Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km/u

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Axel57 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

maar 1.5Dci 90pk een zwak motortje?

5 of 6 bak zal aan het gebruik liggen, Veel snelweg dan zou een 6 bak de voorkeur geven, veel in de stad ben je beter met een 5 bak volgens mij.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

In principe hoeft de 6 bak niet zuiniger te zijn op oa snelwegen dan de 5 bak. Gaat om bakverhoudingen. De 5 bak draait in zijn 5 erg weinig toeren. Beduidend minder Dan bijv een Kia Rio diesel met 6bak.
Door die lage toeren (bij 100km/u loopt mijn Captur diesel zo'n 350rpm lager dan bijv de Rio diesel met 6bak) is het verbruik ook gunstig.

Ik vind de 5 bak echter wat vervelend als je vaak in het gebied tussen 50 en 80km/u rijdt, dan schakel je je suf. De 5e versnelling kan bij de diesel pas gebruikt worden vanaf zeg 72km/u.

Qua vermogen? Tsja ik ben 200+ pk auto's altijd hiervoor gewend geweest. En op werk rij ik erg koppelrijke 2.0tdi diesels. En dan is de 90pk dci behoorlijk traag helaas. Geen eerlijk vergelijk natuurlijk...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door avdb55 »

Bij de Captur diesel (66 kW versus 81 kW) is de overbrenging van de 5 in de 5-bak ongeveer gelijk aan die van de 6 in de 6-bak.
De zesbak heeft dus kleinere sprongen. Betekent dat je bij 75 km/h in de 81 kW beter in de 5 rijdt dan bij de 66 kW in z´n 4. Voordeel zesbak dus als je redelijk wat provinciale wegen rijdt.
Als je alleen maar snelweg rijdt heb je m.i. meer aan de vijfbak, want dan heb je minder schakelacties.
De vijfbak kan echter minder koppel aan.

@Tuttivini: het inhouden gedurende heel korte tijd (een hikje) herken ik. Ik heb de indruk dat het een regelprobleempje is, want ik merk het alleen als er bijv. een hobbeltje in de weg zat. Auto denkt even"ik ga te hard" en houdt in om direct weer tot de conclusie te komen dat die actie te voorbarig was. Ik zou me er niet te druk over maken tenzij het iedere rit vaker voorkomt.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TCe120ECD »

En wat als het toch de versnellingsbak het probleem is? Ik weet, het is niet te vergelijken, maar onder mijn 1,5 jaar jonge Captur komt nu een nieuwe versnellingsbak (hoewel, het is een automaat, dus vergelijk gaat een beetje manco). Ik wil alleen aangeven dat je het probleem moet blijven aankaarten bij de dealer. Bij mij heeft het ook 1,5 jaar geduurd. Eerst ontkenning, daarna aandrijving automaat verwisseld, toen tot 2x toe Software vernieuwd, weer ontkenning door de werkplaatschef en nu uiteindelijk een Automatische versnellingsbak besteld na overleg met RN.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door avdb55 »

Bij mij voelt het niet zo. Kan bij Tuttivini natuurlijk anders zijn.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Bij mij voelt het ook niet zo...
Ben nu eigenlijk 100% tevreden over de Captur (zoals aangegeven had ik mogelijk liever een 6-bak qua schakelmomenten/bakverhouding gehad, maar is geen echte storende factor).
Het inhouden/stotteren bij 80km/u is dus door de software update geheel verdwenen, het eenmalige miliseconde inhouden heeft zich dus meen ik te herinneren in de afgelopen maand drie keer voorgedaan, maar zoals avdb55 aangeeft kan dit idd een regelprobleempje zijn wanneer je bijv. net een heuveltje pakt oid.
Als het zich niet (of echt minimaal, zeg 1 keer zo'n miliseconde inhouden per maand oid) voor doet, zal het voor mij geen issue zijn. Als het veelvuldig voorkomt, dan zal ik er retour mee gaan naar de dealer.
Ik krijg echter wel het idee dat het allemaal met 'inrijden' te maken had. De laatste weken werkt alles nml volledig perfect (nu ik 3000+km op de teller heb staan). De motor voelt wat soepeler, ik heb nu ook een paar keer voor het eerst qua toeren doorgehaald, etc.
Ook het start-stop lijkt nu naar behoren te werken (werkt, mits voldaan aan de voorwaarden mbt startstop in de handleiding, altijd).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht