Lekke motor
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 27 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 apr 2017 12:45
- Actief als: particulier
Lekke motor
Wij zijn nu ruim 20 jaar in het bezit van een rode Renault Trafic T1000D camper uit 1983, type T423 met extra verhoogd dak, nieuw omgebouwd door Dix Utrecht.
Tijdens onze laatste vakantie liep de motor heet, wat veroorzaakt werd door een lek in de motor.
Blijkbaar heeft de koelvloeistof zich in de loop der jaren door de buitenwand van de motor heen gevreten, wat nu lek heeft veroorzaakt, ter hoogte van de startmotor.
We zijn keurig geholpen door een lokale Renault-garage in Toulouse, echter met een tijdelijke oplossing.
Volgens de monteur is dit niet te repareren en heeft een stopmiddel toegevoegd. Daar hebben we de reis goed mee af kunnen maken.
Blijkbaar wordt koelvloeistof agressief als deze 4 jaar oud is en kan dan de motor aantasten. Ik weet niet hoevaak de koelvloeistof is vervangen geweest, daar kan best wel eens een periode van meer dan 4 jaar tussen hebben gezeten.
Een volgende lange rit durven we nu niet meer aan en zijn daarom op zoek naar een goede oplossing, want het rijden met deze camper bevalt nog steeds prima. Omdat de motor ook 2 liter olie per 1000km verbruikt, denk ik aan het vervangen van de motor. Er zit een 852-750 2068cc dieselmotor in van 43kW/58pk.
Ik kan een vergelijkbare tweedehands motor kopen, type 852 of J8S, allemaal 2068cc diesel, met of zonder turbo. Een turbo klinkt wel interessant, de J8S-240 heeft bijvoorbeeld al 65kW/88pk, maar een andere versnellingsbak.
In het huidige verkeer mis ik namelijk wat vermogen en het zou fijn zijn als ik met het vrachtverkeer mee de berg op kan.
In het werkplaatsboekje staan diverse 852 en J8S 2068cc varianten, maar ik weet niet of die eenvoudig passend te maken zijn.
Heeft er iemand ervaring met die motoren of misschien een ander idee?
Tijdens onze laatste vakantie liep de motor heet, wat veroorzaakt werd door een lek in de motor.
Blijkbaar heeft de koelvloeistof zich in de loop der jaren door de buitenwand van de motor heen gevreten, wat nu lek heeft veroorzaakt, ter hoogte van de startmotor.
We zijn keurig geholpen door een lokale Renault-garage in Toulouse, echter met een tijdelijke oplossing.
Volgens de monteur is dit niet te repareren en heeft een stopmiddel toegevoegd. Daar hebben we de reis goed mee af kunnen maken.
Blijkbaar wordt koelvloeistof agressief als deze 4 jaar oud is en kan dan de motor aantasten. Ik weet niet hoevaak de koelvloeistof is vervangen geweest, daar kan best wel eens een periode van meer dan 4 jaar tussen hebben gezeten.
Een volgende lange rit durven we nu niet meer aan en zijn daarom op zoek naar een goede oplossing, want het rijden met deze camper bevalt nog steeds prima. Omdat de motor ook 2 liter olie per 1000km verbruikt, denk ik aan het vervangen van de motor. Er zit een 852-750 2068cc dieselmotor in van 43kW/58pk.
Ik kan een vergelijkbare tweedehands motor kopen, type 852 of J8S, allemaal 2068cc diesel, met of zonder turbo. Een turbo klinkt wel interessant, de J8S-240 heeft bijvoorbeeld al 65kW/88pk, maar een andere versnellingsbak.
In het huidige verkeer mis ik namelijk wat vermogen en het zou fijn zijn als ik met het vrachtverkeer mee de berg op kan.
In het werkplaatsboekje staan diverse 852 en J8S 2068cc varianten, maar ik weet niet of die eenvoudig passend te maken zijn.
Heeft er iemand ervaring met die motoren of misschien een ander idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Lekke motor
'n Goei sloopbedrijf kan je desnoods raadgeven.Zoiets is tegenwoordig voor export of de metaal shredder
Maar is dat geen vriespastille die lekt? Omdat alles nat kan zijn kan je er eens met een blaaspistool naast blazen.Je hebt dan een airless (zuig)effect,als je nevel ziet telkens je opnieuw begint te blazen dan zit er een lek .
Ik ken enkel te zware te straffe antigel.Dat vreet de kanalen stuk in een alu kopcilinder.
Omdat vriespastiiles dun zijn gaan die eerst stuk.Vroeger had Lada er last van,onder het kleppendeksel(een klein zwart stipje op pastille was de lek)(en natuurlijk onnodig de kopcilinder eraf gedaan
)
Dus pastilles kunnen van alu en lek zijn.
Maar is dat geen vriespastille die lekt? Omdat alles nat kan zijn kan je er eens met een blaaspistool naast blazen.Je hebt dan een airless (zuig)effect,als je nevel ziet telkens je opnieuw begint te blazen dan zit er een lek .
Ik ken enkel te zware te straffe antigel.Dat vreet de kanalen stuk in een alu kopcilinder.
Omdat vriespastiiles dun zijn gaan die eerst stuk.Vroeger had Lada er last van,onder het kleppendeksel(een klein zwart stipje op pastille was de lek)(en natuurlijk onnodig de kopcilinder eraf gedaan

Dus pastilles kunnen van alu en lek zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 27 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 apr 2017 12:45
- Actief als: particulier
Re: Lekke motor
De lekkage zit tussen twee ribben, in het platte vlak, ziet eruit als een haartje, dus niet op een pastille. Ik vrees dat de wanden op meer plekken te dun zijn geworden.
Ik ben bij diverse sloperijen langs geweest en heb nu een paar aanbiedingen van een 852-750, maar nog niemand gevonden met ervaring in het vervangen door een zwaardere motor.
Grootste kanshebber is een turbo diesel uit een '85 Espace. De turbo zit rechts, waar voldoende ruimte zit, bovenop de motor is ook wat meer ruimte nodig, waardoor misschien de ventilatie wat aangepast moet worden. Ik heb nog twijfels over het spruitstuk, of die wel gaat passen aan de huidige uitlaat.
Ik ben bij diverse sloperijen langs geweest en heb nu een paar aanbiedingen van een 852-750, maar nog niemand gevonden met ervaring in het vervangen door een zwaardere motor.
Grootste kanshebber is een turbo diesel uit een '85 Espace. De turbo zit rechts, waar voldoende ruimte zit, bovenop de motor is ook wat meer ruimte nodig, waardoor misschien de ventilatie wat aangepast moet worden. Ik heb nog twijfels over het spruitstuk, of die wel gaat passen aan de huidige uitlaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 27 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 apr 2017 12:45
- Actief als: particulier
Re: Lekke motor
Ik heb nu een motor aan kunnen komen uit een Renault Espace I, type J8S-240 uit 1984.
Dit is een turbovariant met ook 2068cc.
Ik zal nog wel een plekje moeten zoeken voor het luchtfilter en de intercooler, maar gelukkig is er ruimte genoeg in het vooronder.
Bij de motor zat geen oliefilterhouder meer, voor de turbo zitten er extra olieslangen naar het filter, dat apart op het chassis geschroefd moet worden.
Als iemand nog zo'n filterhouder heeft liggen, hoor ik het graag. Eventueel met oliekoeler, want ik denk dat het wel wat warmer gaat worden.
Nu die toch open ligt, ga ik gelijk de distributieriem, waterpomp en koppeling vervangen.
Als het allemaal goed gaat werken, overweeg ik de bandenmaat wat groter te nemen, van 175R14 naar 185R14 geeft 2.5% minder toeren, 205R14 zo'n 7%. Moet natuurlijk nog wel passen op de velg en onder de wielbak.
Dit is een turbovariant met ook 2068cc.
Ik zal nog wel een plekje moeten zoeken voor het luchtfilter en de intercooler, maar gelukkig is er ruimte genoeg in het vooronder.
Bij de motor zat geen oliefilterhouder meer, voor de turbo zitten er extra olieslangen naar het filter, dat apart op het chassis geschroefd moet worden.
Als iemand nog zo'n filterhouder heeft liggen, hoor ik het graag. Eventueel met oliekoeler, want ik denk dat het wel wat warmer gaat worden.
Nu die toch open ligt, ga ik gelijk de distributieriem, waterpomp en koppeling vervangen.
Als het allemaal goed gaat werken, overweeg ik de bandenmaat wat groter te nemen, van 175R14 naar 185R14 geeft 2.5% minder toeren, 205R14 zo'n 7%. Moet natuurlijk nog wel passen op de velg en onder de wielbak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 27 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 apr 2017 12:45
- Actief als: particulier
Re: Lekke motor
Flink gesleuteld, maar de motor zit erin!
In een Espace zit de motor onder een hoek, dus de carterpan moest gewisseld worden.
Verder zitten de motorsteunen daarom ook anders, de montagegaten voor de Trafic zijn wel in de J8S voorbereid, maar moesten nog getapt worden.
Nog een nieuwe oliekoeler gemonteerd en verder een grote beurt gegeven, distributieriem, koppelingsgroep en waterpomp vervangen.
Nog een rekje gemaakt voor de standaccu en het luchtfilter, de intercooler heb ik met twee beugels vastgezet.
De slangen van het luchtfilter en intercooler aangepast met een sloopsetje turboslangen uit een Iveco van 2006, met een paar koppelstukken aan elkaar geknutseld.
De compressie is goed, het koppel is merkbaar hoger, ik zit nu veel sneller aan de 100.
Hopelijk hebben we op deze manier nog een paar jaar plezier van de camper.
In een Espace zit de motor onder een hoek, dus de carterpan moest gewisseld worden.
Verder zitten de motorsteunen daarom ook anders, de montagegaten voor de Trafic zijn wel in de J8S voorbereid, maar moesten nog getapt worden.
Nog een nieuwe oliekoeler gemonteerd en verder een grote beurt gegeven, distributieriem, koppelingsgroep en waterpomp vervangen.
Nog een rekje gemaakt voor de standaccu en het luchtfilter, de intercooler heb ik met twee beugels vastgezet.
De slangen van het luchtfilter en intercooler aangepast met een sloopsetje turboslangen uit een Iveco van 2006, met een paar koppelstukken aan elkaar geknutseld.
De compressie is goed, het koppel is merkbaar hoger, ik zit nu veel sneller aan de 100.
Hopelijk hebben we op deze manier nog een paar jaar plezier van de camper.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
- Actief als: particulier
Re: Lekke motor
Mooi werk! Hopelijk mag je er nu een hele tijd plezier aan beleven.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Lekke motor
Fijn dat het campertje weer op de weg kan, zal best een verschil zijn met een turbodiesel!.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Lekke motor
Mooi gedaan, en nu niet vergeten de KVS wat vaker te verversen.
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 1325 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 209 Weergaves
-
Laatste bericht door Vulptereen
-
- 3 Reacties
- 478 Weergaves
-
Laatste bericht door EricR
-
- 1 Reacties
- 337 Weergaves
-
Laatste bericht door ap1
-
- 1 Reacties
- 176 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 5 Reacties
- 648 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 104 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147