Renault F-serie blokken/cilinderkoppen

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Jefke
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2014
Laatste bezoek: 15 okt 2014 12:48
Actief als: particulier

Renault F-serie blokken/cilinderkoppen

Bericht door Jefke »

Model/uitvoering :R5/GTX
Bouwjaar :1990
Brandstof :Benzine



Een vraag voor de specialisten :wink:

Blijkbaar is de F2N met verschillende soorten koppen geleverd...
Afbeelding
De eerste link is een foto van een R21 F2N kop
De 2e is eentje van de kop uit een tensor formula renault (krak dezelfde als die van de gtx naar mijn mening)
Afbeelding

Je ziet een duidelijk verschil tussen de twee ondanks ze beide op hetzelfde type onderblok zijn geleverd.

Nu is mijn vraag , zijn zulke koppen uitwisselbaar?
En zijn die van de F3R of F3R ook te passen op een F2N?
Vind er practisch geen technische gegevens van om te vergelijken of er een verschil zit op de afmetingen.
Als ik me goed herinner is er een cilinderkop met iets grotere kleppen die op een F2N past maar ik zie de bomen door het bos niet meer :fp:

Dus ik hoop dat er iemand de kennis heeft om me te helpen met nuttige info :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen

Bericht door Rossy »

Zo te zien zijn vooral de verbrandingsruimtes anders.
Bij de racekop zijn de verbrandingsruimtes rond en veel lager dus een hogere compressie verhouding.
Een kop van een F3N zou kunnen passen als het een F3N met monopoint injectie is.
Bij een F3N met multipoint injectie zijn de injectors in de cilinderkop gemonteerd waardoor er gaten zitten in het inlaatkanaal.
Informeer eens bij een goed motorrevisie bedrijf of motortunings bedrijf in de buurt wat de mogelijkheden zijn.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jefke
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2014
Laatste bezoek: 15 okt 2014 12:48
Actief als: particulier

Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen

Bericht door Jefke »

Bedankt voor de reactie :D

Zit er een verschil in de klep afmetingen van een F3N tov een F2N denk je? Voor zover ik kan zien niet.
Een F3N heeft blijkbaar ook van die inliggende kamers in de kop wat dan weer in minder compressie zal resulteren.

Heb nou net gezien dat een F3R (2.0 8v) blok er wel erg gelijkaardig uitziet als een F2N blok..
Maarrr ook die hebben van die kamers in de cilinderkop volgens de foto's die ik vinden kan.

Was eigenlijk op zoek naar een kop met grotere kleppen maar na alle research begin ik eraan te twijfelen of die er wel zijn in de F serie?
Het enigste wat verschilt van kop tot kop is blijkbaar de compressie verhouding.

Aangezien de gtx een platte kop heeft zoals die denso die ik aanhaalde heeft dat dus geen nut om een F3N of F3P/F3R kop te steken :?

Nu lijkt het me mss beter om een F3R met een F2N kop te voorzien?
Resulteert dan in-Ietsje minder cilinderinhoud dan de standaard cc inhoud en meer compressie dan met de originele kop?
Op foto zie ik geen verschil tussen de F2N en F3R blokken (millimeters verschil zie je natuurlijk niet op foto)

Ik ga een F3R of F2R moeten zoeken lijkt me?
Ken de compressie verhouding wel niet van een F2R of F3R/F3P
Of oversize kleppen in de F2N kop laten steken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen

Bericht door Rossy »

Ik sanp waar je het over hebt, alleen kan ik het niet helemaal meer volgen.
Alle Renault motoren waarvan het type begint met een F (F-serie motoren) zijn gebaseerd op hetzelfde onderblok en kunnen uiutgewisseld worden.
Wel zal er hier en daar wat aangepast worden t.b.v. de motorsteunen.
Zo kan je een F4RT motor (een 2.0 16v turbo motor) van een Megane RS monteren als je er ruimte voor hebt in de motorruimte.
Wel dien je dan de gaten voor de motorsteun uit te boren en te voorzien van schroefdraad, ook de steun aan de cilinderkop moet verwijderd worden.

Ik heb een aantal handboeken digitaal in PDF formaat, misschien kan je er wat mee.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jefke
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2014
Laatste bezoek: 15 okt 2014 12:48
Actief als: particulier

Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen

Bericht door Jefke »

:mrgreen: Meer power !

Aangezien 'tunen' op zich nogal prijzig is wil ik uitzoeken wat max kan bereikt worden met standaard renault onderdelen en dat als basis gebruiken voor enkele aanpassingen.
Het probleem is dat ik nauwelijks info vind over zulke motoren.
Misschien dat die PDF's van jou me wel kunnen verder helpen :D alle info is welkom natuurlijk

Andere motor is te overwegen omdat er inderdaad verschillende in een R5je kunnen.
Wat me daarvan weerhoud is het feit dat ik niet weet welke versnellingsbak standaard een limited slip differentieel heeft ; wat uiteindelijk de grootste kost is om extra vermogen deftig neer te zetten.

Je bent weinig met meer pk&koppel als het op 1 bandje moet trekken.
Met wielspin ben je toch niks :lol:
Als er een blok is met met die zooi included in de versnellingsbak én pasbaar in een R5 is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Anders zal het de F2N of F3R worden om te frankensteinen :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Renault F-serie blokken/cilinderkoppen

Bericht door Rossy »

Wat dacht je van een turbo motor uit een Volvo 400 serie.
Is ook een F-motor en past zonder problemen op de motorsteunen en subframe.
Welke versnellingsbak je kan gebruiken weet ik zo niet, zover ben ik er nog niet ingedoken.

PM of mail me je mailadres, dan stuur ik je de handboeken toe.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Renault en Citroen 1600 -16 blokken
    door ALP » » in Algemeen Kangoo
    4 Reacties
    468 Weergaves
    Laatste bericht door ALP