Ik rij nu 1.5 maand met de nieuwe espace (160pk, diesel), vorige was de Koleos dus deze is toch net iets anders.
Er zijn wel enkele zaken die wat storen : zo is er bv redelijk wat windruis als je wat sneller rijdt (vanaf 100km/u), de deuren sluiten slecht (je moet ze echt toesmijten), de tablet heeft nog kinderziektes (start niet steeds even snel op of zoals vorige vrijdag soms helemaal niet

-> ik moet 'm deze week binnendoen voor een update van de software + algemene terugroepactie voor de nieuwe Espace), de modi (sport, neutraal, comfort, eco) doen an sich niet zoveel, enkel in Sport merk je dat het gaspedaal wat nerveuzer reageert, er klinkt dan ook een licht gebrom door de luidsprekers. De wagen trekt in Sport-mode ook wat sneller op maar dat hebben ze bij Renault vreemd ingesteld : 1e vitesse wordt overgeslagen, in 2e schiet hij dan weer vooruit (je hebt even het gevoel dat je de controle verliest) maar 3e, 4e vitesse etc schakelen dan weer 'normaal'. De biturbo + 160pk wordt dus naar mijn gevoel niet optimaal benut. De ophanging was initieel in alle modi redelijk hard - zeker vergeleken met die waggelende boot van een Koleos - maar na er 2500km mee gereden te hebben is dat wel al serieus gebeterd. Ik was een beetje bang van de draaicirkel maar ondanks de lengte draait ie veel korter dan de Koleos dus dat vond ik al heel positief, met vierwielsturing zal die ongetwijfeld heel kort draaien maar of dat nu die extra € 2000 waard is .. De Bose-boxen doen hun ding, de led-lichten stralen kilometersver, de interieurverlichting (naar gelang de modus) is sfeervol en kinderen vinden het gewoon leuk maar je kan het ook uitschakelen. De apps zijn verwaarloosbaar zoals was te verwachten, de onboard TomTom is goed maar ik weet zeker dat de TomTom uit de Koleos accurater was, ik heb teveel het gevoel dat de huidige TomTom wat "achter" loopt en dat is redelijk irritant als ie aan een rond punt niet wil volgen ..
De achteruitrij-camera werkt goed, de parkeersensoren reageren soms een beetje te traag (tip : denk er aan de auto te ongrendelen als je wil tanken of het klepje gaat niet open, heeft 20 min geduurd eer ik dat doorhad lol). Wat ik ook storend vind is dat de wagen onmiddelijk sluit van zodra je op 2m van de wagen staat, zelfs al zit er iemand in de wagen, mijn vriendin wordt telkens wat nerveus als onze zoon al in zijn stoel zit, ik nog even iets ga halen en de wagen sluit .. De sleutel is een 20gr wegend niemendalletje dat je niet meer aan een sleutelbos kan hangen en het is te dik om in de portefeuille te steken dus daar moet je een oplossing voor zoeken. Naargelang de modus die je kiest verandert de display voor de bestuurder (de gewone cockpit, geen head-up display), leuk maar ze hadden er beter nog extra info van de TomTom op gezet, op de radio ook : hoe moeilijk kan het zijn van de titel + uitvoerder van wat gespeeld wordt op de radio te tonen .. allemaal onbenut en puur softwarematig op te lossen. Het verbruik is niet spectaculair, ik heb het nog niet nagekeken maar ik heb de indruk dat het rond de 7.5-8 liter zal hangen.
Conclusie, ik ben een tevreden man en het meeste van de ergernissen die ik heb opgesomd waren me reeds bekend van online reviews te lezen/bekijken maar dat heeft me niet weerhouden en ik heb er nog geen spijt van gehad. Nu hoop ik enkel dat de horror-scenarios van uitvallende electronica etc van de vorige generaties Espace achterwege blijft.