Avantime aanschaffen?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 11 aug 2015 16:22
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Avantime aanschaffen?
Hallo allemaal. Aangezien dit mijn eerste post is hier zal ik me even voorstellen, ik ben Martijn, 30 jaar en in het bezit van 2 auto's. De eerste zal de meeste hier weinig aanspreken namelijk een Skoda Octavia Edition 100. Schitterende wagen voor zakelijk gebruik. De tweede zullen meer mensen hier kennen, een Matra Murena 2.2
Nu ben ik aan het bekijken of het uitkan/handig is om de Skoda uit de bijtelling te halen, en als tweede wagen een Avantime aan te schaffen. Jammer genoeg is hier weinig over te vinden zoals de gebruikelijke slechte punten (als die er zijn) waar ik op moet letten. De ondehoudskosten die ik zal krijgen voor de beurten etc etc.
Ook ben ik benieuwd naar het verhaal dat de ronde doet over het doormidden zakken van Avantimes omdat er geen B-stijl in zit. Is dit een serieus probleem of slechts een broodje aap verhaal?
Nu ben ik aan het bekijken of het uitkan/handig is om de Skoda uit de bijtelling te halen, en als tweede wagen een Avantime aan te schaffen. Jammer genoeg is hier weinig over te vinden zoals de gebruikelijke slechte punten (als die er zijn) waar ik op moet letten. De ondehoudskosten die ik zal krijgen voor de beurten etc etc.
Ook ben ik benieuwd naar het verhaal dat de ronde doet over het doormidden zakken van Avantimes omdat er geen B-stijl in zit. Is dit een serieus probleem of slechts een broodje aap verhaal?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Contacteer:
Hallo Martijn,
Allereerst welkom hier. Een Avantime is natuurlijk een liefhebbersauto, maar dan wel eentje die prima dagelijks te gebruiken is. Technisch is de auto gelijk aan een Espace 3. Specifieke slechte punten zijn er niet echt, wel is het zo dat Avantime onderdelen niet goedkoop zijn.
Welke motor heb je op het oog? De 2.2 DCi heeft natuurlijk wel de nodige problemen (gekent), zie o.a. reviews van de Laguna. Ook wordt er wel eens verteld over het vervangen van versnellingsbakken, en automaatbakken. Let als je een V6 op het oog hebt vooral op dat de meeste nu toe zijn aan de distributieriem. Bij de V6 moet de motor er daarvoor uit en dat grapje kost bij de dealer ca. € 1.650,-
Mijn tip, kijk goed rond, neem de tijd en vergelijk een aantal auto's. Succes met de zoektocht.
Allereerst welkom hier. Een Avantime is natuurlijk een liefhebbersauto, maar dan wel eentje die prima dagelijks te gebruiken is. Technisch is de auto gelijk aan een Espace 3. Specifieke slechte punten zijn er niet echt, wel is het zo dat Avantime onderdelen niet goedkoop zijn.
Welke motor heb je op het oog? De 2.2 DCi heeft natuurlijk wel de nodige problemen (gekent), zie o.a. reviews van de Laguna. Ook wordt er wel eens verteld over het vervangen van versnellingsbakken, en automaatbakken. Let als je een V6 op het oog hebt vooral op dat de meeste nu toe zijn aan de distributieriem. Bij de V6 moet de motor er daarvoor uit en dat grapje kost bij de dealer ca. € 1.650,-
Mijn tip, kijk goed rond, neem de tijd en vergelijk een aantal auto's. Succes met de zoektocht.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Bedankt voor de reactie.
Ik ben op zoek naar een 3.0 V6 of 2.0 benzine, geen automaat. Liefst uiteraard een Privilege uitvoering. En dan uiteraard niet te duur.
Wat dat betreft is een snelle afschrijving een zegen voor de tweedehands-koper.
Ik ben dus aan het rond kijken op diverse website's of er leuke Avantime's aangeboden worden. De prijs valt me mee en gezien toekomstige gezinsuitbreiding zal er waarschijnlijk toch een auto bij moeten komen. Een Avantime zou heel mooi zijn!
Ik ben op zoek naar een 3.0 V6 of 2.0 benzine, geen automaat. Liefst uiteraard een Privilege uitvoering. En dan uiteraard niet te duur.

Ik ben dus aan het rond kijken op diverse website's of er leuke Avantime's aangeboden worden. De prijs valt me mee en gezien toekomstige gezinsuitbreiding zal er waarschijnlijk toch een auto bij moeten komen. Een Avantime zou heel mooi zijn!
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Hallo allemaal!
Nou het gaat dus echt gebeuren... Een auto erbij. Maar wat voor een is nog een beetje de vraag. We kijken wat rond naar verschillende wagens. Misschien een Megane, een SuperB of een Volvo S60.... Dan is er ook nog een optie voor de Avantime. Mijn favoriet uiterard. Maar dan een import exemplaar uit Duitsland...... Wie weet dat ik hem hier binnenkort introduceer als nieuwe Nederlandse Avantime!

Is toch een schitterende wagen!
Nou het gaat dus echt gebeuren... Een auto erbij. Maar wat voor een is nog een beetje de vraag. We kijken wat rond naar verschillende wagens. Misschien een Megane, een SuperB of een Volvo S60.... Dan is er ook nog een optie voor de Avantime. Mijn favoriet uiterard. Maar dan een import exemplaar uit Duitsland...... Wie weet dat ik hem hier binnenkort introduceer als nieuwe Nederlandse Avantime!
Is toch een schitterende wagen!
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Contacteer:
Dat is zeker een schitterende auto.
Al is niet iedereen enthousiast over die kleur
. Er worden op dit moment redelijk veel Avantime's geimporteerd. Dat is gewoon voordelig, de prijzen in Nederland zijn nog relatief hoog. Mijn Avantime komt uit België, misschien ook iets voor jou om daar rond te kijken? Is toch wat dichterbij.

Don't HURRY, be happy!
Alpine A110 (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Daar kijk ik ook rond inderdaad! Maar ik kan nog geen goede Belgische occasion site vinden..
We zoeken gewoon verder. Er zijn er nog genoeg gelukkig!
We zoeken gewoon verder. Er zijn er nog genoeg gelukkig!
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Contacteer:
Is dit mogelijk een optie? Zie: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vmcygp2pvhzj
Staat in Brussel. Het is een van de latere. Prijs kun je niks van zeggen, kilometersstand is acceptabel en die LPG kan er ook weer uit als je dat niet wenst. Alleen is het interieur van een Dynamique (half leer).
Staat in Brussel. Het is een van de latere. Prijs kun je niks van zeggen, kilometersstand is acceptabel en die LPG kan er ook weer uit als je dat niet wenst. Alleen is het interieur van een Dynamique (half leer).
Don't HURRY, be happy!
Alpine A110 (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Ziet er zeker mooi uit! En met een zeer acceptabele prijs inderdaad. Zal eens de bijkomende kosten berekenen. De LPG zou er in ieder geval uit moeten gezien de vreemd hoge belastingdruk in Nederland op schoon rijden... (Iemand die snapt waarom dit honderden euro's extra belast dient te worden???)
Hoe makkelijk is de terugbouw te realiseren? heeft iemand dit al eens gedaan?
Hij gaat in ieder geval op de lijst.
Hoe makkelijk is de terugbouw te realiseren? heeft iemand dit al eens gedaan?
Hij gaat in ieder geval op de lijst.
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Ik verkoop oook mijn avantime 3.0V6 ptivilege (die op autoscoot is volgens mij geen privilege want hij heeft stoffen zetels met lederen zijkanten. Ook de middenconsole is zwart, bij een privilege norm beige...)
Mijn wagen heeft een lpi-systeem en heeft 160.00km.
Volledig renault onderhouden en alle 10k ververst van olie;Ik ben nogal een freak...
Fulloption: navi etc , open dak, cruisectrl, parkassist, leder en LPI van vialle.
De prijs situeert zich tussen 11.500 € all in en 10.000 afhankelijk van welke wielen je al dan niet wil.
10K is met de 16" "winterwielen" (van de dynamique versie)
11.5K is met de Megane RS-velgen van 18" (met nagelnieuwe banden, nog te kopen) + de 16".
Eveneens heb ik de originele dakdragers (slechts eenmaal gebruikt...)
het is een nocturne blauwe met beige interieur en bi-color stuur.
De Lpg-installatie kostte 3000€ , maar de extra taks heb je met de huidige brandstofprijzen zo terugverdiend.
Mijn wagen heeft een lpi-systeem en heeft 160.00km.
Volledig renault onderhouden en alle 10k ververst van olie;Ik ben nogal een freak...
Fulloption: navi etc , open dak, cruisectrl, parkassist, leder en LPI van vialle.
De prijs situeert zich tussen 11.500 € all in en 10.000 afhankelijk van welke wielen je al dan niet wil.
10K is met de 16" "winterwielen" (van de dynamique versie)
11.5K is met de Megane RS-velgen van 18" (met nagelnieuwe banden, nog te kopen) + de 16".
Eveneens heb ik de originele dakdragers (slechts eenmaal gebruikt...)
het is een nocturne blauwe met beige interieur en bi-color stuur.
De Lpg-installatie kostte 3000€ , maar de extra taks heb je met de huidige brandstofprijzen zo terugverdiend.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Alles bij elkaar kan het inderdaad vanaf een km of 5000 per jaar uit. Dat moet ik toch wel rijden dus een LPG is een optie in ieder geval. Ik heb hem op de keuzelijst bijgevoegd.... Ik zal eerst van de week eens een proefrit maken in een Avantime met mijn vrouw om te kijken hoe het bevalt.
Wat zijn trouwens de "aandachtspunten" voor tweedehands Avantime's? Iemand tips waar op te letten?
Wat zijn trouwens de "aandachtspunten" voor tweedehands Avantime's? Iemand tips waar op te letten?
Hide post links |
-
De onze heeft 162000km en geen enkel noemenswaardig probleem.
Enige minpunt is de kwaliteit van de beige gespoten interieurdelen, hoe zorgzaam ook, hier en daar is er een kras op.
Alle renault benzines hebben soms een bobine die stuk gaat, dit kwam ik ook al tegen , maar werd in garantie vervangen, ook al was ie meer dan twee jaar.
Enige minpunt is de kwaliteit van de beige gespoten interieurdelen, hoe zorgzaam ook, hier en daar is er een kras op.
Alle renault benzines hebben soms een bobine die stuk gaat, dit kwam ik ook al tegen , maar werd in garantie vervangen, ook al was ie meer dan twee jaar.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Even een ander vraagje tussendoor. Zoals bekend is het verwisselen van de multi-riem een dure grap bij een V6. Het slimst lijkt me dus een Avantime te zoeken waar dit reeds gebeurd is.
Nu dacht ik dat de riem bij 120k vervangen moet worden? Als ik dus een wagen met 95k op de teller zou aanschaffen kan ik er rustig 25k mee rijden voordat ik voor kosten kom te staan zou je zeggen.... Klopt dit echter wel of zit er ook een maimaal aantal jaar aan de vervanging gebonden, zoiets van 120k km of 6 jaar naargelang wat er eerder aan de orde is?
Nu dacht ik dat de riem bij 120k vervangen moet worden? Als ik dus een wagen met 95k op de teller zou aanschaffen kan ik er rustig 25k mee rijden voordat ik voor kosten kom te staan zou je zeggen.... Klopt dit echter wel of zit er ook een maimaal aantal jaar aan de vervanging gebonden, zoiets van 120k km of 6 jaar naargelang wat er eerder aan de orde is?
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Contacteer:
Het is inderdaad 120.000 km of na 5 jaar, net wat eerder komt.
Don't HURRY, be happy!
Alpine A110 (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Dat dacht ik wel, dus dan moet de riem sowieso vervangen worden 
Maar.... Er zijn er genoeg te koop!

Maar.... Er zijn er genoeg te koop!
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 28 nov 2023 10:53
Vergeet dan niet dat bij deze beurt ook de bougies en de waterpomp vervangen moeten worden en als ik jou was ook de drie achterste bobines. Het is wel duur maar je kunt het in de prijs incalculeren.
Met een LPG instalatie moet je goed uitkijken want daar hebben sommigen incl. monteurs al nachtmerries van gehad. Je kunt in een V6 1 op 10 rijden, het lukt mij prima en dat over 12000 km. Alleen als je er korte stukken mee rijdt wordt het een groot verbruiker. Het kost een paar euro's maar dan heb je ook wat!!!!!
Met een LPG instalatie moet je goed uitkijken want daar hebben sommigen incl. monteurs al nachtmerries van gehad. Je kunt in een V6 1 op 10 rijden, het lukt mij prima en dat over 12000 km. Alleen als je er korte stukken mee rijdt wordt het een groot verbruiker. Het kost een paar euro's maar dan heb je ook wat!!!!!
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Zoals bekend waren wij op zoek naar een nieuwe auto omdat we de Skoda stil hebben gezet prive. De overheid verdiend al genoeg aan ons, dus die 25% bijtelling daar doen we maar niet aan mee.
Dus... van het weekeind lekker naar Berlijn gereisd om een knappe Matra Avantime te gaan bekijken. (jaja, het is een Renault) We hebben er een leuk weekeindje van gemnaakt om toch nog wat van de stad te zien.. Jammer genoeg was het errug winderig dit weekeind en Berlijn heeft veel brede winderige straten! Koud!
Maar goed, de Avantime zag er goed uit. Hij stond in een ondergrondse garage netjes naaste een Ferrari F430 geparkeerd. De staat van de wagen was in orde. Hier en daar uiteraard wel wat gebruikssporen, maar dat is best logisch voor een auto van 6 jaar oud. Uiteraard een proefrit gemaakt en dat rijd echt goed! Een hele krachtige motor en een in eerste instantie vremde gewaarwording... Al dat glas en dat enorme dashboard......

En dus gaan we hem volgend weekeinde ophalen
Als het goed is zijnd an de exportplaten geregeld en kan ik 2 weken rijden voordat er een NL kenteken op moet zitten. Meer foto's volgen! 
Dus... van het weekeind lekker naar Berlijn gereisd om een knappe Matra Avantime te gaan bekijken. (jaja, het is een Renault) We hebben er een leuk weekeindje van gemnaakt om toch nog wat van de stad te zien.. Jammer genoeg was het errug winderig dit weekeind en Berlijn heeft veel brede winderige straten! Koud!
Maar goed, de Avantime zag er goed uit. Hij stond in een ondergrondse garage netjes naaste een Ferrari F430 geparkeerd. De staat van de wagen was in orde. Hier en daar uiteraard wel wat gebruikssporen, maar dat is best logisch voor een auto van 6 jaar oud. Uiteraard een proefrit gemaakt en dat rijd echt goed! Een hele krachtige motor en een in eerste instantie vremde gewaarwording... Al dat glas en dat enorme dashboard......

En dus gaan we hem volgend weekeinde ophalen

Hide post links |
-
- Global Moderator
- Contacteer:
Gefeliciteerd matramurena! Leuk om zo'n weekend "uit te gaan" en dan ook nog te slagen ook! Op de foto's ziet ie er super goed uit in ieder geval. Heeft ie veel kilometers? Is het een handgeschakelde? Vertel? En wat Berlijn betreft, rond deze tijd zijn wind, regen en lage temperaturen niet echt onverwacht in Berlijn natuurlijk
Ik denk dat alle steden wat dat betreft in de zomer mooier zijn. Grappig dat je de Avantime een Matra noemt. Dat heb ik al meer mensen horen / zien doen. Maar bij een Espace nog niemand!

Don't HURRY, be happy!
Alpine A110 (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Helemaal vergeten om de details te vertelen..
Het is een V6 privilege handgeschakeld met 95k op de teller. Altijd netjes bij de dealer onderhouden en afgezien van twe plekjes op het zilver (schijnt garantie van Renault nog op te gelden) en wat kleine beschadigingen op de achterbumper wat makkelijk bij te werken moet zijn is hij in goede staat. Wel wat afgesleten instaplijsten (zouden die nog te bestellen zijn?) en hij moet nodig een goede poetsbeurd hebben vanbinnen! Maar dat drukt naturlijk ook de vraagprijs
Interrieur is beige en verder gewoon zoals een Privilege uitvoering uitgerust.
Het weer was te verwachten inderdaad..Maar met een 6,5 maanden zwangere vrouw aan je zijde is het wat jammer dat je niet lekker in het (winterse) zonnetje kan slenteren. Kou is niet zo erg, wind wel!
Het feit dat ik het een Matra noem zal nauw samenhangen met mijn hobbie denk ik
Mijn Matra Murena staat momenteel in mijn garage te wachten totdat het V6 blok netjes aangeloten is en hij weer naar buiten mag!

Het weer was te verwachten inderdaad..Maar met een 6,5 maanden zwangere vrouw aan je zijde is het wat jammer dat je niet lekker in het (winterse) zonnetje kan slenteren. Kou is niet zo erg, wind wel!
Het feit dat ik het een Matra noem zal nauw samenhangen met mijn hobbie denk ik

Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 28 nov 2023 10:53
Gefeliciteerd en veel Avantime plezier, het is en blijft een genot om in te rijden. Wij gaan er nu al een week mee naar het werk omdat de versnellingsbak van de Clio kapot is, maar het is echt geen straf. Mooie kleur en interieur zeg! Lijkt sprekend op de onze.
Tot op een Avantime treffen.
Margriet en Wim
Tot op een Avantime treffen.
Margriet en Wim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avantime V6 Privilége 2002, Avantime 2.2 DCI Privilége 2003, Renault Avantime V6 Privilége LPG, Renault Avantime V6 automaat Privilége 2002, Renault 5 GTX EBS 1989.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
-
- Global Moderator
- Contacteer:
Prachtig! En die instaplijsten zijn nog te bestellen hoor. Ik dacht zo'n € 53,- ex BTW per stuk. Ze zitten gewoon met dubbelzijdige tape vast, het losmaken is dus geen fijne klus
Overigens zijn die lijsten van een bedenkelijke kwaliteit. Gewoon een folie geplakt op metaal, de mijne was aan de linkerzijde binnen een week weer beschadigd
(mijn zoontje van drie stond er met zijn maatje 23 op en draaide toen zijn voetje...)

Don't HURRY, be happy!
Alpine A110 (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
aanscaffen Avantime
Hoi Dave, het doormidden zakken is een broodje aap verhaal. Hij zou nooit door de EurNcap komen.
Voor matramurena, er staat een Avantime te koop in Alkmaar met weinig kilometers en een leuke prijs.
Als je bij autotrack kijkt staat hij op de tweede pagina.
Het is donker groen metal.
Gr Martin

Voor matramurena, er staat een Avantime te koop in Alkmaar met weinig kilometers en een leuke prijs.
Als je bij autotrack kijkt staat hij op de tweede pagina.
Het is donker groen metal.
Gr Martin

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Nieuwe Avantime
Ik heb net een bericht gestuurd met een Avantime.
Maar Gefeliciteerd matramurena met de Mooie Avantime aankoop.
Als je net zo veel plezier mag hebben als die ik er aan beleef dan zit het wel goed.
Graag even het kenteken doorgeven en als je een Avantime ziet even noteren.
We hebben nu 212 van de 247 originele NL kentekens en 51 import Avantime's.
Gr Martin
Maar Gefeliciteerd matramurena met de Mooie Avantime aankoop.
Als je net zo veel plezier mag hebben als die ik er aan beleef dan zit het wel goed.
Graag even het kenteken doorgeven en als je een Avantime ziet even noteren.
We hebben nu 212 van de 247 originele NL kentekens en 51 import Avantime's.
Gr Martin
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Contacteer:
Re: aanscaffen Avantime
Valkenet schreef:Hoi Dave, het doormidden zakken is een broodje aap verhaal. Hij zou nooit door de EurNcap komen.

Don't HURRY, be happy!
Alpine A110 (2023)
Alpine A110 (2023)
Hide post links |
-
Is op de wielen, LPI en het tweekleurige stuurwiel na, krek dezelfde als die van ons.
Mooihé?
Die instaplijsten zijn bij mij ook beschadigd, teer plekje dus...
Mooihé?
Die instaplijsten zijn bij mij ook beschadigd, teer plekje dus...
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-