Problemen met de motor!
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 24 jan 2015 23:29
- Actief als: particulier
Problemen met de motor!
Hallo allemaal,
Ik heb al mijn problemen opgezocht in het forum maar niet echt iets soortgelijks gevonden,
Mijn zus heeft sinds kort een 2de handse Renault Megane berliner uit '99,
Auto was bij aankoop (dachten wij) in orde,
Al gauw kwamen de problemen.
Toen wij de proefrit gedaan hadden was de auto natuurlijk niet warm gedraaid,
Maar als wij nu gaan rijden en de motor begint warm te worden dan komen de problemen.
De toerentallen gaan enorme schommelen zodra wij de rem aanraken of als wij het stuur heen en weer bewegen.
Als de ventilator aangaat om de warmte van de motor af te laten voeren merk je dat ook in de toeren.
Toeren varieëren dus tussen 0 en de 1000 rpm
In de garage hebben we al verschillende dingen laten vervangen;
Nieuwe bougie's
Nieuwe bougie's kabels.
Nieuwe accu
Nieuwe gaskabel
Luchtfilter vervangen
Al deze dingen hebben niks bijgedragen aan een oplossing.
De motor valt door de wisselende toerental ook gewoon uit tijdens het rijden of als we bij een stoplicht stil staan.
Als de motor uitslaat en wij de auto willen starten dan krijgen we hem met moeite Aan en dan rookt ie als een gek uit de uitlaat en dan stotterd hij gewoon weer uit.
De toeren komen niet en lijkt dan wel alsof er een prop zit ergens.
Dan moeten we een paar seconden wachten en dan weer starten veel gas geven en dan draait de motor weer,
We hebben de gasklephuis ook al schoongemaakt.
Wij weten het onderhand niet meer,!!!!
Wie heeft er nog iedeën en adviezen??
Gr
Jordy
Ik heb al mijn problemen opgezocht in het forum maar niet echt iets soortgelijks gevonden,
Mijn zus heeft sinds kort een 2de handse Renault Megane berliner uit '99,
Auto was bij aankoop (dachten wij) in orde,
Al gauw kwamen de problemen.
Toen wij de proefrit gedaan hadden was de auto natuurlijk niet warm gedraaid,
Maar als wij nu gaan rijden en de motor begint warm te worden dan komen de problemen.
De toerentallen gaan enorme schommelen zodra wij de rem aanraken of als wij het stuur heen en weer bewegen.
Als de ventilator aangaat om de warmte van de motor af te laten voeren merk je dat ook in de toeren.
Toeren varieëren dus tussen 0 en de 1000 rpm
In de garage hebben we al verschillende dingen laten vervangen;
Nieuwe bougie's
Nieuwe bougie's kabels.
Nieuwe accu
Nieuwe gaskabel
Luchtfilter vervangen
Al deze dingen hebben niks bijgedragen aan een oplossing.
De motor valt door de wisselende toerental ook gewoon uit tijdens het rijden of als we bij een stoplicht stil staan.
Als de motor uitslaat en wij de auto willen starten dan krijgen we hem met moeite Aan en dan rookt ie als een gek uit de uitlaat en dan stotterd hij gewoon weer uit.
De toeren komen niet en lijkt dan wel alsof er een prop zit ergens.
Dan moeten we een paar seconden wachten en dan weer starten veel gas geven en dan draait de motor weer,
We hebben de gasklephuis ook al schoongemaakt.
Wij weten het onderhand niet meer,!!!!
Wie heeft er nog iedeën en adviezen??
Gr
Jordy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
Re: Problemen met de motor!
BDP sensor ook getest/gecontroleerd?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Nee, Mag ik vragen waar dat zit?
en zorgt die dan voor dit soort problemen ook?
Gr
Jordy
en zorgt die dan voor dit soort problemen ook?
Gr
Jordy
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Als hij dan draait, draait hij op de 4 cylinders? Zo niet, een bobine stuk? Is de stappenmotor ok? Die durven ook wel eens voor probs zorgen
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Hide post links |
-
hoi DHL,
Nee het lijkt alsof de auto op 3 cilinders draait.
als ik de bougie kabel van cilinder1 er af haal, dan reageert de motor daar helemaal niet op terwijl de cilinders 2-3 en 4 wel direct invloed hebben op de motor.
kan dat aan de bobine liggen?
zoals jullie misschien wel merken, ik ben geen monteur maar een broertje die de auto van zijn zus wil maken omdat haar vorige auto ook pas net kapot is gegaan (motor begaf het volledig jammer genoeg)
Nee het lijkt alsof de auto op 3 cilinders draait.
als ik de bougie kabel van cilinder1 er af haal, dan reageert de motor daar helemaal niet op terwijl de cilinders 2-3 en 4 wel direct invloed hebben op de motor.
kan dat aan de bobine liggen?
zoals jullie misschien wel merken, ik ben geen monteur maar een broertje die de auto van zijn zus wil maken omdat haar vorige auto ook pas net kapot is gegaan (motor begaf het volledig jammer genoeg)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Heel veel kans dat de bobine stuk is. Als je geen kosten wil maken zonder zeker te zijn, wissel die bobine eens van plaats en kijk of dan die cylinder niet draait en de andere wel. Dan ben je zeker...
BMW 730 D 258 pk 2014
Hide post links |
-
Hoi DHL,
Misschien een domme vraag van mij,
Maar waar zitten deze bobine's?
Is er makkelijk bij te komen?
En is er anders een How to?
Bedankt voor de uitleg in ieder geval!
Gr
Jordy
Misschien een domme vraag van mij,
Maar waar zitten deze bobine's?
Is er makkelijk bij te komen?
En is er anders een How to?
Bedankt voor de uitleg in ieder geval!
Gr
Jordy
Hide post links |
-
Kan iemand mij aan de hand van deze 2 bovenstaande fotos zeggen waar de bobine's zitten?
Want je hebt wel de 4 bougie's maar verder zie ik niks (ik ben een leek natuurlijk)
Is dit trouwens de bdp sensor?
Die zit tussen de versnellingsbak in volgens mij?!?!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
Je hebt een bobineblok, deze zit tegen het schutbord achter de wite kabel met de sticker (de bougiekabels komen er op uit).
De onderste is inderdaad de BDP sensor.
De onderste is inderdaad de BDP sensor.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als je de bougiekabels volgt kom je uit bij de verdeler. Vandaar loopt een kabel naar de bobine die je kunt zien tussen luchtfilterhuis en remoliereservoir.
Ik vermoed dat er in de verdeler iets mis is b.v. scheur in de kap of kontaktpunten in de kap versleten.
Het kan ook nog zijn dat die cilinder die niet meedoet inwendig een probleeem heeft. Is de klepspeling wel in orde?
Motor heeft al meer dan 208.000 gelopen zo te zien.
mvg WillemS
Ik vermoed dat er in de verdeler iets mis is b.v. scheur in de kap of kontaktpunten in de kap versleten.
Het kan ook nog zijn dat die cilinder die niet meedoet inwendig een probleeem heeft. Is de klepspeling wel in orde?
Motor heeft al meer dan 208.000 gelopen zo te zien.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Hoi Willem,
De motor heeft 210 op de teller staan,
Op foto 2 zie je rechts bovenin een groene stekker zitten. Vanaf de verdeler loopt er een kabel daar heen, dat is dus de bobine?
Want dan heeft de auto er maar 1 en dan kan ik het niet makkelijk controleren behalve naar de sloop te gaan en er 1 daarvan zien te krijgen om het daarmee te testen toch?
De verdeler is laatste ook nagekeken en er heeft een verkeerde rotor in gezeten (vertelde de garage) was door de vorige eigenaar waarschijnlijk gedaan. Dus die hebben ze vervangen voor 1 die er wel in hoorde te zitten. De kap zag er nog goed uit vertelden ze. Ik zal straks even kijken zelf of ik er iets in kan vinden. (We wonen/werken wel bij elkaar in de buurt WillenS ik Haarlem)
En of de klepspeling goed is Geen idee!! Al sla je me dood dan weet ik het nog niet.
De motor maakte wel een tikkende geluid, naar dat bleken de klepstoters te zijn ofzo wat ze vertelden bij mijn eigen garage en dat kon weinig kwaad (klinkt nu als een dieselwagen)
Gr
Jordy
De motor heeft 210 op de teller staan,
Op foto 2 zie je rechts bovenin een groene stekker zitten. Vanaf de verdeler loopt er een kabel daar heen, dat is dus de bobine?
Want dan heeft de auto er maar 1 en dan kan ik het niet makkelijk controleren behalve naar de sloop te gaan en er 1 daarvan zien te krijgen om het daarmee te testen toch?
De verdeler is laatste ook nagekeken en er heeft een verkeerde rotor in gezeten (vertelde de garage) was door de vorige eigenaar waarschijnlijk gedaan. Dus die hebben ze vervangen voor 1 die er wel in hoorde te zitten. De kap zag er nog goed uit vertelden ze. Ik zal straks even kijken zelf of ik er iets in kan vinden. (We wonen/werken wel bij elkaar in de buurt WillenS ik Haarlem)
En of de klepspeling goed is Geen idee!! Al sla je me dood dan weet ik het nog niet.
De motor maakte wel een tikkende geluid, naar dat bleken de klepstoters te zijn ofzo wat ze vertelden bij mijn eigen garage en dat kon weinig kwaad (klinkt nu als een dieselwagen)
Gr
Jordy
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Die groene stekker zit aan de MAP sensor verbonden. Deze sensor meet het vacuum in het inlaatspruitstuk, er zit een slangetje aan dat op het inlaatspruitstuk zit gemonteerd, het mag niet lek zijn, kontroleer dat even.
De bobine zit er net achter, een grote spoel in een aluminium stuk metaal, er zit een hoogspanningskabel aan die naar de verdeler loopt.
Als de motor als een dieselwagen klinkt dat is zeker de klepspeling niet goed. Laat jouw garage eens de kompressie opmeten, dan weet je meer.
mvg WillemS
De bobine zit er net achter, een grote spoel in een aluminium stuk metaal, er zit een hoogspanningskabel aan die naar de verdeler loopt.
Als de motor als een dieselwagen klinkt dat is zeker de klepspeling niet goed. Laat jouw garage eens de kompressie opmeten, dan weet je meer.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ik ging ervan uit dat de wagen recenter was en penbobines had. De oudere generatie ken ik eigenlijk niets van... Zie nu dat hij van 99 is.. Dus kan je niks met mijn raad aanvangen
Willem zal je wel verder helpen.

BMW 730 D 258 pk 2014
Hide post links |
-
Nou ik ben bang dat het einde oefening is,
Ik sta met een kapotte auto nu langs de weg,
De auto ratelt als een gek en heeft geen Vermogen meer,
Nu aan het wachten op de sleepwagen!!
Ik sta met een kapotte auto nu langs de weg,
De auto ratelt als een gek en heeft geen Vermogen meer,
Nu aan het wachten op de sleepwagen!!
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Daar ben ik ook bang voor.
mvg WillemS
p.s. bij Rutte krijg je wellicht nog iets voor de wagen.
mvg WillemS
p.s. bij Rutte krijg je wellicht nog iets voor de wagen.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Hoi Jordy,
Ik heb het verhaal gelezen, maar reed de auto tijdens de "proerit" wel goed.
Ook vreemd dat de garage alleen de rotor vervangt en niet de verdelerkap.
Probeer het volgende eens.
Draai de 4 bougies er eens uit en doe een voor een de bougie in de desbetreffend bougie kabel.
Leg de onderkant van de bougie (net boven de schroefdraad) aan massa.
Daarna even starten en kijken of de bougie vonkt. Doet deze het, bougie eruit er de volgende. Enz.
Controleer ook even of de bougie punten niet bijna of helemaal tegen elkaar zitten.
Werken ze allemaal dan moet je verdr zoeken.
Suc6 Martin
Ik heb het verhaal gelezen, maar reed de auto tijdens de "proerit" wel goed.
Ook vreemd dat de garage alleen de rotor vervangt en niet de verdelerkap.
Probeer het volgende eens.
Draai de 4 bougies er eens uit en doe een voor een de bougie in de desbetreffend bougie kabel.
Leg de onderkant van de bougie (net boven de schroefdraad) aan massa.
Daarna even starten en kijken of de bougie vonkt. Doet deze het, bougie eruit er de volgende. Enz.
Controleer ook even of de bougie punten niet bijna of helemaal tegen elkaar zitten.
Werken ze allemaal dan moet je verdr zoeken.
Suc6 Martin
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Martin, in de laatste berichten wordt melding gemaakt van sterk ratelen(als een diesel). Ik vermoed dat er meer aan de hand is.
Bijvoorbeeld geen olie meer in de motor oid.
Jordy zegt ook dat hij al naar zijn garage is geweest, ik help hopen dat het nog meevalt maa rvrees toch ook einde verhaal.
mvg WillemS
Bijvoorbeeld geen olie meer in de motor oid.
Jordy zegt ook dat hij al naar zijn garage is geweest, ik help hopen dat het nog meevalt maa rvrees toch ook einde verhaal.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Hallo Willem en Martin,
De verdelerkap was nieuw, alleen de rotor was niet nieuw,
Dus die is toen vervangen.
De auto is door mijn eigen garage getakeld naar hun toe,
(Ik ben de afgelopen 2 weken bijna elke dag daar geweest ivm problemen en ze hebben mij zo goed als niks gerekend. 1x en dat was €30,- verder niks. Dus het gaat hun gelukkig ook niet om het geld van de mensen)
Hun hebben de auto nu bij hun staan en gaan morgen onderzoeken wat er nu echt allemaal mis mee is,
Hun gaan er wel vanuit dat het einde oefening is omdat ze vrezen dat de lagers schade hebben veroorzaakt en dat de kleppen van 1 of meerdere delen in de motor afgebroken zijn.
Als dat het aLlemaal niet is, dan zijn ze helemaal huiverig voor het feit dat ze dan dieper in de motor problemen verwachten.
Er kwam ook een hele zooi rook uit de uitlaat vandaan als we het net probeerden te starten (blauw/witte rook) dus dat is ook al geen goed vooruitzicht.
Wel hebben ze al aangegeven dat ze het ontzettend klote vinden hoe het allemaal is gegaan met dit voertuig. En dat als het echt einde oefening voor de auto is, dat ze dan bij hun eigen wagenpark gaan kijken of ze een autootje hebben staan die mijn zus mag hebben/kopen voor een klein prijsje of met betalingsregeling.
Dus hopen dat het meevalt en anders wordt bet toch afscheidnemen van de auto en gaan kijken voor een andere,
Wel haal ik veel nieuwe spullen die ik in de auto heb geïnvesteerd eruit natuurlijk, nieuwe ruitenwissers (3dagen oud) accu helemaal nieuw 14 dagen oud. En verder even kijken met een andere auto of de bougiekabels misschien dan wel hergebruikt kunnen worden. Die zijn net 14 dagen oud ook.......
Toch bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik zal jullie op de hoogte houden!
Gr jordy
De verdelerkap was nieuw, alleen de rotor was niet nieuw,
Dus die is toen vervangen.
De auto is door mijn eigen garage getakeld naar hun toe,
(Ik ben de afgelopen 2 weken bijna elke dag daar geweest ivm problemen en ze hebben mij zo goed als niks gerekend. 1x en dat was €30,- verder niks. Dus het gaat hun gelukkig ook niet om het geld van de mensen)
Hun hebben de auto nu bij hun staan en gaan morgen onderzoeken wat er nu echt allemaal mis mee is,
Hun gaan er wel vanuit dat het einde oefening is omdat ze vrezen dat de lagers schade hebben veroorzaakt en dat de kleppen van 1 of meerdere delen in de motor afgebroken zijn.
Als dat het aLlemaal niet is, dan zijn ze helemaal huiverig voor het feit dat ze dan dieper in de motor problemen verwachten.
Er kwam ook een hele zooi rook uit de uitlaat vandaan als we het net probeerden te starten (blauw/witte rook) dus dat is ook al geen goed vooruitzicht.
Wel hebben ze al aangegeven dat ze het ontzettend klote vinden hoe het allemaal is gegaan met dit voertuig. En dat als het echt einde oefening voor de auto is, dat ze dan bij hun eigen wagenpark gaan kijken of ze een autootje hebben staan die mijn zus mag hebben/kopen voor een klein prijsje of met betalingsregeling.
Dus hopen dat het meevalt en anders wordt bet toch afscheidnemen van de auto en gaan kijken voor een andere,
Wel haal ik veel nieuwe spullen die ik in de auto heb geïnvesteerd eruit natuurlijk, nieuwe ruitenwissers (3dagen oud) accu helemaal nieuw 14 dagen oud. En verder even kijken met een andere auto of de bougiekabels misschien dan wel hergebruikt kunnen worden. Die zijn net 14 dagen oud ook.......
Toch bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik zal jullie op de hoogte houden!
Gr jordy
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Hallo Jordy,
Vervelend allemaal zoals het allemaal gelopen is.
Maar toch vind ik het vreemd, als er een verkeerde rotor in gezeten heeft, heeft deze mogelijk schade in de nieuwe verdelerkap veroorzaakt.
Of je kleppen krom zijn ? even je klepspeling controleren, De kleppen die krom zijn moeten dan een grotere klep-speling hebben omdat de klep niet helemaal dicht gaat.
Witte rook is meestal een lekke koppakking, even een compressie test uitvoeren. blauwe rook, dan zijn je olieschraapveren versleten.
Je kunt ook even een lange schroevendraaier nemen en deze thv de bougies tegen de cilinderkop aanhouden en met je oor tegen de schroevendraaier-heft, en luisteren.
Je kunt dan bijne zeker zeggen waar welke cylinder een problem heeft.
suc6 Martin
Vervelend allemaal zoals het allemaal gelopen is.
Maar toch vind ik het vreemd, als er een verkeerde rotor in gezeten heeft, heeft deze mogelijk schade in de nieuwe verdelerkap veroorzaakt.
Of je kleppen krom zijn ? even je klepspeling controleren, De kleppen die krom zijn moeten dan een grotere klep-speling hebben omdat de klep niet helemaal dicht gaat.
Witte rook is meestal een lekke koppakking, even een compressie test uitvoeren. blauwe rook, dan zijn je olieschraapveren versleten.
Je kunt ook even een lange schroevendraaier nemen en deze thv de bougies tegen de cilinderkop aanhouden en met je oor tegen de schroevendraaier-heft, en luisteren.
Je kunt dan bijne zeker zeggen waar welke cylinder een problem heeft.
suc6 Martin
Hide post links |
-
De auto is afgeschreven,
De auto heeft lagerschade in de motor en dat is teveel kosten om te laten repareren gaven ze al aan,
Dus jammer genoeg is het klaar!
Ik wil jullie bedanken voor het meedenken allemaal
Gr
Jordy
De auto heeft lagerschade in de motor en dat is teveel kosten om te laten repareren gaven ze al aan,
Dus jammer genoeg is het klaar!
Ik wil jullie bedanken voor het meedenken allemaal
Gr
Jordy
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Inderdaad jammer dat het zo gelopen is.
Succes met het zoeken naar een alternatief.
mvg WillemS
Succes met het zoeken naar een alternatief.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Laatste bezoek: 21 jan 2015 08:55
hoi
wat wordt er nu gedaan met de auto.
ik zit namelijk met een probleem met mijn auto dat de motor perfect is maar dat de electronica mij in de steek heeft gelaten.
ik ben vandaag naar de keuring geweest en heb de wagen laten keuren niets aan de hand in een keer door de keuring op weg terug liet de wagen mij staan met een electronisch probleem balen.
misschien dat ik dan van twee weer een goede kan maken of dat jij het zou willen.
wat wordt er nu gedaan met de auto.
ik zit namelijk met een probleem met mijn auto dat de motor perfect is maar dat de electronica mij in de steek heeft gelaten.
ik ben vandaag naar de keuring geweest en heb de wagen laten keuren niets aan de hand in een keer door de keuring op weg terug liet de wagen mij staan met een electronisch probleem balen.
misschien dat ik dan van twee weer een goede kan maken of dat jij het zou willen.
Hide post links |
-
Hoi Pebeklaas,
Je kan dan contact opnemen met autosloperij de toekomst.
Die gaan als het goed is morgen de wagen naar de sloop brengen!
Gr
jordy
Je kan dan contact opnemen met autosloperij de toekomst.
Die gaan als het goed is morgen de wagen naar de sloop brengen!
Gr
jordy
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
als ik er intresse in heb wat zou die wagen moeten kosten?
tel nul zes een drie acht drie vier negen vier een
en dan mag je ook wel vertellen waar de wagen vandaan moet komen.
ik denk dat ik hem dan een nieuw leven kan geven met de motor uit mijn wagen.
dat is wel vrij makkelijk om te zetten.
tel nul zes een drie acht drie vier negen vier een
en dan mag je ook wel vertellen waar de wagen vandaan moet komen.
ik denk dat ik hem dan een nieuw leven kan geven met de motor uit mijn wagen.
dat is wel vrij makkelijk om te zetten.
Hide post links |
-
De auto is al niet meer in ons bezit,
Hij staat al voor bij de sloperij,morgen wordt de auto al naar achteren gebracht..
Wat ik het al zei, neem morgen ochtend even contact op met autosloperij de toekomst in vijfhuizen, dat ligt naast Haarlem.
Als je dan belt en zegt dat je door Jordy doorgestuurd bent en dat je interesse hebt om de Renault megane die hun hebben staan over te kopen van hun dan kan je altijd kijken of het interessant is voor je.
Ps vraag wel naar Tim, hij regelt dat allemaal!
Gr
Jordy
Hij staat al voor bij de sloperij,morgen wordt de auto al naar achteren gebracht..
Wat ik het al zei, neem morgen ochtend even contact op met autosloperij de toekomst in vijfhuizen, dat ligt naast Haarlem.
Als je dan belt en zegt dat je door Jordy doorgestuurd bent en dat je interesse hebt om de Renault megane die hun hebben staan over te kopen van hun dan kan je altijd kijken of het interessant is voor je.
Ps vraag wel naar Tim, hij regelt dat allemaal!
Gr
Jordy
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
hoi
ik heb van morgen even gebeld maar helaas de auto is al afgemeld en wordt al gesloopt.
in iedergeval nog wel bedankt
ik heb van morgen even gebeld maar helaas de auto is al afgemeld en wordt al gesloopt.
in iedergeval nog wel bedankt
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in