1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe!

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ik ging al naar de presentaties in België van de nieuwe Renault Trafics (ook Opel Vivaro's) en er zitten echt mooie dingen bij. Ook het verbruik is weeral minder, maar dat is vooral voor de Master zeer gevoelig, dus mijn volgend wordt misschien een master met het verbruik van de vorige Trafic... (nu heb ik een Trafic omdat er zowel een moto in kan als dat hij nog net in Brugge, Gent, Kortrijk in de ondergrondse parkings kan met zijn 1,99 meter hoogte).

Maar ter zake nu:

In de nieuwe Trafic zit MAAR 80 liter meer in de tank. Dus tijd voor mij om eens mijn oud record van zo'n ruime 1500 km te breken, zeker nu ik ontdekte dat je in een Trafic-dieseltank van 90 liter soms maar net 80 liter krijgt, en ik op een bepaalde plaats er nu meer dan 105 liter in krijg: als die schuin staat met je tankopening (chauffeurszijde) aan de hoogste zijde, dan kon ik zelfs tweemaal bijtanken tot 106 liter en 107 liter (eerste keer 'klikt' de pomp af aan ruim 90 liter bij die stand; hangt ook af van gevoeligheid). Dus nu de echte vergelijking.

Wie Facebook heeft, kan op mijn open profiel alle details lezen op https://www.facebook.com/jeanmarc.vanbe ... 80&type=1 maar ik voeg hie rook een foto bij:Afbeelding

Het hele verhaal vind je dus op Facebook, maar ik geef alle (duidelijk door mij al over 130.000 km nageziene als consistente) boordcomputergegevens hier ook nog eens mee die ik op het rechtse blaadje op de foto ook opschreef:

Op 177 km springt lampje aan en valt iets later "Actieradius" uit,
* Boordcomputer geeft 105,1 liter verbruikt aan (werd wel iets te laat gereset, met je boordcomputer kun je als het ware een Dagtellerstand 'B' gebruiken omdat er maar één dagteller is; dagteller is wel exact juiste aantal kilometer)
* Er werd 107 liter getankt tot aan de nok, maar zoals op Facebook vermeld is mijn truc de wagen schuin plaatsen om er meer in te krijgen; de vorige maal reed ik ook nagenoeg leeg en kreeg er 106 liter in;
* Gemiddeld verbruik van 5,7 liter per 100 km (voor Nederlanders = één op 17,54)
* Gemiddelde snelheid vrij hoog: 55,9 km/h (dus liefst 32 uur en drie kwartier gereden met deze tank, heb pas recent ontdekt dat je met dit gegeven kunt uitrekenen hoe lang je doorbrengt in je wagen en lekker kunt filosoferen of muziek beluisteren of kunt studeren - bij voorkeur het andere wegverkeer natuurlijk)
* 134.615 km dagteller stand (huur deze camionette via leasing sinds 2012) (mijn originele achterbanden liggen er nog altijd op, proficiat Renault! Mijn remblokjes werden pas vernieuw een stuk boven de 100.000 km, proficiat mezelf als eco-chauffeur, heb nog maar om de 40.000 km onderhoud gehad, dus echt goedkope camionette mensen en nog geen enkele breuk behalve de schakelingsbutée hersteld maar dat deden ze binnen garantie, proficiat Renault opnieuw)

Wijze van rijden: echt eco-rijden. Voordeel: het waren warme temperaturen (> 20 graden) dus minder luchtweerstand. Ik reed meestal minder dan 100 km/h en er waren veel wegwerkzaamheden met zelfs maar 70 km/h tijdens dit traject. Ik had minder dan anders stadsverkeer en heb leren enorm anticiperend rijden (het verbruik stijgt vooral bij het aanzetten, maar het gashendel kun je met je voet in de eerste stand hanteren en dat is ingesteld op extra zuinig rijden, enkel bij diep doordrukken krijg je snel je maximaal koppel maar ook dito verbruik). Geen airco, wel beetje ramen open, dus er is nog marge om dit te verbeteren...

Let dus wel: Deze motor rijdt dus na 130.000 km nog EVEN zuinig als toen die nieuw was begin 2012!

Waar is die pé weer die Renault voor de rechter sleepte omdat hij meer verbruikte dan er op het boekje sta.

Renault, ik ga u dagvaarden wegens een zware klacht dat ik MINDER verbruik dan er op 'het boekje' staat...

:dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door DHL »

Allemaal goed en wel, ecorijden doe je inderdaad best niet met je eigen voertuig om gekende redenen. Maar denk je er ook aan de andere weggebruikers niet op te houden? Heb de indruk dat er tegenwoordig veel zuinigheidsfreaken rondrijden, heb al de helft van mijn stuur opgegeten hierdoor.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Inderdaad, dit kan ergerniswekkend zijn in de bebouwde kom en bij het oprijden van de autostrade bijvoorbeeld. En er zijn meer en meer mensen die met personenwagens ook achter camions rijden ZONDER cruise control en dat is ergerlijk. Een hele colonne aan 86 à 91 km/h (werkelijke snelheid, zie TomTom bijvoorbeeld = 94 km/h op cruise control in Trafic) is ook geen echt probleem (adaptive cruise control zal nog veel beter zijn hiervoor maar is nu nog niet te krijgen op die camionettes).

Eco rijden is iets voor op het eerste rijvak dus, denk ik. En in stad, ja, daar is het nu toch maar 30 km/h of 50 km/h en dus mag dat wel ergerlijk zijn, want in de eco-testen bleek zelfs nauwelijks tijdverlies in stad met dit 'veel trager optrekken' in een echte eco-camionopleiding (had ik niet verwacht).

Best is dat er zowel offensieve als defensieve chauffeurs zijn. Trouwens, de offensieve zou zo eerlijk moeten zijn te zeggen dat hij in fout is. Je kunt immers niemand dwingen om rap te rijden (oude peekes zijn ook toegelaten buiten de zondag) behalve 70 km/h op de autostrade minimaal, maar omgekeerd is het wel toegestaan trager te rijden dan normaal.

Dit soort records is ook voor mij niet haalbaar om telkenmale te doen, maar reken toch maar eens uit als je 500 km gratis diesel krijgt op één tankbeurt, zou je wel meer twijfelen om wat langer op reis te gaan naar bijv. Frankrijk of Oostenrijk.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door DHL »

Van zodra je een hindernis vormt voor andere weggebruikers kan je wel uit he verkeer worden gehaald door de politie hoor. Onaangepaste snelheid geldt in beide richtingen.
Offensieve rijders hoeven niet per definitie snelle rijders te zijn, als ik snel rij, rij ik toch erg defensief hoor. En ik heb al vele trage rijders gezien die geen voorrang verlenen ed meer...
En als laatste, je deelt chauffeurs in twee groepen. Snelle en trage... waar is de grootste groep, degenen die een normale snelheid aanhouden?
Allez, je hoort het, ik ben niet echt pro ecorijden :) Ik ben blij dat ik met mijn 85l een actieradius van een goeie 1000 km heb. Ik ben een tevreden man lol...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Dank je, ik vind je aanvulling bijzonder waardenvol:

Er zijn dus drie soorten rijders, lees ik, en dat is terecht:
  • Trage, soms zuinige (tot 1800 km met één tank van 105 liter)
    Normale, wellicht 1300 km met een tank van 90 liter
    Snelle, zo'n 1000 km per tank van 85 liter
Mag ik dan ook vooral respect hebben van elke categorie voor de andere. Meer nog: twee weken geleden reed ik zelf met knipperlichten naar een vriendin die ik van de kliniek moest halen om naar huis te brengen om daar te sterven omdat haar kankergevecht verloren was, en had ik toen die boete gehad ter hoogte van de werkzaamheden à 70 km/h waar ik nog 140 km/h reed, dan zou ik dat verdiend hebben. Ik behoor dus bij ALLE drie bovenvermelde categorieën: normaal rij ik normaal, soms rij ik traag, zeker als ik aan het financieel voordeel denk en ook voor anderen liefst minder diesel verbruik want onze fossiele brandstoffen zijn niet oneindig, en af en toe ook egoïstisch snel zoals jij (dat laatste doet onze economie beter draaien, dus zuiver egoïstisch is het ook niet als je het economisch zo inkadert).

Toen ik in 1986 mijn rijbewijs haalde, diende mijn Renault 4 (super wagen qua wegligging, vooral over sneeuw op het derde rijvak op de autostrade, leerde ik toen ik mijn echtegenote eens dringend rond 4 h 's morgens van Putte naar Aartrijke moest voeren) vooral om "zo snel mogelijk van punt A naar punt B" te rijden, en had ik ook plezier aan dat rijden.

Nu ben ik zo'n 1.500.000 km verder, ouder, later, en leerde ik mijn zoon heel anders rijden: Auto dient niet meer om zo snel mogelijk te rijden, maar gewoon om zich te verplaatsen van punt A naar punt B. Mijn eerste auto's hadden veel remblokken nodig, de stuurstangen en de rubber blokjes vooraan zagen redelijk af, en ik had relatief veel voorbanden nodig. Nu leer ik mijn zoon om 100.000 km met banden te doen, rijdt hij ook met de camionette en met zeer weinig remonderhoud, en hij KAN zelfs niet racen zoals ik of een slip maken zonder ABS op gravel of moet daarvoor speciale slipcursussen volgen.

Ja dus, ik ben ook jong geweest en ben dat eigenlijk nog met een van de zwaarste productiemoto's (> 160 PK, > 130 newtonmeter) die er zijn maar dan een tot tweemaal per jaar in Duitsland, maar ik heb mij aangepast aan 'de nieuwe normen'. Ik durf ook stellen dat als jij 80 jaar oud zult zijn, je ook heel anders zult rijden dan nu, en je verbruik nog veel meer zal gezakt zijn en zelfs je kinderen met verstomming zult slaan als je zegt dat je wagen 8,5 liter diesel per 100 km slikte. Onze kinderen zullen immers in automatisch begrensde wagens rijden met een verbruik van 2 liter per 100 km of die waarde met een ander soort grondstof.

"Alles is relatief", leerde Einstein ons eerst in zijn bijzondere relativiteitstheorie (die begrijp ik), en later in zijn algemene relativiteitstheorie (die gaat grootdeels mijn petje te boven).
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Nog een bijkomend voordeel: Wagen is van 2012, afgekeurd op 04/02/2015 voor de banden (achteraan liefst 152.000 km!), prijzen gevraagd, inclusief Deboosere uit Izegem uitgekomen (op het autoforum aangeraden op http://www.autoforum.be/showthread.php? ... ost5520774) en deze was de enige die mij zonder morren meteen exact dezelfde banden voorstelde: Goodyear 205/65 R16 105/107T voor minder dan 450 EUR + BTW (alles inbegrepen) en wagen rijdt terug als nieuw en ook trillingen uit stuur zijn volledig verdwenen nu.

Toch plan ik misschien voor de invoering van Euro 6 (i do NOT want ADD adblue in my cars with sticky ureum i normally piss out) de nieuwe Trafic/Vivaro te kopen omdat die nog ruim een liter zuiniger zou zijn. Intussen uitkijken op het forum of iemand dit inderdaad kan bevestigen, want van een motor van 2.0 liter naar 1.6 liter, is niet evident om probleemvrij te zijn. Het remmen op de motor moet bijv. nu toch heel wat minder zijn waardoor je wellicht dan iets meer remblokjes verslijt, i presume?
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door WillemS »

En koop een rol tape en plak daar alle zichtbare naden mee dicht, te beginnen met de motorkap. Vervolgens zet je de spiegels tegen het raam, dan haal je wellicht de 2.000 km op een tank.
Zo heeft Maus Gatsonides de Mobil zuinigheids-rally's gewonnen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Dank je, WillemS, ook voor de naam van Maus Gatsonides (blijkt inderdaad een man te zijn om U tegen te zeggen).

Inderdaad, ik merkte ook dat bijv. bij de Audi A1 en zo, men de zuinigheid verder naar beneden krijgt door de onderzijde van de wagen uiterst glad te maken. Dus misschien toch geen reservewiel meer in de toekomst (voor+nadelen afwegen), maar ik verneem nu ook dat men bijv. de ECU (Electronic Control Unit, zit bij mijn Kawasaki 1400GTR moto onder het zadel) kan bijsturen (zoals bij mototuning) op het toerental van 90 km/h waarbij men even de turbodruk misschien zou kunnen verlagen/verhogen om op die camionsnelheid net iets minder te verbruiken, en dat ook zou helpen. Wellicht is het ook op dit ECU niveau dat men net de 1.6 biturbo door zijn kleinere inhoud toch dezelfde 'kracht' heeft kunnen laten geven om zuinig te zijn: Elke wagen/camion per merk heeft zelfs zijn eigen "zuinigste verbruik". Bij Man camions is dat 87 km/h, Bij Mercedes Actroz zou dat net de bijgeregelde 89 km/h zijn door vergaande testen, bij de Vito zou dit net door zijn LAGERE koppel (dacht altijd hoger koppel, maar is maximale trekkracht, en hier gaat het om minimale inspuiting net bij een bepaalde snelheid, maar dan speelt de wind + elke minimale helling weer een rol) gewoon rond de 70 km/h zijn waar net de windweerstand hoger wordt dan de mechanische + rolweerstand. De nieuwe automaten blijken ook superzuinig te worden en worden misschien ooit zuiniger dan die met versnellingen (denk dan aan Mercedes A en Audi A1 weer met die automaten die dubbel voorschakelen en dus altijd klaar staan op de volgende versnelling hoger/lager naargelang omstandigheden).

Maar voor ik naar de nieuwe overga, zou ik inderdaad eens dolgraag de 2.000 km halen.

Nu, pas met nieuwe banden op 152.200 km, maar ook in vorst (luchtdichtheid hoog en ook extra verwarming aan, soms moet ik zelfs de motor laten draaien bij lange stilstand als ik op iemand of op materiaal wacht) zit ik plots echter aan meer dan 8 liter, dus ik test nog of het aan de nieuwe banden ligt of aan ook het extra additief dat nu bij winterdiesel wordt gevoegd, en natuurlijk niet ten gunste komt van de maximale energiedensiteit die zomerdiesel dan wel weer heeft. Super dank voor je repliek, ik kan weer opzoekingswerk verrichten nu!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door DHL »

Bij Seat kon je een gesloten kalender krijgen waardoor het verbruik zakte en de motor sneller opwarmde in de winter... Misschien iets om te proberen.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door WillemS »

@ Jean Marc, Maus is een grote held voor mij, hij woonde bij mij in de buurt en is o.s. de uitvinder van de "Gatsometer"
Velen zullen hem vervloeken als ze weer een snelheidsboete op de mat vinden, maar ja het is je rechtervoet die "de schuldige" is, toch!?
@ DHL, kunt u "Jan Kaas" even uitleggen wat een gesloten kalender is.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door DHL »

Kennen jullie dat woord niet? Dat is de grille tussen de koplampen. In de winter kan het geen kwaad dat die dicht is.
Heb zo nog ene liggen van de Seat Ibiza nu ik eraan denk... zal ze eens te koop moeten zetten. (ik wisselde zomer en winter af met open en gesloten grille voor snellere verwarming)

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Nee, kende ook dat woord niet en vond het ook niet in het Engels terug via google.uk.co.

Zou daar mee opletten: Mijn vaders tweede VW minibus (eerste was die speciale nu peperdure blauwe Caravelle van 1965 met die bovenruitjes) kreeg per ongeluk ooit een plastic zak tegen zijn voorzijde met een serieuze oververhittingsschade. De motoren van nu maken al minder hitte, maar van mijn Renault is er een speciale windtrechter en als je die afdekt, heb je misschien de eerste vijf minuten minder verbruik, maar ik zou het echt niet durven afplakken met tape.

Een motor is primair net ontworpen op inlaat en uitlaat met het verbrandingsproces ertussen, mijn eerste garagist/meester leerde mij dat je altijd bij motorpanne 2 vragen moest stellen: 1. heb ik ontsteking? 2. heb ik nafte+zuurstof? en ik zou het echt niet durven afplakken; trouwens die ontploffingen richten zich ook al meer naar achteren zodat die doorvoer van lucht niet zoveel tegenhoudt, tenzij echt bij veel hogere snelheden, maar dan kun je niet meer zuinig rijden.

PS: Op Wiki en Nederlandse websites is niets te vinden maar het is WEL juist dat "Maurice Gatsonides" vooral met een Citroën BX (dat was en is een mirakel op wielen, had toen al meedraaiende koplampen want een vriend van mij heeft die moeten restaureren en viel van de ene verbazing in de andere) in de Mobile Economy Runs en won die ook in 1958, zie bijv. http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 93844.html

Over Maus zelf, zie ook http://www.inzichten.nl/mensenmaat/mensenmaat_10.htm en ja, ik lijk op hem, behalve qua vrouwenverleider en valsspeler (maar dat kon ook afgunst zijn van de mensen die verloren van hem, wie zal het zeggen)? Techniekers met wonderbaarlijke handen zijn nu eenmaal mensen die dikwijls vrouwen kunnen 'vervoeren' (dubbel bedoeld). Nogmaal thx, WillemS, als je een boek hebt over hem, kan ik dat kopen van je. Zend dan een PB want dit is of topic (behalve de Mobile Economy Runs). Foto op Afbeelding
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door DHL »

Moet dat niet afdekken in de volle zomer he, in de winter kan het geen kwaad. En je ziet toch de temp van je koelvloeitstof op je dash..

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door WillemS »

Ja, nu weet ik het weer dat noemden wij hier een rolhoes. In de '60-er jaren zaten die op veel Volvo's en Fiat's. met een kettinkje in de wagen en een haakje onder het dashbord kon je die optrekken dan. Groot voordeel was idd dat de motor veel sneller warm werd en bleef, na enige tijd wel de ketting wat vieren om de temperatuur wat te regelen.
Nu moet de Thermostaat dat allemaal doen.
Bij wagens die het niet hadden maakten we een stuk karton pas zodat de onderste helft van de radiateur afgedekt werd.
Vervolgens werd dat stuk karton dan vergeten, met klachten over oververhitting tot gevolg zodra het wat warmer weer werd.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door DHL »

Sommige merken integreren dit systeem nu. Maar dan elektrisch en automatisch aangedreven.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door Pleiades »

Klopt, heb nog gewerkt aan een actuator voor een grote autofabrikant die bij een failure automatisch open gaat staan :)
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door Scenic2000 »

De clio 4 maakt daar ook gebruik van met elektrisch aangestuurde kleppen in de bumper.
Zo worden de diesels sneller opgewarmd.
Renault heeft wel voorzien indien de sturing defect is dat de kleppen open blijven staan om geen oververhitting te krijgen.
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door WillemS »

Het was een Citroen DS.
Overigens die eerst Gatso meters werden getest in Haarlem op de Randweg. Twee grijze rubberen slangetjes gevuld met lucht, op een meter van elkaar, die een microswitch aanstuurden en een teller die het tijdsverschil mat en een rekentuig dat dan de snelheid berekende.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

DHL: "En je ziet toch de temp van je koelvloeitstof op je dash.."
Nee, de Renault Trafic 2012 is mijn ALLEREERSTE wagen ooit die GEEN temperatuursensor heeft en ik voel mij daar nog steeds niet gemakkelijk bij. Klein detail: ik koos de Trafic ook omdat het stuur beter was dan de Vivaro (bij hele lange afstanden kun je je hand op je schoot leggen en is de onderkant van het stuur open maar dat was NIET zo bij de Vivaro, net als bij Mercedes Vito initieel).

Nu heb ik gehoord dat er een lampje terug is voor temperatuur bij de Vivaro 2014 zuinige BITURBO (wellicht ook bij de Trafic, maar ik krijg dat niet bevestigd, als iemand het weet, graag zeggen) dat oranje brandt als de temperatuur nog te laag zou zijn en dat groen brandt als de wagen op bedrijfstemperatuur is. Dat zou dan weer voldoende zijn, al ben ik van meetafaan geleerd als chauffeur (letterlijk = verwarmer, dus het woord gaat diep!) je meer je temperatuur in het oog diende te houden dan je brandstofmeter, want dat schade aan de motor 100 X zo erg was als zonder diesel/benzine vallen.

Dus ik kan het te laat zien als het misloopt wellicht, standaard heb ik op mijn model 2012 Trafic (ECO2) GEEN indicatie van temperatuur van het koelwater in de kerncentrale ervan (grapje).
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door WillemS »

Een olie temperatuur meter is veel beter, is ook achteraf in te bouwen.
Als je koelvloeistof op temperatuur is is de olie dat nog lang niet.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Dag Willem S,

Kleine update: nieuwe Renault/opel New Trafic/Vivaro 2015 zitten nu volgens mij nog dichter bij elkaar en hebben nu ook een lampje terug dat de temperatuur aangeeft in verschillende kleurtjes aangeeft (ik dacht opstarten of op normale temperatuur = blauw en rood als het misloopt en oververhit raakt).

Daarmee zal ik me weer ook 'normaler' voelen en ouderwets meer op mijn gemak...

Mijn werkgever heeft trouwens een nieuwe Opel Vivaro L2 besteld, dus ik kan jullie wel updaten als het nodig is met de verschillen tussen New Trafic en New Vivaro maar die gaan nu minder van elkaar afwijken, meen ik, dan vroeger het geval was. Bizar bij Opel: Daar kun je de lichtste motorisatie 90 PK Ecoflex Start/Stop kiezen die NIET beschikbaar is bij de Renault Configurator en daardoor toch een heel groot bedrag uitsparen dat ik dan aan serieuze opties besteedde en de Sportive versie meteen (Grand Comfort van Renault?).... We keep intouch, ik denk dat tussen beide je niet meer echt kunt spreken van 'vreemdgaan' want de motoren zijn nu ook exact dezelfde, meen ik.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

vlaardingen010
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2014 20:08
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door vlaardingen010 »

Ik rij zelf met de nieuwe 2015 renault trafic bi turbo 140 pk.
Zonder ook maar iemand tot last te zijn kan je er met gemak 1 op 16.5 mee rijden, als je max. 105 /110 km- uur rijdt.
Kijk 1 op 20 zal die ook wel rijden bij 85 km/uur op 1400 omw./min in de 6e versnelling maar dat noem ik geen rijden dat is
de boel ophouden en anderen tot last zijn.
Wat ik wil zeggen is dat een common rail diesel met 6 bak en 2 turbo's ALTIJD zuiniger is als een ouwe meuk pomp verstuiver diesel, het is maar hoe gek je het wil maken om zuinig te rijden.
Je kan ook nog 10 meter vlak achter een vrachtwagen gaan hangen in de zuiging die 90 rijdt, representatief is het allemaal niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 9
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Je hebt gelijk. Heb mijn 66 kW en dus slechts 90 PK 'sterke' (bij verrassing toch NIET zwakke!) ECO Vivaro omdat die bij Renault niet leverbaar is, ZONDER biturbo. De zuinigheid zit dus NIET bij de biturbo, want ik haal nu 5,50 of 1 op 19 zonder al te dom te doen en die wordt pas ingereden.

Minimum verbruik zakt zelfs naar iets meer dan 4 liter bij maximaal koppel (enkel voor dit model, voor uwe ligt dat beter en 'normaler' op 90 km/h dus stoor je dan niemand als je meerijdt op het rechtse rijvak met de camions en daar ook blijft, maar kom je dan wel op 5,5liter ook weer uit!) bij 1500 RPM in 6de versnelling dus 1,6 liter inhoud is perfect voor tot 3 ton (maar dan zal het accelereren en stadsverkeer liever jouw biturbo verkiezen en niet mijn single turbo) en ZONDER mee te rijden met camions dus op eigen kracht is dat rond de 80 km/h.

Maar voor dit laatste geef ik je gelijk, dat dit wel storend kan zijn voor andere weggebruikers en goed is voor wat testen, maar niet om continu te rijden. Ook de Tesla S zie je om die reden trouwens wel eens dikwijls op autostrade op het rechter rijvak om een lange actieradius te hebben.

Ik ga misschien een lichtkrant installeren op mijn achterruit om mensen te verwittigen als ik weer eens 'extreem' test.

Op de andere fora lijken echter de meesten met biturbo die kracht ook echt te gebruiken, met terug het originele verbruik van mijn Trafic 2012 2 liter met 115 PK in 'normale omstandigheden': 7 liter.

Laat ons verdragen dat er twee soorten mensen zijn intussen. Voor mij, die zelf als kleine zelfstandige, deze wagen huurt van een klant die die least en lang zwarte sneeuw zag door een onheuse vechtscheiding met redelijk wat advocatenbedrog, is het echter wel de zuinigheid en nog snel de EURO 5b norm zonder AdBlue die mij tevreden maakt voor een besparing van snel 1000 EUR per jaar op dieselverbruik bij zo'n 60.000 à 80.000 km.

Maar ik begrijp het dat vlotte chauffeurs en overeco_chauffeurs een beetje zoals overtuigde vleeseters en vegetanisten tegenover elkaar staan soms. Elk heeft zijn bestaansredenen, en over 30 jaar rijden onze camionettes wellicht allemaal 90 km/h in colonne op autostrade zonder dat je nog hoef te sturen of af te remmen met syncro_control met radars en assistentie van ons navigatiesysteem en zullen we misschien een boekje uitbrengen met dit soort forumtopics en onze kleinkinderen hun mond openvallen en 'wow zeggen over onze 'verkeersovertredingen voor dit of dat...' +je

PS: Brak dit record door meer dan 2000 km te rijden van België in één keer tot Bulgarije met dezelfde trafic en ZONDER het verkeer te storen. Bepaalde looprecords zijn ook bediscussieerd om er net 'toevallig' iets meer wind was, natuurlijk. Maar ik DEED het toch maar! Met mijn moto was het 100 X gevaarlijker: Zie http://logocom.be/moto/1400gtr/ en dat zou ik niet nadoen als ik jou was. Een moto is NIET gemaakt om heel de tijd mee achter je te kijken, maar daar wou ik aantonen dat de zwaarste en krachtigste en grootste motor (1,4 liter!) toch de zuinigste kon zijn, waarmee ik eigenlijk jouw standpunt hierboven ook bevestig).
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: 1832 km met één Trafic tank: oude Trafic verslaat nieuwe

Bericht door DHL »

Voor mij moet een wagen zuinig zijn uit zichzelf. Dat wil zeggen, hij verbruikt maar wat hij verbruikt...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Nieuwe radio in trafic
    door MarioHex » » in Elektrische en elektronische systemen
    1 Reacties
    158 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone
  • Nieuwe Renault Trafic of blijven gaan: 452.000 km
    door VAN BELLE Jean Marc » » in Trafic
    1 Reacties
    173 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic
  • trekhaak trafic 2017
    door Paulcm » » in Trafic
    0 Reacties
    162 Weergaves
    Laatste bericht door Paulcm
  • Trafic 2023 schuifraampje
    door Airport24 » » in Techniek algemeen
    1 Reacties
    165 Weergaves
    Laatste bericht door mission
  • Trafic 3 2016 verwarming achter
    door Dirkvd » » in Trafic
    0 Reacties
    140 Weergaves
    Laatste bericht door Dirkvd
  • Trafic T120 1987, versnellingsbak
    door FredS » » in Trafic
    0 Reacties
    275 Weergaves
    Laatste bericht door FredS
  • Camper Renault trafic p1200 d
    door ErikTrafic1987 » » in Trafic
    1 Reacties
    281 Weergaves
    Laatste bericht door FredS