Degenen die langer op dit forum zitten (en zeker Huite want bij zijn dealer ben ik gaan kijken) weten misschien nog dat wij de HH editie met de kleur Rouge Flammée en zwart dak helemaal geweldig vonden toen die indertijd uitkwam. Wij zijn, toen hij in de showroom stond, gaan kijken en echt een plaatje!!! Tot ik er in ging zitten en ontdekte dat de stoelen anders waren. De verliefdheid was gelijk over!! Maar als ik er een zie rijden: geweldig....
Zoals een flink aantal van jullie (kennelijk) ook hebben, begint het na een jaar of twee te kriebelen. Er is/komt zoveel nieuw op de markt. Mijn vrouw was al lang uitgekeken op het wat saaie (haar woorden

) donkergrijs van het dashboard en we wilden weleens wat gaan rondkijken. Onze aandacht ging uit naar Citroëns: de Cactus en de DS3, waarbij vooral de Cactus met zijn vernieuwend interieur hoge ogen leek te gooien: goeie verhalen in de tests en in de gebruikersreviews.
Omdat wij veel Citroën hebben gereden in het verleden (vooral BX-en) spraken opmerkingen als: écht Frans zitcomfort; net zulke BX-stoelen als vroeger, ons erg aan, want tenslotte het goed zitten is het allerbelangrijkst in een auto. Dus vorige week zaterdag op naar de dealert. Nou dat was een forse teleurstelling: zitcomfort van de Captur is superieur aan de Cactus (MIJN mening hè

); het veelgeprezen dashboard vonden wij niks aan en de voorruit is erg laag. We zijn maar niet aan een proefrit begonnen: zinloos. De DS3 was stukken leuker, zat uitstekend maar veel te klein want we vervoeren regelmatig 2 volwassenen achterin en dat gaat heel erg moeizaam in zo'n kleine 3-deurs. Dus exit Citroën.
In het verleden (toen we naar de Clio en Captur gingen kijken) waren we ook weleens bij de Fiat dealer binnengelopen voor een 500L. En dat hebben we zaterdag dus ook weer gedaan. Het is in de kleur Rosso Amore (what's in a a name

) met zwart panorama dak laat ik maar zeggen een statement als je in zoiets gaat rijden. Zitcomfort is geweldig: lange zittingen, alzijdig verstelbaar, elektrische lendesteun enz. enz. Mooi gedesignd dashboard. Enorme ruimte binnenin: lijkt wel een balzaal én een grote en hoge koffer om de planten te kunnen vervoeren. Dus dat leek best leuk tot de prijskaartjes zochtbaar werden: ver boven budget
In het week-end eens flink op het internet gezocht wat er aan jonge occasions was en toen werd duidelijk dat er heel veel nieuwe met grote kortingen worden aangeboden waaronder één in de goede kleuren, niet al te ver van mijn woonplaats. Maar er was ook een matgrijze met zwart dak in Overijssel. Goedkoper maar met een lichtere (2-cylinder) motor. Afspraken gemaakt.
De matgrijze: prachtig om te zien, prima prijs hoge inruil (hebben jullie kunnen lezen in ander bericht) maar niet overtuigend zitcomfort, je zit een beetje bovenop. Proefrit met zo'n 2-cylindertje. Pleiades kwam dichtbij: het leek wel een Ferrari bij flink optrekken, nogal rumoerig dus en niet echt overtuigend qua koppel verloop.
Daarna naar het noorden: die 500L daar is een special edition met de zwaardere motor. Veel, maar dan ook veel betere stoelen en zeer overtuigend in de proefrit. Gewoon een heel fijne auto om in te rijden.....
Het financiële deel verliep ook goed: hoge inruil, extra korting bovenop de "standaard" gegeven korting. Levering over max. 2 weken (onder meer door inbouw van achteruitrijcamera, aanvraag kenteken en rijklaarmaken)
Dus TATATA: de nieuwe is een Fiat 500L 1.4 T-Jet Rock
Fiat-1.jpg
Fiat-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.