Stottert, sputtert een klein beetje ( opgelost!)
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Stottert, sputtert een klein beetje ( opgelost!)
Een lekkere vage kop boven dit item. Maar mijn vraag is de volgende: onze scenic, 1.6E 8 klepper uit 1996 met een LPI instalatie(2006) heeft een probleem. Het starten vraagt altijd om wat extra gas geven, anders is het toerental te laag en valt de motor uit. Wanneer ik dan de motor even stationair laat draaien, motor loopt nog op benzine, gaat de motor na een minuut erg onregelmatig lopen. Blijft wel draaien maar onregelmatig. En dan pakt de motor het opeens weer op, draait regelmatig en een wat hoger toerental. Wanneer ik gas geef in deze periode is het net alsof de motor vertraagd reageert. Hij blijft dan laag in toeren hangen. En dan opeens pakt de motor wel gewoon op.
Daarna is het meestal d rest van de dag geen probleem meer. Sinds eergisteren slaat hij tijdens het rijden in zijn 1 opeens(bijna) af, hij loopt dan al op LPG. Ook klinkt er een licht ploffend achtig geluid.
Hij trekt wel goed snel op en het verbruik is ook niet toegenomen.
Heeft iemand een tip?
Johan
Daarna is het meestal d rest van de dag geen probleem meer. Sinds eergisteren slaat hij tijdens het rijden in zijn 1 opeens(bijna) af, hij loopt dan al op LPG. Ook klinkt er een licht ploffend achtig geluid.
Hij trekt wel goed snel op en het verbruik is ook niet toegenomen.
Heeft iemand een tip?
Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Eelco,
Nee, backfire is het zeker niet. De plofjes zijn gewoon veel te zacht eigenlijk. En ook wanneer ik op benzine rij.
Ter voorbereiding van de beurt die ik de auto morgen ga geven, alle bekabeling nagelopen en ingespoten met vochtverdrijver. De de stekkertjes losgehad en vastgezet, ook de bougie kabels.
Deze ochtend liep hij stationair erg rustig en mooi rond. Misschien was een beetje aandacht al genoeg
.
Morgen ga ik op de brug en de onderhoudsbeurt geven.
Geven jullie bij het starten eigen ook wat gas, of laat je het gaspedaal helemaal los?
Johan
Nee, backfire is het zeker niet. De plofjes zijn gewoon veel te zacht eigenlijk. En ook wanneer ik op benzine rij.
Ter voorbereiding van de beurt die ik de auto morgen ga geven, alle bekabeling nagelopen en ingespoten met vochtverdrijver. De de stekkertjes losgehad en vastgezet, ook de bougie kabels.
Deze ochtend liep hij stationair erg rustig en mooi rond. Misschien was een beetje aandacht al genoeg

Morgen ga ik op de brug en de onderhoudsbeurt geven.
Geven jullie bij het starten eigen ook wat gas, of laat je het gaspedaal helemaal los?
Johan
Hide post links |
Bij mijn 25 moest ik een beetje gas bijgeven (ook lpg)
bij de 21 was dat niet nodig (benzine)
bij mijn huidige auto is het ook niet nodig (lpg)
bij de 21 was dat niet nodig (benzine)
bij mijn huidige auto is het ook niet nodig (lpg)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
Misschien is het handig als je ook even de klepspeling controleert en waar nodig bijstelt.
Dit kan ook een onregelmatig lopende motor veroorzaken.
Antonio.
Dit kan ook een onregelmatig lopende motor veroorzaken.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hide post links |
-
Ik heb net in een ander berichtje gevraagt naar de klep afstelling. Ik ben mijn boek met de gegevens kwijt.
Morgenmiddag ga ik de auto een beurt geven en zal dan ook kleppen gaan stellen etc.
Johan
Morgenmiddag ga ik de auto een beurt geven en zal dan ook kleppen gaan stellen etc.
Johan
Hide post links |
-
Vandaag de auto op de brug gehad en gesleuteld. Schokdempers achter vervangen(lekten) door monroe en hulpveer ivm LPG tank en fiets op fietsendrager. Ook de uitlaatdemper vervangen, die had zijn beste tijd gehad.
Kleppen gesteld, bekabeling met anti-vocht ingespoten. En bij het bougies nakijken en afstellen merkte ik dat twee bougies helemaal niet goed vast zaten gedraaid. Kortom jullie begrijpen vast wel dat het stotteren en zachtjes ploffen nu over is
. Vooral oops vanwege die loszittende bougies, dat vind ik dus echt stom. Die heb ik zelf vervangen een 2 maanden geleden.
Maar onze scenic kan er nu weer tegen!
Johan
Kleppen gesteld, bekabeling met anti-vocht ingespoten. En bij het bougies nakijken en afstellen merkte ik dat twee bougies helemaal niet goed vast zaten gedraaid. Kortom jullie begrijpen vast wel dat het stotteren en zachtjes ploffen nu over is

Maar onze scenic kan er nu weer tegen!
Johan
Hide post links |
-
Kom helaas toch weer even terug op probleem van stoteren vlak na het starten.
Ja de bougies zitten nu goed aangedraaid
Vlak na het starten, wat door de LPI instalatie altijd op benzine gebeurd, gaat de motor onregelmatig draaien. En viel nu twee keer uit. Opnieuw starten en het ging prima. Het lijkt alsof de motor even geen vermogen kan leveren. Hij ,uisterd ook niet echt naar het gadpedaal Meer gas geven doet toerental zelfs even zakken. En dan opeens is het over. Dit alles binnen een 30sec a 1 minuut.
Het komt m.i. ook niet door te oud geworden benzine oid.
De bovenste dode punt sensor heb ik schoon gemaakt.
Kleppen zijn recent gesteld.
Heeft iemand een tip?
Johan
Ja de bougies zitten nu goed aangedraaid

Vlak na het starten, wat door de LPI instalatie altijd op benzine gebeurd, gaat de motor onregelmatig draaien. En viel nu twee keer uit. Opnieuw starten en het ging prima. Het lijkt alsof de motor even geen vermogen kan leveren. Hij ,uisterd ook niet echt naar het gadpedaal Meer gas geven doet toerental zelfs even zakken. En dan opeens is het over. Dit alles binnen een 30sec a 1 minuut.
Het komt m.i. ook niet door te oud geworden benzine oid.
De bovenste dode punt sensor heb ik schoon gemaakt.
Kleppen zijn recent gesteld.
Heeft iemand een tip?
Johan
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Een vervuild gasklephuis of lekke luchtslangen.
Antonio.
Antonio.
Renault, a way of life!
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 24 aug 2020 11:55
- Contacteer:
Als ik zo je klacht lees, denk ik eerder aan de lambda-sonde
Een lambda sonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto. Zo goed als alle moderne auto's zijn uitgerust met één of meerdere lambda sondes.
De sonde meet het aandeel zuurstof in de samenstelling van de uitlaatgassen en geeft deze door aan het motormanagement. De score is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding.
Kleine afwijkingen worden door het motormanagement bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen.
Grote verschillen in de z.g. lambda-score kunnen echter niet gecorrigeerd worden en duiden onherroepelijk op een externe oorzaak, zoals versleten bougies of kabels.
Je kunt zo'n sonde zelf vervangen.
Dat scheelt zeker 60 euro arbeidsloon
Mart
Een lambda sonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto. Zo goed als alle moderne auto's zijn uitgerust met één of meerdere lambda sondes.
De sonde meet het aandeel zuurstof in de samenstelling van de uitlaatgassen en geeft deze door aan het motormanagement. De score is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding.
Kleine afwijkingen worden door het motormanagement bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen.
Grote verschillen in de z.g. lambda-score kunnen echter niet gecorrigeerd worden en duiden onherroepelijk op een externe oorzaak, zoals versleten bougies of kabels.
Je kunt zo'n sonde zelf vervangen.
Dat scheelt zeker 60 euro arbeidsloon
Mart
Hide post links |
-
Het punt is dat het om een eenmalig gebeuren gaat na het starten. Wanneer het stoteren even kort gewest is en de motor pakt weer goed op, is het over. Soms na een volgende keer starten, maar ook niet altijd.
Ik voer al een tijd dezelfde startprocdure uit achter elkaar, en expirimenteer daar mee. Dus een tijd met koppelingspedaal ingetrapt starten, met starten een beetje gas bij geven, geen gas bijgeven etc.
Het starten zonder koppelingspedaal in te trappen en geen gas te geven lijkt de beste procedure, maar ook niet altijd.
Het gasklephuis zal ik eens gaan reinigen, net als slangen weer eensn nalopen.
De lambdasonde kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen. Probleem is te onregelmatig daarvoor lijkt me.
Johan
Ik voer al een tijd dezelfde startprocdure uit achter elkaar, en expirimenteer daar mee. Dus een tijd met koppelingspedaal ingetrapt starten, met starten een beetje gas bij geven, geen gas bijgeven etc.
Het starten zonder koppelingspedaal in te trappen en geen gas te geven lijkt de beste procedure, maar ook niet altijd.
Het gasklephuis zal ik eens gaan reinigen, net als slangen weer eensn nalopen.
De lambdasonde kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen. Probleem is te onregelmatig daarvoor lijkt me.
Johan
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 24 aug 2020 11:55
- Contacteer:
Ik zou de sonde er toch maar eens uit halen en laten doormeten.JHV schreef: De lambdasonde kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen. Probleem is te onregelmatig daarvoor lijkt me.
Johan
"Meten is weten!" zeg ik altijd.
Mart
Hide post links |
-
Ik ga er deze week maar eens mee naar de dealer voor een diagnose. Misschien dat ik dan zelf gericht aan de slag kan.
Overigens geen problemen gehad deze week. De temperatuur is buiten vrij hoog, en dan schakeld hij snel over op de LPI instalatie. En op LPG geeft nooit een probleem. Nee, nee, nee, echt niet. Het is geen kwestie van te oude benzine in de tank!!!!
Ik houd jullie op de hoogte. (ik ben dus niet zo vertuigd van de lambdasonde, maar meet hem wel even door deze week. voor de zekerheid en om mijn gelijk te halen natuurlijk
)
Johan
Overigens geen problemen gehad deze week. De temperatuur is buiten vrij hoog, en dan schakeld hij snel over op de LPI instalatie. En op LPG geeft nooit een probleem. Nee, nee, nee, echt niet. Het is geen kwestie van te oude benzine in de tank!!!!
Ik houd jullie op de hoogte. (ik ben dus niet zo vertuigd van de lambdasonde, maar meet hem wel even door deze week. voor de zekerheid en om mijn gelijk te halen natuurlijk

Johan
Hide post links |
-
Na een bezoekje werkplaats, en de diagnose PC is het probleem opgelost. De stappenmotor en het gasklephuis waren behoorlijk smerig, EN het slangetje naar de MAPsensor was gescheurd.
Een poreus slangetje schijnt overigens vaker een probleem te zijn bij de 1.6e, 8 klepper, motor. Net als het smerige gasklephuis en plunjer van de stappen motor.
Na elke tweede keer kleppen stellen ook die dus preventief schoonmaken!
Ik stel mijn kleppen om de 8 a 10000 km, ivm met het rijden op LPG.
De motor klinkt weer een stuk prettiger, heeft niet meer de neiging af te slaan bij het wegrijden en sputtert niet meer na het starten. Rijdt weer als een renault dus.
Johan
Een poreus slangetje schijnt overigens vaker een probleem te zijn bij de 1.6e, 8 klepper, motor. Net als het smerige gasklephuis en plunjer van de stappen motor.
Na elke tweede keer kleppen stellen ook die dus preventief schoonmaken!
Ik stel mijn kleppen om de 8 a 10000 km, ivm met het rijden op LPG.
De motor klinkt weer een stuk prettiger, heeft niet meer de neiging af te slaan bij het wegrijden en sputtert niet meer na het starten. Rijdt weer als een renault dus.
Johan
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in