Ventielen tip !

Winterklaar maken, handige trucjes om lastig zaken makkelijker te doen, dat soort dingen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Ventielen tip !

Bericht door WillemS »

Net werd er aangebeld, bij het open doen zie ik een heel sip kijkende buurman.
"wilde mijn ventieldopje losdraaien, zat heel vast dus even met een tangetje meer grip gepakt, en nu is het afgebroken".

Mijn buurman had voor "de mooi" van die glimmende aluminium dopjes gekocht en die zaten dus vastgerot op de ventielen met sensoren.
Op mijn vraag hoe vaak hij ze loshaalde om de bandenspanning te controleren zei hij mij "nooit want alleen als ik een signaal op mijn dashbord krijg doe ik dat".

Zijn wagen(volvo v70) had ook geen reservewiel, dus moest de ANWB eraan te pas komen, met een reparatiesetje of een normaal ventiel.
Goede raad= Gebruik alleen plastic dopjes en smeer de schroefdraad van het ventiel in met een beetje vaseline, dat kan heel gemakkelijk met een wattenstaafje. En wees voorzichtig met een bandenpomp, de tuitjes breken heel gemakkelijk af.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ps.clio
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mar 2015 09:47
Actief als: particulier

Re: Ventielen tip !

Bericht door ps.clio »

tsja, ik gebruik op al mijn auto's en motoren altijd metalen ventieldopjes met een rubber afsluitringetje er in; want mocht het binnenventiel gaan lekken dan voorkomt zo'n ventieldopje spanningsverlies; rubberen of plastic ventieldopjes sluiten minder goed af en voorkomen hoogstens vervuiling van het ventiel;
en als je maandelijks de spanning controleert zal een ventieldop, van welk materiaal dan ook, nooit vast gaan zitten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Ventielen tip !

Bericht door mechanic »

Ik controleer de bandenspanning alleen voor de vakantie rit. Bij elke bandenwissel winter/zomer nieuwe ventielen.
Wel voor elke rit even een rondje om de auto of de banden niet slap staan en of de lampen werken
Heb je de sensoren hoef je de spanning ook niet te controleren. Deze geeft melding bij 0.3bar verschil. Dat is zo minimaal dat de spanning als je geen melding hebt toch wel goed is.
Dan is de tip van willem goed,bij nooit losdraaien zitten deze geheid vast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



rudy_racer23
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2015 13:54
Actief als: particulier
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ventielen tip !

Bericht door rudy_racer23 »

Aj, dat is zonde, maar wel een handige tip!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in