steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

Hallo Beste Renault liefhebbers,

Ik heb sinds een paar maanden een renault twingo uit 2001 ,er ligt een 1.2 16V motor in met 75pk,

echter heb ik een groot probleem. ik wilde een powerfilter plaatsen van K en N .dit is een inlegfilter die in de luchtfilterbox gaat dus. deze filter zou geschikt zijn voor mijn twingo want hij past ook perfect. maar om 1 of andere reden gooit hij de mapsensor manifold absolute pressure eruit en komt er een storingsfout in de computer die ik steeds moet laten wissen bij de renault dealer aan de computer .een k en n filter laat 40 procent meer lucht door en dat kan hij niet aan schijnbaar. maar anderen plaatsen wel zo'n dezelfde filter in hun renault twingo van hetzelfde bouwjaar met dezelfde motor. ik vraag mij dus af wat er mogelijk met mijn Twingo aan de hand kan zijn?


bedankt alvast voor de antwoorden..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door DHL »

Dat is zeer bizar, normaal monteer je hem met contact uit. Start je hem en hoor je hem even zoeken naar het gepaste mengsel en dan draait die weer mooi. Nooit anders geweten eigenlijk. Zelf ook al heel wat van die filters gehad (nooit op Twingo) en werkte altijd perfect... Probeer even om de batterij een tijdje af te koppelen vooraleer je hem de eerste keer start met het nieuwe luchtfilter.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

Bedankt voor je reactie,

En ja dit is zeker heel bizar, ik heb zelf ook al heel wat auto's gehad en er een powerfilter op gezet,

en heb het filter ook met kontakt uit gemonteerd, filter erin en de luchtfilterbox weer goed dicht gemaakt daarna aanzuigslang er weer op gezet en bij het starten even stationair laten draaien. daarna een paar keer gas geven en toen merkte ik al dat die niet lekker door wilde komen ,maar goed de auto vanonder de carport gereden en ineens viel die stil en bij het opnieuw starten begon de motor te galopperen en weer stil te vallen. en het lampje op het dashboard brande dat de mapsensor eruit ligt.

het is al de tweede keer dat ik dat heb, eerst liet ik de auto draaien zonder filter om eens te horen welk geluid dat gaf..en toen had ik precies dezelfde problemen ,alleen met het verschil dat zonder filter het lampje sneller begon te branden en de motor gelijk al uitviel bij het starten, nu duurde het dus een paar minuten langer.

om eerlijk te zijn heb ik deze auto ook gekocht zonder mapsensor. ik ben toen naar huis komen rijden met een ventiel in het gat waar de mapsensor in moet. daar draait de motor wel mee maar houd iets in.daarna heb ik een nieuwe mapsensor gekocht op ebay voor 20 euro.dit is wel goedkoop als je bedenkt dat de oroiginele mapsensor bij de garage 155 euro kost en ook internet winkel ze aanbieden in verschillende prijsklasses varierend van 60 tot 150 euro.waar het verschil in zit weet ik ook niet precies?

maar het feit blijft dat mijn auto wel goed rijd met een gewoon papier filter en dus met een sportfilter die 40% meer lucht doorlaat niet en dus slecht draait en uitvalt en storing op het dashboard aangeeft. je zou zeggen ga dan lekker rijden met een papierfilter en vergeet die sportfilter maar ik merk ook op dat er altijd een trilling bij bepaald toerental in het dashboard zit en in de voorportieren . en aan de motorsteunen kan het niet liggen want die zijn pas vernieuwd. nu de motor met die sportfilter draaide werd dezelfde trilling ook veel erger. mijn idee is dat er ook geen trilling in mag zitten en het misschien ook met het probleem te maken kan hebben..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door WillemS »

Heb je wel de juiste map sensor gemonteerd?
En waarom zat er geen map sensor op toen je de wagen kocht.
De map sensor meet de onderdruk in het inlaatspruitstuk en past daar o.a. het ontstekingstijdstip op aan.
Ze zijn echt niet allemaal hetzelfde.
mvg WillemS
p.s. zo'n filter kan de balans wel eens verstoren, de wagen gaat dan ook meer brandstof verbruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

met zo'n K en N filter zou je juist minder moeten gaan verbruiken? staat erop .meer power en zuiniger in gebruik, en heb wel de goede mapsensor. want de nummers kloppen. dit heb ik uitgezocht.en er zat geen mapsensor op de auto omdat die stuk was

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door mechanic »

Zonder filter hoort deze auto gewoon te rijden zonder meldingen/storingen.
Meer lucht is MEER brandstof.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

Oke afgezien van meer lucht is meer brandstof dus dan toch iets hoger verbruik zou hij het dus gewoon zonder storingen moeten doen..het feit staat in ieder geval vast dat als hij meer lucht krijgt dus ook gelijk storing krijgt.. maar waar zou het dan mogelijk aan kunnen liggen dat hij storing geeft? mij lijkt dat als hij meer lucht krijgt dit niet afgeregeld kan worden waardoor de computer een foutmelding krijgt..door de accu polen van de accu af te halen krijg je die fout er niet uit. die moet aan de computer bij de renault garage gewist worden.dit kon wel bij een twingo van voor bouwjaar 2000 door de accu polen eraf te halen,maar welk onderdeel zorgt eigenlijk voor die afregeling als er ineens meer lucht komt?

graag hulp gevraagt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door WillemS »

Kijk, zo rond 2000 zijn de milieu eisen sterk aangescherpt.
Hierdoor hebben fabrikanten meer sensoren en inlaatkonstrukties geplaatst die hun signalen naar de ECU sturen die vervolgens een optimaal mengsel laat "brouwen". Ga je nu een van de onderdelen vervangen dan verstoor je het "evenwicht" zeg maar. De mannen in witte jassen doen er vaak jaren over om een optimaal compromis te vinden, dus mijn advies is, gebruik gewoon de voorgeschreven onderdelen.
En ja, op een oudere auto kan zo'n filter wel resultaat hebben. Maar vaak gaat het alleen maar om het geluid. Bijkomend nadeel kan zijn dat de vettigheid die op zo'n filter is aangebracht de sensoren van een lucht massa meter(heeft de Twingo niet voor zover ik weet) kunnen vernielen en dan ben je echt geld kwijt.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

Hallo WillemS , kun je dan misschien een sensor uit de computer schrijven zodat deze geen melding meer doorgeeft?

het gaat er mij om waarom een ander er wel een sportfilter op dezelfde renault twingo van hetzelfde bouwjaar met dezelfde motor erop kan zetten en ik niet? er zijn speciaal passende sportfilterkits in de verkoop voor mijn auto vanaf bouwjaar 2000 en deze zouden vast niet op de markt zijn als iedereen zijn auto er gelijk mee stilviel zoals die van mij,want ik kan geen meter rijden met mijn K en N sportfilter? motor galoppeerd en valt direct stil bij gas los laten, als ik mijn gewone filter terug plaats gaat dat ook niet meer omdat eerst de fout uit de computer gewist moet worden en dat kan ik zelf niet..

om een voorbeeld te geven hier een foto van een twingo met dezelfde motor als van mij uit 2000
foto is gevonden via google ,ik weet niet van wie deze auto is dus kan het ook niet vragen ook maar hij heeft een sportfilter erop wat ik ook graag wil.alleen maar een beetje voor sportiever geluid .moet toch kunnen?

mijn vraag kun je een sensor uit de computer schrijven? software updaten,veranderen...

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zappy
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:33
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door zappy »

Misschien ligt het aan iets heel anders, daar kan je achter komen door je de oude luchtfilter weer te monteren. Werkt dan wel alles goed, dan weet je (zeker) dat het aan het filter ligt..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

ja alles werkt ook goed met het originele filter, geen enkele of andere storingen worden weergegeven bij de dealer.dus is dan helemaal storingsvrij .ben al twee keer aan hun computer geweest. maar met sportfilter moet je normaal gezien ook geen storing krijgen.dus het ligt wel aan de sportfilter dat ik storing krijgt omdat die meer lucht doorlaat, (maar je zou eigenlijk geen storing mogen krijgen daarmee)

ik zie dan als enigste optie om de mapsensor uit de computer te halen,te wissen/verwijderen dus door een software update te laten doen, zodat die geen storings meldingen meer doorgeeft

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door DHL »

Batterij een tijdje loskoppelen zal uiteraard de fout niet wissen, maar hij reset dan wel om het mengsel terug te bepalen. Allé, zo hoorde ik toch altijd. Maar moet wel een hele tijd losgekoppeld zijn dacht ik.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door DHL »

En normaal moet een moderne auto zich makkelijker aanpassen dan een oudere. Ik heb altijd jonge wagens gehad en nooit profs met inlegfilter gehad. Voor het geluid hoef je dit niet e doen, je hoort gewoon geen verschil. Prestaties... eigenlijk ook niet echt verschil. Misschien iets snellere reactie op het gaspedaal. Heb hier nog ene liggen voor mijn Espace, maar kwam er nog niet van om die te monteren.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

heb de beide accu polen eraf gehaald.dit 2 uur lang en het maakte geen enkel verschil. motor viel gewoon uit en galoppeerde nog als daarvoor, wat je zegt over iets snellere reactie op het gaspedaal met sportfilter klopt. maar voor het geluid zal een inleg sportfilter weinig verschil maken denk ik. omdat die in de luchtfilterbox zit die het geluid dempt. een open ilter geeft wel meer geluid. maar ik wilde er een sportdemper op leggen. ook al zoiets wat moeilijk gaat bij deze auto. de einddemper zit namelijk aan de hele uitlaat vast dus ik moet de pijp van de originele einddemper door gaan zagen om de sportdemper erover te schuiven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

een paar fotos van de luchtfilters\

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door Scenic2000 »

Hallo, MAP sensor heb je nodig voor je regeling en ken je niet uitschrijven.
Als de wagen stationair niet blijft draaien en schommelt in toeren moet je het gasklephuis eens reinigen .
Een wagen met wat kilometers kan veel vervuiling daar hebben waardoor een slechte regeling stationair.
Ik dacht dat je daarvoor inlaatcollector moest afhalen , zit achteraan.
Indien je dat doet ,doe dan ook meteen een controle van de klepspeling , deze zijn er gevoelig voor.
De MAP sensor zit op de inlaat en meet de onder/overdrukdruk.
Als je een fout krijgt bij verwijderen van filter krijg je te weinig onderdruk door te veel luchtaanzuiging en te weinig opening van de gasklep. dat is wat ik denk.
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door DHL »

Ja, de kans is erg groot dat als je een nieuwe originele filter steekt, je hetzelfde probleem zal hebben.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

Oke mannen bedankt voor jullie antwoorden,dit klinkt erg logisch en hier ga ik zeker mee aan de slag,

ps. vinden jullie het origineel filter ook aan vervanging toe?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door mechanic »

Zo vies is het origineel filter nog niet hoor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

dat dacht ik in eerste instantie ook, daarom twijfel ik als er een ander origineel filter in zit daarvan ook hetzelfde probleem krijg,

maar goed ,eens schoonmaken dan misschien, ik moet er wel bij vertellen dat als de fout er niet in zit met het origineel filter de motor wel mooi stationair blijft draaien. wat ik ook pas gedaan heb is zo'n flesje injectie reiniger in de tank gedaan ,daardoor ging hij ook al iets beter rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door WillemS »

Maak dan ook je gasklep eens goed schoon.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

vanmiddag uit ellende dan toch maar even langs de renault garage geweest. ik ben er naartoe gereden met origineel luchtfilter omdat die met de sportfilter niet te rijden was. eenmaal daar aangekomen even de sportfilter erin gedaan en aan de computer gehangen,

er kwam een waslijst met fouten tevoorschijn. de monteur vroeg wat ik ermee gedaan had.. ik vertelde hem enkel een k en n luchtfiltertje gestoken en verder niks. hij alle fouten gewist en even aan de computer laten hangen terwijl de motor draaide. en de computer gaf aan dat het probleem in de map sensor zat. de druk in het inlaatspruitstuk was ook te hoog, en de ontsteking sloeg een paar vonken over. eerst viel die nog een paar keer stil .maar al draaiende begon die wat beter te lopen en gaf geen storingen meer. hij heeft hem een paar keer uit gezet en opnieuw gestart en bleef ineens storingsvrij draaien.

de monteur vertelde dat het in de mapsensor zat of in de bedrading van de mapsensor. er zit een map sensor in die ik op ebay voor 20 euro heb gekocht, dit is een nieuwe maar waarschijnlijk made in china. de monteur kon er niks over zeggen maar vond het wel erg goedkoop, dus adviseerde mij toch om een goede mapsensor te kopen. mocht het probleem dan aanhouden dan moeten we het in de bedrading zoeken. kost wel even 500 euro om dat te vernieuwen maar goed hij rijd nu wel aardig moet ik zeggen. ik heb er 40 km mee gereden en merk wel verschil tussen de k en n filter en het originele filter. hij is iets directer op het gas.

over het gasklephuis heb ik het ook nog over gehad maar daar lag het niet aan volgen de monteur.
echter is het wel zo dat ik geen veranderingen meer kan doen. dus waarschijnlijk als ik het originele filter weer terug wil plaatsen zal hij weer in de war raken omdat die dan weer ineens iets minder lucht krijgt....

maar kan weer rijden ,en met sportfilter want hij doet het nu


maar wat ik wel erg vreemd vind dat hij eerst aan de computer moet hangen en het dan wel doet met die sportfilter? ik bedoel er zat geen storing in bij het erin doen van de sportfilter want daardoor kreeg hij toch juist storing? en ze hebben niks permanent veranderd in de computer,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:04

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door Pimoso »

Ik heb sinds een aantal maanden een K&N filter gemonteerd op mijn 1.2 12v Twingo. Het benzineverbruik is nu tussen de 1:18 en 1:20. Dit lag met het originele filter tussen de 1:13 en 1:16. Er zit in het originele inlaattraject nogal wat bochten en weerstand wat energie kost. Ik zou zelf nooit zo'n inlegfilter plaatsen omdat de beperking hem zit in de kast en slangen. Ik ga in een later stadium de accu naar de kofferbak verplaatsen en dan komt het filter meer op de plek van de accu. Maar ik ben nu al erg tevreden. Het aanzuiggeluid is bij vol gas veel mooier en op de snelweg veel minder aanwezig dan origineel, omdat er met de originele kast veel meer resonantie is. Ik heb verder niets hoeven afstellen, wel heb ik het gasklephuis gereinigd.
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

Heel mooi, maar 1.2 12V heb je dan 3 cilinders?? ik denk eerder dat je een 8V blok hebt,

en uit welk bouwjaar is jou twingo,

ik heb wederom problemen ,toen ik net van de garage kwam reed de auto wel goed en bleef rijden maar ik heb hem 2 dagen stil gezet en srate hem en er was nog niks aan de hand tot ik ging rijden begon gelijk het storingslampje weer te branden van de mapsensor,

maar ik betwijfel het toch of het de mapsensor wel is. ik heb vanochtend ,dus nadat k er storing kreeg en er niks aan gedaan had een andere mapsensor erin gedaan .deze had ik tweede hands gekocht bij een sloopbedrijf maar is een originele en was getest.

helaas had mijn vader deze eerder kapot getrokken bij het eruit halen ,maar ik kwam gisteren op het idee om hem te lijmen met bison. en dit was goed gelukt. het tuutje was eraf gebroken en zit nu dus weer vast, maar de storing blijft erin .het lampje op dashboard blijft ook branden.

hij draaide wel stationair maar dat deed die met de andere sensor ook nadat de motor warmer werd. en ook het storingslampje ging niet uit,en als ik gas gaf viel hij daarna dus ook gelijk uit. ook merkte ik bij gasgeven dat het relais begon te tikken.bij gas af stopte die met tikken. weer gas geven en begon weer te tikken. wat dit kan zijn weet ik niet?

maar ik dacht laat ik het origineel filter eens proberen. dus dat er weer ingedaan en tikte nu niet bij gasgeven en bleef ook stationair ermee draaien,maar viel ook gelijk uit nadat ik gas had gegeven. dus eigenlijk precies dezelfde reactie maar dan zonder het tikken van het relais,

toen maar weer terug de sportfilter erin gedaan. en toen was het helemaal foute boel, niet alleen het storingslampje brande nog steeds maar ook weer het injectie lampje begon gelijk te branden. dus die wissel heeft er geen goed aan gedaan. wat er nu allemaal aan de hand is met deze auto is mij een raadsel maar ik heb zo het idee dat dit veel geld gaat kosten en de auto om die reden is weggedaan...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:04

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door Pimoso »

8V inderdaad! bouwjaar 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door mechanic »

Hoe is de klepspeling?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

klepspeling ligt het niet aan. de auto rijd verder erg goed als die rijd.

probleem is vacuum probleem denk ik,

van tijd tot tijd vreemd genoeg als de auto koud heeft gestaan gooit hij de mapsensor eruit,
de mapsensor zit op een zwart kunstof behuizing waar ook een vacuumslang aanzit die naar een kastje loopt,

als de mapsensor eruit ligt en je trekt de vacuumslang eraf dan voel je hem zwak aanzuigen. waarschijnlijk dan ook bij de mapsensor waardoor de mapsensor onvoldoende druk heeft en dit als een fout doorgeeft aan de computer en het storingslampje gaat branden op het dashboard,

maar goed om terug te komen op de vacuumslang als er storing is dan trek je dus de vacuumslang eraf en geef een beetje half gas. en dan komt er weer voldoende vacuum .(dit kun je voelen met de vinger voor het gat) waar de vacuumslang op moet. en voila we hebben weer voldoende vacuum en de slang erop en probleem weg. er kan dan de hele dag gereden worden maar na een nacht de auto stilgezet te hebben begint het probleem weer opnieuw,



maar waardoor die te weinig vacuum zuigt weet ik helaas niet en ook niet waarom na een flinke tijd stilstaan het probleem weer opnieuw begint, bij de vacuumslang aan de kap zat een stukje tape ,een teken dat ze er eerder mee bezig zijn geweest en misschien dachten dat die daar valse lucht trok.. ik heb de tape eraf gehaald maar zag niks wat kapot was, het tuutje zit er goed op en is niet gescheurd of kapot daar. wel heb ik nu voor de zekerheid maar een nieuw stukje tape erop gedaan want het oude stukje zat niet goed meer vast..

hier foto´s van de onderdelen die ik bedoel,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

het staat dus nu vast dat bij koudere motor alleen het probleem optreed.ik starte de auto na 4 uur stilgezet te hebben .ging rijden en weer gelijk storing en viel uit,maar dit keer bij opnieuw starten en verder rijden ging het lampje nog uit.vermoedelijk omdat de motor sneller warmer was omdat het nog maar 4 uur was geleden dat ik gereden had pakte hij het nog op. dus bij langere stilstand kan hij dat niet meer zelf. ook ondervond ik dat de motor niet echt lekker reed als die kouder staat, eenmaal een beetje warm gereden liep hij weer heerlijk en trok beter door ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

vanmiddag weer de auto koud gestart en eerst geen vuiltje aan de lucht. draaide mooi stationair en bleef draaien. dus wij wegrijden en aan het eind van de straat viel hij weer in storing. dus auto aan de kant gezet, mortorkap open gedaan. vacuumslang eraf gehaald. een paar keer gas geven tot het storingslampje weer uit ging .en slang er terug op gedaan ,bij het er terug opzetten van de slang bij stationair draaien voel je echt dat hij de slang er als het ware opzuigt.zo krachting zuigt die dan.bij het eraf halen met storing voel je die zuigkracht niet.maar daarna konden we weer vrolijk verder rijden zonder storing.grappig he zo'n Renault Twingootjewinking smiley

wie het weet mag het nog steeds zeggen waar het precies aan ligt maar ik denk dat niemand hier op gaat komen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

toch maar het inlaatspruitstuk eraf gehaald nadat de auto helemaal niks meer deed dan alleen maar stationar draaien en niet meer op het gas reageerde ,en er zaten 3 afgebroken mapsensors in bij de kleppen ,van maar liefst 2 inlaatpoorten, dus dat waren de klappen binnenin dus die ik hoorde,


Afbeelding

wel een beetje vreemd dat er zoveel afgebroken mapsensors in de inlaat zaten..? dit moeten ze toch wel geweten hebben?

gasklephuis is trouwens ook helemaal vet van de olie en zit eigenlijk onder de olie. dus die ga ik morgen ook even goed schoonmaken en ontvetten met spuitbusje remmenreiniger,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door WillemS »

Dat tuitje van de sensor breekt echt niet zomaar af. Hier moet geweld (aanrijding, losse motorophanging oid) aan te pas zijn gekomen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

Neehoor , die tuitjes breken wel af bij het eruit halen, het probleem is dat de onderste ring erdoor word gedrukt en zich borgt op de onderkant waardoor de mapsensor muurvast komt te zitten, bij het eruit halen moet je dan heel veel kracht zetten om los te trekken .je trekt hem ook al gauw scheef doordat de ruimte erg klein is om erbij te kunnen en je daardoor ook niet makkelijk grip kunt zetten op de mapsensor.

wat ik gedaan heb is de onderste ring eraf gehaald zodat de mapsensor zich niet meer borgt en er makkelijker uitgaat. hij zit dan nog vast genoeg om er niet uit te kunnen dicht toch niet af op de onderste ring en dus enkel op de bovenste. tevens snap ik het ook niet want de mapsensor word vanzellef door de zuigende kracht van vacuum al vast gezogen dus dat houd hem sowieso al op zijn plaats ,de onderste ring heeft dan totaal geen nut.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jary
Lid
Lid
Posts in topic: 18
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2015 11:05
Actief als: particulier

Re: steeds storing bij plaatsen andere luchtfilter

Bericht door jary »

de motor valt niet meer in storing .ook niet meer bij koud wegrijden. het probleem was dus dat er 3 afgebroken tuutjes van mapsensoren in he tinlaatspruitstuk zaten, daardoor kreeg de computer een foutmelding.kan me achteraf wel voorstellen dat iets wat er niet in hoort te zitten een blokkade opwerpt .tuurlijk bij stationair draaien ging nog goed maar bij wegrijden gaat de motor harder zuigen warrelen de afgebroken stukken door het inlaatraject op en werpen zo blokkades op waardoor je in storing valt

en hoe kwamen ze er daar dan in is nu de vraag, daar heb ik wel een simpel antwoord op, ze hebben de eerste er waarschijnlijk eens afgehaald om alles na te kijken of een probleem gehad wat niet aan de mapsensor lag .die hebben ze dan met los halen gebroken .het tuutje is erin gevallen ,de mapsensor konden ze niet meer gebruiken dus hebben ze er een andere mapsensor op gedaan. maar het afgebroken tuutje is verder voor problemen gaan zorgen en ze hebben weer alles na gekeken en weer de mapsensor kapot getrokken ,bedenk dat een mapsensor bij mijn twingo muurvast zit en weinig ruimte is om er grip op te krijgen.je trekt hem al snel scheef en de onderste ring word erdoor gedrukt waardoor hij zich zelf borgt..

dus weer kapot en het tweede tuutje viel erin ,nu hebben ze waarschijnlijk gedacht dat de tuutjes allang door de inlaat via de motor en uitlaat naar buiten gekomen waren.dus derde mapsensor erop en problemen nog steeds niet weg .dus weer door klooien,

maar het storingsprobleem is nu dus opgelost. een andere mapsensor is niet nodig want hij rijd er goed mee. het bewijs dat een goedkope mapsensor ook goed is, is nu ook gelijk geleverd. ik heb ook kontakt gehad met een winkel die verschillende merken mapsensoren voor mijn auto verkoopt. ik vroeg hem waar het prijsverschil in zat en hij vertelde mij dat het puur het merk is en dus niet de werking van de sensor.

het is gewoon balen dat als je een tweede hands auto koopt nooit precies weet wat ermee aangeklooit is. ze hadden gewoon het inlaatspruitstuk eraf moeten halen en de afgebroken stukken eruit moeten halen,maar ja mensen zonder verstand lopen er kennelijk genoeg rond! stelletje stommelingen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht