Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 02 mar 2013
- Laatste bezoek: 15 nov 2016 07:16
- Actief als: particulier
Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Ik rijd nu een tijdje in de GS en probeer wat uit met schakelen in de versnelling. Dit natuurlijk ook in het kader van zuinig rijden. Ik merk dat het rijden in de 6e versnelling bij een snelheid van pakweg 70 veel soepeler gaat. Bij ritten waarbij veel verschillende snelheden worden bereikt vind ik het daarentegen wat lastig om vanwege het vele schakelen in korte tijd van de 6e naar bijv. de 3e versnelling te gaan. Of is de 6e versnelling vooral bedoeld voor snelwegritten?
Renault Grand Scénic 2.0 16V Tech Line (2008)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Aan 70 vind ik persoonlijk snel. Vanaf 80 schakel ik naar 6de. Aan 70 voel je wel hij er moet aan trekken en dat lijkt me niet echt goed. Zeker niet vergeten om ook eens toeren te draaien met warme motor om het opeengehoopte roet eruit te jagen. Als je bij optrekken een wolkje ziet is het hoog tijd om eens door te trekken tot er geen rook meer is.
Om van 6de naar 3de te gaan moet je niet alle versnellingen doorlopen he. Je kan van 6 terug naar 3. Bij opschakelen durf ik ook wel eens een versnelling overslaan. Van 3 naar 5 bvb..
Om van 6de naar 3de te gaan moet je niet alle versnellingen doorlopen he. Je kan van 6 terug naar 3. Bij opschakelen durf ik ook wel eens een versnelling overslaan. Van 3 naar 5 bvb..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2128
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 07 mei 2025 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: REO
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Als je een 1500 toeren draait bij 70 in zn 6 kan je vanuit dat punt versnellen. Bij zware belasting of als het wat vlotter moet zou ik, zeker ook mbt brandstofverbruik, terug gaan naar zn 5. Vermoed dat de door DHL genoemde 80 km/u in de praktijk het beste werkt.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 10 jan 2011
- Laatste bezoek: 25 aug 2015 19:56
- Actief als: particulier
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Als je vooral zuinig wil rijden dan raad ik je aan om de BC te zetten op "actueel verbruik" . Zo zie je altijd hoeveel je verbruik is in elke versnelling . Nu is er zelfs zo'n schermpje waar je kan zien wanneer het aangeraden is om te schakelen.
(de groene zone is het zuinigst)
Ook zo'n systeem is geen garantie om zuiniger te rijden , soms rij je dus beter bvb 52 op de cc in 3e , dan in 4e versnelling.
Persoonlijk rij ik nooit in 6e als ik minder dan 90km/uur rijd.
Uittesten is de boodschap : altijd dezelfde snelheid rijden en liefst dan nog op de cc . Soms is het verbruik nagenoeg identiek , dan opteer ik voor iets meer toeren........al is dat ook weer niet zo'n groot verschil : 1750 of 2000 toeren namelijk.
Als ik een brug oprij of een lang stuk "bergop" schakel ik ook altijd een vitesse lager ....120/uur in 5e "naar omhoog" is bij mijn weten nog altijd zuiniger dan in 6e en je belast je motor ook minder .
Na een weekendje Duitsland is mijn gemiddeld verbruik gezakt van 6.9 naar 6.6 L/100 km....ben zelfs niet moeten gaan tanken in DE en heb ruim 900 km gereden (en overal goed doorgereden , niet eco dus maar ik let wel op mijn actueel verbruk en kies dan de juiste versnelling....)...thuis eerst gaan tanken en na 2 dagen huis-werkverkeer geeft mijn BC een actieradius aan van.....1130 km
(en ik heb reeds 100 km gereden hé)
km-stand bij vertrek was +- 2850 , terug thuis +- 900 meer , dat verbruik was dus echt erg laag .
(de groene zone is het zuinigst)
Ook zo'n systeem is geen garantie om zuiniger te rijden , soms rij je dus beter bvb 52 op de cc in 3e , dan in 4e versnelling.
Persoonlijk rij ik nooit in 6e als ik minder dan 90km/uur rijd.
Uittesten is de boodschap : altijd dezelfde snelheid rijden en liefst dan nog op de cc . Soms is het verbruik nagenoeg identiek , dan opteer ik voor iets meer toeren........al is dat ook weer niet zo'n groot verschil : 1750 of 2000 toeren namelijk.

Als ik een brug oprij of een lang stuk "bergop" schakel ik ook altijd een vitesse lager ....120/uur in 5e "naar omhoog" is bij mijn weten nog altijd zuiniger dan in 6e en je belast je motor ook minder .
Na een weekendje Duitsland is mijn gemiddeld verbruik gezakt van 6.9 naar 6.6 L/100 km....ben zelfs niet moeten gaan tanken in DE en heb ruim 900 km gereden (en overal goed doorgereden , niet eco dus maar ik let wel op mijn actueel verbruk en kies dan de juiste versnelling....)...thuis eerst gaan tanken en na 2 dagen huis-werkverkeer geeft mijn BC een actieradius aan van.....1130 km

km-stand bij vertrek was +- 2850 , terug thuis +- 900 meer , dat verbruik was dus echt erg laag .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 mei 2013
- Laatste bezoek: 19 mei 2013 16:00
- Actief als: particulier
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Ik heb een GS 1.5DCi en schakel om de +/- 10km op.
Vanaf zo'n 60km/u cruise ik al in zijn 6 en dan trekt de wagen best nog vlot door.
Uiteraard als het vlotter moet is langer doortrekken / ff terugschakelen het devies.
Maar mijn ervaring is dat de wagen vanaf zo'n 60 al prima in zijn 6 kan.
Vanaf zo'n 60km/u cruise ik al in zijn 6 en dan trekt de wagen best nog vlot door.
Uiteraard als het vlotter moet is langer doortrekken / ff terugschakelen het devies.
Maar mijn ervaring is dat de wagen vanaf zo'n 60 al prima in zijn 6 kan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 10 jan 2011
- Laatste bezoek: 25 aug 2015 19:56
- Actief als: particulier
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
En wat is het gemiddelde verbruik van deze wagen ??????????????kappel schreef:Ik heb een GS 1.5DCi en schakel om de +/- 10km op.
Vanaf zo'n 60km/u cruise ik al in zijn 6 en dan trekt de wagen best nog vlot door.
Ik kan niet geloven dat je daardoor zuiniger rijdt namelijk

(ik kan het wel ff testen, heb ook een 1.5 dci......)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Nee, om de 10 is te snel...
Toen klanten me vroeger vroegen wanneer ze best schakelden gaf ik als middenweg steeds 20-40-60-80 mee. In de praktijk zal dit lichtjes afwijken, maar stapjes van 10 km per uur versmoren de motor. Zelfs bij een 2.0 dCI 150 zoals ik rijd. Nogmaals, 'te zuinig' rijden veroorzaakt extra belasting en vervuiling. Het waren die mensen die het eerst stranden met vervuilde EGR, die er niet doorraakten op de keuring wegens roetuitstoot,... Dan is het erg duur geweest om zo zuinig te willen zijn.
Ikzelf rijd met de Espace aan 6.8 a 6.9 liter op 100 km.(volgens BC). En nooit belast ik hem overmatig. Hierin zit zelfs ruimte om een goed door te trekken. Wel merendeel grote afstanden, snelheid autosnelweg 120 km per uur gemiddeld.
We hebben nog een Seat 1.2TDI voor de vrouw. Dit zou een echt spaarwonder moeten zijn. Maar blijkbaar zijn er grenzen. Hier liggen min en max verbruik ver uiteen. Je kan aan 4 liter rijden, maar ook aan 6.5 liter in de stad. Gemiddeld verbruik met dit wagentje (overwegend korte afstanden is 5.7 liter, wat best veel is vind ik)
Toen klanten me vroeger vroegen wanneer ze best schakelden gaf ik als middenweg steeds 20-40-60-80 mee. In de praktijk zal dit lichtjes afwijken, maar stapjes van 10 km per uur versmoren de motor. Zelfs bij een 2.0 dCI 150 zoals ik rijd. Nogmaals, 'te zuinig' rijden veroorzaakt extra belasting en vervuiling. Het waren die mensen die het eerst stranden met vervuilde EGR, die er niet doorraakten op de keuring wegens roetuitstoot,... Dan is het erg duur geweest om zo zuinig te willen zijn.
Ikzelf rijd met de Espace aan 6.8 a 6.9 liter op 100 km.(volgens BC). En nooit belast ik hem overmatig. Hierin zit zelfs ruimte om een goed door te trekken. Wel merendeel grote afstanden, snelheid autosnelweg 120 km per uur gemiddeld.
We hebben nog een Seat 1.2TDI voor de vrouw. Dit zou een echt spaarwonder moeten zijn. Maar blijkbaar zijn er grenzen. Hier liggen min en max verbruik ver uiteen. Je kan aan 4 liter rijden, maar ook aan 6.5 liter in de stad. Gemiddeld verbruik met dit wagentje (overwegend korte afstanden is 5.7 liter, wat best veel is vind ik)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 mei 2013
- Laatste bezoek: 19 mei 2013 16:00
- Actief als: particulier
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Mijn gemiddelde verbruik schommeld tussen de 1:18 en 1:20
Ik rijd (werk)dagelijks een +/- 110km woonwerk met aan beide zijdes van de rit een flink stuk door de stad en een korte dagelijkse file.
ik schakel niet al zo snel op omdat het wellicht zuiniger zou zijn. maar meer omdat het comfortabeler aanvoelt.
Ik rijd (werk)dagelijks een +/- 110km woonwerk met aan beide zijdes van de rit een flink stuk door de stad en een korte dagelijkse file.
ik schakel niet al zo snel op omdat het wellicht zuiniger zou zijn. maar meer omdat het comfortabeler aanvoelt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Wellicht is een universele hersteller nog wat goedkoper.
Soms zie je als je de bdp sensor demonteerd daar wat remvloeistof aan zitten.
Als je het pedaal omhoog haalt,en flink pompt,werkt het vaak weer even. Genoeg m naar hersteller te komen.
Soms zie je als je de bdp sensor demonteerd daar wat remvloeistof aan zitten.
Als je het pedaal omhoog haalt,en flink pompt,werkt het vaak weer even. Genoeg m naar hersteller te komen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 11 aug 2014
- Laatste bezoek: 03 jul 2016 22:24
- Actief als: particulier
- Locatie: Het Noorden des Lands
Re: Wanneer overschakelen op de 6e versnelling?
Ik rij een Megane II 1.9 dCi en schakel onder de 90 á 100 km/p.u niet op naar de 6-de versnelling. Ik vind rijden in de 6-de versnelling op provinciale wegen, wegen waar je 80 mag rijden, niet lekker. Het rommelt meer, alsof het niet lekker draait in het vooronder. Qua verbruik maakt het iets uit in het voordeel van de 5/de versnelling, al scheelt het weinig. In de bebouwde kom rijd ik meestal in de 4-de versnelling.
Ik rij zo veel mogelijk op CC, hou van een beetje vlot doorrijden. Op de snelweg rij ik op CC altijd 124 km/p.u. Zo haal ik auto's in die langzamer rijden, en wordt ik ingehaald door auto's die harder rijden. Maar ik hoef bijna nooit af te remmen en rij zo vlot door het verkeer.
Gemiddeld verbruik volgens de BC:
-50 km/p.u in de 4-de versnelling tussen de 3.7 en 4.2 liter per 100 km
-80 km/p.u in de 5-de versnelling tussen de 4.7 en 5.2 liter per 100 km
-120 km/p.u in de 6-de versnelling tussen de 5.2 en 6.3 liter per 100 km
Maar bovenstaande hangt sterk af van belading, weersomstandigheden en vooral de wind. Over het algemeen ligt mijn verbruik op de 5.7 tot 6.0 liter per 100 kilometer op een volle tank. Maar het kan zuiniger, ook dat resultaat heb ik al een keer gehad en dat zat op 5.4 liter per 100 km op een volle tank. Toen gewoon rustig gereden en geen gekke dingen gedaan.
Ik rij zo veel mogelijk op CC, hou van een beetje vlot doorrijden. Op de snelweg rij ik op CC altijd 124 km/p.u. Zo haal ik auto's in die langzamer rijden, en wordt ik ingehaald door auto's die harder rijden. Maar ik hoef bijna nooit af te remmen en rij zo vlot door het verkeer.
Gemiddeld verbruik volgens de BC:
-50 km/p.u in de 4-de versnelling tussen de 3.7 en 4.2 liter per 100 km
-80 km/p.u in de 5-de versnelling tussen de 4.7 en 5.2 liter per 100 km
-120 km/p.u in de 6-de versnelling tussen de 5.2 en 6.3 liter per 100 km
Maar bovenstaande hangt sterk af van belading, weersomstandigheden en vooral de wind. Over het algemeen ligt mijn verbruik op de 5.7 tot 6.0 liter per 100 kilometer op een volle tank. Maar het kan zuiniger, ook dat resultaat heb ik al een keer gehad en dat zat op 5.4 liter per 100 km op een volle tank. Toen gewoon rustig gereden en geen gekke dingen gedaan.
www.autopoetsbedrijfwinsum.nl
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 1472 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 17 Reacties
- 1011 Weergaves
-
Laatste bericht door citrovw
-
- 4 Reacties
- 482 Weergaves
-
Laatste bericht door i2paq
-
- 0 Reacties
- 254 Weergaves
-
Laatste bericht door VerstappenE