ruitensproeierpomp of ...?
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 24 dec 2019 12:26
- Actief als: particulier
ruitensproeierpomp of ...?
Hallo,
sinds een korte tijd werkt m'n ruitensproeierpomp niet, ik hoor hem niet pompen/draaien.
Ruitenwissers werken ok.
Nu kan het zijn dat het pompje vastzit ofzo, en schijnt ook een geweldig lastige plek te zitten.
Maar welke zekering wordt ook gebruikt voor het pompje?
Pompje is op zich niet duur zo'n 21 euro bij winparts nieuw. Maar misschien kan ik hem zelf maken als dat het is. (al eens eerder gedaan bij een Fiesta)
Moet de bumper eraf aan de voorzijde of kant het makkelijker?
alvast bedankt voor enig hulp!
sinds een korte tijd werkt m'n ruitensproeierpomp niet, ik hoor hem niet pompen/draaien.
Ruitenwissers werken ok.
Nu kan het zijn dat het pompje vastzit ofzo, en schijnt ook een geweldig lastige plek te zitten.
Maar welke zekering wordt ook gebruikt voor het pompje?
Pompje is op zich niet duur zo'n 21 euro bij winparts nieuw. Maar misschien kan ik hem zelf maken als dat het is. (al eens eerder gedaan bij een Fiesta)
Moet de bumper eraf aan de voorzijde of kant het makkelijker?
alvast bedankt voor enig hulp!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: ruitensproeierpomp of ...?
Volg de vulpijp maar, deze gaat naar het tankje en daarop zit de pomp.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
Bedankt Zappy, maar welke is voor de sproeierpomp, ik kom met het boekje en de sticker op de zekeringkastklepje niet veel verder. Ik zie ook geen kapotte, althans nog niet.
Bedankt WillemS, ik zag dat het vulpijpje achter de wielkast die kant op gaat, wordt nog lastig dan denk ik? Of is er een truukske?
mvg jjs
Bedankt WillemS, ik zag dat het vulpijpje achter de wielkast die kant op gaat, wordt nog lastig dan denk ik? Of is er een truukske?
mvg jjs
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Vermoed dat je het binnenscherm dient te verwijderen en dat je dan de tank ziet zitten.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
Bedankt WillemS
ik ga van het weekend eens even goed de tijd er voor nemen.
Thanx!

ik ga van het weekend eens even goed de tijd er voor nemen.
Thanx!
Hide post links |
-
Okidoki gefixed !
Ik kon me vaag herinneren dat ik ooit zoiets al gehad had met een Fiesta. Zelfde soort pompje.
Hoe te fixen?
1 auto opkrikken en rechter voorwiel eraf halen.
2 voorste wiel kastkap/spatbord weg halen, 3 schroeven en boutje/moertje onderzijde en paar plastic drukdingen
3 dan de achterste spatbord 2 schroeven uitdraaien en spatbord weg klappen gedeeltelijk
4 Bovenin zie dan het reservoir
5 in motor ruimte de gele vulbuis losschroeven en eruit trekken
6 stekker verbinding onder reservoir loshalen (is voor sproeiermotor en rechterzijknipperlicht)
7 reservoir zit met 1 moertje vast, dus losdraaien
8 reservoir naar beneden halen voorzichtig
9 pompje naar boven toe er uit halen en twee slangetjes eraf halen, onthouden welke waar zat, anders ff met plakkertje ofzo markeren
10 motortje uit elkaar halen, want het motortje draait niet maar is ook niet kapot, hij klemt alleen 11 bij mij zat er een nylon draadje om het rotorblad(je) heen, joost mag weten hoe dat daar in is gekomen
12 Maar het grote probleem dattie niet draait is het ronde rubber waar de as van het motortje doorheen steekt
13 dit rubber is te bol en klemt daardoor het rotorblad en kan dus niet pompen
14 dit bolle gedeelte wat afslijpen, ik heb een slijpmachine gebruikt waar je ook je beitels mee scherp maakt. en voorzichtig zo glad en egaal mogelijk wat rubber eraf slijpen 15 in elkaar drukken en testen met een 12v adaptertje
daarna alles weer in omgekeerde volgorde in je auto bouwen
Ik zeg niet dat het ultiem is maar voorlopig werkt het weer als nieuw.
Ik heb ook gemerkt dat een of ander halve zool het slangetje voor de achterruit profesorisch aan elkaar heeft geplakt met zwarte tape, ja dat helpt niet he.
Ik hoorde het water druipen en dacht he das niet goed. Dus ik ga even bij de aquarium zaak een verbindingsstukje halen die ze voor die luchtslangetjes gebruiken, dat lijkt me een stuk beter.
Ik kon me vaag herinneren dat ik ooit zoiets al gehad had met een Fiesta. Zelfde soort pompje.
Hoe te fixen?
1 auto opkrikken en rechter voorwiel eraf halen.
2 voorste wiel kastkap/spatbord weg halen, 3 schroeven en boutje/moertje onderzijde en paar plastic drukdingen
3 dan de achterste spatbord 2 schroeven uitdraaien en spatbord weg klappen gedeeltelijk
4 Bovenin zie dan het reservoir
5 in motor ruimte de gele vulbuis losschroeven en eruit trekken
6 stekker verbinding onder reservoir loshalen (is voor sproeiermotor en rechterzijknipperlicht)
7 reservoir zit met 1 moertje vast, dus losdraaien
8 reservoir naar beneden halen voorzichtig
9 pompje naar boven toe er uit halen en twee slangetjes eraf halen, onthouden welke waar zat, anders ff met plakkertje ofzo markeren
10 motortje uit elkaar halen, want het motortje draait niet maar is ook niet kapot, hij klemt alleen 11 bij mij zat er een nylon draadje om het rotorblad(je) heen, joost mag weten hoe dat daar in is gekomen
12 Maar het grote probleem dattie niet draait is het ronde rubber waar de as van het motortje doorheen steekt
13 dit rubber is te bol en klemt daardoor het rotorblad en kan dus niet pompen
14 dit bolle gedeelte wat afslijpen, ik heb een slijpmachine gebruikt waar je ook je beitels mee scherp maakt. en voorzichtig zo glad en egaal mogelijk wat rubber eraf slijpen 15 in elkaar drukken en testen met een 12v adaptertje
daarna alles weer in omgekeerde volgorde in je auto bouwen
Ik zeg niet dat het ultiem is maar voorlopig werkt het weer als nieuw.
Ik heb ook gemerkt dat een of ander halve zool het slangetje voor de achterruit profesorisch aan elkaar heeft geplakt met zwarte tape, ja dat helpt niet he.
Ik hoorde het water druipen en dacht he das niet goed. Dus ik ga even bij de aquarium zaak een verbindingsstukje halen die ze voor die luchtslangetjes gebruiken, dat lijkt me een stuk beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Fijn dat het is gelukt!!
En bedankt voor de "How-to" die kunnen anderen goed gebruiken.
mvg WillemS
En bedankt voor de "How-to" die kunnen anderen goed gebruiken.
mvg WillemS
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut