DIY GPS volgsysteem obv iphone

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
cls
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2014 00:29
Actief als: particulier

DIY GPS volgsysteem obv iphone

Bericht door cls »

Erg blij met m'n Cappie! Zo blij dat ik er niet aan moet denken dat hij gestolen wordt (hoewel goed verzekerd). Toch hoor je steeds vaker dat veel van de elektronische sleutels (zoals de Captur heeft) gekraakt kunnen worden waarmee een dief volledige toegang en controle over de auto heeft.

Helaas biedt R-LINK geen (betaalde) optie tot tracking/volgen terwijl de technische randvoorwaarden daarvoor wel aanwezig zijn: GPS en een continue internetverbinding. 3d party systeem zijn volop beschikbaar en best betaalbaar maar ik zie er tegenop om deze te bestellen/installeren, veel leuker om zelf iets te verzinnen met bestaande hardware/techniek.

Het idee: GPS volgsysteem met behulp van een oude Iphone 4 en een prepaid internet SIM (gratis bij mijn KPN alles-in-1 glasvezel abonnement). De Iphone kan out of the box via iCloud 'find my iphone' gevolgd worden en heeft als eigenschap dat hij automatisch aan gaat als hij, na volledig leeg te zijn gelopen, aan de lader wordt gehangen. Ook doet hij bijna een week met zijn accu als alleen 3G (of zelfs GPRS) en location services zijn aangeschakeld, het scherm wordt immers niet gebruikt en alle batterij vretende achtergrond applicaties zijn uitgeschakeld. Location services kan in theorie ook aangezet worden via 'find my iphone' maar dit heb ik nog niet getest.
De Iphone klem of plak ik onder of achter het dashboard en ik voorzie hem met een standaard 30-pins USB laadkabel en een 12V->USB adapter van stroom. Door deze ook achter het dashboard aan de accessoire draad te hangen (aan bij contact, uit zonder) laadt hij op bij het rijden maar trekt hij niet de accu leeg bij (langer stilstaan). Et voila, een DIY 'goedkoop' (als je de spullen al hebt) volgsysteem :)

Iemand ooit wel eens iets soortgelijks gedaan of overwogen en tips? Of misschien interesse in mijn toekomstige ervaringen?
Wat zou een goede plaats zijn voor de iphone onder/achter het dashboard? Voor een optimale GPS ontvangst hangt hij liefst met zo veel mogelijk vrij zicht naar boven dus niet onder een metalen oppervlak. Ook moet ik er heel af en toe bij kunnen om misschien toekomstig een update of app te installeren of een configuratie wijziging door te voeren.
Captur TCe 120 EDC Helly Hansen, Rouge Flamme/Noir, Pack Camera & Trekhaak, Stam Hilversum 02-01-2015

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: DIY GPS volgsysteem obv iphone

Bericht door DHL »

Ik denk dat er voor het geld dat de iphone kost betere alternatieven zijn. Ik heb er nog niet echt naar gezocht, maar je kan bvba trackers kopen die passen in de zadelbuis. En was niet zo heel duur dacht ik. Weet het jammer genoeg niet meer staan, maar als ik het terug tegenkom zet ik de link. Ik overwoog dit omdat ik een vrij dure elektrische fiets heb en die zijn nogal gewild bij de dievengilde tegenwoordig..

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: DIY GPS volgsysteem obv iphone

Bericht door DHL »

Kijk het eerste wat ik tegenkom bij googelen http://www.howdoifindmy.nl
Kost niks eigenlijk.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cls
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2014 00:29
Actief als: particulier

Re: DIY GPS volgsysteem obv iphone

Bericht door cls »

Dank voor het meedenken en zoeken. Toch niet helemaal voor mij want:

- Ik heb al een Iphone in een la liggen die niets doet: is dus gratis t.o.v. 55 euro voor de mini GPS tracker
- De mini-GPS tracker werkt dmv SMS: ik heb een gratis internetbundel zonder SMS tegoed (kost bijna niks maar toch)
- De mini-GPS tracker gaat uit als de batterij leeg is (na 80 uur) en moet dan handmatig weer aangezet worden (druk op de knop). Mijn Cappie staat regelmatig langer dan 80 uur stil. Op de continue 12v doe ik liever niet omdat hij dan de accu leeg kan trekken.
Captur TCe 120 EDC Helly Hansen, Rouge Flamme/Noir, Pack Camera & Trekhaak, Stam Hilversum 02-01-2015

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: DIY GPS volgsysteem obv iphone

Bericht door DHL »

Zit wel een veiligheid op he voor je accu dacht ik. En dit was zo maar het eerste wat ik tegenkwam.
Je hebt die iphone wel nog liggen, maar die kost je wel iets als die nog in mooie staat is. Kan je toch verkopen tussen 120 en 150 euro... Tenzij het glas of zo kapot is.
Begin intussen de prijzen van de iphones te kennen lol, met 2 iphones 4 plus, een Iphone 5 een Iphone 6 plus, 2 ipad air en een macbook kan je wel stellen dat ik Apple verslaafde ben.
(In spanning aan het wachten op de apple watch nu lol)

Sorry is beetje off topic, maar wil gewoon zeggen dat die iphone wellicht meer waard is dan een tracker te kopen. En dat zo'n tracker wel beter bestand zal zijn tegen de lage temperaturen, de hitte in de wagen en de vochtigheid.Plus dat ontvangst van de iphone op een verborgen plaats in de wagen wellicht niet optimaal zal zijn (vooral omdat de gewone 4 al niet erg goed was qua ontvangst)

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht