Fluittoon ventilatie hoorbaar

past het niet in de andere Captur rubrieken, dan is hier nog ruimte voor je vraag
Plaats reactie

Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door TimTim »

Beste Captur eigenaren/forumleden,

Wij hebben, naar grote tevredenheid, onze Captur nu een goed halfjaar in bezit.
Wat kleinigheden mee gemaakt (achteruitrijcamera is 2x uitgevallen, uitlijning wielen opnieuw moeten laten doen, stotteren op cruisecontrol verholpen door firmware update, etc.), maar allen werden netjes door de dealer opgelost.

De laatste tijd valt ons echter een irritant hoog fluitend geluid op, komende uit de ventilatiesleuven.
Dit is vooral hoorbaar als de climatronic wat harder gaat blazen en/of als je hem handmatig op '4 lichtgevende bolletjes of hoger' zet. Het is niet/amper waarneembaar als je 'econ' aan zet, waardoor de airco/ventilatie sowieso erg langzaam blaast.
Het maakt niet uit uit welke ventilatiesleuven de verse lucht komt (raam, dashboard, voeten, etc).
Het geluid is op een harde stand (bijv tijdens gebruikmaking ontwasemingsfunctie en of harder blazen om het snel warm te krijgen) zodanig IRRITANT dat het boven zacht staande muziek uit komt.

Bij ons weten was dit voorheen niet, althans nooit opgevallen.
Ook hoor ik tijdens het rijden veelvuldig een 'relais' geluid klikken/schakelen ergens onder het dashboardkastje. Ook nooit eerder gehoord.

De dealer heeft hier uitgebreid naar gekeken en zeggen dat ze alle kleppen/stappenmotoren/interieurfilter/verstoppingen etc gecheckt hebben maar niets gevonden wat voor het fluitende geluid zorgt.
Ook gaven ze aan dat andere Capturs hezelfde klinken.

Bij het ophalen van de Captur even in een andere gelijkwaardige Captur geluisterd. Ook daar hoorde ik een fluitgeluid, maar weliswaar de helft qua 'volume' als in onze eigen Captur.
Dealer weet niet wat het is, geeft aan de vraag wel uit te gaan zetten bij Renault Nederland.

Ventilatie/climatronics in voertuigen waar ik bijv voor mijn werk elke dag in rij (allerlei vag-personenauto's) fluiten absoluut niet. Die blazen gewoon een bak wind op hoog niveau, zonder fluit geluid (fluit geluid krijg je denk ik alleen als leidingen te nauw zijn/er iets geknepen zit).

Anderen hier ook ervaring mee/die dit eens willen beluisteren in hun captur (dus eco functie uit, blazen op minimaal zeg half vermogen)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Burg »

In de mijne absoluut geen fluittoon te horen. M.a.w. niet alle Capturs klinken hetzelfde.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Huite »

Komt mij na 2 Capturs ook niet bekend voor.
Misschien bij onze derde Captur? :doh:

Kortom vervelend en waarschijnlijk lastig oplosbaar probleem(pje).
Advies: er boven op blijven zitten bij je dealer en anders Renault Nederland erbij laten halen.
Maar leuk, nee dus... :?
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Helly Hansen
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:22
Actief als: particulier

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Helly Hansen »

Mij komt het zeker bekend voor en ik herken mij in de melding van tuttivini en stoor mij er ook aan. Iedere morgen word ik fluitend begroet door de captur en is best irritant. Ik zet dan wel eens de ventilator op volle bak even aan en dan weer op automatisch. Soms is het dan weer over. Zit er ook over te denken om hem eens na te laten kijken. Verder hoor ik ook steeds meer kraakjes in het dashboard vooral als het wat kouder is. Is de auto dan opgewarmd is het weer over. Had ik ook bij mijn vorige Renaults, kennelijk in elkaar gezet met de franse slag :roll:
Renault captur Helly Hansen voormalig eigenaar sinds 26 februari 2016 kleur rouge flamme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Huite »

In het geval van de Captur met de Spaanse slag... :lol:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door TimTim »

HET FLUITGELUID IS OPGELOST!!!

Zoals jullie al weten werd ik helemaal gek van het fluitende geluid. Het werd de laatste tijd alleen maar erger/hogere toon.
De Captur is er twee maal voor mij de Renault dealer geweest maar ze konden niets vinden. Ze hebben de vraag bij Renault NL uitgezet, maar die geven ook geen reactie.

Afgelopen week ben ik dus zelf op onderzoek uit gegaan en heb het euvel gevonden.
Bij de voeten, onder het dashboard, zit een toegangsluikje om bij het interieurfilter te komen. Dit luikje zit aan de passagierszijde.
Aan de bestuurderzijde zit eenzelfde luikje, alleen wordt deze niet gebruikt (enkel voor Engelse Capturs).
Nu viel mij op dat dat luikje vastgeklikt zit, maar dat er ook een schroefje op hoort te zetten.
Toen ik met mijn hoofd/oor in de buurt van dat klepje kwam terwijl ventilatie aan stond, hoorde ik al meteen dat daar de fluittoon vandaan kwam. Toen ik het klepje aandrukte, was het gelijk muisstil. Fluittoon helemaal weg.
Bij het jutteren aan het klepje hoorde je gewoon dat wind ontsnapte via dat klepje dat dus niet luchtdicht afsluit. De grootte van de 'kieren' bepaald de hoogte van de fluittoon.
Zelf had ik geen passend schroefje en kon er erg slecht bij.
Dus bij Renault dealer gebracht en daar euvel uitgelegd.
Ze hebben de klep los gehaald en gaven aan dat het met en schroefje nogs steeds niet geheel luchtdicht zit en de fluittoon nog steeds hoorbaar was. Om dat op te lossen hebben ze de klep er uit gehaald, een vloeibare pakking/kitrand er om gelegd en hem zo terug geplaatst.
Nu is het daar dus compleet luchtdicht.

Wat een VERADEMING!
Het is muisstil in de auto. Je hoort enkel de fan blazen, zonder hoogfrequente fluittoon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Huite »

Nooit saai zo'n Captur!
Maar mooi dat jouw probleem nu is opgelost. :thumb:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Helly Hansen
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:22
Actief als: particulier

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Helly Hansen »

Bij mij is het ook opgelost want ik heb de Captur ingeleverd afgelopen vrijdag. :D :dance:
Renault captur Helly Hansen voormalig eigenaar sinds 26 februari 2016 kleur rouge flamme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door TimTim »

Ingeleverd omdat hij fluitte? Nee toch?
Andere redenen dat de renault dealer hem terug heeft genomen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Helly Hansen
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:22
Actief als: particulier

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Helly Hansen »

Nee hoor niet om de fluittoon. De tegenvallende driecilinder was voor mij de hoofdredenen. Was gevallen voor uiterlijk en dacht dat ik kon wennen aan het brommobiel geluid, maar nee dat werd hem helaas toch niet.
Renault captur Helly Hansen voormalig eigenaar sinds 26 februari 2016 kleur rouge flamme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door TimTim »

Ik heb de dci 4 cilinder dus kan daar niet over meepraten maar geloof graag dat die echt vermogen te kort kwam en gedrag van zo'n 3 colablikjes blok niet fijn is.
Ook mijn diesel vind ik ernstig traag, maar kom hiervoor uit auto's met allen 200+ pk, dus geen eerlijk vergelijk.
Gelukkig wel 1 op 22 a 23 gemiddeld nu.

Niet teveel afgeschreven op de Captur? En nu?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Axel57 »

De 0.9tce zijn rap zat hoor en dat geluid hoor je bijna niet. Zet je de radio toch wat harder als je het storend vindt. Tegenwoordig zijn er zoveel 3 cilinders.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Fluittoon ventilatie hoorbaar

Bericht door Huite »

Heb ook geen probleem met de loop of de klank van de 3-pitter.
Motortje zou wél wat sterker mogen zijn.
Positief aan de 3 cilinder is dat je er weinig ellende over leest.
Nog hier nog op het Duitse forum.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht