Kort verslagje over mijn reis heen en terug naar Düsseldorf.
Ik had donderdag ll. een vergadering in Düsseldorf met een kennismakingsdiner de avond voordien. Die reis wilde ik wel eens met de Zoe afleggen. Dus vroeg ik bij
Stadwerke Düsseldorf een laadpasje aan voor het
40-tal gratiste gebruiken laadpalen.
De afstand Leuven - Düsseldorf bedraagt ongeveer 180 km.
Het plan was Leuven - Urmond, snelladen en verder tot Düsseldorf. Diegenen die zitten te wachten op avonturen , moet ik teleurstellen: alles verliep volgens plan. Voor mij ook de eerste keer dat ik snellaadde: wat een genot. Dik half uurtje om van 12% terug tot 95%, 20" per %. Slotsom: constant aan maximaal toegelaten snelheid (behalve die paar km in Duitslang) en een reistijd die slechts een half uur langer is dan bij een gewone wagen.
Aangekomen in Düsseldorf om 18u00 bleek de laadpaal nabij mijn hotel bezet door twee elektrische wagens die op dat ogenblik al volgeladen waren. Na het diner om 23u was de laadpaal nog steeds bezet door dezelfde twee wagens. Pas 's ochtends werd de laadpaal terug vrijgegeven. Een ICE die een laadpaal bezet houdt, kan niet. Maar een elektrische wagen die na het laden de laadpaal bezet blijft houden, kan nog minder. Deze eigenaars zouden zich van de problematiek bewust moeten zijn en na het laden de plaats moeten vrijmaken.
Om het verhaal af te maken: ik heb met mijn eigen lader de wagen 's nachts in het hotel volgeladen. Op de terugreis passeerde ik, voor de sport want ik had de laadbeurten niet nodig, langs enkele Duitse publieke laadpalen. Toch geen succes: In Kaarst, vlakbij Düsseldorf waren de twee plaatsen bezet: een EV en een ICE. In Mönchengladbach bleek het laadpunt dat met de Plugsurfing App kon worden geactiveerd volledig dood te zijn: geen LEDs, geen reactie op het inpluggen, niets.
De TNM snellaadpaal van Urmond was gelukkig wel vrij en opnieuw 30' laden gaf weer een 95% volle batterij.
Toen bleek dat ik probleemloos thuis zou geraken, heb ik de snelheid nog wat opgedreven om uiteindelijk toe te komen met --streepjes voor het resterend bereik. Na 6km verdwijnt plots de range-aanduiding. Bij het laden bleek ik 5% over te hebben.
Misschien nog een slotopmerking over de kost van het laden. De snellaadbeurt verschijnt voorlopig niet in het MyTNM-overzicht, maar als ik de tarieven bekijk, kostten beide laadbeurten van 20 kWh ongeveer 5€. Ik verbruikte een klein volume data in Duitsland en die enkele MB kostten mij 1,4€. Wat is er nu duur?