Bouwjaar : 2000
Brandstof : LPG
Heren / Dames,
Afgelopen weekend heb ik mijn distributieriem vervangen. Er viel mij iets heel vreemds op en dat is het volgende:
Wanneer ik de krukas blokkeerde met de krukas pen en vervolgens het nokkenasblokkeer gereedschap wilde zetten stonden de groeven van de nokkenas niet in lijn. Vervolgens wel de riem gedemonteerd en de nokkenassen handmatig in lijn gedraaid en het gereedschap geplaatst. Na het monteren van de riem alles weer gemonteerd, krukasblokkeerpen verwijderd en handmatig gedraaid. Boem.... tegen de kleppen

Alles weer los gehaald, nokkenassen geblokkeerd, krukasblokkeerpen er in, riem er af, krukasblokkeerpen er weer uit en het bdp handmatig opgezocht met een lange schroevendraaier in de eerste cilinder. Alles weer gemonteerd en handmatig gedraaid, Niets aan de hand en draaide vrij rond. Daarna startklaar gemaakt en geprobeerd, Starten en lopen

Nu heb ik echter het idee dat de distributieriem toch een tandje verkeerd staat. Bij het optrekken mis ik vermogen en de motor klinkt soms een beetje vreemd. Zal geen kwaad kunnen maar wil het toch goed hebben. Dus binnenkort ga ik de distributieriem toch een tandje verzetten.
Klopt het dat, wanneer ik de krukasblokkeerpen er in heb zitten, de motor niet op bdp staat? Zuiger 1 stond nogal een eind naar beneden met dit gereedschap er in en de groef in de krukas stond ongeveer op 2 uur. Bij het handmatig opzoeken van het bdp stond de groef vervolgens recht omhoog, dus op 12 uur.
Wie weet het antwoord?
Dank!
Groet,
Bas