aanjager en display storing scenic
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 06 jan 2015 21:38
- Actief als: particulier
aanjager en display storing scenic
Model/uitvoering :scenic II
Bouwjaar : 2005
Brandstof : Diesel
Ik weet dat een defecte kachel weerstand een bekent topic item is.
Maar bij mij gaat er meer fout ook in het display en deurvergrendeling
vanochtend toen ik in mijn auto stapte ging de aanjager niet aan, shit dacht ik kapotte fan of zekering
maar toen zag ik dat mijn klok op 0:00 stond te knipperen.
auto uitgezet, weer starten probleem bleef klok ging van 0:01 weer terug naar 0:00 en mijn automatische deur vergrendeling bleef even klikken.
zekeringen gecontroleerd was heel en had er spanning op
Ben toen gaan kijken onder het dashboard kastje wat ik daar kon vinden. Ik zocht eigenlijk de fan en de weerstand niet kunnen vinden want ik moest eigenlijk weg.
nog wel met mijn hand even achter het dashboard midden gezeten vond daar een hoop stekkers (denk van mijn carkit of iets dergelijks) misschien beter niet kunnen doen.
Tijdens het rijden is het klokje ook nog een paar keer gereset. radio, snelheidsmeter enz. bleven wel gewoon aan
Toen ik vanavond weer naar huis reed is regelmatig mijn complete dashboard uit gevallen, kwam ook wel weer steeds terug na een aantal minuten (dit ligt waarschijnlijk aan mijn actie van achter het dasboard paneel)
Ik kan mijn kachel ook niet vol aanzetten want ik heb tip toetsen ipv een draaiknop
heeft iemand een idee hoe dit allemaal kan en of er een relatie kan zitten tussen de klok deurvergrendeling en aanjager
heb er nu een vochtvreter in gezet voor eventuele beslagen ramen
groeten Freek
Bouwjaar : 2005
Brandstof : Diesel
Ik weet dat een defecte kachel weerstand een bekent topic item is.
Maar bij mij gaat er meer fout ook in het display en deurvergrendeling
vanochtend toen ik in mijn auto stapte ging de aanjager niet aan, shit dacht ik kapotte fan of zekering
maar toen zag ik dat mijn klok op 0:00 stond te knipperen.
auto uitgezet, weer starten probleem bleef klok ging van 0:01 weer terug naar 0:00 en mijn automatische deur vergrendeling bleef even klikken.
zekeringen gecontroleerd was heel en had er spanning op
Ben toen gaan kijken onder het dashboard kastje wat ik daar kon vinden. Ik zocht eigenlijk de fan en de weerstand niet kunnen vinden want ik moest eigenlijk weg.
nog wel met mijn hand even achter het dashboard midden gezeten vond daar een hoop stekkers (denk van mijn carkit of iets dergelijks) misschien beter niet kunnen doen.
Tijdens het rijden is het klokje ook nog een paar keer gereset. radio, snelheidsmeter enz. bleven wel gewoon aan
Toen ik vanavond weer naar huis reed is regelmatig mijn complete dashboard uit gevallen, kwam ook wel weer steeds terug na een aantal minuten (dit ligt waarschijnlijk aan mijn actie van achter het dasboard paneel)
Ik kan mijn kachel ook niet vol aanzetten want ik heb tip toetsen ipv een draaiknop
heeft iemand een idee hoe dit allemaal kan en of er een relatie kan zitten tussen de klok deurvergrendeling en aanjager
heb er nu een vochtvreter in gezet voor eventuele beslagen ramen
groeten Freek
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Re: aanjager en display storing scenic
Je dashbord zal gerepareerd moeten worden ivm uitvallen/klokje,bekend scenic probleem.
En vermoedelijk de kachelweerstand defect. Handschoenvak even demonteren,diverse topics over op het forum. Ik vermoed 2 aparte problemen.
En vermoedelijk de kachelweerstand defect. Handschoenvak even demonteren,diverse topics over op het forum. Ik vermoed 2 aparte problemen.
Hide post links |
-
oke bedankt!
het display probleem heb ik al een keer eerder gehad, deze paar jaar terug laten repareren in Apeldoorn
Toen viel deze helemaal weg,
nu resette enkel het klokje en haperde de deurvergrendeling
Het display probleem vandaag kwam eigenlijk pas nadat ik achter het dashboard zat te "friemelen"
het display probleem heb ik al een keer eerder gehad, deze paar jaar terug laten repareren in Apeldoorn
Toen viel deze helemaal weg,
nu resette enkel het klokje en haperde de deurvergrendeling
Het display probleem vandaag kwam eigenlijk pas nadat ik achter het dashboard zat te "friemelen"
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
kachelweerstand zal stuk zijn. oorzaak is een verstopping in de paravanen. hierdoor werkt dus ook je aanjager niet optimaal
Vervangen van de weerstand zal het defect verhelpen maar niet de oorzaak aanpakken.

Wij zien wel vaker dat reeds elders gerepareerde instrumentenpanelen weer stuk gaan en dat de reparatie geen stand heeft weten te houden.
Een instrumentenpaneel wat op voordurend 00:00 gaat is voor 97% inwendig stuk en moet bij een kundig uitgevoerde reparatie weer zo een 8 á 9 jaar meegaan.
De defecte kachelweerstand is te repareren maar zal pas naar behoren werken als de oorzaak word aangepakt anders zal deze het weer gaan begeven.
Vervangen van de weerstand zal het defect verhelpen maar niet de oorzaak aanpakken.
Wij zien wel vaker dat reeds elders gerepareerde instrumentenpanelen weer stuk gaan en dat de reparatie geen stand heeft weten te houden.
Een instrumentenpaneel wat op voordurend 00:00 gaat is voor 97% inwendig stuk en moet bij een kundig uitgevoerde reparatie weer zo een 8 á 9 jaar meegaan.
De defecte kachelweerstand is te repareren maar zal pas naar behoren werken als de oorzaak word aangepakt anders zal deze het weer gaan begeven.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Dat klopt,alleen gaan deze weerstanden ook defect bij autos waar de afvoer vrij is.
Waardoor geen idee,maar de afvoer bijhouden is zeker geen slecht idee.
Waardoor geen idee,maar de afvoer bijhouden is zeker geen slecht idee.
Hide post links |
-
- lid
Hoe dan ook.....ze gaan stuk door overbelasting waardoor de stroom zo hoog word dat de conectors gewoon lossmelten of sluiting veroorzaken.
Maar de overbelasting heeft een oorzaak, en de enige oorzaak is het zwaarder gaan draaien van de kachel fan. En dit kan weer van alles zijn.....droog gelopen glijlagers van het anker van de kachel rotor, roestvorming op het anker, vervuiling van de fan.
Het gekke is, dat er zelfs filmpjes op Youtube staan hoe je dit weer aan de praat kunt krijgen
Ze laten zien hoe je de kleine connector van de weerstand moet verwijderen en er de draden rechtstreeks er aan moet solderen en dan werkt alles weer
Nogmaals.....het defect is dan verholpen maar de oorzaak is niet aangepakt met als gevolg dat er nog steeds een enorm hoge stroom gaat lopen en de kans bestaat dat er kabelbrand ontstaat met alle gevolgen vandien.
Maar ja....de oorzaak aanpakken kan een hoop tijd en werk gaan kosten en bij laten doen ook nog eens een hoop geld
Dan maar de snelle weg en het defect verhelpen dat scheelt geld en alles werkt weer

Dit alles is vroegtijdig te verhelpen door regelmatig te controleren
Maar de overbelasting heeft een oorzaak, en de enige oorzaak is het zwaarder gaan draaien van de kachel fan. En dit kan weer van alles zijn.....droog gelopen glijlagers van het anker van de kachel rotor, roestvorming op het anker, vervuiling van de fan.
Het gekke is, dat er zelfs filmpjes op Youtube staan hoe je dit weer aan de praat kunt krijgen

Ze laten zien hoe je de kleine connector van de weerstand moet verwijderen en er de draden rechtstreeks er aan moet solderen en dan werkt alles weer

Nogmaals.....het defect is dan verholpen maar de oorzaak is niet aangepakt met als gevolg dat er nog steeds een enorm hoge stroom gaat lopen en de kans bestaat dat er kabelbrand ontstaat met alle gevolgen vandien.
Maar ja....de oorzaak aanpakken kan een hoop tijd en werk gaan kosten en bij laten doen ook nog eens een hoop geld
Dan maar de snelle weg en het defect verhelpen dat scheelt geld en alles werkt weer

Dit alles is vroegtijdig te verhelpen door regelmatig te controleren
Hide post links |
-
helaas niet gehaald. Was gerepareerd eind feb. 2011, garantie 2 jaardemi schreef:Een instrumentenpaneel wat op voordurend 00:00 gaat is voor 97% inwendig stuk en moet bij een kundig uitgevoerde reparatie weer zo een 8 á 9 jaar meegaan.

dashboard zal ik dus weer moeten laten maken
kosten iets meer dan €200,-
kachel word morgen nagekeken / gemaakt
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 jul 2019 21:04
Je kunt ook naar de sloop voor een "nieuw" instrumentenpaneel.
Kostte mij 100 euri, km-stand klopt nu niet meer. Heb ik netjes gemeld bij RDW (mutatieformulier invullen).
Kostte mij 100 euri, km-stand klopt nu niet meer. Heb ik netjes gemeld bij RDW (mutatieformulier invullen).
Hide post links |
-
- lid
Dat kan inderdaad, je kunt een paneel van de auto demontage halen en dit monteren. Maar met een beetje pech klopt de configuratie niet, maar dat is met een Clip te verhelpen. MAAR....een gebruikt paneel wat nog nooit eerder goed gerepareerd is krijgt vroeg of laat dezelfde kwalen. En op elektronische delen van de auto sloperijen zit vaak geen garantie.zappy schreef:Je kunt ook naar de sloop voor een "nieuw" instrumentenpaneel.
Een niet correcte Km. stand is ook wel aan te passen, op verschillende verkoopsites zijn wel bedrijfjes te vinden die Km standen kunnen "corrigeren" en bij verkoop is een juiste afleesbare stand toch net iets prettiger dan een stand die niet juist is en met een NAP aantoonbaar gemaakt moet worden voor overtuiging.
Succes met de keuzes die je gaat maken en hou ons op de hoogte ..... om te zien of de hier genoemde diagnoses door forumleden juist of onjuist waren.

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-