemaakt. Daarna hoor ik af en toe even wat gezoem en start de auto een halve seconde. Dan hoor ik een paar keer geen gezoem en start hij ook niet. Dan weer wel en start hij weer eventjes. (ongetwijfeld dus de brandstofpomp)

Geen peil op te trekken...

Ik ben er ook nog steeds niet uit waar de draad van de 30A zekering naar toe gaat (op-een-na-dikste-draad rechts in beeld). Hij verdwijnt in de kabelboom, maar is in GEEN ENKELE AFTAKKING te vinden. Tenzij iemand hem intern heeft doorgelust met een grijze kabel van dezelfde dikte...

Ik denk dat ik toch de kabelboom een stukje open ga snijden om daar duidelijkheid over te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Kabelboom onderzocht. Het befaamde draadje (~4mm^2) dat van de 30A zekering komt maakt rechtsomkeert en gaat weer de relais/zekeringendoos in (?????) naar de twee andere relais rechts. (op de schuin genomen foto precies boven de massapool)

De 4mm^2 kabel splitst in de kabelboom (en voor de relais) in 2x2.5mm^2 en een 1mm^2 (voeding schakelpoten (pennen 3 geloof ik) van de relais en voor een spoel (pen 1 geloof ik, dus de massa wordt geschakeld om dit relais aan te krijgen))

De geschakelde draad wordt vervolgens in wel 10 dunne draadjes gesplitst.

Regel 1 is autoaudio is dat je elke draad zekert met een passende zekering die de draad beschermd, niet eventuele elektronica die erachter zit. Je wilt namelijk dat de zekering eruit vliegt voordat de draad gaat gloeien en je auto in de as legt bij een eventuele kortsluiting.
Schijnbaar is iemand deze veiligheidsregel vergeten aan Renault uit te leggen, want die 10+ dunne draadjes (~0.5mm^2 of zo) worden dus alleen gezekerd door die 30A zekering!!!

Wel een kortsluiting gevonden in de kabels die naar de bougies gaan: een oranje kabel had tegen de omcirkelde bout aangewreven en was tot op het koper kaal. Goed geisoleerd en dichtgetaped.

Jammer dat er inmiddels dus een andere fout inzit en de brandstofpomp nog steeds niets doet...

Afbeelding

Afbeelding

EDIT:

Inmiddels een tekening van de Sirius 32 opgesnort, is niet inspuitingscomputer maar totale brein van de auto. Hehe, weet ik dat ook eindelijk... (ik zocht de ECU al een poosje...)

De twee relais staan op die tekening en het contact geschakelde relais krijgt vaak geen spanning op zijn spoel. Maar als ik 'm overbrug heb ik nog steeds geen benzinepomp.
Ik blijf de crashschakelaar tegen komen als mogelijke onderbreking naar de benzinepomp, maar die zou op dit model niet moeten zitten (zou in 2000 zijn afgeschaft?).
Er zijn aanwijzingen dat er ooit een nieuwe motor in is gekomen, dus zal er toch eens naar zoeken.
Afbeelding

Verder kan ik bij de tank maar een stekker vinden, en als ik die losgooi is er geen brandstofniveau meer op het dashboard. De andere kabel die onder de tank verdwijnt kan ik geen stekken van vinden... En volgens de Bosch garage heeft deze geen luikje boven de tank maar moet de hele tank er af. Ben wel benieuwd welke stekker ze dan tijdens testen hebben losgehad... (ze beweren de pomp, maar tenzij de signaal-niveaumeter-stekker ook pompvoeding is, kan ik geen stekker onder de auto vinden!!! Zij zouden hem op de brug meteen gezien hebben...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Hoe ziet het crashrelais eruit? (zie conclusie 2 waarom ik dit toch verdenk ondanks dat er geen in zou moeten zitten...)

Inmiddels overtuigd dat bovenstaand schema klopt (al staan twee spoelen van de bougies in serie, niet parallel zoals getekend...)

Conclusie:
(1) relais van pomp wordt niet aangetrokken. Sleutelschakelaar geeft netjes 12V door, maar relais wordt door ECU niet aangestuurd. Kan te weinig info vinden over ATM39B-556757 chip om na te meten of hier iets mis gaat (de 'massa' van het relais komt via een diode op pootje 5 terecht).
(2) pomp trekt geen stroom (0.0A in 10A stand) wanneer ik handmatig het relais overbrug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Pomp is dus schijnbaar echt stuk. Alle bekabeling doorgemeten en goed bevonden (diodetest), maar er loopt nul ampere als ik 12V op de witte (plusleiding) zet.

Zal pogen de tank eronderuit te halen, heb gelezen dat er verder niets los hoeft als je 'm alleen laat zakken. Klopt dat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Dat klopt.. zuig deze wel ff leeg eerst!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Thanks!
Mijn automatische zekering maakte soms niet goed genoeg contact. Aangezien ik de oorspronkelijke kortsluiting denk ik heb opgelost, weer een gewone zekering geplaatst.

Nieuwe status is:
Pomp/bougie relais schakelt 1 seconde aan en valt dan af. Pomp loopt (ook gedurende deze seconde) niet.

Ik ga ervan uit dat de pomp stuk is en ga die er morgen proberen uit te halen.

Blijft over dat het relais na een seconde uitvalt. Is hier een reden voor te verzinnen?

De pomp loopt gewoonlijk een seconde of zo en stopt dan.

Is dit omdat
(1) er dan druk is opgebouwd, het relais dan afvalt en de motor na starten zelf benzine aanzuigt?
(2) er dan druk is opgebouwd en de pomp stopt ZELF zonder tussenkomst van het relais?

Aangezien volgens tekening de bougies ook op het zelfde relais zitten, moet het wel het tweede scenario zijn en is er dus nu iets niet lekker in sensoren of computer waardoor deze het relais uitgooit.

Misschien stomme vraag, maar zit er nog een hoge druk pomp in of is de pomp in de tank de enige? (Mijn common rail dieseltje heeft volgens mij een tankpomp en een mechanische hoge drukpomp en ik dacht dat dit hier ook zo was, mijn schoonvader (meer thuis in scheepsdiesels) dacht dat er maar eentje in zat en geloofde niet dat een elektrische pomp (=vonkgevaar) in een benzinetank gestopt zou worden...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Je hebt maar ,1 pomp. Is ook meteen je niveau sensor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
r-p
Lid
Lid

Bericht door r-p »

Even afkloppen...

Lijkt simpelweg de aarde van de pomp te zijn geweest. (Wacht even op mijn kabeltang en dan bouwen we het weer samen)

Deze zit vlak voor de accu, onder de ECU. Het probleem is ontstaan toen ik aan de bekabeling van de ECU zat, dus daar heb ik het lang in gezocht. Daarnaast kan ik nergens bekabelingsschema's vinden, dus wist ik niet of de pomp gewoon lokaal op het chassis geaard was. Pas toen ik hier de kabelkleuren met enige zekerheid las, en ik de auto flink verhoogd had om eventueel de tank eronderuit te halen en er goed onder kon kruipen, bleek de pomp het uitstekend te doen op een 10.8V lithium accu batterij :mrgreen: (rechtstreeks op de stekker aan de tank in plaats van het relais overbruggen wat ik tot dan toe steeds had gedaan)

Waarschijnlijk is door het aan die kabeltjes zitten net genoeg beweging in de kabelboom geweest om de (waarschijnlijk al gebroken) massadraad een millimetertje te verschuiven. Bij loshalen brak ook een andere aarddraad die in hetzelfde kabeloog zat!!!

Daarnaast heeft het gedrag van het brandstof/ontstekings-relais (maar een seconde inschakelen en meteen weer uitschakelen) me op het verkeerde been gezet. We zullen straks zien of dat inderdaad zo hoort.

Voordeel is dat ik de auto inmiddels redelijk ken na deze crashcourse :dance:

EDIT: auto rijdt weer prima. :thumb:

Samenvattend: bougieleiding stukgeschuurd tegen bout die daardoor af en toe kortsluiting maakte. Tijdens zoektocht naar de (op dat moment niet aanwezige) fout, de ECU-kabelboom aangeraakt waardoor een rotte aarddraad een stuk verderop het laatste zetje kreeg om af te breken. Nog eventjes SOMS contact gemaakt om het ingewikkeld te maken (1 seconde starten en weer uitvallen) en bij gebrek aan schema en info niet doorgehad dat de massa van de pomp niet rechtstreeks aan het chassis ligt maar via de stekker loopt. Massa pomp (en ander onbekend ding die ook afbrak bij het loshalen) vervangen en alles werkt weer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Uiteindelijk goede actie en fijn dat het weer werkt allemaal.
Dank voor het delen van je zoektocht en oplossing!!
mvg WillemS
p.s. kijk zo hoort een forum te werken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community