- Ontkoppelgeluid: Als ik op de cruise control rijd bij snelheden boven de 80 km/h en de cruise uitschakel met de knop op het stuur zonder het stroompedaal aan te raken, dan komt er een mechanisch ontkoppelgeluid uit het vooronder. Het is echt een flinke 'Krrok!' die je dan hoort, het klinkt alsof er mechanisch ontkoppeld wordt met versleten schoenen. Als ik hetzelfde doe met een beetje druk op het stroompedaal heb ik dat niet. Als ik constante snelheid rijd zonder cruise en het stroompedaal loslaat heb ik het ook niet.
- Stroompedaal: Regelmatig heb ik een soort feed-back in het stroompedaal. Ik kan er niet precies de vinger opleggen in welke situaties, maar soms voel ik iets onder mijn voet gebeuren, soms ook gepaard met mechanische geluiden uit vooronder.
- Nu ik toch bezig ben, als ik de auto start en de airco moet flink aan de gang, dan komt er een soort ratelend geluid onder de motorkap vandaan. Airco werkt prima, maar het geluid is wel een beetje typisch.
"koppelings" geluiden en stroompedaal
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
"koppelings" geluiden en stroompedaal
Binnenkort krijgt mijn Zoe de eerste beurt. Nu heb ik wat vreemde zaken waarvan ik benieuwd ben of anderen die ook ervaren met de auto.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Re: "koppelings" geluiden en stroompedaal
1 en 3 komt bekend voor en is volgens de dealer normaal. 2 komt mij niet bekend voor.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
2: bedoel je niet dat "doortrap moment?" Is geen feedback in de zin van dat er echt iets teruggevoed wordt maar de weerstand van het pedaal loopt eerst lineair op (gewoon een veer), en daarna moet je als het ware door een drukpunt heen. Dat is ook het moment dat je ECO wordt overruled en je er met vol vermogen vandoor gaat.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Hide post links |
-
Topic author - lid
Nee, ik bedoel echt een mechanische trilling of stoot. Meestal gaat dat samen met klikken of ratelen onder de motorkap, als het gebeurt is het vaak net na het starten.
R110 september 2019
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Ik hen dit nog nooit gemerkt maar zal het vanavond eens testen
HTML: | " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" /> |
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 mar 2016 17:09
Inderdaad komen 1 en 3 me bekend voor en hier is al eens eerder over geschreven op het forum, 2 zegt me niets. Om 1 te voorkomen moet je voordat je de cruisecontrol op "0" zet even de voet op het stroompedaal leggen om zo de klap op te vangen. Bij de-activatie van de cruisecontrol door het rempedaal in te trappen wordt dit natuurlijk moeilijker.....
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES 

Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
Ik heb mijn Zoe nu een paar dagen. Inmiddels 500 km op de teller en 1 heb ik ook.
Dacht nog daar moet ik even mee langs de dealer maar dat is dus een kwaaltje...
Zal bovenstaande tip eens proberen want het klinkt niet echt ZEN
Dacht nog daar moet ik even mee langs de dealer maar dat is dus een kwaaltje...
Zal bovenstaande tip eens proberen want het klinkt niet echt ZEN

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Niet vanwege het kraakje, maar ik heb de neiging (uit energie-oogpunt) om bij de nadering van de afslag, rotonde, etc, naar N te schakelen, dan hoef je ook niet te "mikken" met het gaspedaal om uit te rollen. Wel terug naar D als je echt gaat remmen, anders regenereer je dus niet! Je hebt dan die "kraak" niet.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Contacteer:
Ik ben met dit "klunk" probleem in de regelaar stand ook naar de dealer geweest toen ik net mijn Zoe had en na enige onderzoek was het antwoord dat dit "zoals bedoeld" is en in het ontwerp zit. Ik vind het een fout in het motormanagement systeem maar Renault kan/wil dit niet fixen. Bij mij treedt het probleem alleen met een setting van rond de 80 km/uur op, ga je harder of zachter instellen dan treedt het niet of minder op. De workaround bij mij is om inderdaad het gaspedaal maar een beetje (1 cm) in te drukken voordat je de "O" knop indrukt. Dan komt er geen "klunk".
Naar de N stand werkt ook maar officieel mag dat niet volgens de gebruiksaanwijzing dus dat doe ik niet meer. Je mist dan ook de regeneratie naar de accu door de motor.
2. herken ik niet en 3. Koelpomp ? Koelventilator ?
Naar de N stand werkt ook maar officieel mag dat niet volgens de gebruiksaanwijzing dus dat doe ik niet meer. Je mist dan ook de regeneratie naar de accu door de motor.
2. herken ik niet en 3. Koelpomp ? Koelventilator ?
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Wellicht misverstand: zodra ik ook maar aan enige vertraging DENK, gaat ze in de D. Dus nee, je mist niet de regeneratie, die mis je pas als je gaat remmen in de N.
Pedantic nitpicking: uiteraard regenereer je meer als je vanuit hogere snelheid begint, omdat je dan sneller van een hogere lucht- en rolweerstand af bent, maar dan zitten we wel heel erg op de vierkante millimeter.
Pedantic nitpicking: uiteraard regenereer je meer als je vanuit hogere snelheid begint, omdat je dan sneller van een hogere lucht- en rolweerstand af bent, maar dan zitten we wel heel erg op de vierkante millimeter.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Contacteer:
Zou de klink niet het gevolg zijn van het plotse omschakelen van de draairichting van het koppel, van vrij sterk aandrijvend tot maximaal regenererend? Een som van alle vormen van speling in heel de aandrijftrein. Ik heb de indruk dat mijn nieuwe motor het minder heeft dan mijn vorige.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Hide post links |
-
Topic author - lid
Nee, want dan zou het plotseling loslaten van het stroompedaal hetzelfde effect moeten hebben als je de cruise control niet gebruikt. Het is waarschijnlijk een (functionele) ontwerpfout in de software die de omkering van aandrijving naar regeneratie niet hetzelfde behandelt met of zonder CC.
R110 september 2019
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Dat kunnen we wel een keer testen. CANbus geef de rauwe motorstroom wel vrij.
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Wat betreft puntje 1: Dit nogal abrupte stoppen van de cruisecontrol was mij gelijk in het begin ook opgevallen. Ik heb dit toen gemeld via iemand anders van Renault. Nooit meer iets op gehoord. Daarbij vind ik de cruisecontrol zo-wie-zo niet zo intelligent.
Voorbeeld 1: Als je een bepaalde snelheid hebt vastgezet, en je drukt daarna op de min-knop. Dan schiet hij vaak gelijk in de regeneratie, terwijl hij veel beter gewoon even het "gas" los zou kunnen laten, om het bij de lagere snelheid weer op te pakken.
Voorbeeld 2: Je hebt de cruisecontrol (op de snelweg) op 100km/u. Je gaat een vrachtwagen inhalen door "gas" te geven. Daarna laat je het gas heel voorzichtig los, zodat hij terug zakt naar 100 km/u zonder te regenereren. Dan wordt de cruisecontrol pas weer actief als hij ONDER de ingestelde snelheid is gezakt. Nee, hij zou het net boven de 100 al weer langzaam over moeten nemen, om te voorkomen dat je er onder zakt. Ik weet, het zijn details, maar het lijkt me gewoon een software ding. Je kan dit trouwens voorkomen, door in dit voorbeeld boven de 100km/u de cruisecontrol uit te zetten (op '0' drukken) en bij de 102 dan zelf weer aan te zetten ('R'). Dan pakt ie het wel automatisch goed op! Oftewel, hij kán het wel!
Voorbeeld 1: Als je een bepaalde snelheid hebt vastgezet, en je drukt daarna op de min-knop. Dan schiet hij vaak gelijk in de regeneratie, terwijl hij veel beter gewoon even het "gas" los zou kunnen laten, om het bij de lagere snelheid weer op te pakken.
Voorbeeld 2: Je hebt de cruisecontrol (op de snelweg) op 100km/u. Je gaat een vrachtwagen inhalen door "gas" te geven. Daarna laat je het gas heel voorzichtig los, zodat hij terug zakt naar 100 km/u zonder te regenereren. Dan wordt de cruisecontrol pas weer actief als hij ONDER de ingestelde snelheid is gezakt. Nee, hij zou het net boven de 100 al weer langzaam over moeten nemen, om te voorkomen dat je er onder zakt. Ik weet, het zijn details, maar het lijkt me gewoon een software ding. Je kan dit trouwens voorkomen, door in dit voorbeeld boven de 100km/u de cruisecontrol uit te zetten (op '0' drukken) en bij de 102 dan zelf weer aan te zetten ('R'). Dan pakt ie het wel automatisch goed op! Oftewel, hij kán het wel!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Harm, dat was mij ook snel opgevallen bij het rijden met de Zoe. Ik ben een echte cruisecontrol adapt en heb 'm vaak al in de stad actief (een halve kilometer Nassaukade of Gooiseweg is al genoeg voor mij om dit 'gasgeven' over te laten aan de auto).
1.Het lijkt erop dat de software gedeeltelijk gebaseerd is op wat in een ICE auto gebruikt wordt. Daar betekent immers een druk op de -knop dat het gas even ingehouden wordt. Maar bij een Zoe betekent gas inhouden automatisch dat ie gaat regeneren
2. Dat de cruisecontrol inderdaad pas ONDER de snelheid weer oppakt is echt bizar.
Motto bij gebruik cruisecontrol is: zet je voet erbij voordat je iets met de knopjes doet (uitschakelen of acce/decellereren). Dan gaat het prima. Went snel maar is eigenlijk idioot
1.Het lijkt erop dat de software gedeeltelijk gebaseerd is op wat in een ICE auto gebruikt wordt. Daar betekent immers een druk op de -knop dat het gas even ingehouden wordt. Maar bij een Zoe betekent gas inhouden automatisch dat ie gaat regeneren
2. Dat de cruisecontrol inderdaad pas ONDER de snelheid weer oppakt is echt bizar.
Motto bij gebruik cruisecontrol is: zet je voet erbij voordat je iets met de knopjes doet (uitschakelen of acce/decellereren). Dan gaat het prima. Went snel maar is eigenlijk idioot
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
@harm
Voorbeeld 1 is wel logisch. Als je berg af gaat moet de auto wel op de motor afremmen om snelheid te verminderen. Je kunt natuurlijk proberen voor alle scenario's iets uit te denken/ te programmeren, maar dat zal niet meevallen. Zoals het nu is, is het "one size fits all". Da's geen elegante oplossing, maar ik begrijp hem wel.
Voorbeeld 1 is wel logisch. Als je berg af gaat moet de auto wel op de motor afremmen om snelheid te verminderen. Je kunt natuurlijk proberen voor alle scenario's iets uit te denken/ te programmeren, maar dat zal niet meevallen. Zoals het nu is, is het "one size fits all". Da's geen elegante oplossing, maar ik begrijp hem wel.
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 06 okt 2016 16:52
Euvel 2 valt mij ook op bij de Zoe, en is er al voor terug geweest. Auto is nog geen maand van mij, maar helaas ook dit euvel.
Een knik of knak hoor en voelbaar in rem en gaspedaal ....
Dealer zou het gemaakt moeten hebben, er liep zogenaamd iets aan ....
Helaas voel ik het nog steeds, alleen nu niet meer in rempedaal alleen op het gaspedaal.... Maar even een nieuwe afspraak maken
Een knik of knak hoor en voelbaar in rem en gaspedaal ....

Dealer zou het gemaakt moeten hebben, er liep zogenaamd iets aan ....

Helaas voel ik het nog steeds, alleen nu niet meer in rempedaal alleen op het gaspedaal.... Maar even een nieuwe afspraak maken

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-