Renault Megane Sport 2004-2006. Kopen of niet?

Plaats reactie

Topic author
RenaultRS225
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2015 14:01
Actief als: particulier

Renault Megane Sport 2004-2006. Kopen of niet?

Bericht door RenaultRS225 »

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een auto en na lang twijfelen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn volgende auto de Renault Megane Sport word van het bouwjaar 2006. Om precies te zijn gaat het om de Renault Sport 230 Renault F1 Team R26. Echter heb ik wel een aantal vragen waar ik mee zit en hoop dat er iemand is die het geluk heeft eigenaar te zijn van deze prachtig ogende auto. Zodoende ben ik terecht gekomen op dit Renault forum.

Ik heb gelezen dat er verschil is tussen de 2004, 2005 en de 2006+ modellen. Zou iemand mij duidelijk kunnen uitleggen wat nou precies dat verschil is, omdat ik mooie Meganes tegenkom van het bouwjaar 2005 maar net iets anders zijn dan de 2006 modellen. (des te nieuwer des te beter neem ik aan dus ik kijk zelf vooral naar de wat nieuwere modellen)

Verder heb ik begrepen dat de auto hele stugge veringen heeft waardoor hij vlot door de bochten gaat en op snelwegen heerlijk rijd maar integendeel daarvan op straatklinkers nogal wat trilt en schokt. Kan iemand mij vertellen of dat überhaupt waar is, en zo ja, in welke mate? Is het zo dat je er op een gegeven moment aan irriteert of wen je er aan naarmate de tijd?

Ook heb ik gelezen dat de geluidsinstallatie die de auto heeft wat minder is. Klopt dat? (Kan natuurlijk altijd gefixed worden)

De navigatie die de auto's hebben zitten vaak op het dashboard. Echter ben ik er een tegengekomen met de navigatie ingebouwd aan de console (zoals de golfjes). Het Renault teken zat ook in het menu van de nav. Weet iemand of dat is ingebouwd of dat ze ook standaard van Renault verkrijgbaar zijn? Ziet er namelijk wat strakker uit.

Ben op marktplaats een aantal van deze auto's tegen gekomen en wat mij opvalt is dat ze soms (blauwe) half leren kuipstoelen hebben en soms kom ik modellen tegen die de wat meer standaard stoelen hebben, wat Bolliger. Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten ze lekker. Ook voor langere reizen? Blijf je strak zitten in de bochten?

Zijn er misschien nog tips? advies? opmerkingen?
Waar zou ik vooral naar moeten kijken als ik op bezoek ga om een auto te bezichtigen?
Tot welk maximum aantal kilometer op de teller is het verstandig om aan te houden voor dat ik opzoek ga naar een auto. Zelf heb ik in gedachten om een auto te kopen met maximaal 160 000 op de teller als de prijs goed is. Liefst max 120.

Graag hoop ik dat er iemand is die ervaring heeft met deze Megane en mijn vragen kan beantwoorden.

Dank en groet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Sport 2004-2006. Kopen of niet?

Bericht door Pleiades »

RenaultRS225 schreef:Ik ben op zoek naar een auto en na lang twijfelen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn volgende auto de Renault Megane Sport word van het bouwjaar 2006. Om precies te zijn gaat het om de Renault Sport 230 Renault F1 Team R26. Echter heb ik wel een aantal vragen waar ik mee zit en hoop dat er iemand is die het geluk heeft eigenaar te zijn van deze prachtig ogende auto. Zodoende ben ik terecht gekomen op dit Renault forum.
De R26 is van 2007 of later. Uit 2006 zal dat een R25 zijn.
RenaultRS225 schreef:Ik heb gelezen dat er verschil is tussen de 2004, 2005 en de 2006+ modellen. Zou iemand mij duidelijk kunnen uitleggen wat nou precies dat verschil is, omdat ik mooie Meganes tegenkom van het bouwjaar 2005 maar net iets anders zijn dan de 2006 modellen. (des te nieuwer des te beter neem ik aan dus ik kijk zelf vooral naar de wat nieuwere modellen)
2004 tot 2006 is Phase 1, 2006 tot ~2009 is Phase 2. De phase 2 heeft andere koplampen, voorbumper, achterlichten, velgen, geupdate onderstel en een mooier afgewerkt interieur.
RenaultRS225 schreef:Verder heb ik begrepen dat de auto hele stugge veringen heeft waardoor hij vlot door de bochten gaat en op snelwegen heerlijk rijd maar integendeel daarvan op straatklinkers nogal wat trilt en schokt. Kan iemand mij vertellen of dat überhaupt waar is, en zo ja, in welke mate? Is het zo dat je er op een gegeven moment aan irriteert of wen je er aan naarmate de tijd?
Dat is alleen zo met het sport of cup chassis. Die hebben verlaagde Eibach veren en andere dempers + bredere banden. Het sport/cup chassis is standaard op een Trophy (phase 1), R25 en R26. Bij een normale RS kan je het herkennen aan de antraciete velgen (met bredere 235 band) en spiegelkappen. Een RS zonder cup chassis heeft zilvere velgen (met breedte 225) en de spiegelkappen in de kleur van de auto, ook heeft deze geen knopje om de ESP permanent mee uit te schakelen.

Het sport chassis heb ik zelf gehad, deze was redelijk stug. Ik had wel de standaardstoelen en niet de sportstoelen. De normale stoelen zijn wel comfortabel, dus merk je het stugge wat minder.
RenaultRS225 schreef:Ook heb ik gelezen dat de geluidsinstallatie die de auto heeft wat minder is. Klopt dat? (Kan natuurlijk altijd gefixed worden)
Ja, zelfs met Cabasse (de upgrade) is het geluid waardeloos
RenaultRS225 schreef:De navigatie die de auto's hebben zitten vaak op het dashboard. Echter ben ik er een tegengekomen met de navigatie ingebouwd aan de console (zoals de golfjes). Het Renault teken zat ook in het menu van de nav. Weet iemand of dat is ingebouwd of dat ze ook standaard van Renault verkrijgbaar zijn? Ziet er namelijk wat strakker uit.
Bovenop het dashboard is standaard, al het andere is aftermarket. Het standaard Renault systeem is bagger, je moet cdtjes wisselen als het het land uit gaat en dan kan je geen mp3s afspelen wanneer de cd ingeladen wordt. (aangezien de cd wisselaar geen mp3 kan lezen)
RenaultRS225 schreef:Ben op marktplaats een aantal van deze auto's tegen gekomen en wat mij opvalt is dat ze soms (blauwe) half leren kuipstoelen hebben en soms kom ik modellen tegen die de wat meer standaard stoelen hebben, wat Bolliger. Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten ze lekker. Ook voor langere reizen? Blijf je strak zitten in de bochten?
Zoals eerder genoemd had ik de normale (bollige stoelen). Als je lang bent zijn dat geen goede stoelen. Ik kreeg bij lange ritten erg veel last van mn rug. Deze stoelen zijn ook berucht om het inzakken van de linkerwang. Daarin breekt de metalen boog af en zak hij volledig in aan die kant.
RenaultRS225 schreef:Zijn er misschien nog tips? advies? opmerkingen?
Waar zou ik vooral naar moeten kijken als ik op bezoek ga om een auto te bezichtigen?
Tot welk maximum aantal kilometer op de teller is het verstandig om aan te houden voor dat ik opzoek ga naar een auto. Zelf heb ik in gedachten om een auto te kopen met maximaal 160 000 op de teller als de prijs goed is. Liefst max 120.
Volledige onderhoudshistorie, distributie op tijd, alle elektronische dingen testen, als hij keyless entry heeft alle knopjes en sensoren in de deuren, kijk of je versnellingen kan overslaan (dus van 3 naar 6 bijv.) de versnellingsbakken zijn niet erg sterk. KM stand zegt in principe niet zoveel, let gewoon op hoe er mee omgegaan is (qua onderhoud ed.)
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
RenaultRS225
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2015 14:01
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Sport 2004-2006. Kopen of niet?

Bericht door RenaultRS225 »

Bedankt voor de snelle reactie.

Fijn dat ik weet dat het standaard navigatiesysteem bagger is. Zal dus niet perse op zoek gaan naar autos die het hebben.

De versie waar ik voornamelijk naar kijk is de f1 r26 uit 2006 (die met de stikkers, dus volgens mij klopt het wel dat ze 2006 zijn). Daar zitten meestal die blauwe kuipstoelen onder met het sport onderstel.

Was jij tevreden met de auto? Ik ben helemaal niet lang, dus problemen met de stoelen zal ik minder hebben. Zou graag willen weten hoe de kuipstoelen zitten.

Kan jij mij vertellen wat jij persoonlijk plus en min punten vind van de auto? Raad jij mij de auto aan of af?

Alvast bedankt!

Edit: wat is jou ervaring met de xenon? Goed zicht etc? Lampen gaan lang mee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Renault Megane Sport 2004-2006. Kopen of niet?

Bericht door Pleiades »

Blauwe kuipstoelen zijn R25's. Als ze zwarte velgen hebben is het vrij zeker een R25.

Die hebben deze bestickering:
Afbeelding

Dit is de bestickering van een R26
Afbeelding
RenaultRS225 schreef:Was jij tevreden met de auto? Ik ben helemaal niet lang, dus problemen met de stoelen zal ik minder hebben. Zou graag willen weten hoe de kuipstoelen zitten.
Ik was niet echt tevreden, maar dat kan ook aan mij liggen. ik had eerst allemaal kleine probleempjes zoals een kapotte antenne en kapotte deursensoren.... Maar het werd steeds erger, de injectoren werden slecht en hij begon heel onrustig te lopen. Daarna is de versnellingsbak ook nog kapot gegaan... (onder garantie vervangen). Ik heb waarschijnlijk gewoon pech gehad. Heb een haat liefde relatie met die auto, want ik mis hem nog steeds :lol:

Mocht je er eentje kopen, neem er een met garantie.
RenaultRS225 schreef:Kan jij mij vertellen wat jij persoonlijk plus en min punten vind van de auto? Raad jij mij de auto aan of af?
Ik kan daarin niet rationeel voor je kiezen. Ik wilde naar meerdere auto's kijken, ik wilde een snelle hatchback. (onder andere Focus ST, Golf GTI, Mazda 3 MPS en Seat Leon Cupra) Heb alleen met de Mégane RS gereden en was in principe verkocht :oops: Ik zou hem wel aanraden, ik heb later met de ST en GTI gereden en ik vond de Mégane velen malen beter qua weggedrag en karakter van de motor. Ik vind het een auto met persoonlijkheid, terwijl de GTI en ST erg steriel aanvoelde.

De pluspunten zijn: De wegligging, het koppel, het karakter, het uiterlijk :mrgreen: en de algehele franse charme van het ding :P
De minpunten zijn: Onbetrouwbaarheid, afwerking van de gehele auto, matige elektronica, matige stoelen en onderhoudsgevoeligheid.

Op gevoel zou ik de auto aanraden, op rationeel vlak zou ik zeggen... Denk er goed over na en ga met een aantal Mégane RSen rijden.
RenaultRS225 schreef:Edit: wat is jou ervaring met de xenon? Goed zicht etc? Lampen gaan lang mee?
Hmm, ik had de lenzen schoongemaakt en er Osram lampen ingestoken. Toen was de lichtopbrengst acceptabel. Daarvoor was het niet best.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht