Heb via een kennis bij Renault opgepikt dat de 1.2 TCE met een mogelijke contructiefout zit, en voornamelijk in de Kadjar geeft dit meer probs dan bij andere modellen. Intern zijn ze nog eea aan het bedisselen, maar het kan gebypassed worden dmv het inspuitmoment aan te passen (allen rap naar garage). Neemt niet weg dat de schade die dan al is aangebracht daar niet meer weggaat, maar het verlengt wel de levensduur van de motor (slik).
Heb er een hele technisch uitleg van gekregen, maar blijkbaar heeft het horten en stoten te maken met de afwerking van de binnenkant van de motor, die TE glad is afgewerkt, waardoor er geen olie meer blijft plakken op de binnenwand van de motorblok. Normaal wordt die voor constructie "gehoond" waardoor er een soort van "krassen" in gezet wordt, en waardoor olie zich makkelijker kan hechten op de binnenkant. Schijnt belangrijk te zijn voor de smering. En blijkbaar is er daar ergens iets niet goed gegaan. Er waren daardoor nog meer gevolgen zoals condensvorming ed, en dat is al helemaal nefast in een verbrandingskamer. Gevolg: onregelmatige verbranding met horten en stoten als gevolg.
Ben ik ff blij dat ik een 1.5dCi besteld heb. Alhoewel, in mijn Laguna is mijn 1.5dCi ook al eens schierlijk overleden na 4J en 114.000 Km. En dat lag aan de oliepomp die teveel oliedruk leverde...
En toch blijf ik lekker Renault rijden