Dashboardmeldingen foutief

Plaats reactie

Topic author
wynand2000
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 01 feb 2017 07:47
Actief als: particulier

Dashboardmeldingen foutief

Bericht door wynand2000 »

Renault Grand Espace Initiale
2003
LPG Vialle

Beste liefhebbers,

Onze oude trouwe Espace geeft sinds een paar maanden (plotseling opgekomen) diverse foutieve meldingen op het dashboard:

1: Brandstofreserve beperkt en oranje knipperend lampje van de reserve
2: Olieniveau bijvullen
3: KM-stand is toen ook naar 0 gesprongen, en dat vanaf 222xxx....is inmiddels 27xx

Ligt dit nu aan het dashboard? (is al 2X gereviseerd), maar dit zijn andere klachten dan het compleet uitvallen wat dus eerder gebeurde...
Of aan iets anders, wij hebben tot een paar jaar geleden veel geld uitgegeven aan de auto, en ze rijdt op regelmatig stotteren na, nog steeds goed.....en we hebben haar keihard nodig omdat ik minder-valide ben en in deze auto languit naast de bestuurder kan liggen met mijn voeten op het dashboard, wat in bijna geen andere auto kan....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 11 jul 2025 20:13

Re: Dashboardmeldingen foutief

Bericht door Renault47 »

de voor de hand liggende vraag is natuurlijk: kloppen de meldingen betreffende de brandstof en het oliepeil.
Ik heb iets dergelijks gehad, meldingen over de brandstofreserve (met een bijna volle tank), handrem defect (werkte prima) en nog wat van die ongein. Bleek de accu versleten (een cel kapot).
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
wynand2000
Lid
Lid

Hoi,
De meldingen zijn onjuist, en veranderen ook niet na tanken enz........en sowieso de km stand natuurlijk niet.
Maar hoe kan ik checken of een accucel (1.5 jaar oud) kapot is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24

Bericht door RichTrip »

Als de tellerstand is gewijzigd, dan is het paneel defect. Forumsponsor Demi kan wellicht wel wat voor je betekenen.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
wynand2000
Lid
Lid

Hoi, Daar is het paneel in 2011 gerepareerd en later in Maart 2014 nogmaals (maar dat was ergens bij Utrecht in de buurt, dus bij een ander?.....ene René of zo uit mijn hoofd)
ik heb vanmiddag Demi zijn mailadres hier teruggevonden, hij heeft echter nog niet gereageerd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
wynand2000
Lid
Lid

Heb eindelijk contact gehad met beide reparateurs.
Volgens de meest bekende, die de eerste heeft gerepareerd, is het zeer ongewoon, zoniet onbekend dat een teller terug kan draaien. Volgens de tweede, waar dit paneel vandaan komt is het juist een zeer bekende klacht, echter nooit in combi met de eerder genoemde klachten.

Het paneel gaat er Maandag uit en dan komt hij op Dinsdag aan in Zeist, hopelijk kunnen ze daar alle klachten verhelpen en zit het niet NOG dieper in de auto, dan wordt het helaas tijd om afscheid te gaan nemen....en dat is lastig, want er is geeneen auto waar ik languit kan liggen ivm invaliditeit

Ik laat het hier even weten wat de uitkomst is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31

Bericht door demi »

Beste Wynand

In een eerdere mail correspondentie (iets wat u niet hier op het forum heeft gemeld) gaf u aan dat u een probleem heeft gehad met uw LPI gas installatie en dat u een gesmolten kabel / kabelboom heeft gehad welke u zelf heeft gerepareerd heeft. Het is zeer aannemelijk dat het smelten van de draadboom veroorzaakt is door sluiting in het systeem en dit een aanslag heeft gehad op het canbus signaal van het multiplex netwerk van uw voertuig. Hierdoor kan de communicatie van de BSI en het instrumentenpaneel verstoord zijn en deze foutmeldingen met zich meebrengen.
Normaal gezien gaat het instrumentenpaneel van een Espace type4 nooit uit zichzelf terug naar tellerstand "0" ook de CPU op het instrumentenpaneel kan niet regelen dat dit gebeurt. Maar een verstoring op het canbus netwerk kan dit wel teweeg brengen en kan ook de oorzaak zijn van de andere foutmeldingen en de lege brandstof meting aanduiding.

Het paneel heeft niet de bekende uitvals verschijnselen dus het voedings gedeelte op het instrumentenpaneel is niet verstoord, maar de weergave op het paneel is wel ontregeld zo als u aangeeft.

Vandaar dat ik twijfel of een standaard reparatie deze klacht gaat oplossen, en ben ik bang dat het elders zit.
Ik hoop dat Jordy of Kevin (want u geeft aan dat u hem naar Zeist opstuurt) het voor u kunnen verhelpen.
jammer dat u niet met de auto er heen gaat want als ze hem uitlezen met de clip diagnose komen ze mss meer te weten, mits hun in het bezit zijn van een Renault Clip.
Anders vraag of hun de configuratie van uw paneel opnieuw willen programmeren in een nieuwe Eeeprom. het kan namelijk zijn dat de Eeeprom inwendig defect is en het geheugen er van het laat afweten. Ook kunnen ze dan meteen de juiste Km. stand er weer terug inzetten zodat uw NAP niet nadelig onlogisch word bij de volgende APK keuring

hoop dat de boosdoener van uw klacht boven water komt en het probleem verholpen word :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
wynand2000
Lid
Lid

Hoi :D

Dank voor je reactie en heldere uitleg! Het dashboard gaat daarnaartoe om te kijken of het evt ook nog om een garantie 'achtig' iets gaat, ik laat het je zeker even weten.

Het vreemde is dat het probleem met de tellerstand ontstond nádat de draadboom gerepareerd was en dat kwam omdat ik alleen maar de 'service' melding probeerde te verwijderen door het enige knopje op het dashboard een aantal seconden in te drukken...
Langsrijden is geen optie helaas, mijn vrouw werkt veel en ik kan al een paar jaar door die verrekte invaliditeit niet meer autorijden.
Overigens heet deze meneer Rene, maar of hij ook zo heet :P

Totlater en een fijne avond!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community