Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Als eerste: Wat een enorme kennis is er op dit forum. Al in 2 dagen tijd veel info gelezen. Sinds dit weekend bezitter Espace 3.0. Gekocht van particulier.
Espace loopt ogenschijnlijk prima en mijn "neutrale" garage vindt de Espace er goed uitzien. Auto heeft 3maanden geleden grote beurt gehad want die rekening vond ik in auto.
Wat me opviel en das meteen mijn vraag is het volgende:
De automaatbak schakelt soepel maar van 3 naar 4 bemerk ik wel dat ie schakelt...... maar nauwelijks verschil in toerental.......
Ik heb 1 Espace rijder gisteren laten proef rijden en mening gevraagd maar hij vond het niet opvallend.
Mij zat het echter niet lekker en mijn man weet dat als ik iets meen te horen dat ik vaak wel goed zit met mijn gevoel.
Daarom heb ik vandaag, na gisteren flink aan lezen te zijn geweest. Op dit forum, vandaag mijn automaatbak laten peilen.
Mijn garage heeft op brug gezet en constateerde dat er niets geen olie aan peilstok zat ...... Met draaiende motor trouwens!
Volgens werkplaatshandboek?? op hun pc zou er dan 8 liter bijmoeten....
Als ik dit forum lees zou er voor bijvullen veel minder bijmoeten.
AutomaatbakOlie (KroonOil d8 ik) besteld en wordt morgen erin gedaan.
Klopt die 8 liter wel ik lees hier over max 3,5ltr.
Is de olie goed of moet er ander merk in....heeft dit gevolgen?
Zou er meer aan hand kunnen zijn als toerental niet zakt in 4e versnelling...?
Zou er al bakschade zijn. Vorige eigenaar kwam met auto uit Drente rijden naar Gld toe.
Ik heb ter plekke al koelvloeistof toegevoegd omdat ik de motor 'rook'. Daarom meteen olie gepeild dit was goed.
Gisteren wat proef gereden ik schat zo'n 40 km kleine stukken om uit te proberen wat ik gekocht heb. Airco laten testen die was ook compleet leeg.
Koeling blijft okee en airco perfect.
Omdat er recentelijk grote beurt was uitgevoerd en er garagebon van vond met km stand en reparaties die controleerbaar waren durfde ik met gerust hart te gaan proef rijden. En toen viel toerental mij op. Ik ben geen Espace kenner dus daarom ervaren E-rijder gevraagd of ik me dit verbeeldde. Hij hoorde niets maar is niet automaat gewend.
Graag jullie mening en antwoord.
Grote beurt was gedaan bij KwikFit.....bijna 1200 euro....
Volgens mujn garage
Het oliepeil dient geconroleerd te worden bij draaiende motor en een olietemperatuur van 80 graden, dit alles bij een horizontaal staande wagen. Bij verversen komt er ongeveer 3,5 liter olie uit, maar het is nu onbekend hoeveel er al uit is, kan veel meer zijn. de bak schakelt en koppelt door oliedruk, dus de kwaliteit en hoeveelheid olie is heel belangrijk.
Teveel olie kan schuimvorming veroorzaken en schuim is samendrukbaar dus schakelt hij dan slecht.
Ik zou adviseren de bak bij te vullen en dan na zo'n 500 km nogmaals de olie te verversen.
mvg WillemS
Bedankt voor uw reactie. Goede tip.Ga ik zeker extra laten controleren.
Hierbij update:
Garage heeft vandaag bijna 6 ltr!!! bijgevuld. Nogmaals controle gedaan op bedrijfstemp. en pijl was nog keurig in midden.
Voorlopig lijkt geen schade ontstaan. Ik blijf raar vinden dat bij grote beurt bij KwikFit oliepeil wss niet is gecontroleerd. Auto lekt niet dus kan het er onmogelijk allemaal bijna uit zijn.
Er zit nog wel soort brom bij rijden maar garage verwacht dat tussendemper die er pas 3 maand in zit het geluid veroorzaakt. Dus daar ga ik nog ff achteraan...
Het oliepeil wordt bij geen enkele beurt gecontroleerd, daar het best wat werk is en ook kosten met zich mee brengt.
Laat staan dat iemand van de kwikfit weet hoe dit in zijn werk gaat..
Het lijkt erop dat je geluk hebt gehad, hoewel eerst maar even afwachten.
Controle van het oliepeil dient bij een grote beurt bij de dealer wel te geschieden. Renault stelt dat de olie er "life-time" inzit, maar ik adviseer iedere 80.000 km de olie te verversen, in ieder geval dat deel dat eruitkomt(plm.3,5 liter). Nu zou ik toch de olie nogmaals laten verversen na zo'n 500 km. Nieuwe olie maakt altijd wat aangekoekt vuil los en dat vermengd zich nu met de verse olie. Bij veel vuil kan dat voor storingen zorgen, doen dus.
mvg WillemS
p.s. Kwik-Fit gebruikt Walker uitlaten of USN, die zijn niet altijd even goed, maar wel goedkoop.Kan zijn dat die tussendemper de brom veroorzaakt.
Laatste update:
Automaatbak loopt prima. Oliepeil is prima op peil gebleven na het toevoegen van 7 ltr ATF olie. Inderdaad geluk gehad.
Vervolgens het geluid/ hoge toerental proberen te verklaren.
Het bleek een achterwiellager te zijn....
Offerte opgevraagd bij Renault: 550 euro incl montage...(
Via dit forum adres gevonden nw lager besteld. 85 euro thuis gestuurd en bij mijn eigen gemonteerd. 145 euro klaar:))
Motortoerental was wss niet goed te horen door dat kapotte lager want nu is het geluid prima!!
Dankzij dit forum 400 euro bespaard. Mijn dank is groot. Top
Ja, de achterwiellagers gaan redelijk snel kapot bij de Espace III vooral als er velgen met een afwijkende ET waarde gemonteerd zijn. Ik haal de lagers uit Duitsland 87,50 de 2 !! wel even zoeken.
mvg WillemS
De volg keer miss iets verder zoeken maar het verschil eas zo enorm groit dat ik t niet kon geloven en voor zekerheid heb gekozen.
.Nederlands bedrijf gekocht d8 ik.
Uiteindelijk.bleek t lager rechtstreeks uit Frankrijk te komen.
Haha.
Ik had er gelijk.2 nwe onder willen zetten achter. Maar de Renaultgarage deed het bij offerte voorkomen dat t werkelijk n onderdeel was dat bijna nooit kapot liep. Ik kon het bijna niet geloven .
Daarom ook eerst maar 1 besteld......
Scheelde al enorm.
Nu weer probleem met achterportier....zo blijven we a.d gang.....
Vandaag een andere (gereviseerde) versnellingbak gemonteerd op "onze" 3.0v6.
Mijn vraag is: hoe vul ik de olie bij? Ik ken nergens een vulplug oid vinden.
Bovendien, hoe bepaal ik of er genoeg olie in zit? De koppelomvormer heeft nog wel wat olie, maar de bak is verder leek denk ik.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Sinds enige tijd heb ik af en toe een raar gevoel in flauwe bochten in het stuur van mijn 1999 Twingo. Het lijkt net alsof de bekrachtiging uit gaat en het na een seconde weer doet. De wagen geeft dan ook een knikje naar rechts of links al...
ik heb een jonge 2de hands Espace VI E-TECH Iconic full hybride gekocht en dan kan je natuurlijk niet kiezen over welke functies dat je graag zou hebben
ik weet dat er een functie is ,dat wanneer je hem in R zet ,je spiegels kantelen
maar...