Morsdood :-(
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 13
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Morsdood :-(
Vanmorgen staat ze er triest bij. Morsdood. Geen deurvergrendeling, de sondevoeding laat ze niet meer los. Ingestapt met de sleutel en het blijft ernstig donker, met uitzondering van een heel vaag, snel knipperen van de startknop. Tips? Komt dit overeen met de 12 volt accu leeg? Ik ga zo meten........
Ik hoop niet dat ze straks op de trailer staat.
Ik hoop niet dat ze straks op de trailer staat.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Re: Morsdood :-(
Inderdaad. Loodaccu totaal leeg (onder de 5 volt. Auw, dat is slecht). Ze ligt nu aan het kleine infuus 
Gevalletje zoals @fivari had dus. Toch ben ik niet helemaal gerust. Hoe kan dit nou toch? Behalve als die accu zelf zo gaar is als een mandje, moet het toch geen enkel probleem zijn voor de auto om dat ding vol te houden?

Gevalletje zoals @fivari had dus. Toch ben ik niet helemaal gerust. Hoe kan dit nou toch? Behalve als die accu zelf zo gaar is als een mandje, moet het toch geen enkel probleem zijn voor de auto om dat ding vol te houden?
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Contacteer:
Het goede nieuws is dat met het laden van de 12V, de zaak terug operationeel wordt.
Het slechte nieuws is dat enige tijd nadien, mijn hele 400V systeem werd vervangen: batterij, motor, omvormer, lader. Kortom, alles behalve de warmtepomp.
Maar elk geval is verschillend.
Succes en veel sterkte.
Het slechte nieuws is dat enige tijd nadien, mijn hele 400V systeem werd vervangen: batterij, motor, omvormer, lader. Kortom, alles behalve de warmtepomp.
Maar elk geval is verschillend.
Succes en veel sterkte.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Hide post links |
-
Duimen dan maar. Ik ben wel tevreden met mij TWEEDE motor
En allemachtig wat stinkt die ICE die mijn echtgenote tot leven kuchte toen ik ik het vooronder zat te rommelen, dus ik breng haar iiever niet langdurig naar de garage.

Hide post links |
-
Nog even een tip. Ik heb de start-stop-laden emails aanstaan, maar die gaan met een rule vanzelf in een aparte map, dus die vallen normaal gesproken niet op. Vannacht echter zag het er zo uit (en dat zie ik dus nu pas):
30-12 23:06 gestart. Uw huidige batterijniveau is 56 % met een geschatte actieradius van 70.0 km.
31-12 03:21 gestopt. Uw huidige batterijniveau is 100 % met een geschatte actieradius van 129.0 km.
Heel weinig gereden, dus ook niet geladen. Tractie was vandaag 60% vol
06-01 03:44 Het batterijniveau is laag: Laadniveau batterij: --- % Geschatte resterende bereik: --- km
06-01 04:45 Het batterijniveau is nog steeds laag: Laadniveau batterij: ---% Geschatte resterende bereik: --- km
Die laatste mail wordt dan herhaald.
Als je dus rules hebt ingesteld voor deze berichten is het handig om een uitzondering te maken als het woord "laag" in het subject staat.
30-12 23:06 gestart. Uw huidige batterijniveau is 56 % met een geschatte actieradius van 70.0 km.
31-12 03:21 gestopt. Uw huidige batterijniveau is 100 % met een geschatte actieradius van 129.0 km.
Heel weinig gereden, dus ook niet geladen. Tractie was vandaag 60% vol
06-01 03:44 Het batterijniveau is laag: Laadniveau batterij: --- % Geschatte resterende bereik: --- km
06-01 04:45 Het batterijniveau is nog steeds laag: Laadniveau batterij: ---% Geschatte resterende bereik: --- km
Die laatste mail wordt dan herhaald.
Als je dus rules hebt ingesteld voor deze berichten is het handig om een uitzondering te maken als het woord "laag" in het subject staat.
Hide post links |
-
Kreeg net nog een tip van de garage: Als je de 12 volt accu losmaakt, doe je er verstandig aan de loshangende kabelklem goed te isoleren. De Zoe kan namelijk in bepaalde omstandigheden de 12 volt accu laden, ook als de auto niet gestart is (dat laatste heb ik dus bepaalt NIET gemerkt, maar dat staat er even los van). Voorzichtig dus.
Ook zou ik de accu niet proberen op te laden met de auto gewoon verbonden. De auto schiet wakker en mijn kleine lader trok dat niet, dus dat ging aan-uit-aan-uit-aan (dashboard, pluglock, etc). Niet gezond.
Op dit moment staat de auto aan de gewone lader. Straks als ze vol is maar eens aankijken. Op dit moment heb ik een lelijke foutmelding ("controleer elektrisch systeem") en als die met even totale rust na het laden niet weg wil moet ik waarschijnlijk toch even langs de garage.
Ook zou ik de accu niet proberen op te laden met de auto gewoon verbonden. De auto schiet wakker en mijn kleine lader trok dat niet, dus dat ging aan-uit-aan-uit-aan (dashboard, pluglock, etc). Niet gezond.
Op dit moment staat de auto aan de gewone lader. Straks als ze vol is maar eens aankijken. Op dit moment heb ik een lelijke foutmelding ("controleer elektrisch systeem") en als die met even totale rust na het laden niet weg wil moet ik waarschijnlijk toch even langs de garage.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 07 jan 2016 22:37
- Contacteer:
raar, ik heb mijn Zoe niet gebruikt vanaf 21 December tot 1 January (11 dagen) en geen probleem gehad met battery power dus hoe kan jouw 12v battery dan leeg zijn
good luck

good luck
BMW i3
Your hurry is NOT my problem; think MPG
Your hurry is NOT my problem; think MPG
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Ik ben ook zo'n gevalletje...
Auto ook dood volgende ochtend met lege 12v. Zowel vlak daarvoor als daarna de ' controleer elekrtisch systeem' melding. Het lijkt erop dat de auto een process 'kan' starten welke de 12v zodanig belast dat deze gedurende een nacht leeg kan worden getrokken. Of er zijn in de eerste Zoe-serie een aantal zwakke 12v's geplaatst. Ik blijf het vreemd vinden dat een 12v in een elektrische auto kan leeglopen na 2.5 gebruiksjaren. Mijn dealer heeft de 12v kostenloos vervangen, met name omdat de storingsmelding een aanwijzing was voor een proces dat buiten mijn invloedssfeer lag
Auto ook dood volgende ochtend met lege 12v. Zowel vlak daarvoor als daarna de ' controleer elekrtisch systeem' melding. Het lijkt erop dat de auto een process 'kan' starten welke de 12v zodanig belast dat deze gedurende een nacht leeg kan worden getrokken. Of er zijn in de eerste Zoe-serie een aantal zwakke 12v's geplaatst. Ik blijf het vreemd vinden dat een 12v in een elektrische auto kan leeglopen na 2.5 gebruiksjaren. Mijn dealer heeft de 12v kostenloos vervangen, met name omdat de storingsmelding een aanwijzing was voor een proces dat buiten mijn invloedssfeer lag
Hide post links |
-
Stond je auto die nacht aan een lader Pieter? Ik vraag het omdat ik een hypothese heb 

Hide post links |
-
Even een update en een veronderstelling.
Ik heb de loodaccu losgemaakt, een tijdje geladen, daarna alles weer vastgezet en de auto aan de grote lader gehangen tot ze weer helemaal vol was, laadkabel los en een uurtje laten staan. Stukje mee gereden en dat ging allemaal prima. De foutmelding en de oranje schijnwerper waren er nog wel, maar de foutmelding was veranderd van "Controleer elektrisch systeem" naar "Onderhoud noodzakelijk". Die ken ik nog van een vorige ronde en ik heb van een van de monteurs het trucje met het ruitenwisser-pookje geleerd. Alles nu weg en storingsvrij.
Over de mogelijke oorzaak: mijn lader staat ingesteld dat er alleen op nachtstroom geladen wordt, vanaf 11 uur. Als je de stekker er in steekt, heb je dus meestal niet meteen door dat alles OK of niet is. Ik loop meestal wel een rondje 's-avonds voor het naar bed gaan, maar gisteren niet. Echtgenote heeft gisterenavond rond een uur of 9 de stekker er in gestoken, maar toen ik het karretje vanmorgen weer tot leven had gewekt stond ze op 60%, met andere woorden, die heeft echt vannacht niet geladen. Nou komt het wel eens voor dat de stekker er net niet diep genoeg in wordt geduwd, en de auto blijft dan "wakker" (o.a. dashboard) en blijft elke seconde of twee het motorslot van de kabel proberen, dat kun je horen. Dat trekt toch allemaal zo een paar ampere. Als die accu een beetje kouwelijk wordt en misschien niet helemaal vol was en in deze situatie niet wordt bijgeladen uit de tractiebatterij, tja, dan is het na een paar uur wel afgelopen. Ik zeg niet dat dit is gebeurt, maar een mogelijkheid lijkt het me wel.
Ik ga nog een afspraak maken voor accucontrole, maar de paniek is er nu even uit. Ik wacht ook even af wat er nu gebeurt. Mijns inziens is dat teruglopen naar 5 volt een ontwerpfout want dat is funest voor een loodaccu
Het heeft waarschijnlijk maar een paar uur geduurd, maar ik denk wel dat 'ie een extra tik heeft gehad.
Ik heb de loodaccu losgemaakt, een tijdje geladen, daarna alles weer vastgezet en de auto aan de grote lader gehangen tot ze weer helemaal vol was, laadkabel los en een uurtje laten staan. Stukje mee gereden en dat ging allemaal prima. De foutmelding en de oranje schijnwerper waren er nog wel, maar de foutmelding was veranderd van "Controleer elektrisch systeem" naar "Onderhoud noodzakelijk". Die ken ik nog van een vorige ronde en ik heb van een van de monteurs het trucje met het ruitenwisser-pookje geleerd. Alles nu weg en storingsvrij.

Over de mogelijke oorzaak: mijn lader staat ingesteld dat er alleen op nachtstroom geladen wordt, vanaf 11 uur. Als je de stekker er in steekt, heb je dus meestal niet meteen door dat alles OK of niet is. Ik loop meestal wel een rondje 's-avonds voor het naar bed gaan, maar gisteren niet. Echtgenote heeft gisterenavond rond een uur of 9 de stekker er in gestoken, maar toen ik het karretje vanmorgen weer tot leven had gewekt stond ze op 60%, met andere woorden, die heeft echt vannacht niet geladen. Nou komt het wel eens voor dat de stekker er net niet diep genoeg in wordt geduwd, en de auto blijft dan "wakker" (o.a. dashboard) en blijft elke seconde of twee het motorslot van de kabel proberen, dat kun je horen. Dat trekt toch allemaal zo een paar ampere. Als die accu een beetje kouwelijk wordt en misschien niet helemaal vol was en in deze situatie niet wordt bijgeladen uit de tractiebatterij, tja, dan is het na een paar uur wel afgelopen. Ik zeg niet dat dit is gebeurt, maar een mogelijkheid lijkt het me wel.
Ik ga nog een afspraak maken voor accucontrole, maar de paniek is er nu even uit. Ik wacht ook even af wat er nu gebeurt. Mijns inziens is dat teruglopen naar 5 volt een ontwerpfout want dat is funest voor een loodaccu

Hide post links |
-
- lid
Mijn auto stond wel aan de lader snachts. Ik ga er vanuit dat de stekker er goed in zat want het was al donker en ik wacht altijd even met weglopen bij de auto om te zien (na afsluiten) of de auto echt uit is (geen verlicht dashboard etc). Dat is in Amsterdam altijd een goed idee om onnodig aandacht trekken te voorkomen...
Ik denk ook dat er ergens een systeemfout in zit die de accu kan doen leeglopen naar een niveau dat onverantwoord is. Maar hoe dit kan? het bedenken van die theorie laat ik graag aan de deskundigen over : )
Ik denk ook dat er ergens een systeemfout in zit die de accu kan doen leeglopen naar een niveau dat onverantwoord is. Maar hoe dit kan? het bedenken van die theorie laat ik graag aan de deskundigen over : )
Hide post links |
-
Ik ga je niet vragen de stekker er net NIET goed in te steken, maar ga dat zelf zeker nog wel proberen, met en zonder de "dashboard aan tijdens het laden" instelling. Vooral ook om te zien of in dat laatste geval het dashboard toch uitgaat (zoals dus bij jou het geval is gweest) en dat slot-geklik doorgaat. Weet je nog of de auto die nare volgende ochtend echt opgeladen was?
Hide post links |
-
- lid
ik dacht wel dat ie (ze) geladen had... 100% zeker durf ik dat niet te zeggen
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Contacteer:
@zoe2goe. Ik heb mijn KEBA nu ook op een timer staan van 23:00 tot 06:30 uur en wat me opvalt is dat er een verschil zit in wat er in de email staat en wat ik 's ochtends in mijn display zie. Bijvoorbeeld: e-mail: om 03:45 uur "Uw huidige batterijniveau is 100 % met een geschatte actieradius van 112.0 km." en in dashboard 106 km om 08:30 uur
. Dit zou betekenen dat er per uur 3 km (ca. 0,6 kWh) capaciteit "wegloopt" omdat de kabel connectie "gecheckt" wordt ? Ik ben nog niet zo dapper geweest om te kijken wat madammeke aan het doen is na 06:30 uur.
. Ik ga de timer verlengen tot 11:00 uur om te zien of dit gedrag dan weg is.

Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, verkocht met 196K km (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Hide post links |
-
Oh, dat moet ik eens gaan checken. We hadden toch laatst een draadje van iemand die echt heel snel lading verliest? Ik heb dit zelf niet, maar de eerijkheid gebiedt te zeggen dat mijn schakel-instelling tot 9:00 in de ochtend staat. De redenenring daarbij is dat als het laden om 11 uur in de avond start de auto in 99.9% van de gevallen (ruim) voor 7 uur vol is, maar dat in geval van heel laat thuiskomen er een beetje automatische speling is ingebouwd.
Ondanks dat mijn lader dus gewoon aan staat, heb ik niet de indruk dat er na het laden nog "bijgenipt wordt". Ik meet elke 10 minuten alle meterstanden (huis, lader, pv) en denk dat ik dat gemerkt zou hebben.
De meest voor de hand liggende verklaring lijkt me dat de range prediction verandert omdat de temperatuur verder afneemt in de vroege ochtend. Ik denk dat het "zuiverder" is om naar "available energy" te kijken in CanZE. Ik moet bekennen dat ik de laatste maanden heel erg weinig "commute" en dus geen ervaringscijfers heb.
Ondanks dat mijn lader dus gewoon aan staat, heb ik niet de indruk dat er na het laden nog "bijgenipt wordt". Ik meet elke 10 minuten alle meterstanden (huis, lader, pv) en denk dat ik dat gemerkt zou hebben.
De meest voor de hand liggende verklaring lijkt me dat de range prediction verandert omdat de temperatuur verder afneemt in de vroege ochtend. Ik denk dat het "zuiverder" is om naar "available energy" te kijken in CanZE. Ik moet bekennen dat ik de laatste maanden heel erg weinig "commute" en dus geen ervaringscijfers heb.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 22 mei 2019 13:14
Volgens het laatste onderhoudsschema van mijn ZOE moet de loodaccu worden vervangen. Dat vind ik " vreemd" volgens mij moeten ze veel langer meegaan. Auto is uit mei 2013. Wellicht is er een probleem met een reeks accu's?
Hide post links |
-
Vervagingsschema van Renault voor de loodaccu van de Zoe is 3 jaar, zo vertelde de garage mij.
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Had je dit nog geprobeerd?zoe2goe schreef:Ik ga je niet vragen de stekker er net NIET goed in te steken, maar ga dat zelf zeker nog wel proberen
Ik ben benieuwd of de Zoe eindeloos probeert de stekker te vergrendelen, totdat je accu leeg is. Zo ja, dan adviseer ik Renault de software aan te passen dat dit een keer of 10 wordt geprobeerd, en daarna een foutmelding geeft of zo. Of via de voice speakers buiten de auto laat horen: Schatje, stop 'm er 's iets dieper in...

ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-

(heeft ze me nog niet gevraagd, dus nog niet nee)
Hide post links |
-
Nu wel, na een keer of twintig klikjes er mee gestopt, dus ik denk dat de hypothese wel klopt.
Hide post links |
-
- Donateur
Ok, na 20x proberen te vergrendelen stop het. Mooi, dat veroorzaakt dus niet de lege 12V accu.
Welke hypothese bedoel je? Oftewel, wat denk je dan dan de oorzaak is?
Welke hypothese bedoel je? Oftewel, wat denk je dan dan de oorzaak is?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-
Nee nee, na 20 keer stopte IK eree. Dus ik denk dat de leegzuig-indien-niet-diep-genoeg-ingestoken-theorie (als we dan toch bezig zijn
) klopt.

Hide post links |
-
- Donateur
Ah, dan had ik het verkeerd begrepen.
Dan is het dus voorlopig zaak om goed op te letten dat de stekker na het insteken "gelocked" wordt!
Lijkt me voor Renault een kleine moeite om na een poging of 10, dat proces te staken, om te voorkomen dat de accu leeg raakt.
Dan is het dus voorlopig zaak om goed op te letten dat de stekker na het insteken "gelocked" wordt!
Lijkt me voor Renault een kleine moeite om na een poging of 10, dat proces te staken, om te voorkomen dat de accu leeg raakt.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut