Staking pomphouders NL op komst ?

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
Plaats reactie

Pomphouders in NL moeten staken ivm absurditeit van accijnzen

Peiling eindigde op 13 feb 2015 14:57

Ja, gelijk een week alle pompstations in NL dicht
5
83%
Misschien
0
Geen stemmen
Nee
1
17%
 
Totaal aantal stemmen: 6

Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door Mathijs »

Bedankt-Rutte-02.jpg
Gelezen op 22-01-2015 :
tankpro.nl - Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns
Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns

Als de accijnsrechtszaak niets oplevert, moet er een landelijke staking komen van pomphouders waarbij ze hun tankstations tijdelijk sluiten. Als dit grootschalig wordt opgepakt, ook door stations die niet aan de grens liggen, kan daarmee wellicht een belastingverlaging worden geforceerd. Dat zegt Bovag-bestuurslid Peter Sallaerts, tevens grenspomphouder in Brabant. De ondernemer geeft aan dat hij op persoonlijke titel spreekt en niet namens de belangenvereniging.


Bovag is een organisatie die het op een nette manier wil spelen en natuurlijk hopen we op een gunstige uitspraak van de rechter. Maar mocht het daar onverhoopt niet lukken, dan moet je iets anders verzinnen”, aldus Sallaerts.

Kort geding

Dinsdag diende het kort geding tussen grenspomphouders en de Staat. Daarin eisten twee gedupeerde ondernemers een compensatie voor geleden schade. De uitspraak in die zaak is op 3 februari.

Mocht de uitspraak ongunstig zijn voor de pomphouders, dan is de bereidheid onder collega-ondernemers voor een massastaking groot, meent Sallaerts. ”Van een flink aantal grenspomphouders weet ik zeker dat ze hiertoe bereid is. Het is in het verleden weleens vaker besproken. We willen ons in dit accijnsproces graag op een keurige manier gedragen, maar als dat niets oplevert komen andere maatregelen in beeld.”

Staking

Is hij niet bang dat door de staking nóg meer klanten over de grens gaan tanken? ”Als we de boel niet platgooien, wat kunnen we dan nog doen”, vraagt de ondernemer zich af. ”We moeten gewoon een keer een hoop tamtam maken. Anders verandert er nooit iets.”

Sallaerts heeft drie tankstations, waarvan één in het plaatsje Borkel en Schaft op enkele kilometers van de grens met België. Veel voormalige klanten van dat station trokken de laatste jaren de grens over om daar te tanken. Ook zijn twee andere stations, in Eindhoven en Geldrop, noteren stevige omzetverliezen.

Daling

In vergelijking met 2012 verkocht hij vorig jaar 2,2 miljoen liter brandstof minder bij zijn drie stations tezamen. Ook de tabaksverkopen daalden fors, met 200.000 euro in twee jaar tijd. De ondernemer wijt de verliezen aan het belastingverschil tussen Nederland en België.

”Eén van mijn stations ligt aan de snelweg, op zo’n twintig kilometer van de grens. Maar zelfs bij die vestiging merk ik dat het minder wordt. Vooral truckers tanken nauwelijks nog bij mij. Alleen voor Ad Blue komen ze langs, of misschien nog voor een klein beetje diesel om de grens te halen. Maar daar blijft het bij en ik kan ze geen ongelijk geven.”

Accijnsverhoging

Benzineklanten had Sallaerts toch al nauwelijks, maar door de accijnsverhoging van 1 januari 2014 op diesel en lpg zakte de verkoop daarvan ook in. En daar staat hij bepaald niet alleen in. Honderden pomphouders vlakbij België en Duitsland noteren forse omzetverliezen.

”Als een concurrent meer klanten krijgt, omdat hij bijvoorbeeld een beter spaarsysteem heeft, kan ik daar tegen concurreren. Maar tegen een overheid valt niet op te boksen”, aldus Sallaerts. Een grote landelijke staking van alle tankstations in Nederland zou hij daarom graag zien.

Tankstations

Of de rest van het land ook mee wil doen, is echter de vraag. Zelfs al zouden de niet-grenspomphouders hun tankstations tijdelijk willen sluiten, dan rest nog altijd het gegeven dat veel vestigingen geëxploiteerd worden door grote oliemaatschappijen. En of zij bereid zijn tot publieksonvriendelijke acties, valt te betwijfelen.

Tom van Gurp
Bron: http://www.tankpro.nl/brandstof/2015/01 ... m-accijns/

En dan vandaag 03-02-2015 :
nu.nl - Pomphouders verliezen kort geding over accijnsverhoging
Pomphouders verliezen kort geding over accijnsverhoging

Gepubliceerd: 03 februari 2015 10:36
Laatste update: 03 februari 2015 13:44


Pomphouders hebben een kort geding over de accijnsverhoging op LPG en diesel verloren. De Nederlandse Staat hoeft hen geen voorlopige schadevergoeding te betalen.
Dat heeft de rechtbank in Den Haag dinsdag beslist.

Het kort geding tegen het ministerie van Financiën was aangespannen door twee pompstationhouders uit de grensstreek en de stichting Accijnsclaim. De stichting bestaat uit de Bovag, de belangenvereniging voor pompstations Beta en een groep van honderd onafhankelijke grenspomphouders.

De ondernemers zeggen ernstig te lijden onder de gevolgen van de accijnsverhoging op brandstoffen die begin 2014 van kracht werd. Door de accijnsverhoging tanken mensen vaker in België of Duitsland, waar de brandstof goedkoper is. Dit kost pomphouders in de grensstreek omzet.

De pomphouders willen een zogenoemde bodemprocedure tegen de Staat aanspannen, maar vrezen het hoofd niet boven water te kunnen houden tot er een uitspraak in die procedure wordt gedaan. Ze eisten daarom via dit kort geding een voorschot op de schade die ze hebben geleden.

In een bodemprocedure wordt een geschil definitief beslist. Bij een kort geding velt een rechter alleen snel een voorlopig oordeel.

Aannemelijk

De kortgedingrechter heeft dat verzoek afgewezen. "Alhoewel aannemelijk is dat de accijnsverhoging heeft bijgedragen aan de slechte bedrijfsresultaten van de pomphouders, staat volgens het oordeel van de rechter niet vast in welke mate dat het geval is", staat in de uitspraak.

De rechter vindt dat de eis van de ondernemers "te ruim en algemeen" geformuleerd is. Een rechter kan bij een kort geding alleen een geldvordering toewijzen, als het vrijwel zeker is dat die ook in de bodemprocedure wordt toegewezen.

"Zelfs als ervan uit zou worden gegaan dat de Staat onrechtmatig heeft gehandeld, staat alles behalve vast of en zo ja voor welk bedrag de bodemrechter de vorderingen zal toewijzen. Daarom kan de vraag of de Staat onrechtmatig heeft gehandeld in dit kort geding onbesproken blijven."

De rechter benadrukt dat de pomphouders ook al in 2013 te maken hadden met teruglopende omzetten, terwijl de accijnzen toen nog niet waren verhoogd. De resultaten waren in dat jaar "al zodanig dat er niet veel meer nodig was om in de rode cijfers te belanden".

Oorzaken

Bovendien zouden er andere oorzaken kunnen zijn voor de tegenvallende bedrijfsresultaten van vorig jaar. De rechter wijst op de stagnerende economische ontwikkelingen, steeds zuinigere auto's en bevolkingskrimp in grensregio's.

Daarnaast zouden de verhoging van de btw en de accijnsverhoging op alcohol en tabak kunnen hebben bijgedragen aan een daling van de winkelomzet van de pomphouders.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft tot nu toe geweigerd de accijnsverhoging op LPG en diesel terug te draaien.

Extreem teleurstellend

"De uitspraak is extreem teleurstellend", zo laat een woordvoerder van Bovag weten in een reactie. "Het bestuur van de Stichting Accijnsclaim en de advocaten bestuderen nu de uitspraak."

"Na dit overleg beraden we ons erop of en hoe de strijd wordt voortgezet." De stichting zou ervoor kunnen kiezen in hoger beroep te gaan.
Bron : http://www.nu.nl/ondernemen/3984858/pom ... oging.html

Wat vinden jullie ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door mechanic »

Draag zelf niet echt bij aan de pomphouders in NL,tank altijd over de grens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door renault15.17 »

Ik "tank" vrijwel uitsluitend nog elektriciteit. Zal me een zorg zijn die accijnzen. :dance: :lol:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door Mathijs »

mechanic schreef:Draag zelf niet echt bij aan de pomphouders in NL,tank altijd over de grens.
Als NederBelg kan ik mij niet meer heugen wanneer voor het laatst in NL getankt, buiten LPG om voor onze gasfles (speciale toegelaten fles overigens), en dat alleen maar omdat de dichtstbijzijnde BE lpg pomp 15km hier vandaan ligt, terwijl de NL lpg pomp 5km ver is.
renault15.17 schreef:Ik "tank" vrijwel uitsluitend nog elektriciteit
Met de geldhonger van de regering, zou het mij persoonlijk niet verbazen als er een speciale tax komt op laadpalen onder het excuus dat ze het electriciteitsnetwerk zwaar belasten. :P
Nu nog even niet natuurlijk, moet eerst gepromoot worden.

Ik hoop wel dat de autoindustrie eindelijk eens goed werk gaat maken van electrisch rijden, dat dat niet gelijk allemaal futuristisch ogende gebakkies gaan worden, maar normale auto's zoals de Fluence Z.E. of knappe karren, zoals de Tesla
Lijkt mij heerlijk, electrisch rijden.

Neemt echter niet weg dat ik wel van mening ben dat de arrogante houding van de NL regering naar de burgers toe wel roept om een straffe aanpak, waarbij behoudens hulpverleningsvoertuigen de pompen gewoon dicht gaan.
Haalbaarheid van één-en-ander is wel lastig :lol:
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door mechanic »

Retourtje BE tanken is 25km,samen met wat andere zaken scheelt het per trip een 40euro. Best de moeite waard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Caspar
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 jun 2014 20:58
Actief als: particulier

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door Caspar »

Ik woon 20km van de dichts bij zijnde pomp in belgie ik koop gelijk shag en doe bepaalde boodschappen en dan scheelt het voor ons meer dan 60€ dus ga liever daar tanken
Renault megane grand Tour 2.0 16v bj 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door renault15.17 »

Wel jammer dat je bent gaan roken om geld te besparen....... :lol: :think: :wink: :lol:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door mechanic »

Haha gaat niet om sigaretten hoor,ik rook niet.
Om vlees,en wat drank. Dat is net over de grens een stuk voordeliger. Als ik er dan toch ben :wink:
Alleen de benzine is het niet perse de moeite.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door DHL »

Hebben wij hier een goedkoop leven lol...
Wat kost een liter diesel bij jullie nu?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Staking pomphouders NL op komst ?

Bericht door Pleiades »

Zo'n €1,19 in Alphen aan den Rijn. De goedkopere zitten rond de €1,13
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in