"degelijk" Duits onderzoek?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

"degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door daf55 »

http://ecomento.tv/2014/12/29/wieviel-e ... en-sollen/

Er is door de ADAC berekent dat electrisch rijden duurder is dan benzine/diesel rijden. Maar hoe zo tot die bereking gekomen zijn, daarover bestaan dan weer de nodige vragen... ADAC is lekker bezig in Duitsland!

Ik hoor ook veel klachten over de BOVAG organisatie, zouden deze organisaties niet met hun tijd mee gaan en alles zo willen houden als vroeger? Zou er flink door de oliehandelaren worden gelobby't?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door zoe2goe »

Ik betwijfel het eerlijk gezegd. En dan bedoel ik, het is helemaal niet nodig voor de olielobby. De EV's tikken nog echt niet aan.

Mijn indruk (dus, net zo subjectief!!) is dat het eigenlijk veel meer de autolobby / autoperiferie (bladen, dealers, websites) zelf is. In die genen zitten verbrandingsmotoren. En ik denk dat dat ook mede het succes is van Tesla: geen ICE genen. Bij Tesla kom je een EV kopen. Bij Renault staat een vent te lonken dat zo'n Clio ook een heel knap autootje is. En dat geldt dus voor alle merken hè, ik pak "ons" merk er even willekeurig tussenuit.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door Casss »

Brainstorm....
Vergelijk het eens met de leasekosten Bij milieuorganisatie natuur en milieu van https://www.nuelektrisch.nl/renault-zoe#form (Je rijdt dan wel altijd in een auto , jonger dan 4 jaar, weet niet welke looptijd het duitse onderzoek hanteert... ).

€ 447 per maand (= € 5.364 per jaar) gedurende 4 jaar. Omdat deze lease over 10.000 km gaat en het Duitse onderzoek over 15 000 km , bij de lease nog 5 000 km voor € 0,12 (€ 600)bijbetalen, Totale leasekosten € 5.964.

Voor mij onduidelijk wat in het Duitse onderzoek allemaal voor de €0,439 per km wordt meegenomen , het gaat om 15 000 km (dus in totaal € 6.585 per jaar) . Verschil tussen de lease bij natuur en milieu (€6.585 - €5.364) is € 1.221.

Bij natuur en milieu zijn de(investeringen in de) laadpaal en de stroom nog niet meegenomen, daarvoor kan laatstgenoemd bedrag voor ingezet worden.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door fivari »

Het onderzoek klopt toch wel ongeveer. Ik reken even uit voor persoonlijke aankoop, dus geen leasing. Bij leasing is de herverkoopwaarde trouwens een erg belangrijke parameter waardoor sommige dure Duitse wagens goedkoper te leasen zijn dan minder populaire merken. Die herverkoopwaarde wordt soms kunstmatig hoog gehouden. Ik las ooit een artikel over massa Audi's die door Audi zelf werden opgekocht om ze vervolgens te stockeren om zo toch maar die tweedehandsmarkt te ondersteunen.
Maar terug on topic:
Een Renault Clio benzine moet met een praktijkverbruik van 7l/100km kunnen rijden. Dat komt op verbruikvlak neer op 10€c per km. Voor iemand die thuis laadt,komt de elektriciteitskost (20 kWh/100 km) op 3,5 €c, misschien zelfs 4€c per km. Wie regelmatig een laadpaal nodig heeft om te tanken, betaalt nog veel meer. De batterijhuur (102€ per maand voor 20.000 km = 1224€ voor 20.000 km) komt op 6,12€c per km. De "brandstof"-kost is dus ongeveer gelijk. Het verschil in rijtaks, onderhoud en verzekering is te klein om het grote verschil in aankoopprijs en de aanschaf van een laadeenheid goed te maken.
De km-prijs voor de overige elektrische modellen wordt ook enigszins onderschat omdat de batterij geleidelijk aan wordt "opgebruikt" en na verloop van tijd aan vervanging toe is. Enkel de leasingformule van Renault brengt die verborgen kost in rekening.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door Casss »

Even voor de mogelijke potentiële kopers die ook mee kijken...

In mijn geval de Zoe via het grijze circuit (autoscout24) gekocht, met ca 1.000 km op de teller voor nog geen € 17.000
Uitgaande van 20 000 km kom ik dan op de volgende kostenposten: stroom (4 000 kwh * €0,25 =) € 1.000, accuhuur € 1.224, reparatie/garagekosten € 225, (laatstgenoemde bedrag was overigens na 10 000 km de helft), all risk verzekering € 600 (wegens schadevrije jaren andere auto), renteverlies (ca. 2% over € 17.000= ) € 340, en de lastigste, de afschrijving € 1.700 ?
Totaal € 5.114 / 20 000 = 25,6 cent. Berekening vast met een roze bril?

(dan tel ik de aangeschafte 3-Fase 16A Type-2 Ratio Thuislader van € 615 incl. btw en aanpassen elektra / verzwaren naar 3*25 samen ca €800 even niet mee, nauwelijks gebruikt omdat de (wel in de berekening meegetelde 0,25 cent )stroom het afgelopen half jaar voor mij nog (tijdelijk)gratis was via een door de gemeente geplaatste openbare paal.

Heb er moeite mee dat het Duitse onderzoek de auto vergelijkt wordt met een Renault Clio, alsof dat onze 2e keuze zou zijn ?? Eigenlijk is mijn eerste keuze een Tesla, maar qua kostenoverweging kom ik op een Zoe. De keuze voor een elektrische auto heeft ook een bepaalde meerwaarde/onderscheidend vermogen, dat heeft de clio m.i. niet. Meerwaarde/onderscheidend vermogen vertegenwoordigd ook waarde en daar wordt in die vergelijking aan voorbij gegaan.

Dus, potentiële meelezende Zoe kopers, laat je niet afschrikken, ... beetje creatief denken en die km prijs wordt vloeibaar...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door BB-One »

@casss; Ik ben het helemaal met je eens, het gaat er om waar je mee vergelijkt (danwel wil vergelijken). Hiervoor reed ik een Alfa Romeo 159 (tweedehands), diesel. Kan je wel zeggen dat ik daar wel wat duurder mee uit was...

(stroomprijs is in Duitsland toch ook iets hoger dan in Nederland?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door zoe2goe »

@BB-One: Stroomprijs in DE is inderdaad ongeveer 0.27 (NL ongeveer 0.24). Bovenden is voor de zonnepanelen-bezitters de terugleververgoeding in DE ongeveer 0.17 (NL tot 5000 kWh 0.24, daarna 0.07). Ruwe getallen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door fivari »

Uiteraard spelen er andere argumenten. Maar ook ik, met een aanschaf @ 16500€ kan er mij toch niet rijk aan rekenen. Ik rijd niet in de eerste plaats om economische redenen elektrisch. Rijplezier, geschiedenis schrijven, pionier zijn...
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: "degelijk" Duits onderzoek?

Bericht door avdvee »

@Casss en potentiele kopers; neem vooral de fiscale aspecten mee in dit verhaal. Geen MRB ten opzichte van een 'ouderwetse' auto. 4 % bijtelling voor zakelijke rijders. Subsidies in sommige gemeenten voor laadpalen (thuis) en vooral nog steeds een aantrekkelijke MIA regeling voor ondernemers (ook vele duizenden euro's per auto NETTO).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in