Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.

Plaats reactie

Topic author
MarcelRXE
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 17 aug 2011 10:18

Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.

Bericht door MarcelRXE »

Beste forummers,

Ik heb op het forum hier al veel gelezen over het vervangen van de kachelweerstand en herken alle problemen die daarin genoemd worden, maar de combinatie weerstand vervangen en motor onderhouden heb ik nog niet gelezen.
Die van mij is ook defect en heb inmiddels al de nieuwe weerstand in huis. Alleen nog de tijd vinden om deze te vervangen.

Nu weet ik dat bij de meeste Renault dealers het advies gegeven wordt om bij vervanging van de weerstand ook de motor mee te vervangen. Maar ja, jullie begrijpen het al dat gaat heel veel geld kosten.

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid bestaat om die motor een soort onderhoud te geven of te reinigen want dan heb ik toch het dashboard open liggen en wellicht bestaat de kans dan dat deze motor weer iets langer mee kan.

En nog een vraagje of er forumleden zijn die van deze ingreep foto's of handleidingen hebben zodat ik weet waar ik wezen moet en bij wat.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Ooit heb ik in het verleden een ventilatormotor van een Renault 5 gereviseerd, deze was wel heel simpel, dus ik
verwacht dat ze tegenwoordig wel iets moeilijker zijn, maar door alles goed te reinigen, en daarna met vet die een
hoge temp. aan kan invetten, dan zou je al een heel eind zijn :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31

Bericht door mechanic »

Als je de kachelmotor uitgebouwd hebt kun je zien zien of hier roestwater sporen in te zien zijn. Controleer de stekkeraansluiting ook op aanslag. Maar als de motor soepel en zonder bijgeluid draait, en geen sporen van bovengenoemd zijn kan je deze gerust terugmonteren. Heb je wel roestwater sporen altijd de motor vervangen. Dit komt doordat de paravan afvoer dan overstroomt en zo de kachelmotor inloopt.

-kachelmotor vind je onder het dashbord bij aan de pasagierskant. 3 schroefjes los en motor komt er zo uit.
-kachelweerstand even de speaker roosters LV/RV los en de schroefjes losmaken, je kan nu de complete bovenplaat van het dashbord losklikken. nu zie je aan de rechterkant de weerstand zitten en kan je deze vervangen. let op dat de draad van de weerstand erg kort is en je deze precies zo teruglegd als de oude!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MarcelRXE
Lid
Lid

Bericht door MarcelRXE »

Hallo forummers,

Hartelijk dank voor de reacties, hier ga ik wat aan hebben tijdens mijn werkzaamheden aan de reparatie.

Groeten,

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MarcelRXE
Lid
Lid

Re: Kachelweerstand vervangen 1.6 16V uit 2001.

Bericht door MarcelRXE »

Hallo forummers,

Afgelopen dinsdag de stoute schoenen aangetrokken en het dashboard gedemonteerd om de kachelweerstand te vervangen.

Moets eerst nog even zoeken want ik was zelf zo in de veronderstelling dat deze direct achter of bij de bedieningsknoppen van de kachel zou zitten, maar dat bleek dus niet het geval.
De kachelweerstand zit dus achter het dashboardkastje. Toen ik deze gelokaliseerd had heb ik getracht om de luchtbuis die hier overheen loopt te verwijderen maar helaas, dat lukte alleen in het midden, maar rechts achter het ventilatierooster is dat niet gelukt.
Dus nu kunt u zich voorstellen hoe de demontage en later de montage plaats heeft moeten vinden en ik kan u zeggen dat was geen pretje. Onder de luchtbuis de oude weerstand losschroeven, de stekers eruit halen en dan zit deze nog met twee draden (zwart en rood) vast aan een steker. Bij die steker is met geen mogelijkheid bij te komen tenzij je het gehele dashboard er uit haalt.
Ik heb de draden zo dicht mogelijk bij de oude weerstand afgeknipt en bij de nieuwe weerstand hetzelfde gedaan alleen zo dicht mogelijk bij de steker. Nu had ik voldoende kabellengte om middels een kroonsteen e.e.a. met elkaar te verbinden. Alles gemonteerd en voordat ik het dashboard weer in elkaar ging zetten een test gedaan en alles werkte weer.

De kachel motor heb ik niet meer onderhanden genomen, ik was zo gehavend aan mijn linkerarm van het tussen luchtbuis en dashboard werken dat ik daar geen zin meer in had.

Alles werkt goed en daar was het om te doen.

Bedankt voor de reacties.

Groeten,

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De luchtbuis is van bekend dat die voor problemen zorgt, maar deze is met gepast geweld eigenlijk altijd wel te demonteren.
Kachelmotor is eigenlijk heel makkelijk en van onder bij de pasagierskant zo te demonteren. Mocht je weerstand binnen een jaar kapot gaan zit er onderdelen garantie op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TitusOot
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 12 aug 2011 19:32

Bericht door TitusOot »

mechanic schreef:De luchtbuis is van bekend dat die voor problemen zorgt, maar deze is met gepast geweld eigenlijk altijd wel te demonteren.
Kachelmotor is eigenlijk heel makkelijk en van onder bij de pasagierskant zo te demonteren. Mocht je weerstand binnen een jaar kapot gaan zit er onderdelen garantie op.
Dit valt toch een beetje tegen. Bij mij zit er een kunstof kap/afscherming voor. Ik zie dat deze met één schroefje vastzit, dat eerst los moet.
Kan ik deze afscherming daarna verwijderen?
Kan ik het luchtrooster aan de passagierkant ook loshalen, zodat de luchtbuis onder het bovenconsole weg te halen is?

Het ding met die steker erop die je met een schuifje los maakt, is dat de weerstand? Er zit nog een stekertje aan. Is dat voor de omschakelklep voor binnen en buiten ventilatie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Herm
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Laatste bezoek: 29 aug 2015 15:32

Bericht door Herm »

Hallo: bij mijn 1.6 16v 2001 werkte stand 4 niet meer. de weerstand zit onder bij de motor. heb op de sloop een andere weerstand gehaald. de weerstand die bij de motor zit is het zelfde als die in het dashboard zit. je kunt beter een weerstand uit het dashboard halen, die heeft veel minder last van roest. de kachel werkt weer perfect.Gr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Een nieuwe kachelmotor kost 9tientjes mocht die ook beschadigd zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut