Zelf laadpaal installeren of laten doen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
theovv
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2014 11:56
Actief als: professional

Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door theovv »

Ik heb een Zoe besteld en ben in blije afwachting ;-)

Nu heb ik hier en daar geshopt en ben er achter gekomen, mede dankzij deze site, dat zelf installeren het voordeligst is. Nu hoor ik van de The Plugin Company dat zelf installeren niet volgens de Renault garantiebepalingen zou zijn. Ook is hij dan niet ZE getercificeerd.

Wie kan mij vertellen, want blijkbaar is dat heel lastig..., welke gevolgen dat voor mij heeft en waarom jullie wel zelf geinstalleerd hebben of juist niet.

Ik hoor het graag, jullie wijze raad!
Groet,
Theo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

Van geen enkel belang. Maar....... Je moet wel weten waar je mee bezig bent. De zoe is (terrecht) zeer kritisch over aarding ivm de transformatorloze lader. En bovendien, als ik zo de boel in de kletterende regen zie hangen denk ik: liever ook maar kritisch, dan weet ik vrij zeker dat het goed zit.

Verder moet de boel echt op een eigen groep, met een goede aardelkschakelaar ertussen. Zeker als je driefase gaat laden is eigenlijk een speciale verie nodig die ook DC foutstromen detecteert. Die kosten zo een paar honder euro's maar Martijn heeft er een gevonden voor véél minder. Ik meen Schupke (maar dat doe ik echt uit mijn hoofd).

Verder zou ik zeggen: let op wat voor box je koopt. Zeker als je ook een zonnepaneel-installatie hebt of overweegt, zorg er dan voor dat je een laadbox koopt die extern regelbaar is (niet alleen aan-uit).

Tenslotte: als je helemaal stoer bent kunt je ook een openEVSE lader helemaal zelf bouwen. Forumlid Fivari heeft daar veel ervaring mee.

Succes met besluiten en doen en met de Zoë!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
theovv
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2014 11:56
Actief als: professional

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door theovv »

Dank je wel voor je duidelijke uitleg Zoe2goe!

Mijn schoonvader is elektromonteur en doet de elektra (incl aardlek type b) en de lader sluit ik zelf aan. Althans dat voornemen had ik totdat the Plugin Company roet in het eten gooide. Maar ik begrijp dat het ZE Ready keurmerk dus niets zegt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

Het is een stel eisen waarvan Renault vindt dat het aan moet voldoen. Niks zegt, ik formuleerde dat wat kort door de bocht. Maar je hoeft geen keurmerk te halen of zo ;-)

Nog even over die type B: zeer veel verwarring over. Je hebt B afschakel-karakteristiek (zegt iets over hoe snel de aardlek reageert) en "Type B", en dat gaat specifiek over DC stromen en auto-opladers. Daar moet je echt even bovenop zitten. Is vooral van belang als je besluit 3fase (11kW) te gaan laden. Ik heb zelf een enkelfase 3.7 kW installatie met een "gewone" aardlekautomaat, omdat ik thuis nooit oplaadhaast heb.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



pe8art
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2014 10:03
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door pe8art »

Nu hoor ik van de The Plugin Company dat zelf installeren niet volgens de Renault garantiebepalingen zou zijn. Ook is hij dan niet ZE getercificeerd.
Da's wel interessant.
Hoe weet je dan onderweg welke paal wel en welke paal niet ZE gecertificeerd is?
Ik heb nog geen bordje bij de laadpalen zien staan namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

:) Q.E.D.!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door fivari »

Toen ik de Zoe kocht, heb ik zelf een basisversie van de keba P20 32A laadstation geïnstalleerd. Vermits het door The Plug-In company (TPC) geleverd werd en ik een correcte keuring liet uitvoeren, is het meteen Ze-ready. Hieronder het bericht dat TPC me stuurde:
Bedankt voor het doorsturen van het keuringsverslag. Dat is alvast goed nieuws dat je de installatie zelf correct hebt kunnen uitvoeren. U ontvangt verder geen ZE-ready certificaat. De laadpunten die wij aanbieden zijn reeds eerder door Renault ZE-ready gecertificeerd. Net daarom zijn er maar 2 partijen die de installaties mogen verkopen voor Renault.
Op dat ogenblik wist ik niet beter, anders had ik meteen het mobiele laadstation gemaakt. Maar, het dient gezegd: het Keba laadstation is een zeer degelijk laadstation, enkel en driefasig te gebruiken en de stroom kan met dip swichses worden ingesteld tussen 8A en 32A. De prijs van het stuk zelf bedroeg 750€ excl. BTW. De nieuwe zekeringenkast en de kabels en de transformator ongeveer 500€, BTW incl.
schema van de installatie:
Afbeelding
Mijn installatie-verhaal:
http://users.telenet.be/a101944/Zoe/Ins ... ba_P20.pdf

Ondertussen heb ik ook een mobiel laadstation gebouwd op basis van Open EVSE. Info hierover vind je her en der op het forum.
Afbeelding
of versie van Harm met vaste kabel:
Afbeelding

Omdat ik daarmee met enkele drukken op de knop de laadstroom kan instellen, vind ik dat laadstation veel handiger in gebruik in die mate zelfs dat ik het bijna altijd ook thuis gebruik. Het andere laadstation hangt daar nu wat werkloos te hangen.

Die "fivari-charger" is niet ZE-ready, maar in de wetenschap dat het laadstation eigenlijk een intelligente schakelaar is die wat communiceert met de Zoe en vervolgens contact maakt, begrijp je dat er niet veel verkeerd kan gaan bij het laden. Je moet enkel beseffen dat er gedurende uren een zeer grote stroom loopt, dus de contacten moeten degelijk worden uitgevoerd.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

Off topic (excuus): @fivari, die "AliExpress" tussenmeter, is die electronisch uitleesbaar (bv seriëel)? Of alleen een impulsgever wellicht?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door fivari »

Enkel impulsgever
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door Casss »

@Theovv: Ik heb de Ratio thuislader 31350, mode 2 type-2 stekker 3-Fase destijds gekocht.
Inclusief verzendkosten en inclusief btw kost deze 636 euro. Deze werkt perfect, in 2 a 3 uur weer een volle accu!
Bij de oudere Zoe's 2003 ? wel even de laatste update laten doen.
http://www.laadoplossingen.nl/3-Fase-thuislader
Zie ook aanleg-particulier-laadpunt-t15919-75.html

het verzwaren van 1 fase naar 3 fase (3*25) koste me 199 euro. Een elektricien heeft alleen wat voorbereidend werk gedaan in de meterkast , een juiste aardlekschakelaar geplaatst en een 3 fase stopcontact.
Nadat het pakket thuis kwam , plug en play.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
theovv
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2014 11:56
Actief als: professional

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door theovv »

@Casss Zal eens kijken naar die Ratio lader. Bedankt voor de tip! Maar ik begrijp van diverse kanten dat de aardlekautomaat type B zo rond de 300/350 euro ligt. Hoe kan het bij jou dan maar 199 euro kosten? Ben benieuwd hoe jij dat doet ;-)
En heb je er dan ook nog een kWh meter tussen hangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door GertjanVB »

Dat zal de roemruchte Doepke aardlekschakelaar zijn die Jeroen bedoeld. Maar in die post van Martijn is sprake van € 285,00 nog geen € 199,00 dus vraag blijft open staan....
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
theovv
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2014 11:56
Actief als: professional

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door theovv »

@Casss Deurlo elektrotechniek levert idd de Ratio laders maar vertelde mij dat het type wat jij hebt niet geschikt is voor Renault?!?! Ze hebben nu wel een lader die geschikt is, kost 579 ex en ziet er iets anders uit blijkbaar.

Morgen bezoek van de elektromonteur maar die vermoed dat onze meterkast vervangen moet worden aangezien we geen 3 fase hebben... Dure aangelegenheid verwacht ik. Misschien maar eens orienteren op 3,7kW laders ;-)
Iemand hier ervaring mee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door Casss »

@Theovv:
Toen ik in de zomer van 2014 de Ratio laadkast aanschafte stond ook al op diverse websites dat deze niet geschikt zou zijn voor de Zoe. Volgens mij hebben verschillende aanbieders er in 2013/ begin 2014 veel gedoe mee gehad omdat de Zoe de software update (voor de later beschikbaar gekomen nood thuislader) nog niet had plaatsgevonden. Ook mijn Zoe had een dergelijke update nodig.

Elder op dit forum (zie draadje hiervoor) heb ik al aangegeven dat toen ik de Ratio kocht de informatie bij de advertentie onjuist is. Er stond Type nr "31350" en "Regelbaar laad vermogen van 6-9-12-15A" Van Ratio zelf vernam ik dat al heel lang instelbaar: 6, 10, 13 en 16A geleverd werd, ook aan Deurlo. En die laatste kreeg ik ook thuis

Op http://www.jk-evsolutions.nl/laadstatio ... ouder.html staat m.i. dezelfde lader als die ik heb ontvangen en daar staat vermeld "Geschikt voor: Renault Zoe en Tesla Model S"

Met die 199 euro bedoel ik de rekening van het netwerkbedrijf, wat mij meeviel. Daarbovenop komt natuurlijk nog de kosten van de aardlek en de uren van de elektricien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door avdvee »

Juist, sinds oktober 2013 heb ik ook een Ratio 3-fase lader; werkt prima voor Zoe. De problemen die ik initieel had lagen volledig aan Renault (zowel Chameleon als motordeel) als ontbreken fatsoenlijke groepen/ filters. Dure grap geworden maar dat lag dus niet zozeer aan de Ratio lader zelf maar mijn gebrekkige installatie.

Jouw rijgedrag bepaalt uiteindelijk de beste keuze. Ik vind 11kW zelfs nog wat traag en had graag de 22kW versie gehad (niet veel duurder) echter dan zit je ook vast aan een dure uitbreiding van je maandelijkse aansluitkosten Liander. Toch ben ik tevreden met 11kW omdat ik voornamelijk veel kleine ritten maak. Dan is het prettig tussentijds even snel flink te laden. Met een 3,7kW lader ben je echt stukken langer aan het laden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

@Theovv: 3.7 kW werkt prima, met alleen wellicht (nog niet kleihard bewezen, maar indicaties) iets meer laadverliezen. Het enige thema is tijd. Voor MIJ werkt het uitstekend, omdat er of alleen een paar korte lokale ritjes worden gemaakt, of de hele dag bij een klant. Hoe dan ook is opladen door de nacht prima. Nogmaals voor MIJ. Die ene keer dat we zeg eens wat na een dag weg 's-avonds op visite moeten 60 km verderop is op één hand te tellen. Dan stop ik wel even bij TMN om het zaakje in een half uurtje vol te blazen.

Een ander forumlid heeft een rijschool en rijdt ook met Zoë. Kijk, dat is een heel ander verhaal. Die heeft dus een 11kW lader.

Vraag ook og even bij een energieboer. Nuon had voor mij indertijd een prima aanbod, en zijn zelfs later nog kostenloos teruggekomen omdat hun manier van installeren tot inlopend water leidde.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
theovv
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2014 11:56
Actief als: professional

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door theovv »

@Zoe2goe ik ga hem voornamelijk prive gebruiken maar ook als lesauto. Hoofdzakelijk geef ik les in mijn handgeschakelde Clio en de Zoe is voor sporadisch een automaat les. Mocht blijken dat de 3,7kW niet snel genoeg is dan kan ik alsnog beslissen mijn installatie uit te breiden. Nu direct naar 3 fase gaat mij alleen aan de installatie al meer dan 700 euro kosten en dan moet ik nog een laadpunt aanschaffen... Dat is mij het voordeel van sneller laden niet waard.

Bedank voor de tips allemaal. Ik ga voor de LS24 (laadpaal24.nl) die ik zelf vrij simpel kan installeren. Ik plak er zelf wel een sticker op van Z.E Ready ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

@Theovv: Top. Als je dat ding binnen hebt, wil je mij de documentatie een keer lenen? Ik wil graag weten of die traploos van buitenaf bestuurbaar is. Dank!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
theovv
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2014 11:56
Actief als: professional

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door theovv »

Ga ik doen zoe2goe!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door GertjanVB »

Een optie waar ik interesse in heb is de optie van variabel laden gestuurd door de "slimme meter". TNM beschrijft dat hier. Dat betekent in basis 3,5 kWh laden maar tot 11kWh als de slimme meter dat toestaat, allemaal op een standaard 3-fase aansluiting (dus geen verhoging van het maandtarief). Van sommige forumleden weet ik dat ze met een dubbelloops jachtgeweer voor de deur liggen om te voorkomen dat hun draaischijfmeter vervangen wordt door zo'n slim apparaat, maar ik heb hem al en wil er gebruik van maken als dat kan. Helaas is de Plugincompany waar ik mijn laadpunt van heb, daar niet erg toeschietelijk in, en komt de informatie zeer moeizaam tot mij. Wie heeft mogelijk al ervaringen met een dergelijke installatie? Het zou gaan om het toevoegen van een datakabel tussen laadpunt en slimme meter. Er vanuitgaande dat de installatie 11kW aankan (wat mijn laadpunt, type RWE, zou moeten kunnen), zou dat een "makkelijke" aanpassing zijn.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

Ik ben zo'n dubbelloops ;-) Maar ben helemaal voor slimme aansturing (slim in slimme meter betekent slim voor Stedin, Liander, Kamp, Nuon, etc).

Bedenk dat je er flink wat logica voor nodig hebt en een goed uitgedachte laadstrategie. Tot 2020 kun je volstaan met laden op nachtstroom (tenzij je je aansluiting tot de volle bak wilt gebruiken en de auto terugschroeven als de afwasmachine aangaat). Daabuiten is het met name de moeite als je ook een PV installatie hebt.

Deze slimmerik heeft heeft het wel voor elkaar http://www.eb-systeme.de/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door BB-One »

@theovv bij mij koste het uitbreiden van 1 naar 3 fase maar 190 euro, waarom bij jou zoveel meer?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door daf55 »

Mijn verzwaring ook € 190,-, maar de rest van de aanpassing van de meterkast ook in die richting van 700 euro (ex btw). Groepuitbreiding, die dure aardlek, extra kast, en losse kW meter. Tikt toch wel aan bij elkaar.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
theovv
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2014 11:56
Actief als: professional

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door theovv »

@zoe2goe Het laadpunt is inmiddels binnen maar er zit bijzonder weinig documentatie bij. Een A4 velletje om precies te zijn hoe het apparaat aangesloten moet worden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zelf laadpaal installeren of laten doen

Bericht door zoe2goe »

OK. Toch bedankt voor de toezegging!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht