Twizy

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Twizy

Bericht door zoe2goe »

Beetje off topic, maar wel leuk om te delen.

Vandaag wordt mijn dashboard vervangen bij Hans Jongerius Gouda. Ik zeg eerlijk, van mij hoefde het niet zo HEEL erg, maar de garage drong er toch een pietsie op aan, en ik kan best luisteren. Toen ik de afspraak maakte zei ik: "joh, geef me dan een Twizy mee, geinig". Die stond dus vanmorgen keurig klaar, een 80km/h versie, zonder zijruitjes. Ik had voor de zekerheid een fleece dekentje meegenomen ;-) Ik moest naar Den Haag en toen ik dat meldde werden de blikken zorgelijk: range? snelweg? Als ervaren EV rijder haalde ik daar natuurlijk stoer mijn schouders over op: de available range stond op 50 km, dus het zou net moeten kunnen heen en terug. Te paard!!

De auto

Zoals de Lelystad-gangers al hebben gezien is ze zéér spartaans. Geen radio (zinloos, zie verderop), geen verwarming (logisch) en het hele interieur is, laat ik het "vandaal-bestendig" noemen. Volkomen noodzakelijk natuurlijk.

Het is op geen enkele manier een "kleine Zoe" te noemen.


Rijden

Ook dat is echt anders dan de Zoe. Geen flitsende acceleratie, ze komt gewoon goed mee. Van 70 naar 80 gaat niet meer vlot. Even een gaatje in accelereren gaat niet, je moet veel meer gebruik maken van de omvang dan van het "elektrisch rijden" gevoel. De pedalen moeten fors worden aangesproken, zowel gas als remmen. Ook heel anders dan de Zoe. Ze regenereert minder agressief dan de Zoe lijkt het, maar dat is moeilijk te onderbouwen, er is geen kW meter, alleen een zeer groffe "thermometer" (maar 5 standen).

Het was vanochtend natuurlijk een frisse ochtend, en dat merk je: koud! In die zin is het een motorfiets met een dakkie. Dunne handschoenen waren geen luxe geweest en het dekentje op de broek van mijn pak van zomerstof was bepaald geen overbodige luxe.

Wind- en motorgeluid zijn fors. Zonder zijruitjes en met stevige wind van opzij kan voor een stoplicht wel tochtig worden ;-) Onder het rijden, met de luchtstroom op de neus valt dat reuze mee. Wil je muziek? Koop een headset of monteer twee speakertje aan het dakje, zo dicht mogelijk bij je hoofd.

Sturen is onbekrachtigd, maar lekker direct.

Als het bovenstaande negatief klinkt: absoluut niet, maar het is "rijden met een heel andere ervaring". Geen verrassing dus.


Navigeren

Hoewel ik er in de afgelopen weken een paar in het wild op de snelweg ben tegengekomen, vind ik het niet verantwoord. Het mag, maar daar heb je het dan ook mee gezegd. In de file is het top, als het 130 gaat doodeng, en dat heb ik dus niet eens geprobeerd.

Dat betekent dat je jezelf moet leren anders te navigeren. Een losse navigator of foon houdertje is m.i. een must, en als je van spraak instructies houdt ook een bluetooth oortje of speakertje: je kunt het luidsprekertje van je foon echt niet verstaan. Google maps met "vermijd snelwegen" ging prima.

En hoewel dat minder opschiet (man, wat een opstoppingen bij al die rotondes rond de snelweg-opritten, dat merk je normaal niet zo), kom je weer eens ergens en zie je ook weer eens wat anders.


Opladen

Een oepsie! Geen type 2, maar Schuko met overigens wel een ingebouwde krulkabel. Ik heb in België heel wat palen gezien met 16A Schuko, maar hier niet. Het kantoor waar ik nu ben heeft wel een paar Type 2 palen, maar daar zou ik niet terecht kunnen. Opladen schijnt overigens ongeveer 4 uur te duren voor een volle lading.

Toen ik wegreed stond de range (vol opgeladen) op 50 km, maar dat liep nog wat op. Voor dit ritje dus geen probleem. Jullie horen nog als dat op de terugweg straks toch anders blijkt te zijn.


Mijn conclusie (ik moet nog terug, dus prematuur)

De Twizy is een onwijs geinig ding, maar bezint eer ge begint. Als ik in, zeg eens wat, Grenoble of Marseille zou wonen stond ze absoluut voor de deur (klimaat, stad). Voor in een drukke stad is het geweldig. Zonder jas op weg in ons landje in september is geen optie.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Twizzy

Bericht door Nivve »

Bedankt voor de uitgebreide gedeelde ervaring. Op de Zoe-dag alleen even heen-en-weer door de 5km resterende range, dus toch wel interessant om echt gebruik te horen. :wink:

Vooral van het laden had ik aangenomen dat het gewoon een type 2 zou zijn, verbaasd me toch dat het een schuko is. Zal daar een reden (geld?) voor zijn?

Heb je overigens de tweepersoons of de cargo versie? Toch benieuwd hoe een tweede persoon het meemaakt.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Twizy

Bericht door zoe2goe »

Type 2: misschien is het een optie, geen idee.

Tweepersoons, maar ik heb vandaag geen passagier.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Twizzy

Bericht door PieterZoe »

Een passier kan helpen om je warm te houden : )

Leuk verslag. Vooral dat je al ervaren EVrijder bent. Dat maakt dat je op andere dingen let. Zoals de luxe van 3fase-laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Twizzy

Bericht door BB-One »

Ik heb ook al een keer een Twizzy mee gehad. Erg leuke skelter! Bijzonder geschikt voor (zeer) korte afstanden wat net niet te fietsen is, zeg 10-20 km mede ook door het niet snel kunnen laden. Ik heb toen serieus gekeken om er één aan te schaffen voor "erbij", maar gezien de kosten van de aanschaf (tweedehands toch al gauw 5.000 euro) er maar van af gezien. Waar ik ook tegen aan hikte was het feit dat je de twizzy niet kan afsluiten zoals een auto of je moet er weer ramen bij aanschaffen etc. Ik zie de Twizy voor het gebruik toch meer als een (elektrische) scooter.

Als er nog eens een goede tweedehands twizzy voorbij komt voor een bedrag rond de € 2000, dan weet ik niet of ik mij kan bedwingen en ruimte ga maken in mijn garage ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Twizy

Bericht door zoe2goe »

Nog een korte aanvulling n.a.v. de terugreis.

Volgens GMaps was de afgelegde route twee keer 25.7 kilometer. Toen ik wegreed stond er 50 km als range, maar dat liep snel op. Dat dingetje zal wel voor heel wat testritjes zijn gebruikt en wat doe je dan? Trappen! Hoe dan ook, terug in Gouda stond er nog 9 km, dus net over de 60 km range op een volle batterij zat er wel in. En dan heb ik echt nog wel redelijk opgetrokken en heel wat segmentjes 70 gereden. Viel echt niet tegen.

Het heeft de hele dag flink geregend en bij vertrek was ze natuurlijk van binnen niet droog. Het was ook niet zo dat ik heb moeten schoonmaken voordat ik kon gaan zitten. De weg naar Gouda was aanzienlijk drukker zo midden in de natte spits. Dat dan toch wel opvalt is de oorverdovende herrie van het verkeer, met name banden op nat wegdek. En de incidentele motor, brommer of model rijdende container met een hoge noise-to-fuel ratio.

Je hebt door de middenzit de neiging te veel links te hangen. Een blink in de rechter buitenspiegel leert dat je rechts zeeën van ruimte hebt.

Bij terugkomst werd nog gemeld dat dit exemplaar volgende week, zoals de verkeerspolitie dat in "blik op de weg" noemt, "heel goed wordt afgesteld", en dan gaat ze 100 a 105 km/h doen. Heet dat tegenwoordig "sjoemelware", "dieselgate" of "een volkswagentje"? Hoe dan ook, daarmee is het probleem van de grote jongens op de achterbumper op de snelweg wel voorbij. Het zal de range niet ten goede komen ;-)

Tenslotte, het is natuurlijk wel een hoofd-draaier, en allemaal met een glimlach. En je kunt aan twee kanten je arm opsteken :dance:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Twizzy

Bericht door renault15.17 »

De Renault Twizy vind ik ook echt een heel leuk autootje. Al meerdere keren meekregen van de dealer en afgelopen zomer er ook eentje geleend voor een weekend. Maar wat is een Twizzy???
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Twizy

Bericht door BB-One »

Haha een Renault Twizzy is familie van de Renault Zoë en de Renault Twizy is familie van de Renault Zoe. ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Renault Twizy accu
    door Wout-Seuren » » in Twizy
    0 Reacties
    406 Weergaves
    Laatste bericht door Wout-Seuren
  • 2e hands Twizy model 2012 of model 2017?
    door volrob » » in Twizy
    4 Reacties
    574 Weergaves
    Laatste bericht door volrob