Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Alles wat met de motor van de Clio te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderd 11716

Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door Verwijderd 11716 »

Clio3 face 1
30-09-2005
1,5 ltr dci k9k766


Hallo,

Heb een clio 3 met 1,5dci motor. Deze heeft nu 226 dkm gedraaid.
Ben er al 4 keer mee naar zuid duitsland geweest en loopt helemaal top.

Ik heb gehoord dat de oudere modellen dci nog wel eens last hadden van drijfstanglagers die sneuvelden.
Is dit bij dit type ook zo?

groeten frank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door BramvT »

Ook toevallig dat je dit draadje hebt geopend :) ....ik zoek voor iemand ook een Clio 1.5 DCI en zie er op MP een paar staan uit 2005, maar ik zou ook graag willen weten of DCI's uit 2005 nog steeds de problemen (kunnen) hebben die ze rond 2001-2002 wel hadden, krukaslagers, poulie die stuk kan gaan enz...

De Clio 1.5 DCI (meestal 65 pk) zit qua gewicht net onder de 950 kg gewicht en is daardoor nog redelijk betaalbaar in de WBL...namelijk rond de 64 euro p/m....neem je bijvoorbeeld de Clio 1.9 DTI (met 80 pk, net als mijn Kangoo), dan zit je al tegen de 1000 kg aan en dus een klasse hoger in de WBL.
Maar die 1.9 DTI is maar tot 2002 in roulatie geweest, dus meestal al hoge km.st. (vind ik overigens een erg goed blok die DTI)
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door mechanic »

De krukaslagers zijn een slijtage onderdeel die naar gelang km stand altijd kunnen sneuvelen ook met goed onderhoud. Alleen kun je het uitstellen natuurlijk.
Krukaspoulies gaan niet kapot aangezien dit niet de dempende zijn van het nieuwe type. Wel eens een spie die afbreekt van de nokkenas poulie. Problemen kunnen dus altijd en vooral met hoge km-stand zijn die aannemelijker. Maar grote problemen met de clio kom ik niet tegen, zijn prima auto's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dci
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2014 14:06
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door dci »

Ik ben ook wel erg benieuwd welke 1.5jes nu daadwerkelijk "slecht" zijn en wat er dan zo slecht aan is. Heb er namelijk net één gekocht van augustus 2002 ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



fred_bakker
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door fred_bakker »

Krukaslagers gaan meestal stuk omdat er met te lage toeren gereden word.
Heb al 1.5 DCi tjes gezien met meer dan 3 en 4 ton op de teller die gewoon goed reden zonder ooit 1 lager te vervangen.
Regelmatig olie verversen, EGR schoon houden en rustig warm rijden. Daarna niet op 1200 toeren gaan rijden bv, daar gaan ze van stuk. Boven de 1750 tr/min blijven, en je hebt er heel lang plezier van ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dci
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2014 14:06
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door dci »

Dat laatste wil ik dan graag toch tegen spreken.

Mijn eigen Clio is gesneuveld met schade aan vermoedelijk de drijfstanglagers. Reed 'm altijd netjes warm, reed alleen lange afstanden, het autootje was zeer netjes onderhouden en alles behalve afgetrapt.

Toen ik op dat moment eens wat beter over diverse fora en marktplaats ging bladeren zag ik ze ineens overal: Clio/Scenic/Laguna met tik in de motor. We hebben hier op het forum zelfs mensen die dat met meerdere auto's gehad hebben.

In een heel grijs verleden heb ik een Renault Express 1.6D gehad en die had bij mij een héél zwaar leven (na 4 km "warm" rijden 135 km/h planken in de 4, omdat ie in de 5 bij 120-125 bleef steken, en eens in de 30.000 km verse Lidl 15W40-olie). Heb het apparaat ivm wat laswerk met ruim 3 ton op de teller maar verkocht, maar die motor liep nog net zo netjes als toen ik 'm kocht. Ook de diverse 1.9 dTi's en dCi's die m'n ouders gehad hebben liepen altijd en prima, met hogere kilometerstanden dan m'n Clio had.

Die 1.5, ik geloof er niet meer zo in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



fred_bakker
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door fred_bakker »

Meeste lopen kapot omdat er bv te vaak in de 6'de versnelling gereden word met te weinig toeren. (uitzondering clio 2/3)
De 6'de versnelling is voor emissie eisen geplaatst, maar is te lang eigenlijk om bv 80 in de 6 te rijden. Dat is de reden van sneuvelen van de lagers. Is een schrijven over geweest van Renault zelf. Vooral scenic 2, megane 2 en laguna 2 met 6 bak hadden hier last van.
De laatste generatie 1.5 dci hebben we nog nooit gezien met deze problemen en zijn dan ook zeker goeie motoren te noemen zonder noemenswaardige problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door DHL »

Hoeveel 1,5 dci motoren zouden er wereldwijd niet rondrijden? Zal wel één van de meest gebruikte dieselmotoren zijn. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat je regelmatig klachten hoort. De tevreden rijders hoor je niet, de procentueel enkele mistevreden klanten laten zich horen. Hoe klein dat percentage ook moge zijn hoe meer ervan verkocht worden hoe groter het aantal van mistevreden klanten. Da's logica...
Ik kan me niet herinneren dat tov het aantal verkochte 1,5 dci motoren er veel in de werkplaats kwamen. De 2,2 daarentegen was wat anders... Voor mij is de 1.5 dci gewoon een zeer betrouwbare motor. Maar zoals altijd geldt een normale rijstijl aanhouden en op tijd onderhoud plegen. Mijn vrouw rijdt een scenic 1.5 dci en ik heb er het volste vertrouwen in hoor.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dci
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2014 14:06
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door dci »

Ik denk dat de 1.5 dCi van Renault best veel gebruikt wordt, maar minder voor komt dan de 1.9 TDI van VW en de 1.3 JTDm van Fiat. Die K9K staat misschien op gelijke voet met de 1.4 HDi van Peugeot, qua productie-aantallen.
Laat die 1.4 nu zwaar underpowered in vrij forse auto's gemonteerd zijn en dan nog voornamelijk last hebben van lekke injectoren (tenminste, als de modificatie op de eerste jaargangen braaf uitgevoerd is, want die waren brandgevaarlijk).

Je ziet ze duidelijk meer met extreme kilometerstanden dan de K9K van Renault.
Google verder voor de grap eens op op hol geslagen dieselmotoren op YouTube. Ook al is dat vaak een onderhoudskwestie, het zijn wel opvallend vaak de Renault diesels die daarmee te kampen hebben.

Verhalen zijn maar verhalen, maar Renault heeft helaas toch echt meer bewijs tegen zichzelf verzameld qua betrouwbaarheid. Volgens mij met name in de jaren '01 t/m '05 (ook met problemen bij toen nog nieuwe auto's).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



fred_bakker
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door fred_bakker »

Hou op over 2.2 DCi ..... nachtmerries hebben we er van gehad met kleppendeksels, gesmolten zuigers, verstuivers die echt niet los wouden en noem zo maar op.
Als je een goeie had reed het ook wel goed, dat dan weer wel.
1.9 DCi is ook een poos een ramp geweest, sloegen om de havenklap op hol. Turbo's vervangen in iets meer als een uur op een bepaals moment. Was gewoon routine werk.
Maar dat terzijde, de 1.5 was in zijn vroege statium een degeleijke motor mits er goed mee gereden werd en goed onderhouden werd.

De laatste generaties zijn echt wel goeie motoren te noemen, op wat kleine probleempjes aan rand organen na. Maar dat is na de nieuwe onderdelen ook geen probleem meer.
Hoge kilometerstanden ben ik op K9K wel degelijk meerdere keren tegen gekomen, maar vaak zijn het lease auto's en die verdwijnen dan weer in een ander circuit en zie je nooit meer terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door DHL »

Die 1,9 TDI is ook niet vrij van zonden hoor... vliegwielen, turbo's,... Die motor rijdt veel rond ja, maar die Fiat 1,3 zal je wel minder zien dan de dci en tdi.
De problemen waarover we spreken liggen nu al minstens 10 jaar achter ons. Het begon 15 jaar geleden. Oude koeien dus...
Moet over elk merk eens gaan googlen wat er de laatste 15 jaar misliep, dsg bakken, tsi motoren, mercedes met z'n verstuivers, toyota die onbetrouwbaar werd, en noem maar op.
Jammer genoeg zijn het mensen met minder geld die nu nog zitten te kloten met 2,2 dci's, slecht onderhouden 1,5 dci's.. Ik rij al heel lang renault en had nooit problemen. Enkel mijn Vel Satis is veel binnen geweest voor ots, maar heeft me nooit in de steek gelaten. Komt daarbij dat Renault zich uitermate soepel opstelt bij garantie en tussenkomsten na garantie. Moet je eens navragen bij bvb Dieteren hoe hulpzaam die zijn.
Begrijp echt niet hoe mensen kunnen blijven hangen in problemen van 15 jaar terug, terwijl het merk nu tot de betrouwbaarste op de markt behoort en Dacia die met 'verouderde ' techniek alle grote merken het nazien geeft.
Jammere aan een forum is dat mensen zich aansluiten als ze miserie hebben en dan zie je dat het altijd over oude wagens gaat die zo goedkoop mogelijk hersteld moeten worden.
Een auto die ouder dan 10 jaar is heeft doorgaans zijn beste tijd gehad, tenzij je er kosten aan doet.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door RichTrip »

DHL heeft helemaal gelijk! Renault dCi's met 2 ton of meer staan voor ramsj prijzen te koop. Verstandig zou zijn om na aankoop minstens het aankoopbedrag te investeren om een dCi eens lekker te verwennen. Iedere moderne diesel heeft namelijk een enorme hekel aan het gebrek aan onderhoud. Maar vaak is na aankoop het spaarpotje leeg. "Maar ik moest een diesel hebben, want ik rij wel 30.000-40.000 km per jaar! " Killing....... :fp:
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door mechanic »

Het probleem begint al als je zo'n auto koopt.
Beter laat je deze staan. Maarja,diesel is voordelig :fp:
Eerlijk is eerlijk,een Renault dci van vroege generatie is gewoon niet degelijk. Iemand met een smalle beurs moet hier niet aan beginnen. De handige harry kan het zelf voordelig maken,maar voor elke scheet naar de garage moeten is vervelend. Ff doorsparen of lease is dan slimmer.
Ik ben met Renault de sleutelwereld begonnen,in de slechte periode. Nu een ander merk,ook daar wat issues maar toch een stuk beter,maar ook duurder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dci
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2014 14:06
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door dci »

Begrijp echt niet hoe mensen kunnen blijven hangen in problemen van 15 jaar terug, terwijl het merk nu tot de betrouwbaarste op de markt behoort en Dacia die met 'verouderde ' techniek alle grote merken het nazien geeft.
Jammere aan een forum is dat mensen zich aansluiten als ze miserie hebben en dan zie je dat het altijd over oude wagens gaat die zo goedkoop mogelijk hersteld moeten worden.
Een auto die ouder dan 10 jaar is heeft doorgaans zijn beste tijd gehad, tenzij je er kosten aan doet.
In mijn geval ging het over een dealeronderhouden Clio met 160K op de teller. Als er iemand voorzichtig mee om ging was ik het wel. Natuurlijk hebben andere merken ook ellende, een oude DSG-bak zou ik al helemaal niet willen omdat dat voor mij totaal nieuwe techniek is. Maar wekelijks sleutelen ging mij wat te ver. Rijd nu ook een oude bak (Toyota van 2004), en heb in de afgelopen 20.500 km enkel een lampje vervangen en 2x olie+filter+luchtfilter ververst.
Eerlijk is eerlijk,een Renault dci van vroege generatie is gewoon niet degelijk.
Eindelijk iemand die het gewoon durft te zeggen. Op een Renault-forum. Go mechanic! :)

Om niet te negatief te worden: Laat ik nog even hulde roepen over Renaults produkten uit 1999-2001, en dan met name de 2.0 8V en 2.0 16V benzinemotoren. Sterk en taai :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door mechanic »

Haha ha vind ik ook,daarom een scenic 2001 2.0 16v aangeschaft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Nieuwere 1,5 dci's wel goed ?

Bericht door DHL »

Eindelijk iemand die het durft zeggen...

Iedereen hier durft het zeggen dat die motoren slecht waren. Daar kan je niet omheen, renault liefhebber of niet. Maar het lijkt wel alsof enkel renault slechte motoren gehad heeft. Moet je echt eens googlen op VAG TSI ketting turbo...

Het jammere hieraan is dat de mensen die het zich kunnen permitteren al heel lang met een andere auto rijden en dat die oude auto's nu gebruikt worden door minder begoede personen. Ze staan voor een prikje te koop (bvb een Renault Espace van 2003 2,2 dci) en denken de zaak van hun leven gedaan te hebben. Gaan ze ermee naar de garage en krijgen ze de eerste rekening. Gebrekkig onderhoud, dus riemen vervangen, eventueel banden en ze zitten direct aan 2000k en meer. Dan hebben ze nog niet gereden. Paar duizend kilometer later ontploft de motor en dan wordt de wagen verkocht als schroot. En wat zeggen die gasten? Nooit nog een Renault, slechte auto's.
Maar verdorie 't zijn zaken van 15 jaar geleden.
Ik zit nog op andere autofora. Daar wordt over alle merken gesproken. Sommigen zijn anti Frans, anderen willen niks anders. Maar je hebt er ook die geen Audi meer willen, geen Mercedes meer willen,...
En als ik daar lees hoe weinig mensen er geconfronteerd worden met slechte Renaults. Is gewoon verwaarloosbaar. Een forum als dit hier geeft een vertekend beeld omdat het dikwijls mensen zijn die al in de chit zitten die zich lid maken en hulp vragen.
Misschien is het geen slecht idee om de nieuwe modellen een beetje meer te bespreken en de tevreden klanten hun idee te laten geven?
Versta me niet verkeerd, iedereen kan problemen hebben waardoor een nieuwe auto niet kan. En ik zal met veel plezier de mensen blijven helpen (waar ik kan) met raad als ze tegenslag hebben. Maar soms stoort het me dat er direct bijgezegd wordt dat het merk slecht is. Kan me daar beetje boos om maken. Het is de bestuurder die een slechte auto kocht en die dit had kunnen vermijden door zich vooraf lid te maken, vragen te stellen en zich in te lezen bij interesse in een tweedehandse wagen. En dat geldt voor alle merken en alle gebruikers van een forum. Men doet het jammer genoeg omgekeerd. Eerst problemen, dan lid maken om geholpen te worden zou moeten zijn, eerst lid worden, raad vragen en dan kopen. Da's de juiste volgorde...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in