Vandaag wordt mijn dashboard vervangen bij Hans Jongerius Gouda. Ik zeg eerlijk, van mij hoefde het niet zo HEEL erg, maar de garage drong er toch een pietsie op aan, en ik kan best luisteren. Toen ik de afspraak maakte zei ik: "joh, geef me dan een Twizy mee, geinig". Die stond dus vanmorgen keurig klaar, een 80km/h versie, zonder zijruitjes. Ik had voor de zekerheid een fleece dekentje meegenomen

De auto
Zoals de Lelystad-gangers al hebben gezien is ze zéér spartaans. Geen radio (zinloos, zie verderop), geen verwarming (logisch) en het hele interieur is, laat ik het "vandaal-bestendig" noemen. Volkomen noodzakelijk natuurlijk.
Het is op geen enkele manier een "kleine Zoe" te noemen.
Rijden
Ook dat is echt anders dan de Zoe. Geen flitsende acceleratie, ze komt gewoon goed mee. Van 70 naar 80 gaat niet meer vlot. Even een gaatje in accelereren gaat niet, je moet veel meer gebruik maken van de omvang dan van het "elektrisch rijden" gevoel. De pedalen moeten fors worden aangesproken, zowel gas als remmen. Ook heel anders dan de Zoe. Ze regenereert minder agressief dan de Zoe lijkt het, maar dat is moeilijk te onderbouwen, er is geen kW meter, alleen een zeer groffe "thermometer" (maar 5 standen).
Het was vanochtend natuurlijk een frisse ochtend, en dat merk je: koud! In die zin is het een motorfiets met een dakkie. Dunne handschoenen waren geen luxe geweest en het dekentje op de broek van mijn pak van zomerstof was bepaald geen overbodige luxe.
Wind- en motorgeluid zijn fors. Zonder zijruitjes en met stevige wind van opzij kan voor een stoplicht wel tochtig worden

Sturen is onbekrachtigd, maar lekker direct.
Als het bovenstaande negatief klinkt: absoluut niet, maar het is "rijden met een heel andere ervaring". Geen verrassing dus.
Navigeren
Hoewel ik er in de afgelopen weken een paar in het wild op de snelweg ben tegengekomen, vind ik het niet verantwoord. Het mag, maar daar heb je het dan ook mee gezegd. In de file is het top, als het 130 gaat doodeng, en dat heb ik dus niet eens geprobeerd.
Dat betekent dat je jezelf moet leren anders te navigeren. Een losse navigator of foon houdertje is m.i. een must, en als je van spraak instructies houdt ook een bluetooth oortje of speakertje: je kunt het luidsprekertje van je foon echt niet verstaan. Google maps met "vermijd snelwegen" ging prima.
En hoewel dat minder opschiet (man, wat een opstoppingen bij al die rotondes rond de snelweg-opritten, dat merk je normaal niet zo), kom je weer eens ergens en zie je ook weer eens wat anders.
Opladen
Een oepsie! Geen type 2, maar Schuko met overigens wel een ingebouwde krulkabel. Ik heb in België heel wat palen gezien met 16A Schuko, maar hier niet. Het kantoor waar ik nu ben heeft wel een paar Type 2 palen, maar daar zou ik niet terecht kunnen. Opladen schijnt overigens ongeveer 4 uur te duren voor een volle lading.
Toen ik wegreed stond de range (vol opgeladen) op 50 km, maar dat liep nog wat op. Voor dit ritje dus geen probleem. Jullie horen nog als dat op de terugweg straks toch anders blijkt te zijn.
Mijn conclusie (ik moet nog terug, dus prematuur)
De Twizy is een onwijs geinig ding, maar bezint eer ge begint. Als ik in, zeg eens wat, Grenoble of Marseille zou wonen stond ze absoluut voor de deur (klimaat, stad). Voor in een drukke stad is het geweldig. Zonder jas op weg in ons landje in september is geen optie.