Renault keert terug in de formule 1

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
Gebruikersavatar

Topic author
Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Renault keert terug in de formule 1

Bericht door Thomas84 »

22:13 – Lotus gaat in 2016 definitief verder als het fabrieksteam van Renault. Beide partijen hebben donderdag laten weten dat de overname van de formatie uit Enstone door de Franse autofabrikant is afgerond. Eind september hadden Lotus en Renault al een intentieverklaring ondertekend.

De in Enstone gebaseerde renstal was van 2002 tot en met 2009 ook al het fabrieksteam van Renault. Nadat Genii Capital eind 2009 een meerderheidsbelang had verworven in het team, waarvan de naam een jaar later in Lotus werd veranderd, richtte Renault zich louter op het leveren van motoren in de hoogste klasse van de autosport. Daarmee was het bijzonder succesvol: tussen 2010 en 2013 werden met Sebastian Vettel en Red Bull Racing respectievelijk vier rijders- en vier constructeurstitels behaald.

In het V6-tijdperk, vanaf 2014, is de liefde tussen Renault en Red Bull echter bekoeld. De Oostenrijkse energiedrankjesfirma is niet tevreden over de sportieve prestaties van de Franse power unit, die bovendien ook niet altijd even betrouwbaar is. Medio september werd bekend dat Renault de kritiek van Red Bull zat is en zou stoppen als motorleverancier in de Formule 1. "Als je titels wint, dan wordt de naam van Renault helaas nooit genoemd. Dan is het de renstal die wint. Daarom begonnen wij het gevoel te krijgen dat het resultaat van onze investering maar magertjes was", mopperde Renault-topman Carlos Ghosn destijds.

"Renault had twee opties: voor de volle honderd procent terugkeren of vertrekken. Na diepgaand onderzoek heb ik besloten dat Renault in de Formule 1 aanwezig zal zijn, om te beginnen in 2016", aldus Ghosn in het persbericht, dat donderdag is verspreid door Lotus. "De laatste details van de voornaamste aandeelhouders van de Formule 1 hebben ons het vertrouwen gegeven om deze nieuwe uitdaging aan te gaan. Het is onze ambitie om te winnen, ook al heeft dat tijd nodig."

Volgens het doorgaans betrouwbare Autosport heeft Renault zich voor negen seizoenen, tot en met 2024, verbonden aan de Formule 1. Dat is vier jaar langer dan de termijn voor de huidige Concorde Agreement. Renault zou een voorschot voor de eerste zes seizoenen hebben ontvangen, daarnaast gaan alle historische rechten van het Enstone-team over op de Franse firma.

Renault en Lotus hebben de belangrijkste contracten ondertekend, alleen de laatste formaliteiten moeten nog worden afgewikkeld. Beide partijen zijn voornemens dit zo snel mogelijk te doen. In januari 2016 zal Renault, dat in 2005 en 2006 wereldkampioen werd met Fernando Alonso, meer details bekend maken over het programma in aanloop naar het nieuwe seizoen.

Naast het runnen van het eigen fabrieksteam zal Renault Red Bull Racing in 2016 waarschijnlijk van power units blijven voorzien. Beide partijen hadden de intentie om, ondanks een doorlopend contract, na dit seizoen uit elkaar te gaan. Red Bull Racing slaagde er echter niet in een nieuwe motorpartner te vinden, gesprekken met Ferrari, Mercedes, Honda en Volkswagen leverden niets op. Mogelijk wordt de Renault-krachtbron die achterin de RB12 komt te liggen wel van een andere merknaam voorzien. Het Scuderia Toro Rosso van Max Verstappen ruilt de Renault-motor volgend jaar hoogstwaarschijnlijk in voor exemplaren van Ferrari.

Pastor Maldonado en Jolyon Palmer vormen in 2016 de line-up van het Renault F1-team.

Bron: www.gpupdate.net
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in